Alpene - Mission Slovenia

Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
Svar
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Alpene - Mission Slovenia

Legg inn av pingvin »

Vært mye i Alpene men aldri i Slovenia og tilstøtende områder i Alpene så årets mål var å få dekket disse områdene samt være litt turist i Ljubljana. Som i fjor sendte vi syklene med MC transport (MC Transport Morten på fb) og fløy ned til München par dager etterpå. Sender da syklene ferdig pakket OG bag med kjøreutstyr så reiser superlett, ikke en gang håndbagasje, kunne ikke vært enklere...anbefales. Når kommer frem står han i nærheten av flyplassen og syklene er allerede tatt ut av traileren :thumleft

Landet i et forferdelig regnvær (hadde bra vær resten av turen) fredag 10/8 så la om planene litt og kjørte bare rake veien til Garmisch, lettet og tørket litt opp siste biten så fikk luftttørket klær og mc litt. Han ene har vært mye i Alpene på vinteren og visste om bra spisested med lokal musikk og god stemning:

Bilde

Bilde

Bilde
Sist redigert av pingvin den 27 aug 2018, 17:27, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Alpene - Mission Slovenia

Legg inn av pingvin »

Planen var opprinnelig å dra til Zell am See fredag men var meldt utrygt over Grossglockner lørdag men så bedre ut litt lengre vest. Så improviserte rute til Zell am See lørdag over Gerlos Alpenstrasse, veldig morsom vei å kjøre men tok en omvei om Zillertaler Höhenstrasse, smal men artig og vedlig svingete vei. Og flott utsikt. Ruten var SLIK.

EDIT: Jukser med gammelt bilde av Zillertaler Höhenstrasse:

Bilde

Var forberedt på at mye trafikk over Grossglockner siden kanonvær, søndag og i augsut når mange i Sør-Europa har ferie...og fikk rett. Men sloss meg forbi en kolonne og fikk faktisk kjørt litt et godt stykke før tok igjen neste kolonne. Men da får man bare roe ned og være litt turist og flott utsikt fra Edelweisspitze som alltid (tror 4. gang var der):

Bilde

Bilde

Bilde

Videre kjørte vi Nockalmstrasse, fantastisk kjørevei og fin natur...og MYE mindre trafikk. Anbefales på det varmeste om du er i området, kanon asfalt og uendelig med svinger...MC heaven :twothumbs: Lite bilder derfra, har kjørt der før så har bildene trenger, dette er litt generelt for turen egentlig, 90% hadde jeg allerede kjørt tidligere.

EDIT: Jukser med gammelt bilde av Nockalmstrasse også:

Bilde

Slik var RUTEN søndag.

Da ble det sent så får fortsette annen dag :vs
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Alpene - Mission Slovenia

Legg inn av pingvin »

Har ikke nevnt hva slags sykler vi hadde men litt hummer og kanari: KTM 990SMR, Ducati Monster S4r, KTM 950 Superenduro, Ducati Scrambler...og Harley-Davidson Fatboy 1340 :O Fører av HDen kan kjøre sykkel så han holdt forbausende godt følge. Men HDen har gått 140.00km og 10min fra Klagenfurt stoppet den bare og klarte ikke å avdekke problemet etter litt basic feilsøking. Gjensidige ordnet imidlertid veihjelp og til alt hell har Klagenfurt en kjempesvært HD butikk/verksted så kl12 neste dag var feilen funnet og rettet :prf

Bilde

Bilde

Mandag kjørte vi vi noen pass som kanskje ikke er de mest spektakulære mhp natur, for all del helt greie...men dette er veier man kjører fordi de er utrolig morsomme (les: bra asfalt og masse bra svinger). Den første er Soboth pass som går rett på nordsiden av grensen til Slovenia etterfulgt av Radlpass over til Slovenia (masse veiarbeid på slovensk side så sikkert veldig bra til neste år). Men den store overraskelsen var Seebergsattel over til Slovenia (da i mellomtiden var kommet tilbake til Østerrike), morsomste kjøring hatt i 2018, bare masse passe åpne hårnåler og bra asfalt etter litt fin oppvarming med litt mer åpne svinger i starten. Slike opplevelser som gjør at holder på med MC, lever lenge på slikt.

Slovensk veinett holder vestlig standard så transporten inn til Ljubljana gikk greit. Og Ljubljana er veldig trivelig by, masse uterestauranter og god mat til ålreit pris. Og en del arkitektur og en borg så absolutt verdt et besøk.

Ljubljana by night:

Bilde

Ruten mandag var SLIK
Sist redigert av pingvin den 27 aug 2018, 17:32, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Alpene - Mission Slovenia

Legg inn av pingvin »

Tirsdag var det regn i Alpene så vi var turister i Ljubljana, onsdag kjørte vi opp til Kranjska Gora og sør over Vrsic pass. Fint pass med varemerke at er brostein i hårnålene så grenser for hvor fort gønner inn i svingen. Men moderat tempo skyldtes enda mer at var utrolig mye trafikk da det var fri/helligdag i Slovenia..noe vi ikke var klar over. Så ble å ta på oss turisthatten å legge seg i køen. Heldigvis mye mindre trafikk på det som for meg kanskje var hovedmålet for turen, Mangart strasse. Fantastisk fin fjellvei (ikke pass så må kjøre ned samme vei) med veldig særegen natur helt på grensen til Italia. Så her fikk jeg tatt litt bilder:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Så krysset vi inn i Italia men måtte endre rute da 3 av oss var på reserven. Dette var litt blessing in disguise da vi istedenfor kjørte Nassfeldt strasse inn til Østerrike og Plöckenpass tilbake til Italia, begge veldig morsomme veier. Slik ble RUTEN onsdag.
Sist redigert av pingvin den 27 aug 2018, 17:34, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Alpene - Mission Slovenia

Legg inn av Ronning »

Fantastisk! Ser ut som en drømmetur. Artig utvalg av forskjellige mc også, men du selv må nå ha en perfekt sykkel for slike alpepass :twothumbs:

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Alpene - Mission Slovenia

Legg inn av Ketil »

Tusen takk! Dette var inspirerende å lese og flotte bilder. Ser frem til fortsettelsen av turen :thumleft

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Alpene - Mission Slovenia

Legg inn av pingvin »

Ronning skrev: 25 aug 2018, 19:45 Fantastisk! Ser ut som en drømmetur. Artig utvalg av forskjellige mc også, men du selv må nå ha en perfekt sykkel for slike alpepass :twothumbs:
Som KTM mann så er det jo fristende å si, ja. Men som alle som har kjørt KTM 990 vet så er de bra på veldig mye...men innsprøytningen er ikke den aller beste. Stock 990 kan være helt forferdelig dårlig, fikser ikke å ligge på lavt turtall og cruise og når går på gass midt i svingen kommer den med et byks. Nå har jeg fått den benket/mappet så betydelig bedre enn stock men likevel ikke på nivå med de beste på innsprøyt eller forgasser. Dette trenger ikke være så merkbart ved normal kjøring i Norge men ved hårnålskjøring er det at kommer forutsigbart og sterkt fra bunn alfa og omega. Går helt greit men vil faktisk tro at beste sykkelen til slik kjøring av de som var med på turen, er Ducati Scrambler, oppreist sittestilling, lett å styre og snill motor med nok hester. Av syklene hatt, var KTM690SMC kanskje morsomst i Alpene, den er så lett å lose gjennom svinger, trenger ikke hente høyde før hårnåler en gang, bare bremse så sent som mulig, brekke ned og gi gass ut og tømme på med gir :twisted
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Alpene - Mission Slovenia

Legg inn av pingvin »

Ketil skrev: 26 aug 2018, 09:45 Tusen takk! Dette var inspirerende å lese og flotte bilder. Ser frem til fortsettelsen av turen :thumleft
Jo, takk. Var dessverre ikke så flink å ta bilder videre på turen men får fullføre med litt reiseskrivelse likevel.

Torsdag var siste fulle kjøredag. Kjørte inn i Dolomittene som alltid er utrolig vakkert og med plenty svinger. Svingte så nord og litt ut av Dolomittene over Kreuzbergpass (ikke Kreuzbergsattel) som er veldig artig og fin vei. Litt transport før kjører opp den usedvanlig vakre Antholzertal som mange kjenner fra skiskyting. Så kjører man over Stallersattel, her er det et langt stykke som er lysregulert vestover hver hele time og østover hver halve. Skikkelig fin vei men ble liggende i kø med andre motorsykler som også ventet på grønt lys. Tips! Tjuvstart, er lysregulert med klokke som teller ned, så endel som kjørte når var 30sek igjen, det burde gjort :sorry Men fin naturopplevelse da. Deretter over et par pass nordover som er hovedvei men likevel partier som ikke gjør det altfor kjedelig.

Endte opp i Kitzbühel, kjørt forbi her flere ganger men aldri vært inne i byen. Likte Kitzbühel, fin by med masse liv og utendørs afterski i hovedgata med gamle slagere (Modern Talking anyone :lol ). Men ikke før tatt den obligatoriske after-bike pilsen utenfor hotellet før innsjekking :D

Bilde

Bilde

TORSDAGENS RUTE

Fredagen var det bare å komme seg til flyplassen før kl14. MEN ikke før kjørt den veldig fine veien over til Bayrischzell, SLIK, første del smal men kommer innpå den større veien som er bred og fin med mass lange svinger, fin avslutning på Alpeturen :prf

Da har jeg egentlig kjørt asfalt i alle deler av Alpene så litt "been there, done that" nå :-k Så tror ikke blir noe asfalt Alpetur med det første men ser ikke bort fra at en dag tar en tur og gjenopplever en del av de beste veiene. Men har en del grusveier har lyst å kjøre, særlig i sørlige grenseområder mellom Italia og Frankrike og da blir det automatisk en del asfaltpass også så kan fort bli slik.

Ellers vil jeg anbefale å dra i midten av juni til Alpene, da er det mye mindre trafikk, veldig pent med snø på toppene men alle asfaltpass er åpnet. Var mye trafikk i nå i august, er litt frustrerende å ligge i kø på noen av verdens beste MC veier selv om heldigvis var en del mindre profilerte pass med moderat trafikk. Været har man aldri kontroll på, se live fra Grossglockner her, https://edelweissspitze.panomax.com/ , her hadde vi kanonvær for nøyaktig 2 uker siden.
Sist redigert av pingvin den 27 aug 2018, 17:38, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

ZZR-Erling

Re: Alpene - Mission Slovenia

Legg inn av ZZR-Erling »

Fine bilder! Ljubljana er lagt i minnet!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Alpene - Mission Slovenia

Legg inn av AJ »

Fabelaktig flotte turreferater med veldig gode bilder, som jeg er sikker på gjør at mange av oss får skikkelig lyst på en maken tur.
Tror jeg trygt kan si at jeg er klar som et egg for akkurat det med min KTM 1290 SA_S :crazy: !

Veldig hyggelig og generøst at du deler disse turerfaringene med oss, pingvin :prf !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

KawaKjetil

Re: Alpene - Mission Slovenia

Legg inn av KawaKjetil »

Fint referat og mange gode tips :thumleft
Vi vurderer også sykkel på trailer og fly neste år, så får vi max ut av æmse kjøring i kremlandskapet! Og vi hadde alltid afterbike pils før vi bar bagasjen på rommet :D

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Alpene - Mission Slovenia

Legg inn av Ronning »

pingvin skrev: 26 aug 2018, 14:29
Ronning skrev: 25 aug 2018, 19:45 Fantastisk! Ser ut som en drømmetur. Artig utvalg av forskjellige mc også, men du selv må nå ha en perfekt sykkel for slike alpepass :twothumbs:
Som KTM mann så er det jo fristende å si, ja. Men som alle som har kjørt KTM 990 vet så er de bra på veldig mye...men innsprøytningen er ikke den aller beste. Stock 990 kan være helt forferdelig dårlig, fikser ikke å ligge på lavt turtall og cruise og når går på gass midt i svingen kommer den med et byks. Nå har jeg fått den benket/mappet så betydelig bedre enn stock men likevel ikke på nivå med de beste på innsprøyt eller forgasser. Dette trenger ikke være så merkbart ved normal kjøring i Norge men ved hårnålskjøring er det at kommer forutsigbart og sterkt fra bunn alfa og omega. Går helt greit men vil faktisk tro at beste sykkelen til slik kjøring av de som var med på turen, er Ducati Scrambler, oppreist sittestilling, lett å styre og snill motor med nok hester. Av syklene hatt, var KTM690SMC kanskje morsomst i Alpene, den er så lett å lose gjennom svinger, trenger ikke hente høyde før hårnåler en gang, bare bremse så sent som mulig, brekke ned og gi gass ut og tømme på med gir :twisted
Sier du det ja. Jeg har gammel/forgasser-utgaven av samme sykkel som deg, men den synes jeg virker jevn og fin når man drar på gassen ut av lav fart. Har ikke prøvd 990, så intet sammenligningsgrunnlag her :-k

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Alpene - Mission Slovenia

Legg inn av pingvin »

Ronning skrev: 26 aug 2018, 20:21Sier du det ja. Jeg har gammel/forgasser-utgaven av samme sykkel som deg, men den synes jeg virker jevn og fin når man drar på gassen ut av lav fart. Har ikke prøvd 990, så intet sammenligningsgrunnlag her :-k
Tredje 990en har, 2 superduker og SMRen. Men også hatt 950SE med så vidt vet identisk motor som du har. Savnet litt toppeffekt til gatekjøring med 950en...men savner litt det jevne draget fra bunn med 950en nå som har 990. Ikke lett å gjøre meg til lags visst :scratch

950 er en sabla fin motor så bare sitt på den om du er happy, KTM kan jo lage chassis :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar