Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Her kan MCsiden brukerne legge ut bilder og beskrivelser av lette og mer kompliserte arbeidsoperasjoner på syklene sine. Til glede og nytte for andre!
ZZR-Erling

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av ZZR-Erling »

Kan det være at dyserens hjelper og er fuelslangene rett koblet?

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av Zettexx »

Har tenkt på den. Det forutsetter at O2 sensorene er ok. Ut fra forum rundt omkring er det usannsynlig. Av en eller annen grunn lever folk med dette, og det kan forklare hvorfor det blir så lite kjøring... Litt sånn tullball blir uvesentlig med 100 hk, men livstruende med 200....

Jeg foretrekker originalt, og heller finjustere ut fra det. Ser da bort fra ting som luftfilter og slike småting.

Da dette tydelig blir en prosess....må jeg sette på noen "D fasteners" for å kunne komme til uten å løpe etter skruer utover gulvet.

Dagen starter da med å lure meg innom Biltema og ta restlageret de har lokalt. Nei, skulker ikke jobben, bare flytter rundt på noen ting.

Siste instans er å få tak i ecu flasher...ikke noen billigutgaver å finne til denne.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av Zettexx »

Da må en slå fast, at ut fra forum rundt omkring, er det tusenvis av MC som har denne form for ujevnhet "Surging". Må være glad for at det ikke er EU kontroll på dem, da hadde de aldri gått gjennom prøvekjøringen.

Har fått sjekket at det faktisk ikke er så vanlig at verkstedene kan gå inn og gjøre nødvendige justeringer, det er "adgang forbudt".

De lurer det til med Power Commander, og Bazzaz m.m. Som å sminke en gris...

Det er alternativ der en sender ECU inn og får den programmert, og det koster..

Og så er det alternativ der en kan mappe direkte bak "innkjøring forbudt" skiltet.

Jeg har funent løsning, som da krever en del forkunnskap, men ikke til alle sykler. For den som er interessert har jeg løsning for en del Aprilia, KTM, m.fl. som er grei nok å bruke enten fra nettbrett eller pc.

Men nå vil jeg løse problemet med en "Fix" som titusenvis av andre har gjort. Sykkelen går greit i 1-4 gear. ZX10r har separat mapping for hvert gear. Nå har jeg bestilt en luring som forteller ECU at den står i fjerde gear, også i 5 og 6.

Hadde vi kunnet samle noen stykker som ville være interessert i en ordentlig tuning, kunne jeg gått for proff løsning. Å få det gjort koster rundt 5000 pr mc. Hvis vi var 5 ville det kunne bli en pris på rundt 2000-3000 hver tror jeg. Trenger ikke være ZX 10 elller Kawa, bare det kan kjøres under felles program. Da gjelder det å samle seg, så leier vi en Dynobenk til finpuss. Mitt mål er ikke nødvendigvis mer trøkk, men mer kjørbarhet. Andre kan ha andre mål, og da justeres det ut fra det.

Går nå for Healtech GI pro ATRE, som skal løse mitt problem på kort sikt. Det er vel noe forbannet humbug det også...3,50 i deler og 500 i markedsføring + fortjeneste og frakt....

http://www.healtech-electronics.com/products/

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av Zettexx »

Så kom en til..gidder ikke orker ikke har ikke tid vil ikke bruke tid på det........dibbeduttene får en se på som tap, og la ligge på hylla som minner.

Skal en gjøre det selv så går det mange timer og turer bort og høst og vår ryker før en er fornøyd.

Så nå må jeg bøye av... og velger å betale noen for å tune den. " I'm too old for this shit" , som Danny Glover sa ....i Dødelig Våpen ( passer godt til denne Kawa'en slik den er nå) ... fikk lov av fruen..

Da blir det Klev Tuning til mandag. Satser på at renomme og kunnskap holder mål, er ikke i tvil om at det er bedre enn egne kunnskaper.. må ile til med det. Nå er heldigvis ikke dette en reparasjon, men en forbedring..

Wish me luck.

Brukeravatar
Baffin
Innlegg: 527
Registrert: 01 jan 2016, 18:00
Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av Baffin »

Spaghettiræser skrev:Så kom en til..gidder ikke orker ikke har ikke tid vil ikke bruke tid på det........dibbeduttene får en se på som tap, og la ligge på hylla som minner.

Skal en gjøre det selv så går det mange timer og turer bort og høst og vår ryker før en er fornøyd.

Så nå må jeg bøye av... og velger å betale noen for å tune den. " I'm too old for this shit" , som Danny Glover sa ....i Dødelig Våpen ( passer godt til denne Kawa'en slik den er nå) ... fikk lov av fruen..

Da blir det Klev Tuning til mandag. Satser på at renomme og kunnskap holder mål, er ikke i tvil om at det er bedre enn egne kunnskaper.. må ile til med det. Nå er heldigvis ikke dette en reparasjon, men en forbedring..

Wish me luck.
:yeahright I wish you luck

Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av Zettexx »

Som kjerringa sa," Nå gir jeg meg endå over!"..



Nå er Settexen skrudd sammen igjen og klar til Klev tuning imorgen.... Men... livet har noen pussige skarpe svinger langs veien....

Har nå hatt luftboks og greier opp flere ganger, og stusset hver gang på at det faktisk ikke var pakninger i skjøtene. Denne gang tenkte jeg, veldig rart. Det verkstedet som tok siste service har vært kjip på flere området, kanskje de ikke har brydd seg ? Hadde selvfølgelig ingen slike pakninger, så de måtte lages på gammeldags vis. Bomullhyssing settes inn med pakningssilikon og legges i gropen der gummipakning skal være. Smører godt over og lukker igjen med bestemt trykk og skruer til som om det var et topplokk.

Knatter litt på den og det høres ut som at alt er solid og tett, som lyden av et gjennomstekt brød.

Så er det kåpen, som alltid er et sirkus. Det er 2 hender for lite og 5 skruer for mange. Til slutt er alt på plass. Mørket har senket seg, og det er en god ide å la silikonen sette seg før oppstart.

Så idag.... Lurer litt på hvordan dette ligger an, har egentlig ikke tid, må ta igjen masse på jobb. Men det er lang tur imorgen, greit å vite at alt er greit. Fyller bensin, og litt luft i forhjulet.

!! Eureka "" !!! 98% av jagingen er borte. Kjenner at det er litt "tynn blanding" i problemområdet, men dette kan en egentlig leve med. Ingen rykk og napp.

Oh Boy., Happy Days !.. Problemet var rett og slett at verkstedet ikke haddde .....så stopper vi der.

Men, det er ennå mer å forbedre, så turen til Klev tuning blir det likevel noe av. Det hadde egentlig vært katastrofe å sette igang med tuningen når det lakk som en tesil i luftboksen.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av Barbarozza »

Jeg ser du har løst det, og jeg har ikke vært i forum modus på månedsvis så har ikke sett innlegget ditt. Men det er et velkjent problem du beskriver, surging kommer nesten bestandig av for mager blanding i et gitt turtallsområde. Det har med utslipp å gjøre og noen modeller uansett merke er verre en andre. Ser at du beskriver piggy back løsninger som sminking av en gris, det er jeg jo uenig i :D . Det er et fint verktøy og ikke noe verre en andre ting som endring av bensintrykk, flashing av ecu osv. Resultatet er jo akk det samme, endring av bensin luft mengde ved gitt åpning av throttle. Hva som gjør dette er i tilfelle sminking uansett spør du meg. I ditt tilfelle ville jeg tro at en endring av bensintrykk ville gjøre susen, jeg gjorde dette på hondaen min på en veldig enkel måte. Jeg fikk tak i en manipulert fpr som ga meg 10 % høyere trykk på injektorene og noe mer bensin over hele linja. I tillegg kanskje en noe bedre forstøving av bensin ut av injektorene uten at det er bevist og kun synsing jeg har lest på nett. Til sist vil jeg minne deg på farene med flashing og at det er omtrent null å hente uten andre endringer i tillegg. Ofte er originalt det beste alternativet. Jeg ville foresten ha synka throttle body, står mye om dette på div kawa forum og er enkelt å gjøre med en carbtune. Hjelper en del på respons og jaging om det er lenge siden det er utført. Lykke til, kul sykkel :vs
Memento mori

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av Zettexx »

Når alt er riktig, originalt og virker riktig..... så skal det også være kjørbart.

Vil ikke si det er helt løst, men det er nå på et nivå der det hadde vært akseptabelt. Men siden jeg først har bestilt time for "experthjelp", så velger jeg å gjennomføre det. Det blir muligens den siste Mc som alderen og knærne vil tillate... så den må være grei i minst 100.000 km til. Vet fra andre at de har klart å presse tilsvarende opp i over 200HK på bakhjulet.. Det satses det ikke på, men det blir vel aldri nok, ikke på langt nær....jeg er faktisk litt forundret over hvor "snill" den er å kjøre, som klart skyldes sekundærspjeld som tar av for de verste sprell.

Det skulle klart ha vært en oppdatering som ble gjort som en del av garantien.....for mange år siden. Det er litt skremmende at så mange titusener sliter med tilsvarende, på mange merker.

Men.. nå viser det seg at feilen, altså den største og farlige feilen, lå i manglende pakninger som burde vært byttet/oppdaget ved service. Jeg visste at siste års service hadde vært utført av merkeverksted...og var ikke forberedt på en så banal feil.

Synkronisering er kjent stoff... Virker ikke som om noe er ute av synk. Den maler som en katt jevnt og pent, både før og nå. Prøvd med kveling av 1 og 1 sylinder, uten at det virker som noe er ujevnt. Dårlig metode vet jeg, men det pleier å gi antydning om at noe er ute av synk.

PC og lignende justerer kun bensin, meg bekjent altså. Og målet mitt er egentlig ikke å øke noe som helst, unntatt å få bort den dårlige mappingen til Kawasaki originalt. En PC med dynokjøring koster også ganske mye, og faktisk en del mer enn å få tatt ecu'n fra bunnen av.

Når en mc er designet for å kunne kjøre i 300+ km/t, skal det ikke være nødvendig med dibbedutter.... Men for all del, jeg bruker dem gjerne hvis ikke problemet er sammensatt, hvilket jeg hadde inntrykk av her.

Noe av det mest besnærende med MC folk, er at vi som er aktive med skiftnøkkel og smørefett har så mange meninger om det samme.... og som oftest får vi løst på en eller annen måte.

Viktig å huske at det kun var problem pp 5. og 6. gear. Denne har mapping for hvert gear. Å bruke PC for å løse dette ville skape nye problemer på de andre gearene.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av Zettexx »

Tuning unnagjort. Grunnet jobbpress, måtte den kjøres inn av en annen. Han har ikke kjørt den før, og har derfor ikke opplevd rykkkingen. Etter turen inn, på ca 20 mil, forsto han ikke helt hva som skulle utbedres.

At utett luftfilterboks ( som burde vært oppdaget før) kunne ha så stor innvirkning ville jeg helt nektet å tro. Må bare innse at teknikken løper fra meg. Alle sensorene, klarer jeg ikke å få på plass i den logiske rekkefølgen i hodet mitt.

Etter mye dedikert arbeid fra datamannen, ble det nesten 10 HK mer på bakhjulet, og noe mer dreiemoment i touringområdet. Litt jevnere er den nok.

En må nå vurdere, og huske den utette luftboksen som ble oppdaget og fikset, om dette hadde stor innvirkning.

Svaret fra både han som kjørte den 20 mil før og 20 mil etter, samt mine 2 småturer ikveld...

hvordan sier man nei på en riktig måte?

Merker en egentlig en økning fra 155 til 165 hk målt på hjulet? Når det kjøres langs veien.

Sist jeg gjorde en slik tuning, forandret jeg karakteren på motoren bevisst, med økt turtall og mer guts i det øvre registeret, det var nok mer å hente, rett og slett. Om det ble noe mer målbar effekt, vet en ikke noe om.

Tror nok det er en god investering på lang sikt. Riktig blanding over alle gear og registre vil gi bedre økonomi og slite mindre. Nå er denne gått 42000, og er "godt innkjørt". Så den har nok forandret karakter noen hakk undeveis.

Jeg føler at det er mer enn nok lyd i den, så bytte av rør gir meg ingen orgasmer. De alternativ som mange bruker med bytte av eksos og evt PC, faller ut som en dyr løsning, uten forventninger om bedre utfall.

Kan det anbefales? Start med å være helt sikker på at alt er i orden, ikke som jeg gjorde..oppdaget megafeil dagen før bestilt time. Er det fortsatt "ugler i rottereiret"? Vil du ha det beste ut av den?

Utrolig mange "sminker grisen" på mange måter. Eksos, dibbedutter, usynlige blinklys, vippeskilt, fargede skruer, osv.... Kult som bare juling, men det blir liten effekt av det. Gjør du det for å få litt originalitet ? Helt greit, da er du inne på noe, ingen tvil .

Jeg står fortsatt ved at å utnytte det originale er rette første skritt. Og selv om jeg faktisk ikke merker noe spesielt, er dette, etter min mening, det rette stedet å starte. En "nullstillet" korrekt og individuelt unnstilt motor.

De fleste mc opplever "å løsne" etter en del tusen km. Min Aprilia løsnet ved rundt 28-30 tusen. Og det var her jeg skulle gjort tuningen tenker jeg nå. Men det ble ikke før 100 tusen km senere.

Jeg hadde nok for store forventninger, og har hørt på alle skrytefortellingene. Ditt meg her og datt meg der, kulere lyd og 3 hk mer, det merkes.... Lyden bedrar.

Det er viktig, Klev Tuning gav ingen andre løfter enn å få den så god den kunne bli. Det føler jeg den er blitt.

Så ja, en god investering på lang sikt, men ingen orgasmisk opplevelse som så mange forteller.

Litt kjedelig vurdering? Men, så er jeg også en kjedelig ensom ulv også...

Noe av det kjedeligste? Helt uventet at en mc som har betalt avgift for 175 hk bare hadde 155+ på bakhjulet. Helt klart ute av mitt rette element her. Hadde ventet/håpet på 160+ som startpunkt. Brukes virkelig 20hk på å dra rundt gearkassa?

Sluttresultat= ca 450 kr pr hk+ bensin 10 liter. Ca 20% eller mindre, enn hva "helanlegg" ville kostet,og fullt lovlig. Her er doble rør, så doble acropovic e.l. blir verre.

Nå har jeg lært meg noe nytt. Har vært på dyrere kurs med mye mindre utbytte....

ZZR-Erling

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av ZZR-Erling »

Ja, da var ikke til å tro at farta skulle avta slik uten at noe var riv ruskende galt...

ZZR-Erling

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av ZZR-Erling »

Jo mer effekt du tuner ut av den, over en viss grense, dess mer har du å " skryte av", og dess mindre har du å kjøre vettugt med ☺
Det jeg prøver å si er at du vil få en slapp bike under si 10000..og en hysterisk motor derfra og opp...ønskelig? Neppe..

ZZR-Erling

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av ZZR-Erling »

Jo mer effekt du tuner ut av den, over en viss grense, dess mer har du å " skryte av", og dess mindre har du å kjøre vettugt med ☺
Det jeg prøver å si er at du vil få en slapp bike under si 10000..og en hysterisk motor derfra og opp...ønskelig? Neppe..


Og 155 på hjulet er helt normalt dersom det er 175 på veiva!

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av 45316 »

Hvilke erfaringer gjorde du deg da du tunet apriliaen? Hvilken modell? Har en mille jeg har vurdert tune litt.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av Zettexx »

RST 1000 2001 MODELL.

Nesten samme som RSV 1000 i motor.

Den var for "rå" i bunnen av registeret, og motorbremsen under 4000 kunne nesten gi stivt hjul.

Samtidig dabbet den av for tidlig på topp.

Reduserte følsomhet for alt under ca 1/3 gass både på bensin og fortenning opp mot 6000 rpm. Endret turtallssperren så langt den gikk, tror det er 10500. Den går rundt 12000+ før det slår ordentlig inn. Økte fortenning og bensin i små grader fra 5000rpm og oppover, til det var bare 200 rpm igjen før brems. Lot bensin være, og reduserte kun fortenning for ikke stupe over styret.fortenning ble økt med ca 15% på det meste, og redusert i bunn med rundt det samme. Ved ca 5000 er det nesten uendret.

Resultat. Mye bedre i byen, bedre i vanlig touring tempo. Da denne er gearet opp litt over 10%, betyr det at ved 4000 rpm, så kjører jeg litt over 120. For å få pulver, gjelder det å gire ned, og holde seg fast. Over 5000, forsvinner touringelementet raskt.

Eks. På en tilfeldig runde med passasjer rundt Nurburgring. Opp mot en liten "hevelse" i veien, dro jeg alt den var verd for første gang etter justeringen.. så lettet forhjulet... dette var helt sikkert tilfeldig og skjer sikkert aldri igjen... men f.... det var skummelt. Passasjeren krøket seg frem og hjelmer smalt sammen mens den var helt løs i styret.

Etterpå viste gps 220 , så lettelsen skjedde nok rundt 200, slik speedometer viste. At det var passasjer har nok stor betydning. Mer vekt forskyver seg bakover. Men det er første og siste gang jeg har bare dradd på helt uten å slippe før sperren. På dette tidspunkt var den gått ca 135000 km, så det var en hederlig jobb av en gammel traver.

Politiet sto utenfor banen. De fulgte med kjøringen med kikkert. Vi ble hanket inn, og de undersøkte eksos og var litt hyggelig pågående om trimming. Stort sett går slikt greit i min alder. Når hjelmen kommer av, snakker de med bestefaren sin... Da er tonen veldig grei.

Den er ellers original fra ende til ende. Høres ut som en utbrendt maratonløper i eksosen, bare hveser.

Den bruker noen dråper mer bensin, men er fortsatt rundt 0,45 i snitt tror jeg. Oppgearingen er akkurat litt for mye, men måtte ta det på fordrevet, fikk ikke lenger tak i bakdrev med uoriginalt antall tenner. Det har lett for å bli 5. gear. På touring over 130, tror jeg forbuket er uendret. Det er i så fall minimalt. 20 mil på autobahn i over 130 med pass og fullt baggasjesett, da fylles mellom 12 og 15 liter, som før. Avhengig av trafikk og fart. Det har aldri vært billig kjøre fort.


Kunne sikkert fått de bedre med benk. Har ingen målinger. Det er noe med å bare la fanden styre...let it rip!

Nå er denne for salg med nesten komplett resevedels sykkel. Der er motor bare gått rundt 8500 km. Den har aldri vært registrert.

Hvordan blir dette på en RSV, har ikke peiling. Den har en grovere elektronikk. Har en racing chip til Rsv 1000. Hadde planer om å sette inn en rsv motor i den ( har en nesten komplett liggende). Tror jeg betalte ca 600 kr for chipen. Aldri brukt. Interessert? Kanskje du kan ha bruk for en reservedelsmotor?

Skal noen kødde det til, skal det være meg selv.....helst.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av Zettexx »

Til zzr...

Å tune for meget, helt enig, bare dumt. Men får vi noen gang nok!.?

Dette ble en opplevelse og lærdom. Tror det er fornuftig i det lange løp.

Det skal ikke være nødvendig å miste noe for å tjene noe så lenge det kun er tunet via original ecu, der du har tilgang tll all data. Alt det mekaniske er det samme.

På min kawa, ble det bare gevinst, mer hk og litt mer dreiemoment i bruksregisteret. Ingen nedsider

Det er en helt idiotisk maskin, passer bare for oss hjerneskadde. Men så er det gøy ....

I praksis kjører jeg relativt fornuftig, men langt...mellom stopp. Så jeg har nok 140 hk mer enn jeg bruker. Men blir det nok? Nei, ikke på langt nær. Bare vent til vi begynner å fikle med de elektriske....

Svar