Gilera Runner 50 går som en dass

Her kan MCsiden brukerne legge ut bilder og beskrivelser av lette og mer kompliserte arbeidsoperasjoner på syklene sine. Til glede og nytte for andre!
Svar
Amigo
Innlegg: 35
Registrert: 05 jan 2012, 22:42
Motorsykkelen din: 1992 Suzuki VX800
Sted: Kristiansand

Gilera Runner 50 går som en dass

Legg inn av Amigo »

Er det reima eller clutchen som kan være problemet her? Syns begge deler ser ok ut... Scooteren mister plutselig fremdrift, selv om turtallet er konstant. Dette kan skje når som helst, men oftere og oftere.
E1D98130-9794-42D0-8677-2217079AE8FE.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Gilera Runner 50 går som en dass

Legg inn av kjellv »

Clutch er det ikke på den, men meget trolig variatorreima. Den kan se helt ok ut, men likevel være såpass slitt at den ikke nok trekkraft.

Amigo
Innlegg: 35
Registrert: 05 jan 2012, 22:42
Motorsykkelen din: 1992 Suzuki VX800
Sted: Kristiansand

Re: Gilera Runner 50 går som en dass

Legg inn av Amigo »

Ok, takk. Er det andre ting det kan være?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Gilera Runner 50 går som en dass

Legg inn av FredrikE24 »

Tatt ut variatoren og sjekka at vektene ser hele og fine ut?
Synes vel ikke clutchbånda ser så "bra" ut. Ser innsiden av clutchklokka ok ut? Er fjæra på innsiden av bånda hel?
Ellers ser vel ikke reima sånn superbra ut.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Gilera Runner 50 går som en dass

Legg inn av FredrikE24 »

Variatoren forran;
Sjekk at hylsa som skåla glir i er jevn og at ting glir lett.
Innvendig, igjen, vektene, er de runde, hele og fine?
Sitter vel noen plast/glidegreier inni der som skal sørge for at variatoren slynges jevnt og fint ut, er disse hele?

Clutchen, er vel ikke så mye å si. Den store spiralfjæra på innsiden, bestemmer hvor mye turtall som skal til før sporet blir bredere(reima løper dypere) slik at du girer opp. Er denne helt slapp vil mest sannsynlig reima begynne å slure fort.

Videre er det jo sentrifugalclutchen som sørger for at kraften overføres til bakhjulet. Dette gripe omtrent uansett sålenge du får fart på sakene. Har du prøvd å kjøre uten deksel og sett hvordan dette oppfører seg?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Gilera Runner 50 går som en dass

Legg inn av FredrikE24 »

kjellv skrev: 28 mar 2020, 20:32 Clutch er det ikke på den, men meget trolig variatorreima.
Sitter en sentrifugalclutch mellom reimdriften og bakhjulet.

Amigo
Innlegg: 35
Registrert: 05 jan 2012, 22:42
Motorsykkelen din: 1992 Suzuki VX800
Sted: Kristiansand

Re: Gilera Runner 50 går som en dass

Legg inn av Amigo »

Takk for tips så langt. Skal sjekke variatoren foran og spiralfjærer bak, må bare få løsnet den f#&@# fremre skruen først, må ha noe luftverktøy...

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Gilera Runner 50 går som en dass

Legg inn av FredrikE24 »

Amigo skrev: 28 mar 2020, 21:22 Takk for tips så langt. Skal sjekke variatoren foran og spiralfjærer bak, må bare få løsnet den f#&@# fremre skruen først, må ha noe luftverktøy...
Bruker å duge å sette en diger trekker innpå startkransen mot blokka og deretter sette på en fastnøkkel på variator og gi nøkkelen et bestemt slag eller to på enden.

Amigo
Innlegg: 35
Registrert: 05 jan 2012, 22:42
Motorsykkelen din: 1992 Suzuki VX800
Sted: Kristiansand

Re: Gilera Runner 50 går som en dass

Legg inn av Amigo »

Byttet reima. Variatoren foran så grei ut, vektene runde og fine. Fjærene til clutchen bak så også stramme og greie ut. Tenkte at vi skulle skru skiten sammen igjen og prøve. Da vi prøvde å få start på scooteren, spratt kick'en rundt (retning med klokka) og står dønn fast. Noen forslag?

Svar