Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Her kan MCsiden brukerne legge ut bilder og beskrivelser av lette og mer kompliserte arbeidsoperasjoner på syklene sine. Til glede og nytte for andre!
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av AJ »

Spaghettiræser skrev: :[-X :sorry

Den 28/9/2016....døde denne mc i elgjakt.
Det der så ikke bra ut, nei :O !

Du er fullt restituert, håper jeg :8-[ ?
Innlegget ditt er en god og nødvendig påminnelse om farene vi står ovenfor mot slutten av MC-sesongen hvert år.
All grunn til å kjøre mer enda mer aktsomt enn vanlig på den tiden.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av Zettexx »

Det er ennå 6 uker igjen av nakkekrage, og sykemeldinger...... Har lov til å sitte ved en pc in inntil 20 minutter så, 1 times pause....og det er min jobb...ligger langt etter, som er et mareritt å ta igjen

Blir noen merkelige vinkler på krageben og skulderblader, ellers ventes 95 % ok.

Jeg påpeker her at jeg i mange år har vært svært kritisk til vektlegging av "krypkjøringsøvelser" både ved oppfriskningskurs og ved førerprøven...Jeg har "messet" om viktigheten av å konstant øve sporvalg, for å ha best mulig oversikt, og unnamanøvere, bråbremsing osv....altså nødprosedyrer og planlegging av kjøringen.

I denne situasjonen hadde jeg akkurat nok forvarsel, sammen med forsiktig hastighet, til at jeg klarte å gjøre de nødvendige tak. Det er ikke lett å legge sykkelen ned i visshet om at den kommer ut i smådeler... Først, så sto jeg på forhjulet til hastigheten var halvert, så var det å vippe rundt bakenden og legge rett på venstre ankel og dukke. Holdt fast i styret hele veien mens elgen ble vippet på siden. Kjøttstykker lå igjen i veien og på styret... Jeg innrømmer at det må ha vært høyere makter som sørget for at hjernen klarte å tenke så klart.

Har mistet litt følsomhet i fingertypper så det vil kreve litt øvelse ved vedlikeholdsarbeid. Blir kanskje litt stiv i venstre ankel, men ikke så det vil ha noen betydning. I en alder av 65 er det fint at noe er stivt....

Har kjøreforbud frem til godt over nyttår. Så sykkel er kjøpt uprøvd, igjen.

Har alltid hatt respekt for elgen, og velger ofte omveier for å unngå elgområder. Kjørt uhellsfritt i nesten 50 år....og håper de er like lenge til neste elg...

Vær forsiktig, øv på unnamanøver, ha kaskoforsikring...

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av Zettexx »

Den er kjøpt fra sykesenga...usett og uprøvd.

Begynte å lete så fort jeg fikk politirapporten. De hadde etterforsket alle spor og forhørt seg langs kjøreruten.

Resultat: forsvarlig kjøring og helt riktige manøvre for å unngå større personskade....

Jeg var redd for å ha mistet dømmekraften, kjører ofte sammen med folk som har mistet den... Når politiet gav kritikkfri uttalelse, var det bare å sette igang og lete på Finn.. De var faktisk enige om at hadde jeg hatt en "mindre skarp mc" er det ikke sikkert jeg ville kunne ta nødvendige manøvre, med tilhørende resultat.

Underveis gjennom sykehusene fikk jeg stadig leger som selv kjørte mc... Ducati 1098, Suzuki GSXR 750, Honda CB1100XX, CBR929.....og sistemann hadde nettopp byttet inn sin K1300 i en Goldwing. Det var rene mc treffet....

Satser på å være på veien i mars.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av Jompa »

Du er pinade tøff.
Trur jeg hadde slutta å kjøre sykkel etter ei sånn ulykke.
Tenkt at der er flaksen brukt opp, ingen vits i å tøye den lenger.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av AJ »

Enig med Jompa, tøft gjort, dette :thumleft !

Men det du gjør er nok antakelig det eneste rette å gjøre etter en slik opplevelse - opp på hesten igjen for ikke å la frykten ta kontrollen.
Redsel for hva som kan skje igjen, for enkelte som deg selv etter en slik opplevelse, kan fort frarøve oss gode opplevelser som krydrer tilværelsen litt ekstra.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar