Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Brukeravatar
AlfaGuzzi
Innlegg: 65
Registrert: 16 okt 2013, 13:34
Motorsykkelen din: 2013 - MotoGuzzi 1200 Sport Corsa

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AlfaGuzzi »

Ser flott ut Anders :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AJ »

AlfaGuzzi skrev: 29 mar 2017, 19:00 Ser flott ut Anders :thumleft
Verkstedet sjekket for øvrig også kjølerøret som har vist seg å være en svakhet på en del JTS motorer. Dette så bra ut, fikk jeg vite.
Likevel har jeg bestilt et nytt fra Alfaworkshop'en i Brexitannia.
Greit å ha i bakhånda om noen svakheter skulle gjøre seg gjeldende...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AJ »

Samme dag som jeg ble Alfa Romeo eier røyk coilen til sylinder ne. 1. Dårlig start, kan man trygt si... :sk? .

Uansett fikk jeg den kjapt byttet av et velrenommert lokalt verksted.
Selve coilen kosta nær 1800,- kronasjer...
Siden en av gått føyka følger gjerne de andre etter. Derfor ble nye bestilt. Denne gangen fra Storbritannia. Disse kom i går, "ubesudlet" av tollen... :twothumbs:, til en pris på 1800,- kr. inkl. porto.

Så der fikk jeg altså tre stykker for prisen av en her i landet...
Det må jeg si var en god deal :D !

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AJ »

I dag kom jeg plutselig på at jeg med stort hell i sin tid kjøpte kortreist lakk på sprayboks til en av mine forrige biler.
Og jammen fikk jeg tak i til Alfa'en også, hos samme kortreiste produsent borti Mohagen nederst i Lygnabakkene.

Så da blir det å forsøke å lakke noen nesten usynlige riper og noen som er noget mer markerte under fangeren foran og nederst på kanalene. Ikke til å unngå på en 11 år gammel bruksbil, som også er blitt brukt som familiebil med småbarn det siste halve året i trange bygater.
Dessuten blir det en og annen "krigsskade" i kampen for tilværelsen på så-som-så norske veier... Selv for en Alfa Romeo :knegg :crazy: .
Likevel ikke mye til å være en såpass gammal bil.

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AJ »

Første hjemmeoljeskift etter at jeg ble Alfa-eier tidligere i år.

Enkleste måten å gjøre dette på med denne bilen er å 'krype til korset' og bruke egnet materiell fra Biltema... :roll
Funket helt fin med hjelp av et par terrassebord av det grøvre slaget siden italieneren er for lav i fronten til å kunne kjøre rett oppå Biltemagreiene...

Oljebyttet gikk helt fint. Slapp til og med å fjerne dekslet under motoren for å komme til oljefilteret.
Castrol 10W 60 helsynth ble byttet ut med Petronas Selenia 10W 60 Racing, som anbefalt av Alfa Romeo.
Neste gang kan det hende jeg prøver ut Agip ENI 10W 60 Racing, også den anbefalt av Alfa.
For øvrig samme olje jeg hadde på Moto Guzzien og som funket upåklagelig, selv under svært varme forhold og bykjøring med mye start og stopp i Milano.

Hadde også tenkt å bytte markeringslyset i passasjerdøra i dag, men det brukte lyset jeg kjøpte fra England passet ikke... Skal passe omhverandre på 147, 156 og GT. Men det stemmer nok ikke helt... For lang skruinnfestingi forhold til det som bildet viser. Ellers er delenumrene på plastglsassene det samme. En enkel modifisering av skruinnfestingen fikser tilpasningen, vil jeg tro.
Så får vi se i morgen om også dette kommer på plass.

Det virket for øvrig som at Alfa'en stortrivdes med den nye oljen. Gikk så fint, atte :crazy: !

Bilde

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AlfaGuzzi
Innlegg: 65
Registrert: 16 okt 2013, 13:34
Motorsykkelen din: 2013 - MotoGuzzi 1200 Sport Corsa

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AlfaGuzzi »

Liker :thumleft

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 717
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av JanK »

Bellissima!!
:yeyeye

ZZR-Erling

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av ZZR-Erling »

Du fikk bilen i vater når du drenerte olja?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AJ »

ZZR-Erling skrev: 19 apr 2017, 06:14 Du fikk bilen i vater når du drenerte olja?
Å jada ;) .
Brukte til og med vater for å sjekke :) .
Helte også på en desiliter ny olje etter at den gamle var tappet av for å få med siste rest av bunnslammet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av ZZR-Erling »

På Z3'n jeg hadde, jekka jeg opp, skrudde ut, jekka ned, jekka opp og skrudde i, og jekka ned.☺️
Den hadde M Sport sunderstell, anbefales ikke på norske veier.
På Z4'en er det std understell, men M Sport stoler og ratt, en fin kombo.

Kjenner du til bilutstillinger av eldre biler, hvor og når?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AJ »

ZZR-Erling skrev: 19 apr 2017, 07:50 På Z3'n jeg hadde, jekka jeg opp, skrudde ut, jekka ned, jekka opp og skrudde i, og jekka ned.☺️
Den hadde M Sport sunderstell, anbefales ikke på norske veier.
På Z4'en er det std understell, men M Sport stoler og ratt, en fin kombo.

Kjenner du til bilutstillinger av eldre biler, hvor og når?
Virker å være rimelig sportslig understell på Alfaen også, som ikke er helt ideelt for kjøring på bygdeveiene her jeg bor (les: grus og asfaltveier med mye teleskader og manglende vedlikehold...).
Men til gjengjeld funker det utmerket på gode veger :D !

Ang. bilutstillinger/treff: har jo Bendix-treffet her jeg bor, bare noen få steinkast unna, hvor hovedsaklig amcar-folket samles hver vår og høst, noe de har gjort i mer enn 20 år.
Men det dukker alltid opp mange andre fine biler, eldre som nye. Og alle ønskes velkommen.

Ellers arrangeres det motordag i Brandbu, noen km. lenger nord hvor hele sentrum av Brandbulandsbyen prydes av et stort utvalg biler i alle aldre, gjerne flere europeiske biler her enn på Bendix-treffet.
Bilustillinger/treff utenfor distriktet her jeg bor, kjenner jeg lite til.
Men slike dager hvor bilfolket møtes arrangeres overalt her i landet, omtrent hver helg i løpet av sommeren, er mitt inntrykk.
Så det er egentlig bare å bestemme seg for hvor langt man vil kjøre :crazy: .

I Charlottenbeg i Sverige er det også et større biltreff i løpet av sommeren hvert år. Har vært her en gang og det var mye artig å se på, helt klart!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AlfaGuzzi
Innlegg: 65
Registrert: 16 okt 2013, 13:34
Motorsykkelen din: 2013 - MotoGuzzi 1200 Sport Corsa

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AlfaGuzzi »

Det er et treff på Øyhus motor Gjøvik på lørdag, Anders. Avduking av Stelvio. Og en Alfa kjøretur etterpå. Kommer du?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AJ »

AlfaGuzzi skrev: 19 apr 2017, 17:18 Det er et treff på Øyhus motor Gjøvik på lørdag, Anders. Avduking av Stelvio. Og en Alfa kjøretur etterpå. Kommer du?
Slett ikke utenkelig.
Går alt etter planen har jeg også nye Moto Guzzi V7 III til låns/test hele helgen fao. fredag :crazy: .
Så da kan det fort bli elle-melle for hva slags transport man velger å benytte seg av...

Så Øyhus Motor er Alfaforhandler? Interessant...
Tro om de ikke har kompetente Alfafolk på verkstedet? Har du noen kunnskap om det?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AJ »

Da ble det årnings på markeringslyset i passasjerdøra.
Måtte kappe av enden på festeanordningen pga. for lang innfesting. Og med det så mistet jeg anlegget/motholdet for skruen. Men takket være en metalldel innstøpt i en festebrakett for TomTom GPS'en fikk festeproblemet en løsningen.
Metalldelen fra den ødelagte festebraketten til GPS'en hadde jeg av en eller annen grunn tatt vare på.
Nå kom den altså til nytte siden den passet perfekt i enden av innfestningen på dørlyset som jeg altså hadde måtter kappe for å få den ned i rett størrelse.
Dermed fikk skruen det anlegget/motholdet den trengte for å kunne skru lyste skikkelig fast.
En forhåpentligvis god og varig Reodor Felgen løsning, dette ;) :

Bilde

Ellers er det ikke så mye annet jeg har tenkt å gjøre med bilen annet enn å fikse på noen lakksskader her og der.
Men! jeg kommer nok til å vurdere nytt deksel under motoren. Den "lefsa" som hang der da jeg byttet olje her om dagen, har helt klart sett sine beste dager. Ikke så rart etter 11 år på norske veier...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AlfaGuzzi
Innlegg: 65
Registrert: 16 okt 2013, 13:34
Motorsykkelen din: 2013 - MotoGuzzi 1200 Sport Corsa

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AlfaGuzzi »

AJ skrev: 19 apr 2017, 18:36
AlfaGuzzi skrev: 19 apr 2017, 17:18 Det er et treff på Øyhus motor Gjøvik på lørdag, Anders. Avduking av Stelvio. Og en Alfa kjøretur etterpå. Kommer du?
Slett ikke utenkelig.
Går alt etter planen har jeg også nye Moto Guzzi V7 III til låns/test hele helgen fao. fredag :crazy: .
Så da kan det fort bli elle-melle for hva slags transport man velger å benytte seg av...

Så Øyhus Motor er Alfaforhandler? Interessant...
Tro om de ikke har kompetente Alfafolk på verkstedet? Har du noen kunnskap om det?
Heller Øyhus enn RSA hvis det er lov å poste noe slikt her, for å si det sånn.

Det er etter stengetid kl13-17 på lørdag, så det lønner seg sikkert å kjøre bil. Kan fort bli kaldt på kvelden med nakensykkel

Svar