Hvilken el-bil skal man velge?

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av dypen »

Sakkle skrev: 18 jan 2019, 15:17
Gulars skrev: 18 jan 2019, 14:41 Ruster ikke (kun bremsene som ruster - de må brukes).
Dette gjelder vel alle el-biler...

Re-genererings bremsene bremser jo med magneter/motstand i el-motoren eller noe sånnt. Så selve skive-bremsene brukes kun under veldig hard bremsing. Derfor må man huske å sette bilen i fri og ta noen gode oppbremsinger innimellom, for å slite av litt av overflate-rusten på bremsene.
Kjører du med max regenerering behøver du nesten aldri bruke bremsen hvis du kjører «fornuftig», bilen oppfører seg mye bedre hvis du kjører med lav regenerering og da får du brukt bremsen normalt. Da vil bilen være som å kjøre en fossil bil, anbefales👍
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av dypen »

Få elbil til å fungere på hverdag / fritid og spesielt på vinter krever noen grep ... Utbygd ladenettverk som kan gi deg relativt raskt strøm på litt lengre turer, viktig for meg. Dedikert hjemmelader som lett lader bilen opp over natta. Her er mulighet for 400V gromt men 230V 16 - 35A duger også. Varm garasje gir deg en kjempe boost på vinteren sammen med timet lading så batteriet er varmt når turen starter.

Har du en hektisk hverdag med masse småkjøring blir du overrasket over forbruket på vinteren. Største fienden for batteriets kapasitet er snø, slaps, regnvær, høy hastighet og motvind samt småkjøring med flere kaldstart etter hverandre. En ting er å sette seg i bilen på en sommerdag å kjøre en lengre tur opp mot testet rekkevidde, på vinteren vil du sannsynlig klare 2/3 på godt vinterføre og minusgrader men er du uheldig med føret kan du komme ut med bare halvparten.

Uansett hvilken bil du velger blir du fornøyd hvis du er innstilt på å få det til å fungere, selv liker jeg godt BMW’n 😊
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Stian87 »

Takk for alle tilbakemeldingene. :thumleft

Nissan Leaf falt ut i oppløpet pga problemer med kjøling av batteriet, batteriet er luftavkjølt som innebærer at det oppstår problemer med flere ladinger etter hverandre og varme dager. Dette svekker igjen batteriets effektivitet som gir dårligere levetid, ladeevne og rekkevidde. I tillegg har sen ikke teleskopisk ratt som gir en litt dårlig kjørestilling for meg. Leaf kommer også med ny batteripakke i sommer og jeg er ikke interessert i å kjøpe en «gammel» bil, ettersom batteriet har så mye betydning.

E-golfen falt også ut pga rekkevidde, 15-20 mil på vinteren er litt snaut når den skal kjøre 12 mil hver dag uten mellomlading og hvorav 6-7 mil er motorvei.

Vurderte en stund Tesla Model 3, men fruen synes den ble for dyr. Vurderte også flere av de andre modellene, blant annet Zoe, Ampera og Soul, men en kombinasjon av eldre modeller, ukurant lading, rekkevidde og utseende gjorde at disse ikke var aktuelle.

Valget falt derfor på BMW i3 120 Ah Fully Charged. Bilen har ganske solid rekkevidde, og overlegent utstyrt sammenliknet med de andre. I tillegg fikk jeg en god del rabatt som medlem av Juristforbundet av en kompis av en kompis.

Fargen blir antakelig beig/brun metallic med skinnsetepakken og 19“ felger sommer/vinter 😊
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av FredrikE24 »

Gratulerer med Bimmer! :thumleft
Du har gjort et knallbra valg.

En arbeidsrelasjon har en I3s i denne fargen. Knalltøff og superrask.
Bilde

Jeg er litt vel merke-entusiast, men det er ikke til å stikke under en stol at de lager utmerkede biler. Jeg smiler HVER gang jeg kjører min 20 år gamle BMW med fire hjul.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Stian87 »

Takk takk Fredrik! Er ikke til å stikke under en stol at bimmer er bimmer, og at det påvirket valget litt også.

Blir nok denne fargen her:
1B2361A9-FC64-4E44-B8FB-E6AAAE6B1F4C.jpeg
Men er også svak for den røde, selv om jeg normalt foretrekker litt mer nøytrale farger.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Esveen »

Gratulerer med ny bil :twothumbs:

Blir spennende å høre hvordan du liker bilen. Vær obs når du kjører på glatt føre første gangene. Slipper du gassen for å redusere farten regenererer den såpass at bilen kan loggre litt. Dette er ekkelt når man ikke vet om det.

Tegnet du service avtale?

Vår I3 forsvinner snart: :scratch
20190120_181404_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Sakkle »

dypen skrev: 18 jan 2019, 19:27
Sakkle skrev: 18 jan 2019, 15:17
Gulars skrev: 18 jan 2019, 14:41 Ruster ikke (kun bremsene som ruster - de må brukes).
Dette gjelder vel alle el-biler...

Re-genererings bremsene bremser jo med magneter/motstand i el-motoren eller noe sånnt. Så selve skive-bremsene brukes kun under veldig hard bremsing. Derfor må man huske å sette bilen i fri og ta noen gode oppbremsinger innimellom, for å slite av litt av overflate-rusten på bremsene.
Kjører du med max regenerering behøver du nesten aldri bruke bremsen hvis du kjører «fornuftig», bilen oppfører seg mye bedre hvis du kjører med lav regenerering og da får du brukt bremsen normalt. Da vil bilen være som å kjøre en fossil bil, anbefales👍
Tror det kommer helt an på hvilken bil du har hvilket forhold du har av brems ift. regenerering.

Jeg kjører stort sett min Soul på D, som er det laveste nivået (av 2) av regenerering så vidt jeg vet. Og bruker da bremsepedalen av og til, men ikke ofte. Jeg har ikke selv hatt problemer med rust på bremsene men har da hørt nok av andre nevne det til å anta at det kan være et reélt problem.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Stian87 »

Takk for det Esveen! Og takk for tipset.

Jeg har ikke signert noe enda, venter på en tilbakemelding fra banken om jeg tar det på huset eller billån. Anbefaler du serviceavtale? 😊

Haha den var godt nedsnødd den :lol
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Esveen »

Tror det blir halve prisen. Vi betalte 5.000kr på første service etter 2 år. Den dekker to servicer. Ved neste service som blir 6 år etter kjøp, kan vi forlenge avtalen.

Hør med forhandler, kan hende dette har endret seg. Uansett har vi hatt svært billige 75.000km. :)
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Stian87 »

Esveen skrev: 20 jan 2019, 21:10 Tror det blir halve prisen. Vi betalte 5.000kr på første service etter 2 år. Den dekker to servicer. Ved neste service som blir 6 år etter kjøp, kan vi forlenge avtalen.

Hør med forhandler, kan hende dette har endret seg. Uansett har vi hatt svært billige 75.000km. :)
Godt tips, det skal jeg høre med dem om! Blir fort 30 000 pluss km per år så greit med billigere service
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av dypen »

Sakkle skrev: 20 jan 2019, 18:51
dypen skrev: 18 jan 2019, 19:27
Sakkle skrev: 18 jan 2019, 15:17
Gulars skrev: 18 jan 2019, 14:41 Ruster ikke (kun bremsene som ruster - de må brukes).
Dette gjelder vel alle el-biler...

Re-genererings bremsene bremser jo med magneter/motstand i el-motoren eller noe sånnt. Så selve skive-bremsene brukes kun under veldig hard bremsing. Derfor må man huske å sette bilen i fri og ta noen gode oppbremsinger innimellom, for å slite av litt av overflate-rusten på bremsene.
Kjører du med max regenerering behøver du nesten aldri bruke bremsen hvis du kjører «fornuftig», bilen oppfører seg mye bedre hvis du kjører med lav regenerering og da får du brukt bremsen normalt. Da vil bilen være som å kjøre en fossil bil, anbefales👍
Tror det kommer helt an på hvilken bil du har hvilket forhold du har av brems ift. regenerering.

Jeg kjører stort sett min Soul på D, som er det laveste nivået (av 2) av regenerering så vidt jeg vet. Og bruker da bremsepedalen av og til, men ikke ofte. Jeg har ikke selv hatt problemer med rust på bremsene men har da hørt nok av andre nevne det til å anta at det kan være et reélt problem.
Veldig bra å ha bevist forhold til dette med rust på bremser 😊
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Esveen »

I3 regenererer mye og man kan ikke justere dette. Iallefall ikke på vår 2014 modell. Da blir trikset å sette den i N inn mot enkelte lyskryss å pusse bremsene. Evt. I nedoverbakker om det er lite trafikk.

Edit: som forklart lengre opp her :prf
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av overlay »

Esveen skrev: 20 jan 2019, 21:54 I3 regenererer mye og man kan ikke justere dette. Iallefall ikke på vår 2014 modell. Da blir trikset å sette den i N inn mot enkelte lyskryss å pusse bremsene. Evt. I nedoverbakker om det er lite trafikk.

Edit: som forklart lengre opp her :prf
Det er jo veldig ekkelt, vanskelig om det skulle oppstå en nødssituasjon, med mindre det er jobben inn godt. Kjører RWD model s, og har hatt noen ekle hendelser når jeg har glemt å skru regen på lav når det har vært glatt :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Bjerknez »

Vår e-golf har en slik funksjon, men heldigvis kan den slås av. Holdte på og klikke i vinkel for meg når jeg kjørte med denne regenereringen på "high mode". Fort jeg slapp gassen i nedoverbakke så låste jo nesten hjulene seg på glatta i en kort periode.

Jeg har sansen for BMW selv generelt sett, men denne hårføneren dems har jeg lite til overs for. Den minner meg mer om en slags "konebil". Akkurat som VW UP! (uten sammenligning forøvrig). Sikkert en god bil dette, men utseendet takler jeg bare ikke. Det er ingenting med den bilen som tilltaler meg, bortsett fra merket i grillen.

Nå får man ikke akkurat gåsehud i positiv grad av å kjøre e-golf heller, men det er den mest komplette bilen til en dugelig pris jeg har testet i elbil segmenetet vertfall. Den ser ut som en bil, føles som en bil og den er veldig god å kjøre. Rekkevidden driter jeg litt i siden vi sjelden kjører mer enn maks 5-10 mil om dagen. Normalt kjører vi rundt 4 mil pr. dag.

Brukeravatar
Gulars
Innlegg: 51
Registrert: 07 mai 2014, 14:40
Motorsykkelen din: BMW R1200GS
Sted: Bergen

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Gulars »

Kjører du med max regenerering behøver du nesten aldri bruke bremsen hvis du kjører «fornuftig», bilen oppfører seg mye bedre hvis du kjører med lav regenerering og da får du brukt bremsen normalt. Da vil bilen være som å kjøre en fossil bil, anbefales👍
[/quote]

Den kan ikke stilles på i3 så bremsen blir ikke brukt ved vanlig kjøring. Derfor må man bremse "unødvendig".
Kjør sikkert!

Svar