Driftskvalitet på Triumph

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
nippon81
Innlegg: 67
Registrert: 11 mar 2016, 15:22
Motorsykkelen din: 2010 BMW R1200RT

Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av nippon81 »

Jeg skal kjøpe ny brukt sykkel til våren og i den forbindelse sitter jeg inne med et spørsmål som jeg føler blir feil at en forhandler kan svare på.

Jeg ønsker og kjøpe en Adventure sykkel som egner seg godt til terreng som på asfalt. Cruisekontroll er et pluss, men ikke et must.

Triumph Tiger 800 Xcx er et alternative som jeg er nyskjerrig på, men hvordan er drivtskvaliteten til Triumph i forhold til feks Kawasaki Versys 1000 eller Yamaha Tracer 900?
:[-X Dont drink and drive, you may spill your drink :[-X

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av Bjerknez »

Jeg TROR at en sykkel som er godt vedlikeholdt er veldig driftsikker nesten uansett merke (Bortsett fra Ducati, men det er mine personlige meninger ut fra bekjente som har hatt alvorlige problemer)

Jeg vil mye heller ha en godt vedlikeholdt Tiger 800 enn en dårlig vedlikeholdt Tracer 900 feks. Altså hvis man ser på driftsikkerheten isolert sett og ikek henger seg opp i utseende etc.

Jeg mener du bør kjøpe den sykkelen du har best magefølelse for og en forhandler som gir deg den beste servicen etc. Hjelper lite og eie en sykkel man synes er kanontøff, men som man må reise fra Tromsø til Oslo med for å ta service.

Tiger 800 er jo mer egnet for grusveier og ulent terreng. De to andre er høyreiste asfalt orienterte sykler.

Men skulle JEG valgt en av de tre syklene du nevner hadde jeg valgt Tracer 900. God pris, lett og selge og den ser også ok ut. :)

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av haakeik »

Du bør kanskje først finne ut av hvilket kjøremønster du kommer til å ha. F. eks. 90% asfalt og 10 % terreng. Og så må du definere terreng. Mener du grusveier eller rett ut i skauen og kanskje noen krøtterstier?
Alle sykler kan kjøre på grusveier, det er dekktypen som bestemmer hvor godt feste du vil ha.
Skal du ut i skauen egner hverken Versys eller Tracer seg, de er primært milslukere på asfalt, akkurat som en BMW GS.
Blir det mye skaukjøring bør du gå for en lettest mulig sykkel. For du kommer til å velte, før eller siden :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av Bjerknez »

haakeik skrev: 16 jan 2019, 07:40 Du bør kanskje først finne ut av hvilket kjøremønster du kommer til å ha. F. eks. 90% asfalt og 10 % terreng. Og så må du definere terreng. Mener du grusveier eller rett ut i skauen og kanskje noen krøtterstier?
Alle sykler kan kjøre på grusveier, det er dekktypen som bestemmer hvor godt feste du vil ha.
Skal du ut i skauen egner hverken Versys eller Tracer seg, de er primært milslukere på asfalt, akkurat som en BMW GS.
Blir det mye skaukjøring bør du gå for en lettest mulig sykkel. For du kommer til å velte, før eller siden :knegg
Stort sett enig med deg, men man må vel legge til at bakkeklaring også er et godt argument for valg av GS etc.? For jeg regner med at slike type sykler har noe høyere bakkeklaring, noe som er ganske vesentlig når man skal over trestubber og snirkle seg rundt på skogsstier?

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av Sakkle »

Sist jeg leste så noe statistikk på dette lå Triumph litt under noen av de japanske merkene (Yamaha etc.) over Ducati, BMW osv. og omtrent likt som HD. Jeg linker ingen artikkel da jeg finner ganske forskjellige tall bare ila. de 2 minuttene jeg brukte på Google nå akkurat. Dette sier vel noe om kvaliteten i tall-materialet kanskje?

Jeg tror dette spørsmålet er vanskelig å svare på. Og uansett hvor godt merket er som helhet kan du ha uflaks med din sykkel. De som har hatt problemer med sin sykkel snakker ofte høyt om det, mens de som ikke har problemer ikke er like høylytte. Mye viktigere enn at sykkelen ikke har en eneste feil fra fabrikken, er kanskje at butikken du kjøper den i har et verksted som evner å rette feilen raskt?

Jeg ville hørt lite på opplevd anekdotisk "bevis" fra andre MC-førere og heller kjøpt den sykkelen jeg hadde lyst på...


EDIT: I tillegg kan det nevnes at tallene for kundetilfredshet over hodet ikke stemmer overens med tallene for registrerte feil på nye sykler. På tilfredshet scorer Triumph så vidt jeg vet veldig høyt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av Olav K »

Tiger 800 har vel etter det jeg vet, en svært så vellykket middelsstor adventuresykkel.
I Triumphmiljøet som jeg henger med, er det nok den mest vanlige sykkelen.
Har flere venner som har passert 100 000 km med sine sykler
Pålitelig, lettkjørt og uten gjennomgående problemer som jeg kommer på sånn i farta.

XCx utgaven er jo velutstyrt med bla cruisecontroll, håndtaksvarme og setevarme. Mye for pengene.

XR serien er mer asfaltfokusert, typisk kjennetegn er støpte felger, mens XC er har spilefelger.

XR har 19-17 oppsett på hjula og kortere, og enklere fjæring, mens XC har 21-18 hjul, og meget oppegående WP demping.

Men det er relativt langt mellom Triumphforhandlerne her i landet, og tilgang på service (om du ikke gjør alt sånn selv) bør være et argument for/mot en Tiger.
Triumph er veldig strenge på dette, sett i forhold til reklamasjoner og garantier.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av haakeik »

Bjerknez skrev: 16 jan 2019, 08:53
haakeik skrev: 16 jan 2019, 07:40 Du bør kanskje først finne ut av hvilket kjøremønster du kommer til å ha. F. eks. 90% asfalt og 10 % terreng. Og så må du definere terreng. Mener du grusveier eller rett ut i skauen og kanskje noen krøtterstier?
Alle sykler kan kjøre på grusveier, det er dekktypen som bestemmer hvor godt feste du vil ha.
Skal du ut i skauen egner hverken Versys eller Tracer seg, de er primært milslukere på asfalt, akkurat som en BMW GS.
Blir det mye skaukjøring bør du gå for en lettest mulig sykkel. For du kommer til å velte, før eller siden :knegg
Stort sett enig med deg, men man må vel legge til at bakkeklaring også er et godt argument for valg av GS etc.? For jeg regner med at slike type sykler har noe høyere bakkeklaring, noe som er ganske vesentlig når man skal over trestubber og snirkle seg rundt på skogsstier?
Jo, bakkeklaring er selvfølgelig viktig hvis man skal ut i skauen, men ikke nødvendigvis et godt argument for å velge GS. Da tenker jeg på de store GS'ene. Setehøyde er også viktig, ville aldri ha valg en sykkel der man balanserer på tåspissene når sykkelen står i ro. Da ville jeg heller valgt en sykkel der man har begge føttene godt plantet på jorden. Hvis man kommer til å kjøre mye i skauen er vel en motard type sykkel bedre enn en adventure, da disse er mindre, lettere og mye mer håndterbare.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av haakeik »

Sakkle skrev: 16 jan 2019, 09:15 Sist jeg leste så noe statistikk på dette lå Triumph litt under noen av de japanske merkene (Yamaha etc.) over Ducati, BMW osv. og omtrent likt som HD. Jeg linker ingen artikkel da jeg finner ganske forskjellige tall bare ila. de 2 minuttene jeg brukte på Google nå akkurat. Dette sier vel noe om kvaliteten i tall-materialet kanskje?

Jeg tror dette spørsmålet er vanskelig å svare på. Og uansett hvor godt merket er som helhet kan du ha uflaks med din sykkel. De som har hatt problemer med sin sykkel snakker ofte høyt om det, mens de som ikke har problemer ikke er like høylytte. Mye viktigere enn at sykkelen ikke har en eneste feil fra fabrikken, er kanskje at butikken du kjøper den i har et verksted som evner å rette feilen raskt?

Jeg ville hørt lite på opplevd anekdotisk "bevis" fra andre MC-førere og heller kjøpt den sykkelen jeg hadde lyst på...


EDIT: I tillegg kan det nevnes at tallene for kundetilfredshet over hodet ikke stemmer overens med tallene for registrerte feil på nye sykler. På tilfredshet scorer Triumph så vidt jeg vet veldig høyt.

Antall feil i %:
Yamaha – 11 %
Suzuki og Honda – 12 %
Kawasaki – 15%
Victory (nå nedlagt) – 17 %
Harley Davidson – 26 %
Triumph – 29 %
Ducati – 33 %
BMW – 42 %

https://www.mcavisa.no/single-post/2017/02/07/Uventet

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av Dansekris »

Har du vurdert en BMW F800 GS?

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av gsx750_80 »

Dansekris skrev: 16 jan 2019, 10:27 Har du vurdert en BMW F800 GS?
https://beachmoto.com/blogs/news/bmw-mo ... liable-not :

"...As it turns out the latter statement is false. According to latest Consumer Reports customer satisfaction poll, BMW is dead last when it comes to reliability. It seems like newer Beemers are plagued with reliability issues and owners are not happy about it. Ducati is not far ahead, with similar issues reported. At least Ducati was never known to be a reliable brand and issues are almost expected.

Unsurprisingly Japanese brands occupy top 4 places. So pretty much if you want reliable and bulletproof you stick with Japanese bikes. ..."

Driftsikkerhet var vel et tema for den potensielle kjøperen, og da er kanskje ikke BMW noe naturlig valg, siden de år etter år havner relativt dårlig ut sammenliknet med de fleste større produsentene. (Triumph likeså, men de har i følge Consumer reports færre feil enn BMW, tross alt.)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av Sakkle »

haakeik skrev: 16 jan 2019, 10:16 Antall feil i %:
Yamaha – 11 %
Suzuki og Honda – 12 %
Kawasaki – 15%
Victory (nå nedlagt) – 17 %
Harley Davidson – 26 %
Triumph – 29 %
Ducati – 33 %
BMW – 42 %

https://www.mcavisa.no/single-post/2017/02/07/Uventet
Ja, det var med overlegg jeg ikke lenket de tallene da du raskt finner forskjellige tall om du googler litt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av Dansekris »

gsx750_80 skrev: 16 jan 2019, 10:49
Dansekris skrev: 16 jan 2019, 10:27 Har du vurdert en BMW F800 GS?
https://beachmoto.com/blogs/news/bmw-mo ... liable-not :

"...As it turns out the latter statement is false. According to latest Consumer Reports customer satisfaction poll, BMW is dead last when it comes to reliability. It seems like newer Beemers are plagued with reliability issues and owners are not happy about it. Ducati is not far ahead, with similar issues reported. At least Ducati was never known to be a reliable brand and issues are almost expected.

Unsurprisingly Japanese brands occupy top 4 places. So pretty much if you want reliable and bulletproof you stick with Japanese bikes. ..."

Driftsikkerhet var vel et tema for den potensielle kjøperen, og da er kanskje ikke BMW noe naturlig valg, siden de år etter år havner relativt dårlig ut sammenliknet med de fleste større produsentene. (Triumph likeså, men de har i følge Consumer reports færre feil enn BMW, tross alt.)
Tallene lyver ikke, men så har BMW en ganske bred portefølje. Det er så mange andre faktorer som spiller inn at jeg (og majoriteten av de som kjøper ny motorsykkel i Norge) ikke har betenkeligheter med å velge BMW.

F800 GS er kjent for å være en driftsikker adventure-sykkel som kan ta deg verden rundt.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av Sakkle »

Dansekris skrev: 16 jan 2019, 11:14 Tallene lyver ikke, men så har BMW en ganske bred portefølje. Det er så mange andre faktorer som spiller inn at jeg (og majoriteten av de som kjøper ny motorsykkel i Norge) ikke har betenkeligheter med å velge BMW.

F800 GS er kjent for å være en driftsikker adventure-sykkel som kan ta deg verden rundt.
"Tallene lyver ikke" tyder på at du ikke har studert noe særlig statistikk :P Er det noe som er lett å manipulere så er det tall.

Nå har ikke jeg noen agenda om å forfine tallene til BMW. Kan godt være det er så ille som disse tallene viser. Men som et eksempel kan det også tenkes at BMW feil "overrapporteres" siden syklene er såpass dyre. En liten filleting man kanskje ville blåst i på en billigere sykkel er vel ikke noe man aksepterer på en sykkel opp mot 250 000,-

Som sagt, jeg vet ikke. Men jeg ville heller ikke lest meg blind på statistikk. Særlig ikke når man ikke vet noe om bakgrunnen for tallene.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av gsx750_80 »

Sakkle skrev: 16 jan 2019, 11:27
Dansekris skrev: 16 jan 2019, 11:14 Tallene lyver ikke, men så har BMW en ganske bred portefølje. Det er så mange andre faktorer som spiller inn at jeg (og majoriteten av de som kjøper ny motorsykkel i Norge) ikke har betenkeligheter med å velge BMW.

F800 GS er kjent for å være en driftsikker adventure-sykkel som kan ta deg verden rundt.
"Tallene lyver ikke" tyder på at du ikke har studert noe særlig statistikk :P Er det noe som er lett å manipulere så er det tall.

Nå har ikke jeg noen agenda om å forfine tallene til BMW. Kan godt være det er så ille som disse tallene viser. Men som et eksempel kan det også tenkes at BMW feil "overrapporteres" siden syklene er såpass dyre. En liten filleting man kanskje ville blåst i på en billigere sykkel er vel ikke noe man aksepterer på en sykkel opp mot 250 000,-

Som sagt, jeg vet ikke. Men jeg ville heller ikke lest meg blind på statistikk. Særlig ikke når man ikke vet noe om bakgrunnen for tallene.
https://www.consumerreports.org/cro/index.htm
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av biker7 »

Olav K skrev: 16 jan 2019, 09:41
XR har 19-17 oppsett på hjula og kortere, og enklere fjæring, mens XC har 21-18 hjul, og meget oppegående WP demping.
En liten rettelse: XC har bare 17 tommers bakhjul. ;) :D (noe de fleste Adventure har, forruten noen KTM og Honda Africa Twin)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Svar