Ah, skjønner. Men jeg har en kombinert sikringsholder og minusskinne, denne: https://www.maritim.no/sikringsholder-i ... -sikringer
Greit å jorde denne rett fra batteri, så er det ferdig for alle fremtidige kurser.
Så er det bare å koble til tilleggsutstyr, sette rød på en plusskontakt og inn egnet sikring for dette tilbehøret, og sette sort på ledig minusterminal i samme boks.
Aux strøm
- haakeik
- Innlegg: 717
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Sted: Asker området
Re: Aux strøm
Almeland skrev:Ah, skjønner. Men jeg har en kombinert sikringsholder og minusskinne, denne: https://www.maritim.no/sikringsholder-i ... -sikringer
Greit å jorde denne rett fra batteri, så er det ferdig for alle fremtidige kurser.
Så er det bare å koble til tilleggsutstyr, sette rød på en plusskontakt og inn egnet sikring for dette tilbehøret, og sette sort på ledig minusterminal i samme boks.
Dette ser bra ut
Re: Aux strøm
?xses skrev:Med mine øyne ser det veldig bra ut. Det går også å kjøre "sort" styrestrøm også tilbake på batteriet. (iallefall slik jeg gjordet det, med akkurat samme rele)Almeland skrev:Laget koblingsskjema. Ser dette greit ut?
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: Aux strøm
Skjønner spørsmålstegnet ditt.ZZR-Erling skrev:?xses skrev:Med mine øyne ser det veldig bra ut. Det går også å kjøre "sort" styrestrøm også tilbake på batteriet. (iallefall slik jeg gjordet det, med akkurat samme rele)Almeland skrev:Laget koblingsskjema. Ser dette greit ut?
Er ikke vanlig å legge nye minus/jordledninger tibake til batteriet.
Hele ramma med motor er minus/jordledning. Finn bare nærmeste bolt å feste jord/minus.
If it ain't broke, I'll break it.
Re: Aux strøm
Siste frågan; Hva er fornuftig "hovedsikring" å sette i rett etter batteriet? Den må jo nødvendigvis være større enn sikringene til tilbehøret? Ledning med sikringsholder fra ex biltema har 30A som maksimal sikring. Det er korte kabelstrekk +/- 0,5 meter, så belastning på ledningene blir vel ikke noe problem. Trygt eller unødvendig å sette inn 30A?
- xses
- Innlegg: 309
- Registrert: 18 jul 2014, 14:32
- Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
- Sted: Råholt
Re: RE: Re: Aux strøm
Ser den. Men batteriet var nærmest.ejs skrev:Skjønner spørsmålstegnet ditt.ZZR-Erling skrev:?xses skrev:Med mine øyne ser det veldig bra ut. Det går også å kjøre "sort" styrestrøm også tilbake på batteriet. (iallefall slik jeg gjordet det, med akkurat samme rele)Almeland skrev:Laget koblingsskjema. Ser dette greit ut?
Er ikke vanlig å legge nye minus/jordledninger tibake til batteriet.
Hele ramma med motor er minus/jordledning. Finn bare nærmeste bolt å feste jord/minus.
Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk
1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km
29.08.2014 52618km
02.08.2016 59518km
29.06.2018 61497km
14.08.2019 66069km
11.08.2020 68635km
27.08.2021 73365km
Juni 2014 50700km
29.08.2014 52618km
02.08.2016 59518km
29.06.2018 61497km
14.08.2019 66069km
11.08.2020 68635km
27.08.2021 73365km
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: Aux strøm
Jeg ville satt sikring på max 5-6 ampere pr.kadratmilimeter kabel.Almeland skrev:Siste frågan; Hva er fornuftig "hovedsikring" å sette i rett etter batteriet? Den må jo nødvendigvis være større enn sikringene til tilbehøret? Ledning med sikringsholder fra ex biltema har 30A som maksimal sikring. Det er korte kabelstrekk +/- 0,5 meter, så belastning på ledningene blir vel ikke noe problem. Trygt eller unødvendig å sette inn 30A?
Er kabelen bare en liten stubb, ville jeg bare isolert den ekstra med tape og skippa hele sikringa.....
If it ain't broke, I'll break it.
Re: Aux strøm
Det jeg ikke skjønner er "sort styrestrøm" tilbake til batteriet.ejs skrev:Skjønner spørsmålstegnet ditt.ZZR-Erling skrev:?xses skrev:Med mine øyne ser det veldig bra ut. Det går også å kjøre "sort" styrestrøm også tilbake på batteriet. (iallefall slik jeg gjordet det, med akkurat samme rele)Almeland skrev:Laget koblingsskjema. Ser dette greit ut?
Er ikke vanlig å legge nye minus/jordledninger tibake til batteriet.
Hele ramma med motor er minus/jordledning. Finn bare nærmeste bolt å feste jord/minus.
Styrestrøm tolker jeg til å være den som vipper releet, her fra baklyset.
Re: Aux strøm
Antar han mener å legge jord fra releet tilbake til batteriet i stedet forå legge den til en egen minusskinne for tilbehør. :-)
Re: Aux strøm
Du bør legge jord fra batteriet, eller samme jordpunkt dom dette. Det er ikke sikkert det blir bra med ulike jordpunkt.
Re: Aux strøm
Update: Da er alt koblet med rele, styrestrøm fra baklyset og kombinert sikringsboks/minuskinne montert. Funker som bare juling :-) Takk for tips og veiledning folkens.
Rune
Rune