7.000 kilometer på 7 dager

Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
Svar
Brukeravatar
Chev.
Innlegg: 25
Registrert: 06 okt 2012, 18:36
Motorsykkelen din: -

7.000 kilometer på 7 dager

Legg inn av Chev. »

Sommerens tur gikk til Alicante. Jeg hadde bare en uke, så det måtte bli litt komprimert. 7.164 kilometer på 7 dager. Riktig trivelig på alle vis. Det eneste som gjenstod å gjøre før avreise var å skifte dekk og bremseklosser foran, og montere et 12 volt ladepunkt på styret.

Så var klart:
Bilde

Ruten:
Bilde

Litt mer detaljert:
Bilde

Første overnatting rett etter Hannover. Den andre natten tilbrakte tilbragte jeg rett sør for Lyon. Den tredje kvelden svømte jeg på stranden i Alicante:
Bilde

Været var strålende og turen gikk greit på alle vis. Litt påfyll måtte till:
Bilde

Returnerte nordover gjennom Valencia:
Bilde

Svingte av vestover ved Barcelona, og deretter nordover gjennom Pyreneene:
Bilde

Siste morgen, rett nord for Hamburg:
Bilde

Fra Hamburg fortsatte jeg til Putgarden og ferjeturen over til Rødbyhavn. Ruten på denne 7-dagers turen var: Hjemme på Harestua, Göteborg, Malmö, Rødbyhan, Putgarden, Hamburg, Hannover, Frankfurt, Lyon, Perpignan. Barcelona, Alicante, Barcelona, Andorra, Toulouse, Limoges, Orleans, Paris, Reims, Mets, Verdun, Frankfurt, Köln, Bremen, Hamburg, Putgarden, Rødbyhavn, Malmö, Göteborg, Harestua. Jeg unngikk alle bysentre med unntak av Alicante og Andorra. Været var helt suverent, med sol/varmt vær alle dager. Ingen problemer av noe slag. Veldig interessant å krysse denne delen av Europa, gjennom endringer i det geografiske og kulturelle landskapet. Også hyggelig med de få små møtene med folk underveis. Bare fine opplevelser.

En urelatert anekdote på slutten, fra vårt besøk i Ukraina tidligere på sommeren, en customised 'Harley' (motoren i det minste, er fra en Dnepr):
Bilde
Sist redigert av Chev. den 03 okt 2019, 01:05, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 7.000 kilometer på 7 dager

Legg inn av AJ »

Du verden...! :O

Det var et gledelig gjensyn, må jeg si :thumleft !
Hyggelig å se deg tilbake her på MCsiden. Veldig hyggelig :D !

Flott turreportasje :thumleft .
Ser ut til å ha vært en strålende tur!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Chev.
Innlegg: 25
Registrert: 06 okt 2012, 18:36
Motorsykkelen din: -

Re: 7.000 kilometer på 7 dager

Legg inn av Chev. »

Like så! :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 7.000 kilometer på 7 dager

Legg inn av Bjerknez »

100 mil om dagen i snitt på 7 dager skal man slett ikke kimse av. Det er rett og slett imponerende :)

Brukeravatar
Chev.
Innlegg: 25
Registrert: 06 okt 2012, 18:36
Motorsykkelen din: -

Re: 7.000 kilometer på 7 dager

Legg inn av Chev. »

Uten regn, punkteringer, trafikkork eller veiarbeider var det bare å nyte turen! :roll

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 7.000 kilometer på 7 dager

Legg inn av Bjerknez »

Uten regn på 700 mil gjennom Europa i løpet av 7 dager.... oddsen for noe slikt er vel nesten som å vinne i lotto... :O

Brukeravatar
Chev.
Innlegg: 25
Registrert: 06 okt 2012, 18:36
Motorsykkelen din: -

Re: 7.000 kilometer på 7 dager

Legg inn av Chev. »

:thumleft

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: 7.000 kilometer på 7 dager

Legg inn av Geiroe »

Rett og slett imponerende med så mange timer i salen, så mange dager i strekk. :O
Hvilke modifikasjoner har du gjort på sykkelen for å greie det, hvis noen? Det må jo ha blitt tøft for bakenden, og nakke skuldre.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: 7.000 kilometer på 7 dager

Legg inn av Olav K »

1000km om dagen, i snitt, over 7 dager :O
rett og slett skremmende å tenke på.
En dag, null problem.
To dager, ja det går fint
Tre dager. Kjør på

Men så... fire, fem, seks og syv dager :O

Med en superkomfortabel 1200ish sykkel skulle jeg nok klart det,men ikke uten å kjenne det...
Så jeg bøyer meg i støvet for deg som har gjort det på en endunker 660ccm
:notworthy: :notworthy: :notworthy: :notworthy:
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
THagen80
Innlegg: 72
Registrert: 15 mai 2019, 21:56
Motorsykkelen din: CRF1000L AS DCT 2019

Re: 7.000 kilometer på 7 dager

Legg inn av THagen80 »

Fantastisk prestasjon det her. Men med godvær, lite kø og 0 tekniske problemer er det mulig. All ære til deg og bakenden som overlevde :)

Jeg klarte ikke å være like flink som deg i fjor, men klarte 6400km på 8 dager (7 kjøredager) da jeg kjørte runden Larvik - Kiel - Gdynia - Lodz - Ostrava - Klagenfurt - Regensburg - Hannover - Agerbæk - Larvik. Opplevde vel 10 min med regn gjennom de østerriske alpene, men bortsett fra det, var det fint vær og bare kjøreglede.

Tok hele turen på en V-strom 1000 2015 modell.
Every bike is OK, as long as it has an engine and says Vroom Vroom :)

Brukeravatar
Chev.
Innlegg: 25
Registrert: 06 okt 2012, 18:36
Motorsykkelen din: -

Re: 7.000 kilometer på 7 dager

Legg inn av Chev. »

Jeg liker å kjøre lenge og langt, mye frihetsfølelse, avkobling, og litt meditasjon i det. :roll Håper jeg en gang skal få muligheten til å ta turen frem og tilbake til Øst-Sibir. Sykkelen har senkede og brede fothvilere, hevet styre og sete fra Kahedo. Setet kunne gjerne vært enda litt bedre og bredere polstret (om jeg ikke bare tar med en Airhawk eller sausekinn neste gang).

Veldig behagelig å stå å kjøre denne sykkelen, så jeg får letta på rompa ganske ofte - dog ikke noe særlig i hastigheter over 100km/t.

Hastighetene på denne turen lå stort sett fra 130 km/t til 170 km/t (på speedometeret - i virkeligheten var vel ikke farten så mye mer enn 150 km/t). Min erfaring er at trykket på rompa er betydelig mindre i litt høyere hastigheter - tror faktisk den horisontale forflytningen (og kanskje vindtrykket) hjelper til å redusere det vertikale trykket noe.

Endunker'n går bare jevnere og finere jo lenger over 4.500 omdreininger man kommer. Faktisk den mest behagelige sykkelen jeg har hatt i litt høyere hastigheter (tidligere hatt BMW1150GS, Africa Twin 750 og Moto Guzzi 1200 Sport).

Er også imponert over fleksibiliteten i den lille motoren. Når turtallet kryper opp mot 6.000 omdreininger holder den 160km/t (på speedometeret) nesten uansett hvor bratt motbakken er (vel, så bratte som bakkene kan bli da, på motorveiene i Europa). Det innebærer at man alltid kan hOlde decent hastighet, og følge traffikken ganske bra.

Det man gir avkall på med så liten motor er så klart akselerasjonen. Ønsker du å akselerere fra 150 tiL 200 i forbindelse med forbikjøring eller annet: Glem det! :O

Endunker'n har OK dreiemoment i nedre turtallsregister - der man kan bruke det ofte. Guzzien jeg hadde ble morsom først over 5.000 omdreininger, og da gikk det gjerne alt for fort for norske veier.

Jeg skjønte tidlig at jeg alltid kommer til å ønske meg flere sykler samtidig: Så mange sykler med hvert sitt sett av forskjellige særtrekk, noen trekk mer sjarmerende enn andre - sånn er det vel med mange ting. Nå har jeg en sykkel som foruten FI har lite elektronikk. Selv med den lille motoren skal det ikke mye til før bakhjulet slipper ut av rundkjøringen (ofte sleipt der, som kjent). Uten å ABS og traction control må man kjøre med huet (nå, det må man vel uansett). Lettilgjengelig web-intel gjør at selv jeg klarer vedlikeholdet på egenhånd :thumleft
Sist redigert av Chev. den 03 okt 2019, 16:20, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 7.000 kilometer på 7 dager

Legg inn av gsx750_80 »

7000 km på 7 dager, eller 1000 km per dag, i gjennomsntt, er imponerende. Har kjørt 5500 km i Europa på 11 dager en gang, og syntes det var MER enn nok. 1600 km innenfor 24 timer kvalifiserer for Iron Butt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Iron_Butt_Association
Du presterte muligens det?
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: 7.000 kilometer på 7 dager

Legg inn av dypen »

Imponerende trip, morro å lese. I utgangspunktet har jeg de senere årene tenkt at noen langtur blir det aldri mer. Har noen fine dagsturer i sommer, den lengste 62 mil :D Etter å ha lest her tenkte jeg maaaange år tilbake med lange flotte mc turer, kan også slå meg på brystet med en langtur til Barcelona. Må innrømme at jeg åpnet Google Map i dag for å se på rutevalg sørover, sjekket rute nordover også så langt du kommer i det langstrakte landet vårt :crazy: Drømmer.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Chev.
Innlegg: 25
Registrert: 06 okt 2012, 18:36
Motorsykkelen din: -

Re: 7.000 kilometer på 7 dager

Legg inn av Chev. »

:vs Egentlig er vel antall kilometer langt fra det viktigste, uansett om man teller dem i én tur eller samlet gjennom sesongen(e). Poenget er kanskje å ha noe hygge seg med, enten det er ved daglig pendling, en 40 minutters søndagstur i ny og né, årlige ferieturer, mekking i garasjen, eller drømming om kommende turer, lyder, lukter, eller fordypelse i form, design eller teknologiske finurligheter.

For min del er det nå 10 år siden forrige langtur (bortsett fra en helg til Mora og Falun for 2-3 år siden). Med en gutt på sju har jeg forsøkt å være mest mulig tilgjengelig utenom lange dager på jobb. Så syklene har vært brukt mest til pendling, samt at tankene på MC-kjøring, -teknologi og -turer har funket godt for avkobling for nøtta på toppen av kroppen.

Så da det passet denne sommeren fordi gutten vår og mammaen hans var en uke i Hellas uten meg, så var jeg passelig sulten! :twothumbs:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 7.000 kilometer på 7 dager

Legg inn av AJ »

Veldig godt og riktig poengtert det du skriver her, Chev., etter min mening :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar