Forbrems henger seg opp

Her kan MCsiden brukerne legge ut bilder og beskrivelser av lette og mer kompliserte arbeidsoperasjoner på syklene sine. Til glede og nytte for andre!
Svar
Jufi
Innlegg: 25
Registrert: 31 jul 2021, 09:52
Motorsykkelen din: Ducati monster 620 dark ie

Forbrems henger seg opp

Legg inn av Jufi »

Hei!
Jeg har en Ducati monster 620 der forbremsen låser seg og blir varm etter bare 10 minutters kjøring. Da blir også bremsehendelen mega hard og det virker som at det er veldig høyt trykk i systemet. Jeg lar det kjøle seg ned i noen minutter (eller så åpner jeg bløder nippelen) så kan jeg kjøre igjen, i 10 minutter..

Jeg har sjekket at det ikke er tett i Bremseveske resovoaret, jeg har vasket og gjort rent for stemplene i caliperen, jeg har blød igjennom systemet med ny bremseveske og er bra sikker på at det ikke er luft i slangene. Det virker som at stemplene ikke vil slippe helt opp på bremeseklossene.
Hva kan detter være?

Hadde satt utrolig stor pris tips!

Mvh Julian.F

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: For brems henger seg opp

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg hadde et slikt problem på min gamle vintersykkel. Her måtte jeg tilslutt dele kalipperen og fant en "propp" i det jeg blåste i halvdelenes væskekanaler med trykkluft.

Jufi
Innlegg: 25
Registrert: 31 jul 2021, 09:52
Motorsykkelen din: Ducati monster 620 dark ie

Re: For brems henger seg opp

Legg inn av Jufi »

En "propp" som i noe rusk som var kommet inn i kalipperen? Og hvor er denne veskekanalen? Er den under stemplet i klipperen?

Jufi
Innlegg: 25
Registrert: 31 jul 2021, 09:52
Motorsykkelen din: Ducati monster 620 dark ie

Re: For brems henger seg opp

Legg inn av Jufi »

FredrikE24 skrev: 14 aug 2022, 12:31 Jeg hadde et slikt problem på min gamle vintersykkel. Her måtte jeg tilslutt dele kalipperen og fant en "propp" i det jeg blåste i halvdelenes væskekanaler med trykkluft.

En "propp" som i noe rusk som var kommet inn i kalipperen? Og hvor er denne veskekanalen? Er den under stemplet i klipperen?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: For brems henger seg opp

Legg inn av kjellv »

Jufi skrev:
FredrikE24 skrev: 14 aug 2022, 12:31 Jeg hadde et slikt problem på min gamle vintersykkel. Her måtte jeg tilslutt dele kalipperen og fant en "propp" i det jeg blåste i halvdelenes væskekanaler med trykkluft.

En "propp" som i noe rusk som var kommet inn i kalipperen? Og hvor er denne veskekanalen? Er den under stemplet i klipperen?
Kan også være i masterpumpa på styret. Trenger ikke være rusk, kan også være gørr som bygger seg opp hvis bremsevæsken ikke har vært byttet på mange år.
Mulig du må åpne masterpumpa og rengjøre den og bremsevæskereservoaret.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Jufi
Innlegg: 25
Registrert: 31 jul 2021, 09:52
Motorsykkelen din: Ducati monster 620 dark ie

Re: For brems henger seg opp

Legg inn av Jufi »

kjellv skrev: 14 aug 2022, 13:38
Jufi skrev:
FredrikE24 skrev: 14 aug 2022, 12:31 Jeg hadde et slikt problem på min gamle vintersykkel. Her måtte jeg tilslutt dele kalipperen og fant en "propp" i det jeg blåste i halvdelenes væskekanaler med trykkluft.

En "propp" som i noe rusk som var kommet inn i kalipperen? Og hvor er denne veskekanalen? Er den under stemplet i klipperen?
Kan også være i masterpumpa på styret. Trenger ikke være rusk, kan også være gørr som bygger seg opp hvis bremsevæsken ikke har vært byttet på mange år.
Mulig du må åpne masterpumpa og rengjøre den og bremsevæskereservoaret.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Sykkelen har vært på service så ofte som den skal, usikker på om de bytter bremseveske da? Jeg har iallefall byttet bremseveske, byttet til dot 5.1, fra dot 4
Men ja må kanskje åpne reservoaret

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: For brems henger seg opp

Legg inn av FredrikE24 »

Problemet mitt var at det ene stempelet hang seg opp i tide og utide. Etter å ha eliminert en del feil(bremseslange, mastersylinder osv) Så tok jeg hele kalipperen fra hverandre. Ved nærmere ettertanke satt jeg inn stempelet i hver av kalipper-halvdelene, satt en pipe i stempelet og klemte stempelet inn med kalipperen i skrustikka. Så sa det "poff" og jeg fikk en fin rose av gørr på verkstedveggen.. Etter det var det aldri noe mer trøbbel.

Når det gjelder mastersylinder, så skal du få en fin "sprut" i retur opp i reservoaret når du pumper og slipper bremsehendelen. Ser du ikke antydning til denne spruten hadde jeg tatt fra hverandre reservoaret/master og vasket alt rent. Du bør selvsagt ha div. o-ringer og slikt på hånd før du begynner. Alternativt kjøper du nytt. Har du høyt nivå med bremsevæske i reservoaret, så ser man som regel bare litt strømning i reservoaret, og ikke en sprut.. Men det er såpass at jeg legger et kronestykke nedi mitt reservoar når jeg flusher bremsesystemet hvert år for å hindre sprut..

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: For brems henger seg opp

Legg inn av Esveen »

Det var defor jeg fant ei stor skive i reservoaret fram på K100'en når jeg kjøpte den. Lærer noe nytt hver dag 😅 godt tips da (om man fjerner den etterpå riktignok).
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Jufi
Innlegg: 25
Registrert: 31 jul 2021, 09:52
Motorsykkelen din: Ducati monster 620 dark ie

Re: For brems henger seg opp

Legg inn av Jufi »

FredrikE24 skrev: 14 aug 2022, 14:06 Problemet mitt var at det ene stempelet hang seg opp i tide og utide. Etter å ha eliminert en del feil(bremseslange, mastersylinder osv) Så tok jeg hele kalipperen fra hverandre. Ved nærmere ettertanke satt jeg inn stempelet i hver av kalipper-halvdelene, satt en pipe i stempelet og klemte stempelet inn med kalipperen i skrustikka. Så sa det "poff" og jeg fikk en fin rose av gørr på verkstedveggen.. Etter det var det aldri noe mer trøbbel.

Når det gjelder mastersylinder, så skal du få en fin "sprut" i retur opp i reservoaret når du pumper og slipper bremsehendelen. Ser du ikke antydning til denne spruten hadde jeg tatt fra hverandre reservoaret/master og vasket alt rent. Du bør selvsagt ha div. o-ringer og slikt på hånd før du begynner. Alternativt kjøper du nytt. Har du høyt nivå med bremsevæske i reservoaret, så ser man som regel bare litt strømning i reservoaret, og ikke en sprut.. Men det er såpass at jeg legger et kronestykke nedi mitt reservoar når jeg flusher bremsesystemet hvert år for å hindre sprut..

Da testet jeg det, og jeg har sprut (heh) når jeg pumper bremsen. Så da må det jo være kalipperen som er synderen? Dårlige pakninger der stemplene ligger kanskje?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: For brems henger seg opp

Legg inn av FredrikE24 »

Det er jo fort gjort at det ligger et eller annet rusk i væskekanalene i kalipper som lar væske tidvis gå til stempel, men sperrer for at væske kan returnere.. Det var tilfelle hos meg.

Så jeg hadde nok gått videre med å ta kalipperen opp på benken, demontert og sett til at alt er åpne t og fint.

Jufi
Innlegg: 25
Registrert: 31 jul 2021, 09:52
Motorsykkelen din: Ducati monster 620 dark ie

Re: For brems henger seg opp

Legg inn av Jufi »

Takk for svar!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: For brems henger seg opp

Legg inn av FredrikE24 »

Det kan være smart å undersøke om det finnes rep. sett til kalipperne, ikke demonter dem før du har dette med mindre du satser på at det går bra og ikke har planer om å kjøre på et par uker i vente på deler hvis det blir nødvendig.

Du ser at denne jobben egentlig er piece of cake om du ikke har 10 tommeltotter.. :) Kan være smart å ha momentnøkkel.
Det Ari Henning ikke nevner i denne videoen er å blåse gjennom væskekanalene for dritt. Du ser imidlertid i det han splitter kalipperen ta du har noen hull i siden av dem med en o-ring. Det er der du ønsker å sjekke at det er fri flyt.
https://www.youtube.com/watch?v=C26ww0d ... stMagazine

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5209
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: For brems henger seg opp

Legg inn av dypen »

Det ser ut som dere har glemt det enkleste og billigste her som er bremseslangene. De er enkle å demontere for å se om bremsevæske siger gjennom eller det må brukes trykk for å få væske gjennom, når du pumper på bremsen og lufter funker alt men retur er ikke normal og da blir det varmgang ved kjøring som øker trykket og situasjonen er som beskrevet av trådstarter. Bremseslanger som deformeres innvendig og ikke slipper gjennom returtrykk er noe som skjer ofte. Ta en sjekk og lykke til :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Jufi
Innlegg: 25
Registrert: 31 jul 2021, 09:52
Motorsykkelen din: Ducati monster 620 dark ie

Re: For brems henger seg opp

Legg inn av Jufi »

dypen skrev: 14 aug 2022, 18:56 Det ser ut som dere har glemt det enkleste og billigste her som er bremseslangene. De er enkle å demontere for å se om bremsevæske siger gjennom eller det må brukes trykk for å få væske gjennom, når du pumper på bremsen og lufter funker alt men retur er ikke normal og da blir det varmgang ved kjøring som øker trykket og situasjonen er som beskrevet av trådstarter. Bremseslanger som deformeres innvendig og ikke slipper gjennom returtrykk er noe som skjer ofte. Ta en sjekk og lykke til :)

Takk for svar!
Jeg har stålomspunnet bremseslanger, er det like sannsynlig at disse også deformeres innvendig som med gummislanger?
Og er det mulig I en deformert bremseslange at bremsevesken går ned i kalipperen når jeg pumper bremsen men at vesken ikke klarer og returnere?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: For brems henger seg opp

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg har tenkt på bremseslanger, men jeg kjenner det som usannsynlig. Er det en kalipper som henger, eller er det to?

Verdt å sjekke selvsagt. Trykke væske både oppover og nedover. Jeg har imidlertid ikke helt trua om jeg følger magefølelsen.

Svar