Land Rover Defender (aka Linn lærer seg å mekke)

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Brukeravatar
LinnSurion
Innlegg: 94
Registrert: 23 feb 2005, 23:54
Motorsykkelen din: BMW K75

Land Rover Defender (aka Linn lærer seg å mekke)

Legg inn av LinnSurion »

Jeg har en Land Rover Defender 2003 modell. Veldig fornøyd enn så lenge. Problemet nå er at vindusviskerne har stoppet halvveis opp på ruta. Da er det fram med skrutrekkeren og multimeteret. Jeg har funnet releet, sikringen og motoren. Sikringen er ok. Prøvde å koble fordbi releet uten at det hjalp. Har koblet fra ledningen til motoren og målt spenningen der, der var det veldig spennende (hihi). Tolker jeg det rett at da er det mest sannsynlig at vindusviskermotoren er gåen?
Broom broom

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Land Rover Defender (aka Linn lærer seg å mekke)

Legg inn av WikingTnT »

Prøv å koble et 12v batteri ( hvis det er 12v anlegg ..) direkte på vindusvisker-motoren - hvis den ikke virker da er den ferdig :-)

Brukeravatar
LinnSurion
Innlegg: 94
Registrert: 23 feb 2005, 23:54
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Land Rover Defender (aka Linn lærer seg å mekke)

Legg inn av LinnSurion »

Det er nok et 12V anlegg ja. Jeg har ikke et batteri liggende, men jeg kan vel bruke det jeg allerede har i bilen? Spørsmålet er bare hvem av ledningene til vindusviskermotoren jeg skal spenningssette. Det er vel noen som er tilførsel strøm og noen som er styrestrøm, er det ikke?
Broom broom

Brukeravatar
LinnSurion
Innlegg: 94
Registrert: 23 feb 2005, 23:54
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Land Rover Defender (aka Linn lærer seg å mekke)

Legg inn av LinnSurion »

Bilde

Det er boks nr 125.
Broom broom

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Land Rover Defender (aka Linn lærer seg å mekke)

Legg inn av SverreOlsen »

Bilde av doningen ? :)
Har en 75 modell selv, noelunde samme bil :-P

Brukeravatar
LinnSurion
Innlegg: 94
Registrert: 23 feb 2005, 23:54
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Land Rover Defender (aka Linn lærer seg å mekke)

Legg inn av LinnSurion »

Bilde
Her er den, skitten og med vinterdekk. På sommerdekka kjører jeg selvfølgelig lavprofil.






Det var en tull. Sommerdekka er terrengdekk. Jeg gidder ikke å kjøpe en god arbeidsbil for å så bruke masse penger for å ødelegge dens egenskaper med teite dekk.
Broom broom

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Land Rover Defender (aka Linn lærer seg å mekke)

Legg inn av Geiroe »

Når det gjelder vindusviskermotorer og det å måle spenninger, må du vite helt nøyaktig hva du skal måle når. De opererer nemlig forskjellig utfra hvilken spenning de får hvor. Det enkleste er å skifte den, virker i 95% av tilfellene.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Land Rover Defender (aka Linn lærer seg å mekke)

Legg inn av NickNei »

Har hatt to gamle biler der viskerne gikk tregt og stoppet omtrent halvveis, var bare å rense og smøre opp ledd, mekanikk og gjennomføringer så virket det bra igjen.

Brukeravatar
LinnSurion
Innlegg: 94
Registrert: 23 feb 2005, 23:54
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Land Rover Defender (aka Linn lærer seg å mekke)

Legg inn av LinnSurion »

Fixed it!

Demonterte dashbord igjen, fikk med en kompis for det alltid koselig å ha noen å snakke shit med. Løsnet motoren mens kompisen leet på vindusviskerne, åpnet opp kraftoverføringa, satt på strøm på motoren (har en batterylader fra Biltema som også har supply-modus, genialt) og motoren gikk. Det var noe av det vakreste jeg har sett på lenge. Jeg tørket av gammelt grease og pøste på med nytt. Nå funker det som bare rakkern.
NickNei skrev: 03 jun 2017, 17:54 Har hatt to gamle biler der viskerne gikk tregt og stoppet omtrent halvveis, var bare å rense og smøre opp ledd, mekanikk og gjennomføringer så virket det bra igjen.
Det hadde jeg også lest på noen land rover forum, så jeg hadde et håp om at det funket.
Geiroe skrev: 03 jun 2017, 17:31 Når det gjelder vindusviskermotorer og det å måle spenninger, må du vite helt nøyaktig hva du skal måle når. De opererer nemlig forskjellig utfra hvilken spenning de får hvor. Det enkleste er å skifte den, virker i 95% av tilfellene.
Jeg kjørte spenning inn på R/Lr-ledninga, ref bilde over, for det er den som går rett til motoren, det funka. Jeg var redd for at jeg måtte skifte den, men hvis jeg ikke hadde fått den til å gå hadde jeg fortsatt tatt den fra hverandre for å se om jeg kunne redde den. Økonomien er litt trang for tiden og da blir fort en vindusviskermotor i det dyreste laget og det tar jo tid å få sånt tilsendt. Men heldigvis var det bare å åpne opp, riste litt, rense og pøse på ny grease.
Broom broom

Brukeravatar
LinnSurion
Innlegg: 94
Registrert: 23 feb 2005, 23:54
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Land Rover Defender (aka Linn lærer seg å mekke)

Legg inn av LinnSurion »

Rettelse: Det funket ikke som bare rakkern. To dager så var det stopp igjen. Opp med dashbordet igjen. Mer feilsøking. Litt googling. Kommer frem til at gjennomføringene mest sannsynlig er rustne. Fant heldigvis en i Larvik som hadde brukt komplett vindusviskermekanisme liggende. Ut med det gamle, inn med det (litt) nye. Men NÅ funker det som bare rakkern.
Broom broom

Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Sted: Der øst møter vest.

Re: Land Rover Defender (aka Linn lærer seg å mekke)

Legg inn av Hansien »

Når skal vi få se bilder av bilen med riktige dekk? :)
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

Brukeravatar
LinnSurion
Innlegg: 94
Registrert: 23 feb 2005, 23:54
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Land Rover Defender (aka Linn lærer seg å mekke)

Legg inn av LinnSurion »

Her er på jobb i Morgedal :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Broom broom

Svar