Franske Alper - Canyons, balcony roads og (veldig) høye fjell

Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
Svar
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Franske Alper - Canyons, balcony roads og (veldig) høye fjell

Legg inn av pingvin »

Kom sliten men fornøyd hjem i dag etter 1 1/2 uke i Frankrike. Rapport og bilder kommer men liten teaser fra Combe Laval :)

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Yrn
Innlegg: 61
Registrert: 24 mai 2022, 17:16
Motorsykkelen din: BMW F650GS Dakar 07

Re: Franske Alper - Canyons, balcony roads og (veldig) høye fjell

Legg inn av Yrn »

Wow! Gleder meg til å lese om turen!

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Franske Alper - Canyons, balcony roads og (veldig) høye fjell

Legg inn av Snekker.edvin »

Kaffetrakter er varm og :yahoo :bl3

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Franske Alper - Canyons, balcony roads og (veldig) høye fjell

Legg inn av Olav K »

GLEDER meg til mer bilder :)
Har vært endel rundt i de områdene der, men knapt sett en brøkdel. :D

Keep it coming :twothumbs:
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Franske Alper - Canyons, balcony roads og (veldig) høye fjell

Legg inn av pingvin »

Olav K skrev: 27 jun 2022, 06:59 Har vært endel rundt i de områdene der, men knapt sett en brøkdel. :D
4. gang i området og blir vel aldri ferdig, nei, men fikk da tettet noen huller og huket av litt mer på bucket lista :thumleft

Egentlig begynte tankene om alpetur for ett år siden da som noen kanskje husker, kjøpte KTM 890 Duke R. Den er jo så lett å kjøre fort i svinger at tenkte at MÅ til Alpene og kjøre den der. Og den hadde jo vært helt nydelig, særlig der bra asfalt, men solgte jo KTMen av ymse grunner, ikke sykkel du kosekjører med og selv om ingen R-sykkel så var ikke ryggen min så glad i ergonomien. Men tanken var sådd og Scrambleren fikset dette veldig bra.

Men langt fra Kongsberg til Sør-Frankrike så igjen ble MC transport løsningen og rekruttering av deltagere for å fylle lastebilen. Så mandag for 2 uker siden var de på plass i Kongsberg og hentet syklene:

Bilde

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Franske Alper - Canyons, balcony roads og (veldig) høye fjell

Legg inn av pingvin »

Vi sendte totalt 20 motorsykler nedover samt én som leiede sykkel i Nice og 2 satt bakpå så vi var 23 personer. Men i kjent stil ankom vi Nice i spredt formasjon, 5 av oss allerede på torsdag kveld for å ta en rolig dag i Nice fredag. Tror var griseheldig som booket for lenge siden da prisene var lave, hadde dobbeltrom på West End hotel 2 netter for 375 euro, ganske high class rett på rivieraen og nabo til det mer kjente Negresco hotellet som skimtes til venstre.

Bilde

Bilde

Bilde

Men vi var i Frankrike for å kjøre sykkel, ikke tusle på rivieraen så lørdag morgen dro vi ut til avtalt møtested for å hente syklene. Vi oppdaget at forhjulet på én av syklene hadde punktert. Eieren hadde enda ikke landet men vi fant reserveslange og fikk skiftet for han men med beskjed om at måtte etterfylles med mer luft før kjørte, enkelt nok med tanke på at var luftslange på bensinstasjonen var (kommer tilbake på dette).

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Franske Alper - Canyons, balcony roads og (veldig) høye fjell

Legg inn av pingvin »

Dag 1: Nice-Verdon-Castellane

Perfekt start med Route du Napoleon fra Grasse, dett er fin og bred vei med masse fine svinger så kommer fint i gang. Så svingte vi av til Gorge du Verdon men ikke så enkelt å ta gode bilder av en slik canyon med mobilkamera og fokus er mest på MC-kjøring. Så når ser på bildene mine nå i ettertid så er yter det på ingen måte hverken naturen eller veien rettferdighet. Google to the rescue :D :

Bilde

Bilde

Morsomme veier hele veien rundt Verdon og kombinert med flott naturen så svarte det til forventningene og omsider kan den hukes av etter å ha måttet skippe den 2 ganger før.

EDIT: Vi hadde lang versjon av ruten hvor også tok med DENNE ekstrarunden. Slet med å få Garmin til å rute og tenket var bugs men den MÅ KJØRES MED KLOKKA (vi kjørte mot klokka) da énveiskjørt en stykke. Vet ikke hvor langt, vurderte å småsnike oss videre i tilfelle bare kort stykke men begynte å bli kvelden og minke med bensin så snudde og kjørte tilbake. veldig fint så langt kom så anbefales...i riktig retning :sorry

Bilde

Castellane forøvrig trivelig fransk liten landsby, ikke all verden liv men vi var jo nok med oss selv :D Par stykker gikk opp til kirken på fjelltoppen på morgenkvisten, fin utsikt fra hotellvinduet:

Bilde
Sist redigert av pingvin den 27 jun 2022, 17:17, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Franske Alper - Canyons, balcony roads og (veldig) høye fjell

Legg inn av rolf-arne »

Leser med stor interesse...skal ned dit i år eller til våren....

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Franske Alper - Canyons, balcony roads og (veldig) høye fjell

Legg inn av pingvin »

Dag 2:Castellane-Mont Ventoux-Orange

Det er veldig uhåndterlig med over 20 sykler i én gruppe så vi kjører alltid i mindre grupper, rundt 4 er optimalt og da teame opp med andre med ca samme tempo som en selv. Jeg kjørte hele uken med 3 GSer, alle 3 veldig gode sjåfører så ikke noe hvilehjem men synes Scrambleren klarte seg bra.

Vi begynte med å fortsette videre opp Route de Napoleon fra Castellane men tok av etter en stund over mindre vei som så spennede ut mot Digne, denne viste seg å være mer rufsete enn var klar over men litt grus her og der etter vinteren og litt varierende asfaltkvalitet sammen med smal vei og mye hårnåler. Greit med vår gruppe med dualsport sykler og litt spor i dekka men fryktet reprimande fra de som kjørte større sykler med passasjer men fikk overraskende nok cred for valget...puh :)

Så litt "transport" til Sault hvor noen av gruppene inklusive vår la inn en ekstra runde før Mont Ventoux om Les Gorges de la Nesque, dette var ikke vei jeg hadde hørt om men så spennende ut på kartet (og juksetitt på street view) og viste seg å være fantastisk vei, nydelig asfalt, uendelig med herlige svinger og litt canyon/balcony road som x-factoren :twisted :

Bilde

Bilde

Mont Ventoux var ikke bare dagens hovedattraksjon men en av turens, masse fine svinger opp gjennom skogen men akkurat der åpner seg opp...var veien sperret for "billøp" (eller trackday for rikmannssønner uten nødvendigvis de store kjøreferdighetene ifølge onde tunger) :O

Bilde

Men vi kom dit ca kl16 og skulle visstnok åpne veien igjen kl17. Var litt proaktive og satt klare først i køen med motoren i gang da de åpnet porten og hadde fri bane opp til toppen, definitivt verdt ventetiden :twothumbs:

Bilde

Bilde

Orange var forøvrig et greit sted å bo, hadde borg eller egentlig gammelt teater inne i byen, slikt gjør seg jo alltid.

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Franske Alper - Canyons, balcony roads og (veldig) høye fjell

Legg inn av AJ »

Nok en gang fantastiske bilder og beskrivelser :twothumbs: !
Som gjør at jeg får nærmest uimotståelig lyst til å ta en tur selv :yeyeye !
Får håpe jeg får - og tar - muligheten før jeg legger MC-livet på hylla.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Franske Alper - Canyons, balcony roads og (veldig) høye fjell

Legg inn av rolf-arne »

Leser og ser så hjertet blir stort og øyan våt.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Franske Alper - Canyons, balcony roads og (veldig) høye fjell

Legg inn av pingvin »

Dag 3: Orange-Gorges de l'Ardèche-Col de Rousset-Combe Laval-Grenoble

Par ting bør nevne. For det første at var VARMT i Sør-Frankrike første halve uken, for det andre at vi nå strengt tatt har kjørt ut av Alpene så ble registrert 38gr i skyggen på det varmeste. At jeg litt tilfeldig så at "Europas Gran Canyon" Gorges de l'Ardèche lå på skuddhold og tok med på ruten, medførte at ble litt transport både før og etter i tropevarmen siden kjørte bare enda lengre vekk fra Alpene :-k

Men det var det verdt, en av gutta som kjører 25.000km på GS i året mente var en av beste veien han hadde kjørt i sitt liv og 100% enig. Gorges de l'Ardèche var som en enda bedre utgave av Les Gorges de la Nesque kjørte dagen før...og det var en grei 6'er :D Perfekt asfalt, perfekte akkurat passe skarpe og laaange svinger og canyon, fantastisk. Ikke lett å ta bilde som yter veien eller natur rettferdighet, og litt for busy med ha det moro til å stoppe mye, men kartutsnitt sier vel litt...

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Så etter å ha blitt grillet tilbake mot Alpene, som vi heldigvis så i det fjerne som motivasjon, kom vi til det berømte Col de Rousset, også fantastisk bra pass, én av disse passene som bare har én side selv om vel mer definisjonsspørsmål ettersom man naturlig nok må ned igjen på tidspunkt. Så fikk tatt nøyaktig samme bilde som når sist var der i 2009 (nederst) :D

Bilde

Bilde

Så videre til det enda mer berømte Combe Laval (Col de la Machine) som ligger som naturlig fortsettelse etter Rousset (av en eller annen grunn sniker Scrambleren seg med på alle bildene):

Bilde

Bilde

Bilde

Faktisk veldig fin vei derfra helt til Grenoble, først enda en canyon med fin svingete vei etter kjørt ned fra Combe Laval og avslutningsvis masse uendelig lange sweepers ned mot byen til plutselig er midt i byen (vi kjørte D106 så google kartet litt feil). Nok en utrolig dag om noe varm...ingen grunn til å tvile på feste i hvert fall og ølen smakte særdeles bra etterpå :thumleft

BTW, som den observante leser husker så skiftet vi slange på 690 men ga beskjed om at måtte fylle på mer luft. Eieren valgte å utsette dette og begynte å kjøre...ikke så lurt, på dag 2 fra Castellane punkterte han (dvs ventilen ble revet av) og han gikk overende. Heldigvis tåler 690 enduro ALT så gikk bra med den og borstett fra hull i kneet på buksa, ingen større skader og eier like hel.

Men ble masse bal med veihjelpe, taxi, verksted, kidnappe sin egen MC fra verksted etc. Men for å gjør lang historie kort så fikk han hjelp av lokal bonde så kom seg videre dagen etterpå men for langt unna Orange til å ta oss igjen. Så han tok short cut og kom innpå ruten på Col de Rousset :D

Bilde

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Franske Alper - Canyons, balcony roads og (veldig) høye fjell

Legg inn av pingvin »

AJ skrev: 27 jun 2022, 22:06 Nok en gang fantastiske bilder og beskrivelser :twothumbs: !
Som gjør at jeg får nærmest uimotståelig lyst til å ta en tur selv :yeyeye !
Får håpe jeg får - og tar - muligheten før jeg legger MC-livet på hylla.
Jo takk :D

De fleste nok mer kjente med østerrikske, italienske og sveitsiske alpene siden lettere tilgjengelig fra Norge men franske alpene er ganske spesielle så anbefales på varmeste. I dobbel forstand, lengre sør så varmere og vil tro litt mer værsikkert enn andre deler av alpene.

Og mulig å komme enda litt høyere enn Stelvio hvor jeg ser du har vært (Iseran 2.770 moh og Bonnette 2.802 moh) :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Franske Alper - Canyons, balcony roads og (veldig) høye fjell

Legg inn av Relax »

pingvin skrev: 28 jun 2022, 16:19
AJ skrev: 27 jun 2022, 22:06 Nok en gang fantastiske bilder og beskrivelser :twothumbs: !
Som gjør at jeg får nærmest uimotståelig lyst til å ta en tur selv :yeyeye !
Får håpe jeg får - og tar - muligheten før jeg legger MC-livet på hylla.
Jo takk :D

De fleste nok mer kjente med østerrikske, italienske og sveitsiske alpene siden lettere tilgjengelig fra Norge men franske alpene er ganske spesielle så anbefales på varmeste. I dobbel forstand, lengre sør så varmere og vil tro litt mer værsikkert enn andre deler av alpene.

Og mulig å komme enda litt høyere enn Stelvio hvor jeg ser du har vært (Iseran 2.770 moh og Bonnette 2.802 moh) :thumleft
Bilde

Sti opp de siste 60 meterne :)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Yrn
Innlegg: 61
Registrert: 24 mai 2022, 17:16
Motorsykkelen din: BMW F650GS Dakar 07

Re: Franske Alper - Canyons, balcony roads og (veldig) høye fjell

Legg inn av Yrn »

Dette er herlig lesing!

Svar