Vrang Saab 9-3 2.2 tid 02 mod

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter osv.
Svar
45316
Innlegg: 727
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
MC: ZZR600 98mod

Vrang Saab 9-3 2.2 tid 02 mod

Legg inn av 45316 » 15 des 2017, 13:33

Har en Saab 9-3 2.2 tid 02 mod som gjør seg litt vrang.

Starter lett og går fint fram til den blir varm, da mister den all trekkraft og går i nødmodus.

Får ikke lest av noen feilkode. Har skiftet luftmassemåler uten at det hjalp.



Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 4289
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
MC: Yamaha FJR1300
Sted: Romsdal
Kontakt:

Re: Vrang Saab 9-3 2.2 tid 02 mod

Legg inn av kjellv » 15 des 2017, 17:49

Jeg hadde en slik for noen år siden, antakelig med samme motoren. De brukte litt forskjellige dieselmotorer i starten. Denne har antakelig samme motoren som min hadde, Isuzu. Senere hadde de først en 2,2l fra Opel og ennå senere en 1,9 også fra Opel.
Jeg hadde også disse symptomene noen perioder. Sjekk først vakuumledningene. De er billige å bytte, og bytt alle. Når de blir morkne fungerer ikke vakuumsystemet, hverken egr ventil eller turbo justerer seg. Da blir det lite futt og mye motorfeilvarsel..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk



45316
Innlegg: 727
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
MC: ZZR600 98mod

Re: Vrang Saab 9-3 2.2 tid 02 mod

Legg inn av 45316 » 15 des 2017, 18:52

Ja, forrige gang var det vakumslange. de ble skiftet den gang.

Det som forvirrer meg er at det skjer i det den oppnår driftstemperatur. Så heller mot en eller annen sensor/føler


Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 4289
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
MC: Yamaha FJR1300
Sted: Romsdal
Kontakt:

Re: Vrang Saab 9-3 2.2 tid 02 mod

Legg inn av kjellv » 15 des 2017, 19:44

45316 skrev:
15 des 2017, 18:52
Ja, forrige gang var det vakumslange. de ble skiftet den gang.

Det som forvirrer meg er at det skjer i det den oppnår driftstemperatur. Så heller mot en eller annen sensor/føler


Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Om du føler deg trygg på vakuumledningene vil jeg tro det er EGR systemet som er tett. Det kan bli fryktelig tett..!
Har du Haynes manualen til bilen? Der står det litt om hvordan du angriper problemet. Men forbered deg på en skikkelig grisejobb. Rense det du kan manuelt først, og avslutt med innsugsrens. Bruk for all del ikke bare innsugsrens, gørra havner gjerne i katalysatoren og skaper nye problemer.

Jeg måtte også bytte innsugslangen mellom luftfilteret og turboen en gang. Denne var sprukket slik at luftmassesensoren ikke fikk målt de verdiene den forventet i forhold til motorturtall. Dette problemet ble av en eller annen grunn større ved varm motor enn ved kald.

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4438
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Vrang Saab 9-3 2.2 tid 02 mod

Legg inn av ZZR-Erling » 15 des 2017, 21:34

Få lest av feilkoder lagret i OBD.
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F -09
X-GSX750 X-VF1000F X-FJ1100 X-CB1100F X-VF500F2 X-YZF1000R X-ZX6R X-FZS1000
X-ZZR1200 X-SV1000S X-ZZR1400 07 X-K1200S 05 X-ZZR1400 08 X-K1200S 08
X-GSX1400 X-Tiger 800 X-K1300S 13 X-R1150R
X FJR 06

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 4289
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
MC: Yamaha FJR1300
Sted: Romsdal
Kontakt:

Re: Vrang Saab 9-3 2.2 tid 02 mod

Legg inn av kjellv » 16 des 2017, 10:16

Ja, få sjekka feilkodene. Drt er jo dessverre ikke mange Saabverksteder igjen. Men stikker du innom et verksted som var Saabverksted for 8 år siden så har de både kompetanse, verktøy og diagnose utstyr fortsatt. De har sannsynligvis også reservedelstilgang. Ellers er det GM sin elektronikk i disse, faktisk eiet av Cadillac. Også brukt i Opel. Mest sannsynlig vil en Opel eller GM- forhandler også kunne hjelpe deg.
Ellers lever Saab Reservdelsdivisjon AB i beste velgående og produserer fortsatt reservedeler. De er utskilt som eget selskap og er ikke konkurs

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


45316
Innlegg: 727
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
MC: ZZR600 98mod

Re: Vrang Saab 9-3 2.2 tid 02 mod

Legg inn av 45316 » 16 des 2017, 13:02

Ja, det spørs om jeg får krype til korset og stikke innom verkstedet. Har forsøkt med 3 forskjellige feilkode lesere uten å få opp noen feilkode.

Reservedeler er jeg ikke bekymret for. Britene har mye.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1286
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
MC: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Vrang Saab 9-3 2.2 tid 02 mod

Legg inn av Kjellrf » 16 des 2017, 17:53

Jeg har feilkodeleser med live-verdier, som jeg kan lese når jeg kjører. Der finner jeg ut om sensorene forandrer signal når de skal, og om signalene er lineære, evt om de er defekte. Har sett feil verdier (f.eks. MAF-sensoren viste 0 under kjøring) som ikke dukket opp i feilkoder.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport
Har kjørt og eid mc siden 1980.

45316
Innlegg: 727
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
MC: ZZR600 98mod

Re: Vrang Saab 9-3 2.2 tid 02 mod

Legg inn av 45316 » 19 des 2017, 21:23

Ja, får stikke innom verkstedet. Samtlige jeg har prøvd har i utgangspunktet støttet live visning, men ikke på Saaben gitt...

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 4289
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
MC: Yamaha FJR1300
Sted: Romsdal
Kontakt:

Re: Vrang Saab 9-3 2.2 tid 02 mod

Legg inn av kjellv » 19 des 2017, 23:24

45316 skrev:
19 des 2017, 21:23
Ja, får stikke innom verkstedet. Samtlige jeg har prøvd har i utgangspunktet støttet live visning, men ikke på Saaben gitt...

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Prøv først og fremst et verksted du vet har vært Saabforhandler. Mange av dem har fremdeles mekanikere som er kurset på Trollhettan..

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 4289
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
MC: Yamaha FJR1300
Sted: Romsdal
Kontakt:

Re: Vrang Saab 9-3 2.2 tid 02 mod

Legg inn av kjellv » 06 jan 2018, 22:04

45316 skrev:Ja, får stikke innom verkstedet. Samtlige jeg har prøvd har i utgangspunktet støttet live visning, men ikke på Saaben gitt...

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Har du kommet noe videre?

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


45316
Innlegg: 727
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
MC: ZZR600 98mod

Re: Vrang Saab 9-3 2.2 tid 02 mod

Legg inn av 45316 » 06 jan 2018, 22:06

Beklager, gikk i glemmeboka i forbindelse med jula. Får se nå på ny året.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4438
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Vrang Saab 9-3 2.2 tid 02 mod

Legg inn av ZZR-Erling » 07 jan 2018, 08:32

Kanskje denne vil gi deg connect, gjorde ihvertfall det på mors XTRAIL 08.
https://www.kjell.com/no/produkter/elek ... bcQAvD_BwE

Så installerer du Torque på din tlf.
(jeg fikk reset ECU og derved gikk motorlampa av. Var inne en feilkode for a/f sensor.
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F -09
X-GSX750 X-VF1000F X-FJ1100 X-CB1100F X-VF500F2 X-YZF1000R X-ZX6R X-FZS1000
X-ZZR1200 X-SV1000S X-ZZR1400 07 X-K1200S 05 X-ZZR1400 08 X-K1200S 08
X-GSX1400 X-Tiger 800 X-K1300S 13 X-R1150R
X FJR 06

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

45316
Innlegg: 727
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
MC: ZZR600 98mod

Re: Vrang Saab 9-3 2.2 tid 02 mod

Legg inn av 45316 » 07 jan 2018, 10:29

ZZR-Erling skrev:Kanskje denne vil gi deg connect, gjorde ihvertfall det på mors XTRAIL 08.
https://www.kjell.com/no/produkter/elek ... bcQAvD_BwE

Så installerer du Torque på din tlf.
(jeg fikk reset ECU og derved gikk motorlampa av. Var inne en feilkode for a/f sensor.
Takk, for tips. Da prøver jeg denne også.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest