Tjukk MC sin første langtur!(2015)

Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
Svar
Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Tjukk MC sin første langtur!(2015)

Legg inn av mortenolb »

Da får vi vel kjøre på med et tilbakeblikk på turen. Blir litt så som så, siden hukommelsen min ikke er helt på topp!
(Legger ved noen bilder fra locatoweb, så vet ikke hvor lenge de faktisk er tilgjengelige? Har også skrevet om dag 1 og 2 før, men får bare skrive på nytt :D - Det blir også en god del bilder som er store, så kan ta litt tid å laste)

Mandag 20. Juli:

Bilde
Våknet tidlig, og sykkelen hadde jeg allerede pakket klar dagen før. Våknet tidlig, fikk i meg bittelitt mat, og ventet i spenning på at Blommern skulle rulle inn på plassen, sånn at turen kunne starte. Han dukket opp i åtte-tida, som avtalt, og vi fikk prata litt sjit før vi tok fatt på E18-etappen til der vi skulle møte Toven.

Bilde

Vi ankom før Tov, så vi ble stående der litt mens vi fortsatte å glede oss til de kommende dagene, mens vi var glade for at været var på vår side denne dagen. Tankveska var litt for tung, siden den var full av regntøy, men det gjorde ikke så mye når man visste at man skulle ut på tur!

Bilde


Toven rullet etterhvert forbi, og signaliserte etellerannet vi ikke skjønte helt, men regna med at han kom tilbake. Skulle visst bare fylle bensin på Esso, siden han har et slikt et essokort.

Bilde

Han kom omsider tilbake, og var like klar for tur som Blommern og meg! Usikker på hva klokka ble da vi rulla igang, men man må jo alltid prate litt før man legger ut på reise!

Bilde


Det var også tidvis underholdende å se Toven klatre over sykkelen sin med bagasje på!

Bilde

Turen gikk først gjennom skogen mot Drangedal, Gautefall og til Treungen. Jeg og Toven har kjørt her en del ganger før, og vet at det er en kjekk vei til å være her i området. Allerede i Treungen trengte jeg og Toven en dass for å tømme tanken, så da ble det et lite stopp mens vi lette etter dét. Fant det tilslutt! Vi har jo heller ikke dårlig tid, så det står ikke på å stoppe både titt og ofte.

Bilde

Videre gikk turen nedover nummer 40, gjennom Åmli, før vi bytta til 42 mot Evje. Ikke den mest spennende veien med de fienste svingene, men den får jobben gjort, og jeg har ikke kjørt der før, så det går helt fint! Vet jo at vi har mye fine svinger i vente allerede om få timer. Når grensa til Aust-Agder krysses begynner man å kjenne at man er på tur, og i Evje ble det lunsj-stopp. En såkalt snadderloff ble det på alle tre. Eller tacobaguett for oss mer eller mindre (u)normale!

Bilde

Bilde


Etter at maten var fortært og skiten var ferdigpratet(for nå), og bensin var påfylt, så fortsatte vi ferden på nummer 42, et stykke med morsomme svinger, før vi tok av på fv801 mot Kvinesdal. Egentlig ganske rett frem, til vi tok en kort stopp på en busslomme i Kvinesdal. Eller Liknes som det står på kartet, ca. tre meter fra Kvinesdal. :knegg

Bilde

Olden hadde jo snakka om å slå følge med oss et stykke på Rv44, eller nordsjøvegen om du vil, men vi hadde ikke hørt noe, så da måtte vi bare se hva som skjedde. Hadde jo locatoweb-trackinga, som forhåpentligvis fungerte godt nok til at han hadde oversikten. Kjørte på nummer 465 nedover mot Flekkefjord, og på slutten, rett før E39, så fikk vi øye på en kar på et beist av en sykkel som stod på andre siden av rundkjøringen. Antok at det var han, hilste, og tok en spansk en gjennom rundkjøringa og ut i feil løp :knegg Fikk snudd, og antydet at Olden skulle få lov til å kjøre først, så vi slapp å tenke på veien litt. Spurte også etter bensinstasjon, selv om det jeg egentlig mente var at jeg måtte lette på tanktrykket. Det nevnte jeg ikke, så han ledet oss inn på en automat-stasjon, så da tok jeg til skråninga. Det løser seg alltid!

Vi ble geleidet ned til nordsjøvegen, og begynte på den. Fantastisk vei! Skulle gjerne bodd i området, slik at den kunne blitt kjørt oftere. Hadde vært betydelig morsommere om vi kunne alle svingene, men det var uansett gøy. Jeg holdt med som førstemann bak Olden, men han kjørte nok bare på en brøkdel av sine egenskaper :lol Uansett var det gøy, og vi stoppet etterhvert på siden for å reflektere over inntrykkene og hvile litt.

Bilde

Dæven som den mannen(Olden) kunne kjøre, og for en rå sykkel. Kjente jeg ble misunnelig når han letta på forhjulet over bakketoppene uten å vise noen tegn til anstrengelse.

Vi fortsatte ferden videre, og denne gangen slang jeg meg ut som nummer tre. Bak Toven. Holdt følge frem til første svingen, og når vi var kommet ut av den så var de forsvunnet. De fikk visst litt fart på seg, og Toven fikk erfare å skrape sko og deler som sitter lavt på sykkelen. Skulle egentlig ønske jeg klarte å holde følge der, men det ble visst ikke noe av :-)å Så dem igjen da de hadde stoppet oppe i noen bakker mot slutten av det morsomste. Samlet troppen, var glad for å ha kommet helskinnet gjennom, mens vi tok til oss samtlige inntrykk av hvor fantastisk veien var, og hvor drit det er å ikke bo i nærheten av den! Kom oss etterhvert til Egersund, hvor vi stoppet og snakket litt før Olden tok turen hjemover, og vi fortsatte mot Jæren.

Bilde


Dette var mitt aller første møte med Rogaland, og Jæren var nøyaktig som jeg hadde sett for meg. Flatt, småtrist og rett frem! Tok oss en kort stopp etterhvert. Bryne!

Bilde

Møtte Bestemor Tov(e).

Bilde


Og så fortsatte vi veien inn mot Stavanger, og Solborg Folkehøgskole, hvor Toven har gått og skaffet oss rom. Fin kvalitet på rommet, og til flott pris inkludert frokost!

Bilde

Bilde


Slappet av litt på rommet, før det bar ut for å skaffe litt mat og litt øl!

Bilde

Og så var det brått leggetid. En flott dag med mange fine veier, nydelig vær og mange inntrykk å fordøye!

Bilde

Bilde


Tirsdag 21. Juli:

Vi satte vekkerklokkene så vi skulle klare å være oppe i 8-tida, så vi rakk både pakking og frokost i overkommelig tid til å starte ferden ikke alt for seint.
Kom oss avgårde i 10-tida, og satte kursen på E39 mot første ferje. Det var allerede begynt å bli vått da vi ankom første ferjeleie. Hadde også en slåsskamp med en buss om hvem som skulle kjøre ombord først. Vi vant!

Bilde

Bilde

Bilde

Etter ferja fortsatte vi videre på E39, og E134 mot Knapphus, hvor vi tok oss en kort stopp for å irritere oss litt over regnet og det å ligge tåka/sprøyten bak vogntog, men fortsatt ved relativt godt mot. Ikke like gøy å kjøre på våte veier, men det skal jo gjøres en del av det også, så likegreit å bli komfortabel med det først som sist.

Bilde

Fra Knapphus tok vi nummer 46 mot Sauda. Fin vei med mange slakke svinger som hadde vært utrolig gøy på tørr asfalt, men alt i alt gikk det greit, og jeg begynte etterhvert å føle litt på høyere hastighet enn "våt vei suger"-hastigheten. Var jo trygt, det, selv om det fortsatt var *relativt* sakte. Noen bobiler, forbikjøringer, og et rasteplass-stopp senere, så befant vi oss i Sauda. Litt hvile og litt sjokolade måtte til før vi satte fart opp på fjellet mot Røldal, hvor vårt første møte med høye brøytekanter ventet.

Fant også ut at de har Montér i Sauda også :knegg :knegg


Bilde



Men vi skøyt fart videre, opp og videre opp. Fin vei, om enn noe smal. Akkurat som det skal være på fjellet! Så brått var vi kommet til snøen, og fant både skråninger og høye brøytekanter. Nydelig plass altså. Så etter et par fotostopp, så fant vi veien nedover igjen, og en utsiktsplass mot Røldal, hvor det hadde vært fantastisk om det hadde vært klart vær, men likevel ganske kult!

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde



Toven var fornøyd med utsikten, på tross av været!

Bilde

Bilde



Og så fortsatte vi ferden videre ned den svingete veien mot Røldal, hvor vi tok til høyre og stoppet litt på bensinstasjonen der nede for toalettbesøk og hvile. Møtte også på en med-forumitt med Ducati, og var selvfølgelig for fjern til å spørre hvem det var!(kan det ha vært Andreas, mon tro? Rent basert på at følget hans også kjørte Ducati.)

Nå fikk Olav K. panikk for at vi hadde kjørt feil retning i forhold til pizzaen han skulle ordne til oss i Odda, men fikk avklart at det bare var et kort stopp, så han ble beroliget, og da vi kom ned mot Odda ringte jeg han for å finne ut nøyaktig hvor vi skulle. Gamle peppes-lokasjonen på brygga i Odda var stedet, og selv om jeg hadde vært der før så sleit jeg med å finne det. Litt fomling senere, så fikk vi parkert, og kommet oss inn i varmen for å nyte herlig mat og komiske røverhistorier.

Litt slitne og veldig fornøyde med maten!
Bilde



Og Tjukk MC følger iherdig med når Olav forteller røverhistorier fra oppveksten i Odda!


Bilde

Bilde


Så en stor takk til Olav K. for maten, og et hyggelig lite treff!


Han sjekket litt fergetider for oss, og fant ut at det kunne lønne seg å ta ferja til gjermundshavn istedenfor å kjøre til Jondal og ta ferja til Tørvikbygd. Da fikk jeg jo også sett litt nye steder i Hardangerfjorden, og slapp å kjøre kvamskogen for trehundrede gang! Siden vi hadde bittelitt dårlig tid, så sa Olav at vi burde kjøre litt på, men han kjørte enda mer på, med bilen sin, og vi fant han på fergeleiet hvor han stod for å holde igjen ferja et par minutter tilfelle vi ikke rakk det, men vi rakk det akkurat! Snill fyr, altså! Så da gikk turen videre til Lindås og campingplassen vi hadde leid hytte på ganske i ett, og hytta overgikk forventningene! Tilogmed tv hadde vi der! Så etter å losse av syklene og komme oss litt til rette, så fikk vi slappet av litt før det var tid for å sove.

Bilde

Bilde

Bilde


Onsdag 22. Juli:

Nå begynner det å skorte litt på hukommelsen min, tror jeg, så vi får satse på at ting kommer tilbake til meg mens jeg skriver.

Vi våknet, fikk pakket på syklene og dro avgårde i småkjipt vær til første ferge. Sløvåg - Leirvåg. Det var en gjeng med "fjortisser"(tilsynelatende nettopp vært russ) på fergeleiet, som fikk bråket litt med stereoanleggene sine, og laget et tårn av red bull-bokser som de satte igjen på plassen der før de kjørte ombord. Tok 57'ern videre over frem til ferja mellom Rutledal og Rysjedalsvika, som vi i etterkant har hørt går ytterst sjeldent. Vi ventet vel i en halvtimes tid(?) der før ferja kom. Var vanskelig å finne info på nett, og på tavla hang det bare en sliten, uleselig og opprivd ruteplan fra 2013. Vurderte et kort sekund å kjøre videre til neste ferje, men droppet det og håpet på det beste med litt info vi trodde vi fant angående ferjetider, og det gikk bra! Var også tre svensker på mc-tur vi møtte på der på kaia, som vi skulle se igjen flere ganger de neste par dagene.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde


Så fortsatte vi videre på 57. Fortsatt våte veier og varierende regnbyger. Fine veier her også, men ikke like gøy på vått. Dog stiger selvtilliten på våt vei sakte men sikkert! Fant E39 et kort stykke ned til Førde, hvor vi tok en do-pause og litt oppvarming innendørs før vi satte kursen videre på 5'ern. Nå fikk vi også et lite møte med noen tørre partier på veien, og vi føyk videre. En liten stopp for litt mer energi, og som bestilt kommer regnet i det vi stopper. (Det ble en gjenganger at det skjedde.)

Her står de å leiter etter sola på himmelen!

Bilde

Men etter å ha kjørt et stykke på tørr vei, et møte med en flokk med kuer som stod midt i veien(hvor en bil valgte å nærmest pløye seg gjennom for å lage åpning) så fant vi siste ferje for dagen. Litt ventetid her også, men ikke uoverkommelig. Sola fant veien gjennom skyene, og det var et syn for såre øyne!

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde


Her kom det også kjørende en gjeng med motorsyklister fra Brasil, som hadde leid sykler i Tyskland!

Bilde

Bilde

Bilde


På andre siden av fjorden var det ikke lange biten igjen til vi var fremme på dagens camping. Nore fjordsenter. Så ganske idyllisk ut på nett, men var ikke så veldig vakkert der. Sånn rent bortsett fra omgivelsene da. Veldig fin beliggenhet!

Bilde

Bilde


Var en tur innom butikken for å handle pils og pøls. Kjekt med butikk rett ved siden av campinga!

Etter inntak av mat, så la vi merke til skyene som kom seilende inn, og det så ikke så veldig lyst ut for morgendagen.

Bilde


Dette gikk selvfølgelig inn på Toven!

Bilde


Men etter sjekk av værmeldinga så det faktisk ikke helt krise ut, og da kom humøret litt opp igjen.

Det var forresten "nå røking" inne i hytta. :scratch


Bilde


Men etter litt mer øl og litt dritprat og litt musikk på den flotte høyttaleren jeg hadde med, så kom idéen fra forumet om at vi måtte ta turen ut om Vestkapp, siden vi først var i nærheten, så etter å ha pratet litt om det, så måtte vi jo det! Så da var planen klar for morgendagen, og vi kunne gå til sengs. Det var jo uansett den dagen vi hadde lagt opp til å være den korteste turen, så det gikk helt fint å legge til et ekstra delmål!


Torsdag 23. Juli:

Etter å ha stått opp, inntatt litt frokost og kommet oss avgårde, så gikk turen i retning måløy, før vi tok av på Rv618, og kjørte inn og ut av små bygder i flere viker og over et lite fjell med noen hårnåler og ganske morsom vei. Det var fortsatt relativt tørt, og vi satte kursen ut mot vestkapp. Dette var et sted jeg på forhånd ikke ante hvor lå, så det var jo greit å bli opplyst om det! Var ikke megaspennende, men gøy å ha vært der, og veldig fin utsikt mot land. På havet var det skyet, så kunne ikke se noe der. (Hadde jo bare vært sjø i alle retninger, men det synes jeg er pent å se på.)

Blåste der ute, og litt kjølig var det!

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde


Det var her Tov ble oldefar!

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde


Så bar det innom en "gammeldags" bensinstasjon for litt drikke og litt toalettbesøk, før vi fant veien videre gjennom flere viker, før vi fant ferjeleiet på/i(?) Koparnes. Begynner å bli litt lei av ferjer nå!

Bilde

Bilde


Landskapet på veien videre mot Hareid er ganske fint, og vi rekker akkurat ferja der! Hadde ikke vært så lenge å vente uansett, men kjekt å slippe! Fin utsikt fikk vi også fra ferja, og nå er vi genuint drittlei av ferjer! Været bak oss er ikke særlig oppløftende heller, men vi har tidvis klart å kjøre fra det!

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde


Også er det jo alltid viktig å sjekke kartet, for å finne riktig vei videre.

Bilde


Videre er det egentlig raka vegen, men siden vi har litt god tid, og det ikke regner(ennå) så tar vi turen ut mot Ålesund, bare for å kunne si at vi har vært der. Stopper på en statoil, drikker litt kaffe, spiser litt sjokolade, også snur vi og kjører tilbake mot Åndalsnes og Trollstigen Camping!

Været er helt ok. Noen dråper regn her og der, men vi overlever det! En kort stopp på veien til Åndalsnes for å gå på do, på Tante Klara's Kro!
Sykkelen min starta ikke. Skjønte ingenting. Måtte visst trykke av og på killswitchen. Javell, spesielt, men det gikk hvertfall.

Fant frem til riktig campingplass, og fikk utdelt hytta. Var ikke helt som planlagt, da det ikke var like mange sengeplasser som bestilt, med mindre de regna sofaen som to sengeplasser, og på rommet var det køye med dobbeltseng, så Toven meldte seg frivillig til å ta sofaen. Fikk hasta alle tingene inn, og tatt en tur opp i trollstigen før det fryktede regnet skulle komme.

Overraskende nok, så har jeg begynt å like hårnålsvinger(bare oppover, riktignok). Var ganske gøy, og det var digg å kjøre med sykkelen uten bagasje nå! Gikk radig oppover, også måtte vi jo tråkke litt ut på utsiktspunktene når vi først var kommet opp.

Bilde

Bilde


Regnet kom mens vi var der oppe, så da ble det raka vegen ned igjen for å finne mat i Åndalsnes. Jeg hadde slengt igjen regntøyet mitt på hytta, optimistisk som jeg var, men ble ikke så veldig våt på veien ned. Hadde delvis planer om å svinge inn på hytta for å hente det, før vi kjørte videre, men jeg tenkte "fuck it" i det vi passerte campinga, og da slutta det brått å regne, så det gikk jo fint! Litt flaks skal man jo ha!

En tur innom matbutikken for å kjøpe øl og snacks, før vi lette etter et sted å spise. Fant en pizzarestaurant, hvor vi alle bestilte kebabtallerken. Veldig god mat der, altså!

Bilde

Så var det tid for å slappe av med snacks og øl på hytta! Godt å få av seg støvlene, og sette seg ned i sofaen nå, ja!

Bilde

Bilde


Og Blommern måtte jo ta den obligatoriske samtalen for å fortelle at vi var trygt fremme!

Bilde

Toven begynner å bli møkklei av kameraet mitt. :knegg

Bilde


Fredag 24. Juli:

Her kom vendepunktet på turen vår, og vi satte kursen sørover igjen! Nå skulle vi kjøre kjente veier for meg, så da var ikke behovet for kart og kompass like stort. Utrolig nok var det faktisk sol og fint vær på morgenen, på tross av at det var bikkjekaldt!

Bilde

Bar opp Trollstigen, denne gangen med bagasje, og mer trafikk enn kvelden før. Jeg klarer ikke kjøre så sakte i hårnålene, så jeg blåste forbi flere biler og stoppet litt på toppen for å vente på resten. Været var fortsatt fin, og veien over fjellet ned mot Valldal er bra. Hadde flere "nesten-kneskrap" i svingene her. Skjønner ikke åssen jeg skal få det kneet ned! Fin tur hittil, og vi slapp å vente så lenge på ferja over til Eidsdal.

Etter ferja lå vi bak et par polske GS'er som hadde masse klistremerker fra diverse lokasjoner og alpepass. De kjørte så sakte i "hårnålene" opp etter Eidsdal at jeg måtte nesten legge meg parallelt i svingen enkelte steder for å slippe å bremse, så det var jo litt overraskende fra noen som tilsynelatende har kjørt mye i hårnåler. Kjørte forbi dem litt lenger opp, og dro på over strekkene der og ned til ørnesvingen. Stoppet litt på utsiktspunktet der, men ble ikke så mye bilder fra min side siden jeg har vært der et par ganger før, og det var overskyet. Får se om de andre kanskje kan supplere litt her!

Bilde

Så kjørte vi ned hårnålene der bak noen bobiler. Gikk fantastisk sakte, og lukta svidde bremser. Måtte kjøre forbi litt på veien oppover for å ha det gøy i svingene opp mot Dalsnibba, men det gikk fint etterhvert! Blommern var herved drittlei av hårnåler, så han havnet litt bak, mens jeg og Toven prøvde å se hvor gøy vi kunne ha det. Stoppet før bommen opp mot Dalsnibba og ventet på han, mens vi ble sjokkert over prisen for å kjøre opp. Jeg hadde fortrengt at det var SÅ dyrt, men siden vi først var der så måtte vi jo nesten opp. Fin utsikt der oppe!

Bilde

Bilde

Bilde

Kaldt var det også, og toalettene var i ustand, så da kjørte vi ned igjen, og tok en kopp kaffe, et kakestykke og et toalettbesøk på Djupvasshytta. Her var det ingen mobildekning heller. Gammeldags.
Det som var litt labert her var at det føltes egentlig som at det var midtvinters, og at vi satt inne på en kafé i et skisenter etter å ha vært en dag på ski. Ingen sommerstemning, altså. Tenkte også litt over hvor drøyt det er at vi er i juli, og at varmeholkene må brukes for å ikke dypfryse fingrene. Jeg tok på meg regntøyet for kulda sin skyld, men også fordi vi alltid hadde en viss fare for regn.

Så satte vi fart mot Lom, og de seks mila til Lom må være de lengste seks mila jeg har kjørt i hele mitt liv. Tok virkelig en evighet, eller virket i det minste sånn. Tok en liten pause her før vi satte igang mot Sognefjellet og den kjipeste motorsykkelstrekningen jeg har kjørt i hele mitt liv.

Regnet kom litt etter vi hadde passert flåklypa, så jeg stoppa på en slags "rasteplass", sa sint "ikke en snøballs sjans i helvete at jeg kjører tindevegen idag"(vi er kollektivt enige i Tjukk MC om at den veien er oppskrytt), tok på meg støveltrekkene og kjørte videre. Faen i helvete satans ubrukelige drittvei. ](*,) Asfalt lagt av (quoter Toven her) kinesere som aldri har hørt om temperaturforskjeller. Det var bare å komme seg over så fort og ubehagelig som mulig. Stoppet ved krysset til Tindevegen, siden jeg hadde kjørt litt fra de andre. Blommern gikk på dass, jeg og Toven var like forbanna og drittlei av både regn og ubrukelig drittvei og faen i helvete og det som verre er. Kom oss litt videre ned før vi ble stående i en kø for veiarbeid. Åpnet igjen etter en stund, og vi kjørte forbi køen for å komme foran bilene på veien nedover. Jeg hadde tatt av meg støveltrekkene i køen, så da måtte det jo selvfølgelig begynne å regne igjen. Stoppet igjen for å ta det på, og kjørte videre mot Sogndal. Fint nede i fjorden der, men ingenting var verken gøy eller vakkert akkurat nå. Kom oss bare raskest mulig til ferja som tar oss mot Lærdal. Humøret er helt på bunnen blant hele gjengen, og tror vi alle sammen bare har lyst til å dra hjem igjen, men vi holder ut. Kommer oss gjennom Lærdalstunnelen, og finner Lunde Camping rett på andre siden, hvor vi skal være til søndag! Passa ekstremt bra med en hviledag nå. Leter etter et sted å spise, og setter oss etterhvert på vangsgården for å fortære en burger hver. Er også litt irriterte på at jeg booka hytte uten dass og dusj, men vi overlever det også. Må jo ha noe annet enn asfalt og været å klage på! :knegg

Finner oss til rette i hytta etter å ha handla litt øl, men finner ut at vi ikke orker å drikke øl idag. Blir tidlig i seng, og det er min tur til å ta øvre del av køyesenga. Ikke noe som hindrer meg i å falle ut derfra, og urolig som jeg sover, så bruker jeg et par ryggskinner til å lage gjerde. I et av dagens første humoristiske innslag så spør Blommern om jeg skal ha hjelmen også, så da må vi jo prøve det.

Bilde

Når sant skal sies, så var det ikke direkte ubehagelig å ligge der med den, men det ble litt for dårlig luft, og litt for dumt, så den gikk av igjen. Datt heldigvis ikke ned!

Lørdag 25. Juli:

Etter en god, lang natts søvn, så var vi i litt bedre humør, og det hadde heller ikke kommet noe regn i løpet av natta. Skulle vise seg å bli en fin dag med for det meste fint vær, og ikke noe regn!

Planen for dagen var å kjøre til Flåm, og ta en tur med Flåmsbana. Blommern skal bli lokfører, så da var det jo gøy å ta den turen! Hadde også bestilt billetter så vi hoppet over en avgang på toppen. Var riktignok ikke så mye å se på der som vi hadde håpet på, men vi fikk oss en hvil på kaféen, med kaffe, lunsj og et kakestykke. :redface

I dag var det endelig fint vær igjen, så vi fikk beskue fjorden i solskinn. Fikk også beskue hvor skitten sykkelen til Toven var blitt (siden vi andre er vant til å ikke ha plettfrie sykler så var ikke det så begivenhetsrikt).

Bilde

Bilde


Etter å ha spist litt frokost, ventet på en buss som ikke kom, så tok vi syklene til Flåm, og parkerte der før vi hadde en times ventetid før vi skulle på toget. Veldig fint i Flåm også!

Bilde

Bilde


Jeg har ingen bilder fra Flåmsbana, men det er mulig noen av de andre har! Fin tur, men jeg synes ikke det var noe særlig mer spennende å se på der enn vi allerede har sett fra kjøreturen. Uansett verdt det! :prf

Jeg hadde også veldig lyst til å stikke innom denne her(bildet under) en tur, men siden vi måtte kjøre sykkel isteden for å ta buss, så kunne jo ikke dét bli noe av..

Bilde


Etter å ha kommet tilbake fra Flåm, så tok vi en tur opp til Stegastein, og en tur litt opp på Aurlandsfjellet(men kjørte ikke hele veien, da vi bare ville opp på toppen for å se litt, og ta litt bilder). Fortsatt fint der oppe, og fortsatt en del brøytekanter igjen. Kunne godt vært solskinn, men så heldige kan vi ikke alltid være!(eller evt. aldri være :knegg )

Bilde

Bilde

Bilde


Etterpå bar det tilbake til campinga. Vi hadde egentlig planlagt å kjøpe en engangsgrill og noe grillmat, men det dreit vi i, og valgte heller Sognaporten å spise på.

De hadde en helt grei burger der. Toven spiste kjøttkaker, så det vet han ikke så mye om, men det var også gåavstand fra campinga, så da kunne vi ta oss en øl!

Bilde

Bilde

Smakte bra med øl da, altså!


Så var det tilbake til hytta

Bilde


Tilbake på hytta inntok vi flere øl, og spiste litt potetgull, mens vi hørte på musikk og begynte å bli klare for leggetid og siste etappe tilbake hjem. Gikk litt diskusjon om hvilken vei som var best å ta, men vi kom til enighet om at det raskeste og beste(ift. temperatur, siden været var dritt på alle mulighetene) var å kjøre gjennom lærdalstunnelen, over hemsedal og ned via Noresund og ut på E18 i Drammen.

Søndag 26. Juli:

Her er det vel ikke så mye å si. Vi var klare for å komme oss hjem, selv om det totalt sett har vært en bra tur! Så det ble egentlig raskeste vei hjem, med få stopp og lite bilder. Kjørte som beskrevet over.

Klare for avreise:

Bilde

Vi kjørte omtrent straka vegen til første stopp i Hemsedal. Regnet kom relativt tidlig, men det var ikke ekstreme mengder. Var veldig kaldt over hemsedalsfjellet, og det var første gang på turen jeg var i nærheten av å begynne å fryse. Godt med varmeholker! Bare å kjøre på for å komme fort ned her, altså.

Neste stopp var YX Bromma. Litt toalett og litt hvile før vi føyk videre igjen.

Bilde


Og så gikk det radig ned til Hok........ksund, men jeg hadde tidligere blåst forbi en del biler og stoppa på siden av veien for å ta et par bilder av Blommern og Toven da de passerte. Kameraet hang seg opp, og jeg fikk ett bilde av Toven, som heller ikke ble nevneverdig brukbart.

Bilde


Også begynte ferden for å prøve å ta dem igjen. Det gikk ikke. Jeg kjørte forbi alle bilene som var bak dem, alle som var foran dem, og de var fremdeles ute av syne, så jeg roet meg ned, og regnet med at jeg så dem igjen på Esso i Hokksund. Det gjorde jeg, heldigvis. Her var det tid for en burger og litt hvile. Så kjørte vi videre, og nå var det ikke mer stopp før vi var hjemme. Blommern hadde hjemlengsel, så han kjørte fra oss ganske tidlig på E18. Jeg svinga inn på Shell på Grelland, og vinka hadet til Toven. Fikk fyllt opp tanken, siden jeg hadde prøvd å se hvor langt jeg kunne komme på én tank. Fra Aurland til Grelland, 34.2 mil, hadde jeg brukt 14.8 liter, så jeg hadde kommet meg helt hjem, men det var der jeg ikke tok sjansen på å kjøre videre med én strek og blinkende symbol.

Så var det home stretch. Tre mil igjen. Kjørte på, og litt etterpå var jeg parkert utenfor døra mi igjen! Godt å komme seg hjem igjen.


Takk for turen, gutta. Takk for pizza, Olav. Takk for følget, Olden.

:prf

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Tjukk MC sin første langtur!(2015)

Legg inn av norse900 »

Kjekk lesning dette :-) :thumleft
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Svar