(DIY) Yamaha MT-07 - Bytte skiltholder (Yamaha)

Her kan MCsiden brukerne legge ut bilder og beskrivelser av lette og mer kompliserte arbeidsoperasjoner på syklene sine. Til glede og nytte for andre!
Svar
KiMedic
Innlegg: 188
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: Jakter ny..
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

(DIY) Yamaha MT-07 - Bytte skiltholder (Yamaha)

Legg inn av KiMedic »

Denne skiltholderen er ikke produsert av Yamaha, men de selger den under sitt varemerke.
IMG_0918.JPG
Den er CNC(maskin) frest.
Det følger med fester til OEM(standard) og LED blinklys.
LED skiltlys.


Verktøy du trenger:

Pipesett/skiftenøkler.
Sekskantnøkler (Umbraco).
Stjernetrekker.
Avbiter til strips.



Du kan bruke denne med eller uten forlengeren som er avbildet på esken. Med forlenger havner skiltet og lys ganske langt ned og vekk ifra baklyset. Slik som den orginale sitter. Jeg ønsker ikke å montere den, så derfor vil heller ikke den synes på bildene jeg bruker.

Slik ser det ut før du begynner:
IMG_0919.jpg
Bruksanvisningen som følger med er så god at jeg ikke vil detaljere noe mer en å tilføre bilder og løsninger på problemer som skulle dukke opp ifm. montering.

Siden du må av med blinklys og ledning til skiltlys, må vi demontere litt plastikk som sitter rundt rammen. Her er seter og 2 plastdeksler skrudd av:
IMG_0980.JPG
Det er noen runde plastikknagler som sitter under og holder plastikkskjermer sammen. Disse løsner du ved å dytte en liten rund skrutrekker på sylinderen i midten av naglen.
IMG_0981.JPG
Når alle skruer og plastnagler er fjernet kan du løsne disse på hver side. (de er lette å få av og på, passer kun på 1 måte.)
IMG_0983.JPG
Skru av OEM skiltholder:
IMG_0985.JPG
Dra av disse 3 kontaktene. 2 er blink og 1 er til skiltlys. Kapp av et strips og løsne en plastklemme.
IMG_0988.JPG
Når du har gjort dette skal det se slik ut:
IMG_0991.JPG
Nå monterer du den nye skiltholderen iht. bruksanvisningen. Skal du bruke de samme blinklysene så må du flytte disse over(følger med braketter til standard og LED blinklys, du bruker den du trenger. Skiltlyset trenger du ikke flytte da det følger med LED skiltlys.

Jeg møtte ikke på noe problem ifm. passform, skruer eller fester. Eneste som er veldig klønete av Yamaha, er at de ikke har gitt beskjed til sine underleverandører om hvilke koblinger de skal bruke. Så du må kutte av koblingen til det gamle skiltlyset og koble det på det nye LED lyset. Hvis ikke må du kjøpe en overgang på Ebay. Ifølge manualen skal du kappe OEM skiltlysledning på sykkelen. Det ønsket jeg ikke å gjøre.

Før ledningen til lysene tilbake til sykkel. Monter den nye skiltholderen med forlenger eller uten. Juster blinklys slik at de peker riktig. Bruk litt El-teip på overganger mellom blinklysledninger og isolasjonen rundt. Skru på plastikken og seter.

Skiltet skal ifølge manual festet med 3 biter dobbeltsidig tape (medfølger). Jeg valgte å skru rammen rundt skiltet på den nye skiltholderen. Det er flere festemuligheter du kan bruke. Jeg ville ikke borre hull i skiltet, jeg stoler heller ikke på at tape holder særlig lenge. Som du ser på bildet går dette helt fint. Vil du ha et "renere" utseende dropper du rammen og fester skiltet rett på. Refleksen under skiltet er lovpålagt. Jeg har den derfor på. Men den kan lett fjernes.

Jeg anbefaler at du bytter fra OEM blinklys til LED samtidig som du bytter skiltholder. Det ser bedre ut, lyser MYE sterkere, og du sparer masse tid. Skiltholder og blinklys henger sammen og alt må demonteres/monteres om du skal bytte det ene eller det andre.

Resultatet i regnvær blir slik!
IMG_1035.JPG
Et dårlig bilde men det får duge ;)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av KiMedic den 08 aug 2016, 16:48, redigert 1 gang totalt.
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: (DIY) Yamaha MT-07 - Bytte skiltholder (Yamaha)

Legg inn av supersic »

tok du bilder av hvordan du koblet blinklysene?

KiMedic
Innlegg: 188
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: Jakter ny..
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: (DIY) Yamaha MT-07 - Bytte skiltholder (Yamaha)

Legg inn av KiMedic »

supersic skrev:tok du bilder av hvordan du koblet blinklysene?
Ja det gjorde jeg! Tenkte lage en egen DIY.

Kappet av de orginale kontaktene på de gamle blinklysa. Lagde min egen overgang med det som fulgte med LED plus pakken.

Dette er den som satt på OEM-blink.
IMG_1008.JPG
Sånn ble begge da jeg var ferdig.
IMG_1012.JPG
Da kan de kobles rett på LEDlysa og til sykkel. Uten å kappe noe på sykkel. De gamle blinklysa dreit jeg i..
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

KiMedic
Innlegg: 188
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: Jakter ny..
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: (DIY) Yamaha MT-07 - Bytte skiltholder (Yamaha)

Legg inn av KiMedic »

Da kobles denne på kontakten du lagde, så kobles den til lysene. Dette er plus pakken. vet ikke hva du skal bruke? Den gule og den blå som henger igjen er signalkabel til bremselys og kjørelys.

Denne blir varm og må festes til ramma på sykkel.
IMG_1011.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Svar