Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Her kan MCsiden brukerne legge ut bilder og beskrivelser av lette og mer kompliserte arbeidsoperasjoner på syklene sine. Til glede og nytte for andre!
ZZR-Erling

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av ZZR-Erling »

Appropo surging..som jeg forstår er uren gange pga mager blanding..til min kan man kjøpe en "Booster Plug"..den senker "inlet temp" med 20C slik at AFR endres til jevnt over fetere blanding.
http://www.webbikeworld.com/t2/booster-plug/

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av 45316 »

Pm sendt

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av Zettexx »

Appropo surging..som jeg forstår er uren gange pga mager blanding..til min kan man kjøpe en "Booster Plug"..den senker "inlet temp" med 20C slik at AFR endres til jevnt over fetere blanding.

Ja, det er en av mange luredingser. Da er det nok mer fornuftig med den grunnleggende O2 blenderen. Den fås ikke i USA lengre, så det virker nok.... Den fås nok, men sies å være forbudt,. Vet ikke om Dynojet fortsatt selger den eller om forbikobling kan gjøres fra Power Commander... utrolig hvor mange enheter de klarer å dikte opp for å koble sammen....

ZZR-Erling

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av ZZR-Erling »

Grunnleggende O2 blenderen.. Hva er det?

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av Zettexx »

Lamda sensoren, eller O2 sensoren, som gir signal om eksosens blandingsforhold.

O2 simulatorer eller "blendere" som gir konstant signal, sller simulert. Ecu tror da at blandingsforhold er riktig, og stoler da kun på de andre sensorene. Da vil den normalt.... gå jevnere i problemområdene.

ZZR-Erling

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av ZZR-Erling »

Ok..skjønner..lambdasensoren disables og erstattes av et "magert signal"

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av Zettexx »

... ikke helt. Det gis et signal om Lambda 1 som er "perfekt blanding" og da tar ikke ecu justering for overskudd/underskudd av bensin i blandingen. Noen ecu krever at dingsen har en krets som sørger for et signal som "svinger" litt over og under Lambda 1. Hvis signalet er statisk, vil noen ecu tolke dette som feil, og gi feilkode. Sammen med denne feilkoden, vil som oftest ecu gå i "fail-safe" modus og kun forholde se til de andre sensorene.

Her er det ett utall av varianter. Og jeg nærmer meg raskt grensen for mine kunnskaper...... Her er jeg ren teoretiker.

Lamda sonde/sensor er samme som O 2 sensor. Den produserer en liten spenning på opp til 1 volt ut fra en reaksjon med oksygenmengden i eksosen. Det er blitt vanlig med flere sensorer nå. En før katalysator, og en eller flere etter som måler resultatet av eksos og behandlingen fra katalysatoren.

Det er kanskje lurt av meg å avslutte før jeg vandrer for langt ut.

ZZR-Erling

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg vil tro at med en dings som bare forteller at blandingen i eksosen er perfekt +- en liten offset for å spille reel, vil ECU'n fortsette å levere en mager AFR. Hvis man derimot heller legger inn at AIT er 20C lavere enn reelt, (vha en Boosterplug), vil ECU legge opp til en AFR som ligger omtrent 6% fetere enn standard. Flere veier til mål her.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av Zettexx »

Å lure AIT kan klart ha sin virkning, enig, men er det nok ? Det vil ofte også påvirke justering av sekundærspjeld, for de som har det.

Poenget med O2 lureren er å avgrense det til det området der sensoren blir hensyntatt, "closed loop" området. Her er det med lav belastning og liten gasspådrag. Å endre AIT, vil påvirke hele registeret fra tomgang til full gass. Det er mer enn det som vanligvis er målet, selv om det kanskje løser problemet. En 200 kroners fix, kan fort koste et par liter pr tank over lang tid.

Dersom målet er å fete opp hele registeret, så er det nok en grei nok løsning. Klart mange som trenger det også....Fordelen er at du beholder den originale mappen og alle funksjoner. Ulempen er gjennomgående litt mye bensin. Var på vei mot denne løsningen selv.

ZZR-Erling

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av ZZR-Erling »

Sekundærrekka...den kan du vel bare pelle av...egentlig, men, da trenger du hvertfall å korrigere AFR.
På ZZR1400'ene jeg hadde var jo disse nærmest stengt til 5000RPM!!! Stor forskjell med og uten. Motoren, særlig den før 2008, ble skikkelig frisk. På 2008 kom det en annen konfigurasjon som åpnet spjeldene tidligere.

Fant i full fart en link til den da:
http://www.zxforums.com/forums/zx-14-fo ... guide.html

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av Zettexx »

De kan riktignok tas bort, prøvde det også.

Den ble mer "rå" på gassen, uten at jeg tror det hadde noen spesiell effekt ellers. Dette er nok ikke likt på alle. Har du 120 hk, kan den godt være litt rå. Kjører du med 200.....så må det ikke være slik at et nys kan drepe...

Min Aprilia hadde litt slike tendenser, og V-twin har ofte heftig dreiemoment om ikke heftig effekt. Den har ikke sekundærspjeld. Det var slike "frekkiser" som ble justert bort. Ble også kvitt "tenna i kåpeskjermen" ved gass slipp. Motorbrems er ikke udelt positivt.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av Zettexx »

Studio_20160924_223904.png
:scratch
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

ZZR-Erling

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av ZZR-Erling »

Flott kurve! Har jo ikke mistet noe for å få økning på topp!

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av Zettexx »

:[-X :sorry

Den 28/9/2016....døde denne mc i elgjakt.
bilde 21.JPG
og det var såvidt ikke vi ble 2.....

2 nakkebrudd, 1 i rygg, 2 skulderblad, krageben, brist brystben, punktert lunge, brist i ankel, 17 ribbens brudd, 5 enheter med blod, 2 helikopterturer, og 12 uker med nakkekrage ( halvveis gjennomført)....1 uke med 4 slanger ned gjennom halsen i våken tilstand Elg død.....

Hjelm hel og reddet av ordentilig kjøreutstyr. Fikk lagt ned sykkel og gled under elgen, traff elg med høyre skulder og asfalt med venstre, så ble det berg og dalbane gjennom luften til nærmeste grøft.

Har kjøpt ny (brukt).....zx selvfølgelig..


Motorisert elgjakt langs bygdeveier anbefales ikke....
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av Jompa »

Oj !
Jeg har ikke sett det nest siste innlegget ditt før nå.
Går det bra med deg ?
Ja, ser jo at du har fått kjøpt deg ny sykkel, men det kunne du vel egentlig gjort fra sykesenga.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar