Himalaya - Upper Mustang Nepal

Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 300
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
MC: BMW1250GSA 2019, Kawazaki Gpz 1100 1983
Sted: Pasvik

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av Ketil » 25 okt 2019, 07:46

Dette er veldig bra Pigvin👍 Det må jo være en enorm pakke av unike opplevelser du får på en slik reise, og det synes jeg du klarer å formidle utmerket👍 Ser frem til fortsettelsen.

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 128
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
MC: 2014 Yamaha MT-09 Street Rally
Sted: Gjøvik

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av VindR » 25 okt 2019, 09:03

Dette må ha vært en helt fantastisk opplevelse! Utrolig gøy å lese og se på bildene du legger ut. Ser fram til mer :thumleft
Yamaha MT-09 Street Rally '14
Bilde

cannon
Innlegg: 1205
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
MC: Honda cbr929rr 2000

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av cannon » 25 okt 2019, 18:15

Beste reisebrevet her inne:)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 412
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
MC: KTM 990 SMR

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av pingvin » 25 okt 2019, 19:42

Takk for hyggelige tilbakemeldinger, liker å lese andres reisebrev selv så fint å kunne gi noe tilbake :D

4. Kjøredag, Ghami-Lo Manthang

Nok en super dag, litt kortere dag for å gjøre litt seightseeing etter kjøringen da Lo Manthang er dominert av flere klostere. Også en del bilder ikke legger ut, rett og slett fordi kjørte samme vei tilbake 2 dager senere med helt skyfri himmel, var fint denne dagen også men hang en del skyer rundt de høyeste toppene. Så finere bilder med de skikkelig høye fjellene da men nok annet å ta av :knegg

Ikke bare de høyeste fjellene som er flotte:

Bilde

Gammelt (nedlagt) kloster:

Bilde

Inne i mellom kjørte vi utenom både veier og stier, tror ikke begrepet "kjøring i utmark" eksisterer i Nepal:

Bilde

Så var vi oppom klosteret Ghar Gumba, veien opp dit:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Videre i flott natur (det hvite er ikke snø, bergarten som har denne fargen):

Bilde

Bilde

Bilde

Etter noen netter på relativt enkle hoteller, hadde hotellet vi bodde på i Lo Manthang veldig bra standard. Innehaveren/direktøren er uoffisiell prins i regionen, hans far var konge til ordningen ble avskaffet. Men prinsen har tydeligvis litt midler, tror kanskje litt både investering og hobby, han labbet rundt i fleecen sin (fleece er veldig pop i Nepal!) og var bare hyggelig og hjelpsom, ingen nykker der i gården 8) Men håper bedre belegg enn når vi var der, vi var for det meste de eneste gjestene så manglet ikke på servitriser:

Bilde

Bilde

Bilde

Etter en (eller var det to?) after bike øl og en dusj, var det tid for seighseeing. Var forbudt å ta bilder inne i klosterne så OM jeg hadde snik-tatt bilder inne så ville det blitt feil å poste disse. Så utendørsbilder får duge, er ikke så storslått utvendig, klosterne lå inne i mellom bygninger til dels under bakken, vil tro det praktiske gått foran det spektakulære med tanke på de tøffe forholdene, er nå på snaut 4000moh. Mye av bygningen hadde fått juling under jordskjelvet i 2015 så var en del oppbygging/oppussing på gang:

Bilde

Bilde

Bilde

Veldig bra dag igjen men likevel dagen før dagen, neste dag kjører vi opp til grensen til Kina/Tibet og utfordrer guiden til å prøve å ta oss opp på 5000moh...noe han aldri hadde vært før på motorsykkel og ingen vei eller sti dit :crazy:
Sist redigert av pingvin den 25 okt 2019, 21:03, redigert 1 gang totalt.
2010 KTM 990 SMR
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
1981 Husqvarna 430AE

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29101
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av AJ » 25 okt 2019, 19:58

Fabelaktig og magisk med disse bildene og dine korte, men beskrivende tekster!

Har du nevnt noe om hva en slik tur koster?
Kunne jeg gjerne tenke meg å vite.
Men du velger selvfølgelig selv om du vil avsløre hva dere har måttet ut med...
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 412
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
MC: KTM 990 SMR

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av pingvin » 25 okt 2019, 20:31

AJ skrev:
25 okt 2019, 19:58
Har du nevnt noe om hva en slik tur koster?
Kunne jeg gjerne tenke meg å vite.
Men du velger selvfølgelig selv om du vil avsløre hva dere har måttet ut med...
Er vel ikke så mye hemmelig her, det meste kan googles :D Men vi fikk faktisk litt rimeligere en std siden vi kortet fra 11 til 8 dager så betalte 2.750USD som da dekket alt utenom reise og alkohol (overnatting, sykler, bensin, guider, mekanikere, følgebil, alle måltider, vannflasker...). Dvs. i tillegg 500USD for visum til Upper Mustang, ren turistskatt egentlig. Men om ikke annet så betø det lite traikk og folk, 500USD er mye for de fleste turister som ikke er fra verdens rikeste land :[-(

Fly totalt inklusive lokalfly var vel rundt 10.000NOK og hadde en overnatting i Katmandu samt måltider. Litt annet småtjafs som visum, taxier etc men lave priser på det meste. Og skade på sykkel men de tok ikke overpris, par stykker som betalte 30-40USD av depositum på 100USD (som vi alle ga til guiden som tips, han fordelte videre).

Men tipper fort 40.000NOK så helt gratis var det ikke men er jo veldig once in a life time experience da :twothumbs: Den dyreste delen er jo å ta med kona på kompensasjonstur :lol
Sist redigert av pingvin den 25 okt 2019, 21:14, redigert 1 gang totalt.
2010 KTM 990 SMR
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
1981 Husqvarna 430AE

Brukeravatar
niko
Innlegg: 418
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
MC: Yamaha TDM 1999, Honda CB 500
Sted: Oslo

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av niko » 25 okt 2019, 20:45

Vanskelig spørsmål kanskje, men hvis du klarer å beskrive - hvor god bør man være til å kjøre sykkel for noe sånt?

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 412
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
MC: KTM 990 SMR

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av pingvin » 25 okt 2019, 21:13

niko skrev:
25 okt 2019, 20:45
Vanskelig spørsmål kanskje, men hvis du klarer å beskrive - hvor god bør man være til å kjøre sykkel for noe sånt?
Nja, klar fordel å ha kjørt litt offroad. Men dette ser guidene an, om gruppen holder bra nivå tar de litt mer tekniske alternative ruter og avstikkere men om noen sliter så dropper de det (og man er lykkelig uvitende om dette). I enkelte tilfeller kan de dele gruppa, vi gjorde det et par ganger, da ble mekanikeren guide for ene gruppen :D

Men om du har kjørt en del på asfalt og ikke er for skuggeredd, kommer du deg nok til grensen til Kina. Men er noen passasjer selv på "hovedveien" som er litt skumle med smal vei, løst underlag og flere hundre meter ned på siden...

Om du er skikkelig dårlig, må du sitte i følgebilen og andre mekanikeren kjører sykkelen din...de har måttet gjøre det :lol

EDIT: En av grunnene til at ville ha en gruppe med folk kjenner, var at da inviterte folk vet kan kjøre sykkel og klarer lange dager i salen. Fungerte ypperlig og guiden var veldig fornøyd med at alle holdt bra nivå :thumleft
2010 KTM 990 SMR
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
1981 Husqvarna 430AE

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 412
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
MC: KTM 990 SMR

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av pingvin » 26 okt 2019, 12:45

5. Kjøredag, Grensen mot Tibet og 5000moh (Advarsel: Mye fjellbilder!)

Det endelige målet for turen var grensen mot Tibet og dette var dagen. Deilig å ha 2 netter på samme hotell (spesielt siden bra standard) for skulle bare kjøre opp og ned igjen. Men ikke så langt til grensen så de fleste av oss slo til på tilbud om en liten bonustur på morgenen og med slik utsikt så var det absolutt en bra bonus:

Bilde

Bilde

Bilde

Så dro vi tilbake til hotellet for å hente resten. Dvs., én mann hadde skamslått fot etter velt så ble med følgebilen denne dagen, heldigvis bedre påfølgende dag så kunne fullføre turen på MC. Gruppa hadde en del velt, et par i nokså bra hastighet og ingen garanti at du er flink til å kjøre, han som tryna verst er den beste i gruppen til å kjøre med fullført Romaniacs bak seg (slapp unna litt forslått og fortumlet). Ikke dumt å ha skikkelig beskyttelse, hans som tok foten hadde touringstøvler, selv hadde jeg adventure støvler men hadde jeg valgt om igjen hadde jeg tatt crosstøvlene (selv om slapp velt), bedre våt en skadet (nå slapp vi jo regn uansett). Og crossbriller er tingen, støver bra så innsiden av visir støver helt ned.

OK, så til Kina. Veien til grensen er bra grusvei så ikke noe teknisk utfordring men ikke noe å si på utsikten

Bilde

Og DER var vi på grensen 4680moh :thumleft Kom ung kinesisk grensevakt bort til oss men han var egentlig bare hyggelig.

Bilde

Fulgte grensegjerde ett stykke, først på vei så bare i terrenget, tror litt lavere topper vi ser her på "bare" drøyt 6000moh men flate for en natur:

Bilde

Se grensegjerde mot Kina til høyre, føles ganske eksotisk å kjøre her med gode kompiser, mye bedre blir det ikke :prf

Bilde

MEN hadde jo ikke vært på 5000moh så sammen studerte vi kartet og peilet ut retning mot høyere terreng. Guidene var veldig sporty her, de hadde aldri vært på 5000moh med MC før selv men tok utfordringen, snakker om å strekke seg for å gjøre kunden fornøyd...cred :thumleft

Bilde

Så enkelt ut på avstand men var et stykke og grunnen var ekstremt ujevn og med dempere som hadde mer til felles med hoppestokk en Öhlins var det mer slitsomt enn trodde (og hjalp vel ikke at begrenset oksygen på 5000moh). Så da vi kom til ravine valgte 3 stykker å snu mens 3 av oss ble med mekanikeren videre. Og vi hadde jobben med å komme over ravinen, merket egentlig lite til høyden så lenge moderat aktivitet men når måtte begynne å løfte og dytte kom åndenøden for fullt. Men kom da over etter litt bæring...nå var det bare å håpe ikke traff ny hindring og måtte tilbake samme vei.

Bilde

Bilde

Det var det heldigvis ikke men syklene ble presset bra i den tynne lufta, var ulendt, vi hadde ikke ubegrenset med bensin og mekanikeren kjørte i ola-bukse og uten hansker så han begynte å bli litt kald. Vi mente vi var på ca 5000moh så bestemte oss for å gi oss mens leken var god. Hadde pulsklokka gående så spenningen var stor når synket mot Strava på kvelden, hadde vi nådd 5000moh. Svaret var:

4974moh :O Men det blir i alle sammenhenger rundet lett opp til 5000moh på ren feilmargin, holder for meg :thumleft

Bilde

Så var det bare å komme seg ned igjen og få seg en (veldig sen) lunch. Men før tok kvelden var det en tur oppom grottesystem hvor folk pleide å bo:

Bilde

Bilde

Bilde

Var litt mentalt ferdig med turen etter denne dagen, hadde jo nådd på grensen til Tibet og vært på 5000moh-ish. Skulle nå bare ned igjen samme veien som kom, ikke så spennende. Men så feil kan man ta, som nevnt i tidligere post så var det helt blå himmel neste dag og fjellene hadde kjørt med i ryggen oppover var nå foran oss hele dagen uten skyer. En av de fineste dagen hatt på MC ever, kommer bilder ;) Teaser:

Sist redigert av pingvin den 27 okt 2019, 08:20, redigert 1 gang totalt.
2010 KTM 990 SMR
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
1981 Husqvarna 430AE

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2042
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
MC: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av gsx750_80 » 26 okt 2019, 13:22

Dette var artig å lese, og her var det og noen veldig flotte foto!
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 412
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
MC: KTM 990 SMR

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av pingvin » 26 okt 2019, 13:33

gsx750_80 skrev:
26 okt 2019, 13:22
Dette var artig å lese, og her var det og noen veldig flotte foto!
Jo, takk :D Noen bilder tatt med systemkamera men for det meste med mobil (også fra de andre) og ofte bare bråstopp i veikanten, frem med mobil uten å gå av sykkelen, klikk, tilbake i lomma, 1. gear, gi gass :D Noen få litt mørke bilder vært innom Lightroom en tur og kjørt auto correct men for det meste bare helt uredigerte mobilbilder. Ikke så profft kanskje men synes har sin sjarm og tross alt er opplevelsen viktigere enn bildet. Var noen ganger tenkte burde stoppet og ta bilde men valgte å bare nyte øyeblikket istedenfor.

Og noen bilder er fra GoPro, var stilt inn på snapshot hvert 30. sekund når filmer, liker den funksjonen, får ofte noen litt kule bilder ut av det :thumleft

Men tross alt imponert over hvor bra bilder mobilene faktisk tar. Det synes den faller litt gjennom på for denne turen, er at de høye snødekte fjellene i bakgrunnen kan drukne litt is skyer og himmelen, mer enn oppleves i virkeligheten, og at skyggepartiene blir nesten svarte (selv om snø).
2010 KTM 990 SMR
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
1981 Husqvarna 430AE

Brukeravatar
niko
Innlegg: 418
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
MC: Yamaha TDM 1999, Honda CB 500
Sted: Oslo

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av niko » 26 okt 2019, 16:18

pingvin skrev:
26 okt 2019, 13:33
gsx750_80 skrev:
26 okt 2019, 13:22
Dette var artig å lese, og her var det og noen veldig flotte foto!
Jo, takk :D Noen bilder tatt med systemkamera men for det meste med mobil (også fra de andre) og ofte bare bråstopp i veikanten, frem med mobil uten å gå av sykkelen, klikk, tilbake i lomma, 1. gear, gi gass :D Noen få litt mørke bilder vært innom Lightroom en tur og kjørt auto correct men for det meste bare helt uredigerte mobilbilder. Ikke så profft kanskje men synes har sin sjarm og tross alt er opplevelsen viktigere enn bildet. Var noen ganger tenkte burde stoppet og ta bilde men valgte å bare nyte øyeblikket istedenfor.

Og noen bilder er fra GoPro, var stilt inn på snapshot hvert 30. sekund når filmer, liker den funksjonen, får ofte noen litt kule bilder ut av det :thumleft

Men tross alt imponert over hvor bra bilder mobilene faktisk tar. Det synes den faller litt gjennom på for denne turen, er at de høye snødekte fjellene i bakgrunnen kan drukne litt is skyer og himmelen, mer enn oppleves i virkeligheten, og at skyggepartiene blir nesten svarte (selv om snø).
Enig. Imponert over mobilbildene. Tynn, glassklar luft og knallharde kontraster gir kamera litt å jobbe med.
Men, jeg lurer; hva lever de av? Det ser fryktelig karrig og tørt ut.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 412
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
MC: KTM 990 SMR

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av pingvin » 26 okt 2019, 19:38

niko skrev:
26 okt 2019, 16:18
Men, jeg lurer; hva lever de av? Det ser fryktelig karrig og tørt ut.
Ja, tøffe kår og tenk når vinteren kommer inn :O Fattig land og mener leste at over halvparten lever på det de dyrker selv.

Er jo dilemma, man ønsker jo at kulturen bevares og alt det der men samtidig ville bedre infrastruktur (les: slippe til kineserne) sikkert føre til bedre velstand. Men da blir de jo fort nesten som oss...
2010 KTM 990 SMR
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
1981 Husqvarna 430AE

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 412
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
MC: KTM 990 SMR

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av pingvin » 26 okt 2019, 19:44

Blir fort mye bilder av fjell og isolert natur men er jo stadig innom små landsbyer også, synes denne snutten viser landsbyene (rett nedenfor grottene og ikke langt fra Tibet) bra samtidig som fin natur...og artig å kjøre slik :knegg

2010 KTM 990 SMR
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
1981 Husqvarna 430AE

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 412
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
MC: KTM 990 SMR

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av pingvin » 27 okt 2019, 19:02

6. Kjøredag, Lo Manthang-Kagbeni

Våknet opp til dette når trakk for gardinene om morgenen...lå an til å bli en veldig bra dag :D

Bilde

Etter bedre frokost forlot vi Prinsen og hotellet hans (prinsen foran til høyre i bildet med caps), første gang H&T hadde brukt hotellet men sikkert ikke siste, veldig behagelig opphold :thumleft

Bilde

Som nevnt tidligere så var det litt å kjøre tilbake den veien kom 2 dager tidligere men nå med fjellene foran oss hele veien og ingen skyer som skjulte de høye fjellene. Ikke så mye teknisk kjøring så bare å sitte å kose seg og nyte utsikten, nesten for godt til å være sant. Ble en del bilder men tross alt litt over samme tema så får plukke ut noen:

Bilde

Bilde

Den veien og den utsikten...vanskelig å trumfe dette :yeyeye

Bilde

Bilde

Som nevnt en del nervøse mager...kan ikke være for kravstor :eh

Bilde

Enduro...gjør gutter til menn :bl3

Bilde

Både vakkert og skremmende...ikke her du vil treffe stein med forhjulet :O

Bilde

Litt lengre ned i dalen, ikke så lang fra Kagbeni nå:

Bilde

Bilde

Vi skulle bo på Yac Donalds (!) i Kagbeni, havnet midt i filminnspilling så vimset masse sikkerhetsvakter og nonner rundt i området :crazy:

Bilde

Etter solid lunch var det opsjon for en ettermiddagsrunde for de som ville og 3 av oss (5000moh-klubben) slo til. Pussig nok startet turen med 1 mil på glimrende asfalt (enda lenge før kommer på asfalt på hovedveien), var deilig å kjøre masse asfalt-hårnåler til avveksling, fikk litt alpe-vibber :twisted Så var det opp fjellvei som på tidspunkt ble veldig steinete og bratt (se veien i bakgrunnen på første bilde). Vi overlot til vår Romanics-representant å fortsette alene mens vi tok en pause og nøt utsikten. Han ga seg når kom til snø og skyer, vi trodde han hadde vært på minst 5200moh men sjekk i etterkant viste at "bare" 5000moh". Men første gang noen hadde kjørt til toppen med H&T så de var mektig imponerte :notworthy:

Bilde

Bilde

Bilde

Fornøyd gjeng returnerte til Yac Donalds til velfortjent Happy Meal (!) med Yac Burger (selvfølgelig) :prf

Bilde

Bilde

Bilde

Fantastisk dag, hjelpe meg :thumleft Men turen ikke over, mer kommer!
2010 KTM 990 SMR
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
1981 Husqvarna 430AE

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest