3 dager i Hardanger - Mai 2014

Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
Svar
Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

3 dager i Hardanger - Mai 2014

Legg inn av Flanker »

Her kommer en turrapport fra Hardanger-utflukten til meg og fruen, samt noen bilder... Video tar litt lengre tid å produsere, og kvaliteten på råmaterialet var så-som-så. Men ihvertfall, turen vår...

Planleggingen, eller egentlig drømmen, om denne turen begynte like etter sesongslutt i fjor. Som så mange andre ruter ble den plottet i Google Maps og tatt vare på. Hardanger er et område ingen av oss har vært tidligere, og fruktblomstringen skal jo være helt magisk. Vi ble raskt enige om at dette måtte bli årets "store" tur, og at den måtte skje i løpet av mai. Ja, en 3-dagers til Hardanger er en stor tur for de av oss som fortsatt har unger i barneskolen :mk Mai er jo en travel måned, særlig med eldstemann som konfirmant. Men det var en åpning den siste helga i måneden, og en dag avspasering ble reservert på jobb og hoteller booket for turen. Nå kunne ingenting stoppe oss, eller? Annet enn en kardang som lakk olje... Heldigvis "spontanhelbredet" med litt TLC i dagene før turen vår.

Hele ruta, slik den ble kjørt, kan du se her: https://spotwalla.com/tripViewer.php?id ... 4ff6e00379 - med ett unntak, nemlig at min iPhone mistet dekning ved Øystese. Dette oppdaget jeg da vi stoppet i Utne, og den trengte en omstart for å våkne til liv igjen. Da gikk det 20 rutepunkter tapt. Men vi kjørte altså videre til Nordheimsund, tok ferga fra Tørvikbygd til Jondal og putret derfra til Utne.


Dag 1: Berger - Eidfjord
Det meste var pakket dagen i forveien, så da vekkerklokka ringte kl. 7 var det bare å få i seg frokosten, deportere barn og hund til besteforeldrene og sale opp! Været var denne dagen, og hele turen til ende, helt fantastisk :D

Forspenningen på Øhlins-demperen bak strammet jeg til jeg syntes jeg hadde skrudd lenge nok, og så litt til. Foran fikk demperen (ja, det er demper der også på BMW telelever) et klikk ekstra. Det gjorde susen ganske greit, og sykkelen taklet vekten av både passasjer og bagasje utmerket godt. Så trillet vi avgårde over Hanekleiva og opp langs Eikeren. Her kunne jeg til min forbauselse registrere at de fortsatt driver med veiarbeid, og det var et par partier med grus. Tror de startet i april 2013 her, og riktignok har de flyttet seg litt. Men det er liksom 800m. vei de knoter med per år. Veldig snodig, men nå er jeg ingen fagmann på asfalt :-# :x Herfra gikk turen til Kongsberg, og oppover Rv40 - og den var et nytt og hyggelig bekjentskap for min del.

Rv40 har flott dekke og stort sett 80-sone hele veien oppover. Fin natur langs veien, og godt med svinger. Lite trafikk var det også, så her gikk det greit unna. Etterhvert begynte det å gå oppover også, og første fotostopp ble sånn cirkus på Dagali. En liten speil-selfie ble det også!

Bilde

Bilde


Like før Dagali og de virkelig svingete partiene ble vi forøvrig innhentet av en gruppe på 4-5 motorsyklister på sånne "går-bare-fort-rett-frem" sykler, også kjent som Harley Davidson (eller klone, ikke så greit å se forskjellen). Førstemann blåste forbi oss, men da svingene kom måtte jo han ned i 50 for å ikke herpe krom og havne i grøfta. På GS'en holdt jeg 70-80 stort sett jamt, og blåste naturligvis forbi han igjen. På vei nedover igjen, mot Geilo, hva skjer? Joda, veien har igjen fått mindre sånne kurver og her kommer Harley-mann forbi en gang til :prop: På Geilo var det lunsjtid, og knallgod kyllingwrap ble inntatt på terrassen på et lokalt lunsjsted som jeg ikke huser hva heter i farta. God mat var det ihvertfall, og porsjonen var solid!

And now the fun part: Opp på Hardangervidda, og for et fantastisk skue! Riktignok sank temperaturen såpass at det nesten var nødvendig å få på seg mer tøy, men vi bet tenna sammen og brukte tiden vi sto stille på å ta bilder i stedet...

Bilde

Bilde

Bilde
Fikk til og med fanget en tilfeldig stakkar i et slags actionbilde der oppe ;-)


Ned fra vidda igjen og vi nærmer oss nå målet for dag 1, Eidfjord. Temperaturen øker raskt, og det gjør også tettheten av bobiler. Kanskje ikke tettheten, men heller irritasjonen over dem. For når veien svinger mer og storslått utsikt over et dalføre åpenbarer seg så går farten ned hos våre ytenlandske venner. Og det kan jeg forsåvidt skjønne, for her var det flott! Til høyre ser jeg et skilt med "Vøringsfossen", og tar av. Den er jo kjent, og er sikkert flott. Og kanskje kan man få seg en kaffe også? Oh yes, til både flott og kaffe

Bilde

Bilde

Bilde


Med kaffetørsten slukket til en heftig turistpris (kaffen var også god, det skal sies) tok vi fatt på de siste kilometerne ned til Eidfjord. Noen tunneler senere og vi var nede ved Hardangerfjorden, men det var jo kjdelig å stoppe nå... Så i stedet for å kjøre rett inn på hotellet tok vi av til høyre mot den innerste armen av Hardangerfjorden. Her snudde vi der fjorden endte, ved Sima kraftverk. Men resultatet ble enda noen flere bilder:

Bilde

Bilde


Og nå ble det hotellet... Quality Hotel & Resort Vøringfoss ble valgt pga. best kombinasjon av kjøredistanse, beliggenhet og pris. Jeg bor forholdsvis mye på Choice hoteller, så da er det litt special price ute og går :yeyeye Fint hotell, gode senger, og god mat. Carlsberg på fat hadde de også, og på en liten gåtur i området ble det til og med tid til å ta en Geocache rett i nærheten. Det var det positive. Det negative var busslasten med kinesere som de åpenbart ikke hadde tatt høyde for til frokost neste dag. Vi var nede kl. 8, bussen var borte og ingen kinesere å se. Og nesten ikke noe mat å se heller! Beklager, Petter Stordalen. Utvalget her var langt under pari for et Quality Hotel :redface

Bilde
Mange motorsyklister hadde valgt dette hotellet som overnatting denne kvelden.


Dag 2: Eidfjord - Røldal ad omveier
Dag 2 var viet utelukkende til kjøring rundt om Hardanger, på det jeg klarte å presse inn av morsomme veier innenfor en vettug tidsramme. Her var oversikten over nasjonale turistveier til god hjelp, samt de som så svingete og fine ut i Google Maps. Turen gikk først over den nye Hardangerbrua, et flott byggverk som virkelig er verdig stedet den står på. Her snakker vi ikke noe naturforringende monstermast nei :thumleft Så tok vi av til høyre mot Ulvik, der det forøvrig var tid for å putte litt bensin på tanken. Sykkelen hadde da rullet nesten 30 mil siden forrige tanking på Kongsberg, og jeg var usikker på når neste stasjon kunne påtreffes. Men i Ulvik måtte det jo være en? Å joda, en lokal "no-name" stasjon dukket opp, og jeg hadde her gleden av å fylle 95 blyfri til den nette pris av kr. 16,22 per liter :-)å Kan ikke huske å ha blitt flådd så jævlig på drivstoff noensinne, og enda surere ble det da vi passerte en Esso noen mil senere (godt innen rekkevidde) som var 2,- billigere...

Men nok om det: Veien opp fra Ulvik (Rv572) var helt super, med en 4-5 hårnåler og flott utsikt. Dessverre ble svingene noe forpurret av et firehjulet kjøretøy, type bil, som vi innhentet og ikke kom forbi. Men fint var det uansett. Oppe på fjellet ble det en kort stopp ved ei elv like før Stokkavatnet, og jeg kan da skryte på meg å ha vært offroad på turen også, hvis grusvei kvalifiserer til den betegnelsen!

Bilde

Bilde


Rv572 ender ved Granvin, og her tok vi Fv7 langs fjorden. Også en flott vei, med god standard og en del skikkelig smale partier. Men med forholdsvis lite trafikk gikk det smidig og greit. Selfies er jo inn for tiden, så vi måtte ta en sånn... Og så et bilde av hjelmene:

Bilde

Bilde


Videre passerte vi Øystese og Nordheimsund, før vi ankom fergeleiet på Tørvikbygd. Her var vi heldige med timingen, det tok bare 10 min. fra vi ankom til jeg rullet ombord på ferga. Overfarten tok 20 minutter, akkurat passe tid for å presse ned en svele og kaffi. BTW: Svelene får kritikk fra min samboer, som er sunnmøring - Smørkremen var "rar" og innholdt eggehvite eller no sånt. Helligbrøde :sk? Mette og med kaffetørsten slukket ankom vi Jondal, og tok av mot venstre i retning Utne.

Nasjonal Turistveg kalles dette. Jeg vil heller si det var Nasjonal Krøttersti! Gud hjelpe meg for et flott landskap det var langs hele strekket, der veien bukter seg gjennom landskapet og mellom gårder og eplehager. Apropos eplehager: Målet var jo fruktblomstringen, men den var tidlig ferdig i år. Vi så ikke en eneste fruktblomst, men det la overhodet ingen demper på turen for vår del. Blomstrende frukttrær har vi da plenty av i Svelvik også... Men den veien altså. Vær advart: Fjæringen på GS'en fikk kjørt seg noe voldsomt, og kommer man her med en plastrakett er det bare å belage seg på gangfart omtrent hele veien til Utne. Så ille var det. Asfalten er vel ikke verneverdig, eller?

I det vi ankom Utne kastet ferga loss og dro uten oss. Men vi var uansett sultne, og etter å ha parkert sykkelen i fergekøen hadde vi en time på oss til å slappe av og spise før neste båt til Kinsarvik skulle gå. En overfart på ca. 30 minutter.

Bilde

Bilde


Vel over i Kinsarvik bar det i vei mot Odda. Jeg føler jeg gjentar meg selv mye nå, men naturen var fortsatt fantastisk. Og på denne siden av fjorden steg også veistandarden betraktelig. I Odda var det tid for softis, og så bar det løs på siste drøye halvtimen mot Røldal. Og den ble en høydare! Det trange dalføret Rv13 følger sørover fra Odda er helt magisk, med fossefall over en lav sko og natur som virkelig tar pusten fra en. Turistmagnet nr. 1 her er vel Låtefoss, og vi kunne ikke være noe dårligere enn kobbelet med bobilturister som hadde stoppet her. Det var fototid!

Bilde


Etter å ha mottatt dusjen på vei over avbildete bro, forøvrig bygget i 1859, klatret veien seg igjen oppover fjellet. Og på vei over mot Røldal fant plutselig bakbremsen det for godt å henge seg på innimellom. Jeg må innrømme at jeg fikk litt kardang-noia der og da, særlig med tanke på det som skjedde like før vi skulle dra. Men et lite kakk på bremsepedalen gjorde at den slapp igjen. Dette gjentok seg 3-4 ganger på vei over, og jeg har meg selv og takke. Dårlig renhold! :-)å

Vel fremme på Hordatun Hotel i Røldal gikk jeg skikkelig over sykkelen, og da særlig kardangen, uten å finne noe annet enn en del bremsestøv. Altså ingen fare... Her ble det middag og en øl, før vi tok inn på rommet for natten. Eller rom og rom - det er jo egentlig en fullstendig leilighet!

Bilde


Dag 3: Røldal - Berger
Siste dag, og vi var tidlig oppe. Etter en hotellfrokost med et ok utvalg var vi på veien kl. 9, denne gang med fleecejakka under kjøredressen. Opp over Haukelifjell bar det, med nok et fotostopp... Dessverre ødela en tsjekkisk varebil det fineste bildet mitt herfra, da den kjørte inn og parkerte foran sykkelen akkurat i det jeg knipset :sorry

Bilde


På Haukeligrend ble det fylt bensin og fleecejakkene kom av igjen, før vi kom oss vekk fra E134 og inn på Rv362 mot Rødberg. Har du sett postkort fra Telemark? Sånn ser dette strekket ut, og jeg angrer som en hund på at vi ikke stoppet og tok noen bilder. Kjør denne veien! Fra Rødberg fulgte vi Myllargutvegen (Fv801/503) til Nutheim, også det et flott stykke MC-vei. Lunsjen var planlagt inntatt på Nutheim Gjestgiveri, men her ble vi møtt av et skilt om lukket selskap. Så etter å ha tømt i oss litt vann var det bare å kjøre videre. I stedet ble det kjedelig bensinstasjonlunsj i Hjartdal... Videre fulgte vi E134 til Drammen, og da vi traff kysten steg temperaturen betraktelig. Så E18 til Sande og Rv313/319 hjem igjen, hvor vi ankom kl. 15:30. Kidsa og bikkja ble hentet, og en bedre grillmiddag inntatt på terassen et par timer senere.

Kort oppsummert: Turen var fan-fucking-tastic :prf


Og til slutt videoen:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=x7gYVVYW4oI[/video]

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: 3 dager i Hardanger - Mai 2014

Legg inn av L-NA »

Jeg sitter på Jobb, og kjenner lengselen etter en Hardangertur bare river å sliter når jeg leser sånne referat, og så gjør jo ikke bildenne dine det så mye bedre heller da....selv om jeg selv har fått meg to Hardanger turer på MC i år. Fantastisk flotte bilder du har, og god lesing.. :thumleft :-)

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: 3 dager i Hardanger - Mai 2014

Legg inn av Flanker »

Takk skal du ha. Godt mulig det blir en tur tilbake i 2016 for min del! Utrolig flott område å kjøre i ja :thumleft

Svar