Hvordan få mest mulig ut av gammel halogenlykt

Her kan MCsiden brukerne legge ut bilder og beskrivelser av lette og mer kompliserte arbeidsoperasjoner på syklene sine. Til glede og nytte for andre!
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Hvordan få mest mulig ut av gammel halogenlykt

Legg inn av Jompa »

De fleste eldre sykler, og mange nyere, har dårlig lys.
Ganske enkelt pga lav spenning på pæra/pærene, enten for at det er dårlig kontakt ett eller flere steder, eller
at ledningsnettet er for dårlig dimensjonert til at det kan gi full spenning på pæra.

Og hva kan du gjøre med det ??
Man kan f eks kjøpe ett Kinaxenonsett og håpe det beste, eller få maksimalt ut av det man har.
Jeg gjorde en ganske enkel modifikasjon på min egen sykkel for et par år siden.
Laget en egen strømkrets med ny kabel fra batteriet via to releer til lykta. Et rele for nær- og ett for fjernlyset.
Pluss ett kabelsett som er laget for å koble hid-xenon på biler. Fåes hos Mekonomen, Biltema m.fl.

Nå trodde jeg at jeg hadde tatt en haug med brukbare bilder av jobben, huska feil.........
Mange bilder, få brukbare.

Releer og kabelsett ser i alle fall ut som dette:
Lys%20004[1].jpg
Legg merke til kontakten helt til venstre, den skal kobles sammen med den originale pærekontakten.

Jeg oppdagaga etterpå at det finnes rele med dobbel funksjon, hadde spart etpar koblinger med det, pluss at det hadde
sett litt proffere ut. Pyttpytt, på min sykkel er hele greia skjult bakom kåpa.

Vel, koblinga er som følger:

En kabel, 1mm2, fra batteriet via 10 amp sikring i egen holder frem til inngangene på releene som er stripsa fast i ramma til kåpa.
Lysbrytere og kontakter og koblinger til brytere og lykt lar man være akkurat som de er.
I stedet for at all strømmen til pæra skal gå gjennom bryterne, skal disse nå bare levere styrestrøm til releene.

Fra pærekontaken tar man så ut styrestrømm til releene/releet. Ei ledning fra hver side på kontakten og inn på
signalet på releet. Husker ikke hvilket nummer det har, men det står trykt på releene.
Den tredje koblinga på samme kontakt skal fremdeles jordes.

Jording, det er både lov og nødvendig å skrape bort lakk på ramma
Lys%20004[1].jpg
Ny pærekontakt monteres på utgangene fra relee, og husk skikkelig jording her også.
Inn med ny/nye pærer, f eks Osram Nightbreaker og, gratulerer med nytt og bedre lys :thumleft

På min sykkel ble det nesten 2 Volt høyere spenning på pæra, og MYE mere lys
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Hvordan få mest mulig ut av gammel halogenlykt

Legg inn av SverreOlsen »

Skikkelig bra "how to" :D

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Hvordan få mest mulig ut av gammel halogenlykt

Legg inn av E-strom »

Jompa skrev:...Fåes hos Mekonomen, Biltema m.fl...
Hvis jeg tolker deg riktig er vel dette et bra utgangspunkt for nytt kabelsett: :-k
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... 000033888/
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvordan få mest mulig ut av gammel halogenlykt

Legg inn av Jompa »

E-strom skrev:
Jompa skrev:...Fåes hos Mekonomen, Biltema m.fl...
Hvis jeg tolker deg riktig er vel dette et bra utgangspunkt for nytt kabelsett: :-k
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... 000033888/
Der har du et godt utgangspunkt, ja.
Bare å kappe til kablene som er for lange, og bruke noen flere strips enn de to som følger med.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Hvordan få mest mulig ut av gammel halogenlykt

Legg inn av Elruts84 »

Kjempe bra dette..Har ekstremt dårlig lys på min, noe som gjør at jeg kan irritere meg veldig. (Men de er et kjent problem på syklene). Men bytter du ut pæresokkelen også her? Og hvor kjøpte du releene? (Dårlig erfaring med biltema)

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvordan få mest mulig ut av gammel halogenlykt

Legg inn av Jompa »

Elruts84 skrev:Kjempe bra dette..Har ekstremt dårlig lys på min, noe som gjør at jeg kan irritere meg veldig. (Men de er et kjent problem på syklene). Men bytter du ut pæresokkelen også her? Og hvor kjøpte du releene? (Dårlig erfaring med biltema)

Elruts
Pæresokkelen, som jeg vel kalte "#pærekontakten" lot jeg være på sin originale kabel og tok styrestrøm til releene fra den.
Ny pæresokkel i løkta med strøm fra batteri, sikring, releer og tykkere kabel enn originalt.
Skulle satt opp ett koblingsskjema, egentlig.........
Releene ble kjøpt hos mekonomen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar