Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE

Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av AJ »

pingvin skrev: 20 sep 2022, 22:09
AJ skrev: 20 sep 2022, 21:28 Lite bagasje med på turen, ser det ut som...
Hvordan overnatter du? For det ble vel overnatting også på denne turen?
Hotell eller hytte?
Ble hotell. Hadde 2 bonusovernattinger på hotels.com så de første 2 nettene ble nesten gratis. Planen var å kjipe på maten, røyk på smell første kvelden med bedre biffmiddag med rødvin og par øl :) Og ble restaurant i går. Men prøvde å kjøpe mat og drikke på dagligvare og ikke bensinstasjon/restauranter.

Planen var egentlig å dra fredag, bruke 2 dager til Bergen og ta søndagen kjøre-fri og besøke slekta der borte (og gratis overnatting). Men slik skulle det ikke bli. Usikre prognoser på Vestlandet gjorde at avventet avreise til lørdag så allerede da redusert til bare en kveld til besøk siden måtte være tilbake tirsdag (i dag). Hadde ikke lyst over Hardangervidda, har nesten frosset i hjel over der før :O

Og ruten søndag var allerede en +40mil dag uten Blåsjø som ble tipset om tidligere i tråden:
Litt ekstra skal man unne seg på slike turer :thumleft .
Og igjen, kjempebilder som absolutt gir næring til kjøresuget :yeyeye !
Jeg bare nedover i dette området igjen til sommeren :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

Så var det mandag og siden ikke kom meg til Bergen hadde jeg god tid til å komme meg til Flekkefjord, inklusive Nodelandsvegen (men eksklusive Tronåsen...) ble det likevel bare 30 mil så god tid til å stoppe for bilder og småavstikkere, SLIK OMTRENT ble dagen. Etter lengre etappe på E39 som jo går gjennom fantastisk landskap (og til dels alene siden først av fergen) til og gjennom Stavanger, var det å begynne på Nordsjøvegen langs Jæren, ikke så spennende kjøremessig, mest rett frem, men utrolig kult med havet og den karakteristiske naturen. Første stopp Varhaug kirkegård, ikke noe å si på beliggenheten:

Bilde

Og så Nodelandsvegen da. Har flere ganger når kjørt Norsjøvegen tenkt at skulle kjøre den men litt ambisiøse etapper gjort at tidligere ble ofret men omsider fikk jeg muligheten. Mistenker at veien bygget for vindmøller, står en del av de oppå åsen, men sable morsom og sjarmerende vei særlig nordre halvdel når kommer litt innpå (kjørte runden med klokka) og spektakulær natur:

Bilde

Kommer etter hvert til privat grusvei som kostet hele 20NOK så da er det inn å endre til Offroad mapping på MC og inn på app og endre airbagen til Adventure. 3 minutter senere var jeg på asfalt igjen så bare å stoppe og reversere :knegg Pleier ikke å stille om for kortere strekk men var ikke klar over at så kort grusdel. Fin grusvei så ikke noe problem med gatesykkel selv om var nokså nyslådda så litt løs grus.

Bilde

Nedre halvdel av Nodelandsvegen er litt bredere men også veldig bra selv om hakket mer ordinær (vindmølle kommet med på bildet også). Veldig artig loop som anbefales på varmeste :thumleft

Bilde

Så var det videre på den mer svingete delen av Nordsjøvegen men halvveis til Hauge i Dalane tok jeg av fra Fv44 og kjørte langs kysten til Hauge (se kart link på toppen av post). Utrolig fin strekning med smal berg-og-dalbane vei og koselige tettsteder og mye mindre trafikk siden de fleste bare følger Fv44, anbefales også varmt :thumleft Bilde egentlig ikke så karakteristisk for veien da retteste strekning på hele veien...

Bilde

Vel tilbake på Fv44 så tok jeg av nord-østover på Mydlandsveien etter kort tid, denne har jeg også hatt lyst til å prøve...og den var også veldig bra. Igjen smal, svingete og fin natur :thumleft

Bilde

Litt av grunnen til å kjøre Mydlandsveien var at omsider skulle få kjørt Tronåsen, stått på programmet flere ganger men en av de veien ser ut som aldri skal få kjørt. Heller ikke denne gangen. Vinterstengt 19. september, makan til tull :evil

Planen var å snobbe ned litt på overnattingen i Flekkefjord. Men Grand hotell der er jo sable trivelig da så ble slik. 100 ganger triveligere enn disse standard forretningshotellene, fin parkering under tak med port for MC og sjarmerende rom. OG ordentlig nøkkel med slikt tungt lodd, så mye hyggeligere enn slikt plastkort da :D Ble litt tusling i sentrum på kvelden etter middag, ikke mye som skjer en mandag kveld i september der men tror jammen de har fått seg nytt kultursenter, snasent var det jo :)

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av AJ »

Det er nesten slik at jeg må be deg om å ikke legge ut flere bilder fra denne turen...
Det river og sliter innest i MC-hjertet når jeg ser disse siden jeg svært gjerne skulle vært på samme turen i disse dager.
Men slik er det ikke... :sorry .
Men satser på å komme sterkt tilbake i 2023 med å ta turen til dette området, som helt klart er et av mine favoritt MC-reisemål!

Uansett, veldig glad for at du deler disse turbildene med oss andre her på MCsiden.no :thumleft !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

Veiene er der heldigvis i 2023 også :thumleft

Våknet opp til nydelig vær i Flekkefjord selv om noe kjølig men kan ikke klage på dette:

Bilde

Tok en liten startøkt på E39, før svingte av på Fv461. Fv461 er jo genial da krysser alle åsene mellom nord-sør dalene og slikt blir det jo mye svinger av, går nesten helt til Kristiansand men jeg tok av nordover før kom så langt, gårsdagens rute ble SLIK. Særlig første del av FV461 når kommer fra vest er utrolig morsom, smal og svingete:

Bilde

OBS! Om noe skulle finne på å følge ruten min, det er et stykke med grus etter tar av Fv461. Kommer etter hvert innpå Fv291, den er også kanonbra, smal, svingete, fin natur etc etc :thumleft

Bilde

Etter Åmli så begynner ting å bli litt kjedeligere, hadde tenkt å kjøre FV271 til Fyresdal, den er kjempebra selv om blir dårlig asfalt etter hvert, men hadde blitt omvei så da ble det Rv41 helt til Brunkeberg. Som var litt tabbe da MASSE veiarbeid langs Nisser, håpet de var ferdig for sesongen men så feil kan man ta. Blir jo bra da men de retter jo ut en del svinger :sorry Standardisert på sørsiden av Seljordsvannet, den er veldig bra og bra er det for SVV har jo helt ødelagt nordsiden og laget en kjønnsløs vei. Og blitt altfor mye trafikk der uansett :evil

Over Resjemheia til Notodden, alltid morsom den, og Meheia til Kongsberg og så var turen over :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av Bjerknez »

Her har du det nye header bildet ditt AJ :)
651F95CF-C40E-4DC5-B9C9-F69D50CF4962.jpeg
Utrolig flotte bilder. Ikke ofte jeg sier dette og er selv en skygge av meg selv i forhold til hvor flink jeg var tidligere. Hva slags utstyr bruker du? Har du dedikert kamera, eller knipser du med mobilen?

Ingen av delene er feil selvsagt. Nye mobiler i dag i toppskjiktet tar faktisk overraskende gode bilder. Man må opp i 5000 kroner klassen med et dedikert kamera for å kunne slå en mobiltelefon slik jeg ser det.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av Gammelsmurfen »

Jeg blir helt stum av beundring! Både flott natur og veier som ser utrolig morsomme ut med mc. Må få rota meg derover neste år, blir litt i kjøligste laget nå, fikk kjenne litt på det i ca. 50 mil forrige helg.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 21 sep 2022, 20:58 Utrolig flotte bilder. Ikke ofte jeg sier dette og er selv en skygge av meg selv i forhold til hvor flink jeg var tidligere. Hva slags utstyr bruker du? Har du dedikert kamera, eller knipser du med mobilen?

Ingen av delene er feil selvsagt. Nye mobiler i dag i toppskjiktet tar faktisk overraskende gode bilder. Man må opp i 5000 kroner klassen med et dedikert kamera for å kunne slå en mobiltelefon slik jeg ser det.
Enig, utrolig hva mobilkameraene får til med tanke på plassen de har tilgjengelig, alle bildene etter Bentleyen i Lysebotn tatt med Samsung Galaxy S22, de før Galaxy S20 FE. S22en er nok bitte lite hakk bedre selv om finnes enda råere mobiler. Har med mobilen over alt inklusive i skauen når kjører enduro så grenser for hvor dyr mobil vil ha, S20 FEen varte bare et år, sjefen var ikke så imponert da bare var 1 år gammel :knegg

Det merker forskjell på ifht tidligere mobiler er at bilder fra 2 siste mobiler nesten aldri trenger å etterbehandles, de blir bra nok som de er bare på auto. Typisk mørk forgrunn er mindre problem. Eneste bilde jukset litt med fra denne turen er det fra Flekkefjord på morgenen, der ble bygningene litt mørke så bare bladde meg gjennom filtre til så greit ut. Og et par bilder tatt med 3x zoom (som er hurtigvalg sammen med 0.5x zoom) for å få bakgrunnen nærmere.

En proffere fotograf har nok høyere treffprosent enn meg men synes også bilde over ble veldig bra. Bruker veldig sjelden mye tid, stopper, hopper av sykkel og bruker 10sek på å ta bilde, noen ganger 2-3 men oftest bare ett, før kjører videre. Turen er viktigst tross alt :thumleft
Gammelsmurfen skrev: 21 sep 2022, 22:28 Jeg blir helt stum av beundring! Både flott natur og veier som ser utrolig morsomme ut med mc. Må få rota meg derover neste år, blir litt i kjøligste laget nå, fikk kjenne litt på det i ca. 50 mil forrige helg.
Ja, må si Agder har seilt opp som ny favoritt i år, utrolig mye fine veier der, ikke minst om man synes smale berg-og-dalbane veier selv om man finner bredere veier med mer åpne svinger også, litt mix er alltid bra. Og at mye fint vær der er jo ikke noe minus :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 21 sep 2022, 20:58 Her har du det nye header bildet ditt AJ :)
Plukket ut som et av bildene til Photos of the week på Adventure Rider forum, vet ikke om listen ligger så høyt men hyggelig uansett :thumleft

MEN ikke sett før nå at har tilskuere i bakgrunnen :D

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 01 okt 2022, 09:02
Bjerknez skrev: 21 sep 2022, 20:58 Her har du det nye header bildet ditt AJ :)
Plukket ut som et av bildene til Photos of the week på Adventure Rider forum, vet ikke om listen ligger så høyt men hyggelig uansett :thumleft

MEN ikke sett før nå at har tilskuere i bakgrunnen :D

Bilde
Jepp, man trenger ikke være noen ekspert for å se at dette bildet er veldig bra. Det er ikke "perfekt" fra en fotografs ståsted, men det er veldig bra til å ha blitt tatt av en "amatør" med et mobilkamera.

Et av de bedre snapshot bildene jeg har sett her inne så langt. :)

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av Domino »

Og tilskuerne gir bildet en ekstra dimensjon!

Svar