(DIY) Yamaha MT-07 - Demontering av bakhjul

Her kan MCsiden brukerne legge ut bilder og beskrivelser av lette og mer kompliserte arbeidsoperasjoner på syklene sine. Til glede og nytte for andre!
Svar
KiMedic
Innlegg: 188
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: Jakter ny..
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

(DIY) Yamaha MT-07 - Demontering av bakhjul

Legg inn av KiMedic »

Denne jobben krever ikke mye kunnskap eller verktøy. Har du instruksjonsboken står det veldig godt forklart der.

Siden bakhjulet skal av, må man ha en "depotstøtte" som løfter bakhjulet opp, samtidig som den holder sykkelen oppreist. Her finnes det mange forskjellige løsninger. Noen krever at du monterer "spoler" på svingarmen. Andre leveres med forskjellige festeanordninger. Jeg valgte Biltema sin som er både billig og god. Den har justerbare "L" braketter som er gummibelagte. (passer nesten alle sykler" Se bilder) og spole/svingarmfester.

Av verktøy trenger du følgende:

Depotstøtte, eller en ordning for å løftet opp bakhjul.
22mm pipe og skralle.
2stk. 12mm fastnøkkel. (eller skiftenøkkel)

Da mutteren som sitter på akslingen skal strammes til 105Nm anbefaler jeg at du også bruker momentnøkkel.
Låsmutter som sitter på kjedestrammer skal strammes til 16Nm.



Det første du gjør er å ta bilde av, eller merk deg hvilken strek på svingarmen justeringsbraketten står. (dette skal være likt på begge sider)
IMG_0773.JPG
IMG_0774.JPG
Det er ikke sikkert du havner på de samme strekene når du monterer hjulet på igjen. det gjør ingenting. det viktigste her er at det skal være likt på begge sider. Jeg valgte å ta bilde da denne sykkelen kun hadde gått 200km. ved påmontering burde jeg havne ganske likt. Men dette henger sammen med stramming av kjede som jeg kommer tilbake til mot slutten.

Før du løfter opp bakhjulet kan det være lurt å løsne akselmutter (22mm)
IMG_0776.JPG
Du trenger ikke å holde igjen på andre siden. Akslingen ligger i et spor som holder den fast.
IMG_0775.JPG
Nå er sykkelen klar til å settes på en depotstøtte, eller annet egnet løfteverk. Er du kreativ finnes det løsninger. Husk bare på at det skal være sikkert å arbeide rundt sykkel. Du vil heller ikke risikere at den velter. Så gjør dette på en forsvarlig måte.

Når akselmutter er fjernet så må akslingen trekkes ut slik at den frigjør hjulet. Hvis den må bankes løs så bruk en gummihammer. Har du ikke det så legg en trekloss eller lignende på enden før du går løs med slegga! Når hjulet nå er løst kan bremsekaliper fjernes og henges opp med en strips eller lignende på bakre fothviler. Den ligger i et spor på svingarmen. Så du behøver ikke skru denne løs. Bare husk å ikke tråkk på bremsen da den henger slik. Bremseklossene har akkurat den klaring som må til for å montere på igjen. Så for å unngå ekstraarbeid husk på dette!
IMG_0778.JPG
Nå skal kjede av bakre drev som sitter på felgen. Du dytter hjulet fremover slik at du får nok plass til å huke av kjede. Nå vil du merke at hjulet er helt løst og kan fjernes. Etter det er gjort skal det se slik ut:
IMG_0777.JPG
IMG_0779.JPG
IMG_0780.JPG
IMG_0781.JPG
Når hjulet nå skal på igjen gjør vi det samme bare baklengs:
IMG_0789.JPG
Hjulet føres inn riktig vei.

Kjede hektes på.

Bremsekaliper skal nå settes på. Denne må du sørge for havner i sporet den skal i. (Her må du ofte lirke litt for å få den på)

Akslingen føres inn på bremseskivesiden. (justeringsbraketten passer begge veier.) Hjulet må da løftes litt opp.
(Det kan være greit med hjelp fra en venn hvis dette blir vanskelig med 1 hånd.) Bruk et kubein under hjulet for mer kraft hvis du er alene.
Når akslingen er ført gjennom svingarmen og hjulet kan du stramme til akselmutter. (ikke stram denne hardt da kjede må justeres riktig først)

Kjedestrammer sitter på hver side helt på enden av svingarmen. Det er 2 stk mutter på 12mm. Den som sitter innerst mot braketten er justeringsskruen. Den andre som er plassert rett bak er låsemutteren. (den hindrer den første i å løsne). Når du skrur på justeringsmutteren med klokka, så strammer du kjede. (da trekker du bakhjulet bakover) mot klokka så slakker du. (bakhjulet trekkes innover).
IMG_0776.JPG
Stram så til, men ikke for hardt. Kjede må justeres mens sykkelen står på sidestøtten. Avstand skal være 51-56-mm.

Kjedeglideren er montert på svingarmen. Den er av plastikk. Der den slutter på undersiden av svingarmen skal du med en vekt på ca 1,5 kilo trekke kjede ned. Avstanden fra kjedeglider til kjede skal være mellom 51-56mm. (5,1-5,6 cm,) målt fra kjedestrammer på svingarm til midtre del av kjede. dvs. naglene som holder kjedelenkene sammen.

Når dette er gjort å ting stemmer, så drar du til låsmutteren på kjedestrammer med et moment på 16Nm.
Akselmutter skal strammes med et moment på 105Nm.
Sjekk at kontrollstrekene på svingarmen er like på begge sider. Dette er veldig viktig at blir rett.

Det er egentlig lite som kan gjøres veldig feil ved bytte av bakhjulet. Pass på at det er likt på begge sider når du strammer akslingen, og at kjede har riktig spenn.

Dette er også en fin oppgave å begi seg ut på hjemme. Selv om ikke noe må byttes så lærer du hvordan sykkelen du kjører henger sammen. Og hvis du må av med hjulet på landeveien eller i mørket så er det greit å ha gjort dette hjemme i dagslys en gang først.

Håper dette var nyttig for deg! Ikke nøl med å spørre om andre ting du skulle lure på om Yamaha MT-07.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

L4RZ
Innlegg: 1
Registrert: 20 mai 2018, 22:25
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 2018mod.

Re: (DIY) Yamaha MT-07 - Demontering av bakhjul

Legg inn av L4RZ »

Hei , takk for nyttig innlegg. Har kjøpt meg en ny MT-07 som første MC. Har bare kjørt den 60 mil så langt, men kjeden er noe slakk ihht. beskrivelsen i instruksjonsboka (65mm). Ser at det står at den ikke bør kjøres dersom avstanden er mer enn 58 mm !??. Ser at du skriver at nøkkelvidden på akselmuttern er 22 mm ?, jeg målte min til 27 mm ( eller er det tommer 1 1/16 ? ) Det var selvfølgelig en pipe jeg manglet, så må skaffe over helga.

Svar