AVSTEMNING: MCsidens reisereferatkonkurranse 2017

Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.

Stem på de to reisereferatene DU liker og mener fortjener å vinne!

Avstemmingen ble avsluttet den 24 feb 2018, 13:47

Bjerknez: Bjerknez' sommertur!
2
3%
biker7: Sommerferie-tur 2017
18
29%
pingvin: Kaokoland Namibia - Afrikas siste villmark
18
29%
hakhap: Kongsberg - Rjukan - Gaustablikk - Veggli - Kongsberg
3
5%
erik m: Keukenhof. For oss som er glad i blomster!
3
5%
wamporey: Norge på tvers
0
Ingen stemmer
Olav K: God gammel Sørlandsk
19
30%
 
Stemmer totalt: 63

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: (Konk 2017) Sommerferie-tur 2017

Legg inn av biker7 »

Del 2

Dag 3 og 4

Vi kom oss omsider opp etter «Balder-drammen» kvelden/natta før, men
må vel kunne si at vi var litt reduserte denne torsdags-morran. :-)å Men ramlet etterhvert ut av hytta og inn på gjestgiveriet for litt frokost. Og etter litt mat og kaffe begynte kroppen å fungere sånn nogenlunde. Det var også i dag knallblå himmel, så dette lovet godt. :D

Ja forresten, glemte å nevne telefonen min i forrige innlegg. Den mistet jeg i asfalten på tur til pizza og øl kvelden før, med en MEGET knust skjerm som resultat.. :evil Noe dritt, men den funket da sånn noenlunde ut turen.

Vi pakket syklene og fikk rensket det grøvste i hytta, og vi var klare for veien igjen. Vi fant ut at vi hadde glemt å fylle bensin i Eidfjord kvelden før, og tripptelleren sto nå på 26-27mil.. :roll Etter litt utregninger om forbruk på begge syklene og avstand til Ustaoset, fant vi ut at det skulle gå sånn cirka akkurat. Etter bare noen kilometer blinket/lyste selvfølgelig bensinlampa på begge syklene, så dette kunne jo bli spennende. :? Ble en liten stopp ved Vøringsfossen før vi la i vei over Hardangervidda mot Geilo.

Bilde

Og kan vel si at disse milene over den vakre vidda ble kjørt litt penere enn både Tormod eller jeg har til vane å gjøre. ;-) Men vi kom oss til bensinstasjonen i Ustaoset, og da fikk jeg fylt på litt over 17 liter på Tracer-tanken (18 liters tank..)
Her vinket Tormod farvel, da han nå skulle hjemover til Solør. Og jeg skulle fortsette turen alene, uten å ha planlagt så mye. Men hadde en liten plan om at jeg skulle prøve meg på en bortimot «Sognefjorden Rundt» og oppom Luster Sanatorium, og ihverfall 2 overnattinger til. Så jeg kjørte etterhvert forbi Geilo og svingte av ved Hol mot Aurland. Fine veier over der, men litt irriterende med den dårlige belysningen i de fleste tunnelene ned mot Aurland. :evil Joa, ok lys på Tracern så går helt greit på et vis. MEN det sitter jo tett i tett med lys i tunnel-takene som ikke brukes, bare noen simple lysarmaturer på veggene med veldig lang avstand i mellom som gløder litt.. Hvorfor?? :[-(

Kom meg til Aurland der jeg var innom butikken for litt drikke og energi i form av en banan og et wienerbrød. Rett over veien lå kirka der det var fullt av stivpynta folk. Bryllup tenkte jeg, helt til de plutselig kom ut med ei kiste imellom seg.. Ja,ja, livets gang detta, tenkte jeg i mitt stille sinn mens jeg gomlet videre på mitt wienebrød. :roll

Så sto Flåm for tur med en liten visitt nedom brygga. Jaggu noen brukbart store «joller» som er innom der altså !
"MSC MAGNIFICA" var navnet på kjempen som lå her denne gangen.

Bilde

Kjørte også innom Undredal for en titt. Litt artig, da forrige gang jeg var innom her var i 1987 som 15-16åring på biltur med min far og søster. :D Den gang var bare den første tunnelen (Flenjatunnelen, 5km lang) fra Flåm mot Voss bortimot ferdig, og mener det dengang sto skilt med kjøring på eget ansvar og ikke noe lys og minimalt med sikring langs tak og vegger. Litt spennende mener jeg å huske. Og Undredal har nok forandret seg en del siden sist ja. :-k Masse turister, campingplass, spisesteder etc nå. Var nok en litt mere isolert og spesiell plass før veiforbindelsen kom.

Fint ned mot fjorden i Undredal:
Bilde

Bilde

Når jeg nærmet meg Voss fant jeg ut at det var på tide å prøve å få husrom for natta. Fant et ledig rom via Booking.com i vest-enden av Vangsvatnet. Dette gjestgiveriet viste seg å være en grei plass med en søt ung frøken som vertinne. :wink: Hadde visst bare vært åpent her i 4uker så helt i startfasen enda, men fikk et greit rom for 650 spenn med tilgang til felles kjøkken, bad og tv-stue like ved rommet.

Bilde

Men det var ikke noe mat-servering her, så jeg tok turen tilbake til Voss for en matbit og en tur på butikken.

Ble en liten omvei på sørsiden av Vangsvatnet. Gjestgiveriet kan så vidt skimtes innerst i sjøen til venstre i bilde:
Bilde

Kom tilbake god og mett, og etter en liten spaser-tur, litt kveldkos med øl, snacks og tv-titting var jeg klar for «bingen» (senga). Nok en herlig dag på Tracer-ryggen var over. :D

Utløpet av Vangsvatnet, like ved Lilandtunet Gjestgiveri:
Bilde

Elva som renner ut fra Vangsvatnet:
Bilde




Fredagen kom, og jeg skulle prøve å komme meg på nordsiden av Sognefjorden. Men hadde bestemt meg for å prøve en litt alternativ vei mot Ytre Oppedal. Pakket opp Tracern, sa farvel til det hyggelige vertskapet, og kom meg på hjul. 8) Litt mere skyet og usikkert vær i dag, men var tørr asfalt ved avreise fra Lilandtunet Gjestgiveri. Ved Evanger svingte jeg nordover mot Eksingedal på noen utrolig fine mc-veier. \:D/ Men når det begynte å gå vestover igjen ble asfalten etterhvert mye dårligere, men allikevel verdt turen. Ble en liten stopp ved et vann i Flatkvål/Eksingedalen. Dette vannet var helt begrodd av alger og var litt av et skue.

Bilde


Kom etter en stund ut på E39 og litt senere sto ferja Ytre Oppedal-Lavik for tur. Hadde nå kjørt noen få mil med noen regndråper og bløt asfalt innimellom, men ikke noe å syte for. Kom i prat med et par hyggelige motorsyklister på ferja, den ene en eldre svenske på tur alene på en BMW.

Bilde

Svensken skulle stoppe rett etter ferja for å titte på kartet og ta en kaffetår. Ble en trivlig prat over en kaffe med denne svensken på et serveringsted der. :D Han hadde egentlig ingen plan, men kjørte til han var fornøyd om dagen, og tok ting litt på sparket. Men jeg fikk da ihvertfall anbefalt han både Dalsnibba, Geiranger og Trollstigen, noe han syntes hørte veldig interessant ut da han ikke hadde vært på disse plassene før. Etter en stund sa jeg farvel til den hyggelige svensken, og fortsatte ferden min østover langs Sognefjordens nordside.

Snakket forøvrig med masse hyggelige mc-folk og andre folk langs hele turen min. Er nok kanskje enda lettere å komme i kontakt med folk når man er alene på tur som jeg var denne gangen. :thumleft

Kjørte videre langs fine veier ved den vakre Sognefjorden bredder, og nå gikk det nok ganske friskt til rett før Balestrand. :twisted
Ble en liten beinstrekk og litt vom-fyll på en rasteplass, før den siste lille biten til ferja Dragsvik-Hella.

Ble også en liten stopp ved Hermansverk for å beskue utsikten mot Aurlandsfjorden.

Bilde

I Sogndal ble bensintanken toppet, før min ferd denne dagen endte opp i Gaupne. Hadde på morran bestilt et rom på Gaupnetunet Hotell, som viste seg å være en bra plass. 1000 spenn for et bra rom med frokost syns jeg er godkjent i dette området i disse ferietider.

Middag, øl og en Irish på hotellet før det ble en liten sightseeing til fots i nærområdet.

Gaupnetunet med utsikt nordover mot Jostedal:
Bilde

Kveld ved Gaupnefjorden:
Bilde

Enda en herlig dag gikk mot slutten. Og i morgen sto nye og spennende opplevelser for tur :thumleft


("To be continued" 8) )
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: (Konk 2017) Sommerferie-tur 2017

Legg inn av biker7 »

Del 3

Dag 5 og 6

Det var lørdag morgen den 22. juli, og i utgangspunktet var planen egentlig å ta turen hjemover i dag etter et besøk på Luster Sanatorium. Men hvorfor det egentlig, da jeg koste meg så storveis på alene-tur og bare var halveis i ferien min ?? :roll Så før jeg sovnet kvelden før bestemte jeg at det blir noen dager til i «paradiset» her vest. :thumleft Tok derfor på morran kontakt med et par GoldWing-piloter fra Innvik som jeg ble kjent med på ferja Sassnitz-Trelleborg i fjor sommer. De skulle prøve å holde seg hjemme, slik at jeg kunne komme innom på kaffe litt utpå ettermiddagen.
Etter frokost og pakking satte jeg så kursen mot Luster og Harastølen. Friskt tempo langs Sognefjorden til avkjøringen mot «gærne-huset», men da ble det fort avslag på gassen skal jeg si dere. Dæsken for en dårlig vei opp dit ! :O Her har det nok ikke vært vedlikehold på mange tiår trur jeg, for det var hull, sprekker, telehiv osv. i asfalten over en lav sko. I utgangspunktet hadde det nok vært fast dekke hele veien opp, men innimellom var det nå biter grusvei. Ja her fikk Tracer-dempingen kjørt seg. Trur nok Dominatorn hadde likt seg bedre her ja. ;-) Men det gikk da på et vis, og plutselig åpenbarte Harastølen seg. For en plass !

Bilde

Tenk å bygge noe slikt oppi fjellskrenten her a. 8)

Kjørte på baksiden av kåken og parkerte.

Bilde

Observerte noen hus/bebyggelse rundt sanatoriet som sikkert hadde vært ansattes boliger en gang i tiden. Og det kunne virke som det bodde/oppholdt seg noen i et par av dem nå også, men jeg så ingen folk.. Litt etter at jeg hadde tatt av meg hjelmen og tatt noen bilder, kom det plutselig ut ei jente med langt lyst hår fra det ene huset . Hun var vel 7-8 år tipper jeg. «Hei, er du den eneste som bor her», sa/skrek jeg fra andre siden av gårdplassen av huset. «Det bor noen flere i det røde huset der», sa hun og pekte på et annet hus. Så gikk hun inn i dette røde huset, og jeg hørte at hun snakket med noen. Men det kom ingen andre ut.. :-k Egentlig litt dumt, da jeg kunne tenkt meg å spørre litt og høre hva som foregikk her på Harastølen i disse dager. Men ingen dukket opp, og jeg gikk litt rundt og tok noen flere bilder før jeg satte meg på sykkelen og skulle til å reise. Da kom den lille jenta gående over plassen rett foran meg, og forsvant inn i ei dør i selve sanatoriet (Døra til høyre for Tracern på neste bilde) . Snodige greier.. :roll:

Bilde

Bilde


Utsikt Fra Harastølen:
Bilde

Men jeg skulle videre, og ristet liv i Tracern. Enda et av turens mål var nå unnagjort, og jeg begynte den 500m høye nedstigningen mot sivilisasjonen igjen. :)

Kom meg omsider ned «krøtterstien» fra Harastølen, og satte kursen mot Sogndal igjen. Derfra kjørte jeg nord-vestover i retning Jølstravatnet. Ved Fjærland ble det en stopp ved Norsk Bremuseum. Skulle egentlig ikke inn, men jeg gikk inn ei dør rett ved restauranten for å kjøpe en is, og plutselig var jeg jammen inne på museumet.
Jeg hadde visst sneket meg inn uten over å være klar over det. :lol

Bilde

Traff på denne fælingen utenfor museumet ;-) :
Bilde

Utsikt fra museum-taket mot Jostedalsbreen:
Bilde


Spiste opp isen, tittet litt, tok en liten prat med et par motorsyklister utenfor, og reiste så videre.
Opp til Jølstravatnet og E39 til Byrkjelo. Der ble det en matbit, men også en hyggelig prat med et litt eldre par på en custom-sykkel av noe slag. Forholdvis lokale folk, på en liten «is-kose-tur». :)

Kom meg over fjellet til Utvik (to dager senere var denne veien ødelagt av ras/regn.. :O ) og videre til Innvik. Der ble jeg godt mottatt med kaffe og is hos GoldWing-pilotene. Et hyggelig gjensyn med veldig trivlige folk. :D

Bilde

Tiden går fort i godt selskap, så plutselig var det gått nesten to timer. Det var på tide å komme seg videre. Hadde før avreise fra Gaupne bestilt et rom i Selje, og det var fortsatt en stubb igjen og kvelden nærmet seg fort. Passerte Olden og Loen. Kunne vært artig med en tur oppi gondolen «Loen Skylift», men med en pris på nesten 500 spenn og såpass sent på dag så ble det ikke noe denne gangen. Hadde et håp om å få sett noen gærninger i flaggermus-drakt som hoppet, men så dessverre ingen der i dag. Så forbi Stryn og til Nordfjordeid, der det ble en stopp for å kjøpe et par pils (trodde jeg..) Klokka var nå et par minutter over 5, og det viste seg at i denne kommunen stengte jaggu ølsalget klokka 16 på Lørdag ! :[-( Ja,ja blir vel ei råd, tenkte jeg og reiste videre. Ankom etterhvert Selje etter masse herlige svinger. Både Tracern og jeg likte oss spesielt godt på veiene i dette området. :thumleft Innsjekk og fikk kjøpt litt ØL (aaahh.. det løste seg til slutt \:D/ ) av den hygglige damen på Doktorgarden Selje.

Bilde

Forøvrig et koselig gjestgiveri, der jeg (som vertinnen sa det:) «fikk det mest romantiske rommet» :lol

Bilde

Mat må man ha, og endte opp med en hamburgertallerken på bensinstasjonen, da klokka nå var ca halv10 og annen mat ikke var å oppdrive så sent på kvelden. Joa, burgern var bra den, men sleit skikkelig når denne skulle nytes ute i det fri.. Satan hvor mye knott det var ! :O Trudde ikke det var sånt borti her jeg, men der tok jeg visst feil ja.. :? Etter et meget plagsomt «knott-angrep» ble det et par øl på ei sjappe på brygga før jeg ruslet tilbake til rommet og tok kvelden.

Kveld på brygga i Selje:
Bilde

Kveld på stranda i Selje. Tåka velter seg nedover fjellene i retning mot Vestkapp:
Bilde




Våknet søndag til litt mere skyer og usikkert vær. Litt frokost og pakking, og ferden gikk mot Vestkapp. Herlige veier, men været ble dårligere og dårligere når jeg nærmet meg målet. Nesten ikke sikt i den tykke tåka og jeg var nesten redd for å velte i den sterke vinden. :O Og måtte kjøre med åpent visir for å se noe pga dugg.. Men fikk til slutt parkert på en grusplass oppå toppen der. Parkerte med fronten på Tracern rett mot vinden, ellers kunne den trolig veltet i ekstemværet.. På denne plassen er det visst tydligvis værhardt ja !
Gikk til Vestkapphuset, men der var det jaggu stengt. Tydeligvis noe oppussing der. Sto en bobil på parkeringplassen, men den forsvant og jeg var plutselig helt alene oppå der.. Litt spennende egentlig, i dette været. 8) Tok noen bilder av tåka, før jeg begynte på den strabasiøse turen ned igjen.

Bilde

Bilde

Været roet seg ganske kjapt når toppen ble forlatt, og jeg stoppet ved Vestkapp Camping for å tørke visiret og sette på litt mere klær. Var ikke akkurat sommertemp i dag.. Turen gikk så mot ferja Koparneset-Årvik, Ulsteinvik ble passert, før ny ferje Hareid-Sulesund. Svingte høyre litt før Spjelkavik og tok en litt mindre vei til Valle. En liten matbit og en prat med en motorsyklist på dagstur fra Åndalsnes-traktene, før siste biten til ferja Vestnes-Molde.

Bilde

I Molde stoppet jeg for bensin og en kaffekopp, og været var nå så bra at jeg tok av litt klær. :D Så nord-østover mot Eide og Atlantehavsveien. Avkledningen kunne jeg ha spart meg for, da det etter ca 2mil plutselig ble tåke og mye kaldere igjen.. Så da ble det en liten stopp for påkledning igjen. Jaggu skifter været fort borti her altså !
Svingte venstre litt før Eide, og kjørte noen artige småveier. Ble også en liten stopp på Atlanterhavsveien, men litt dårlig sikt også her i dag. Men jeg har vært der flere ganger tidligere, så helt greit i grunn.

Bilde

Bilde


Endte denne dagens ferd hos min søster med familie i Kristiansund. Litt kaos i heimen pga total oppussing av stua, men et hyggelig gjensyn og ei god seng til låns. :D

Bilde

Etter en deilig «grill-reste-middag», litt rødvin og hyggelig prat, var denne søndagen over. Og i morra skulle jeg hjem.

Eller..? hmm.. Vi får se hva som skjer i neste episode. ;-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: (Konk 2017) Sommerferie-tur 2017

Legg inn av biker7 »

Del 4

Dag 7 og 8

Våkner mandag morgen med en liten plan. :)
Har slått i fra meg å kjøre de ca 53milene raskeste veien hjem, da det ikke frister noe særlig grunnet ganske lange kjøredager hittil på denne turen. Tankene var også innom å kjøre om Trollstigen, Geiranger og ta en overnatting i Lom-traktene før hjemreise tirsdag, men etter litt tankevirksomhet før jeg sovnet inn kvelden før er dette nå lagt på is. Dagens nye plan er å kjøre litt omveier til Oppdal og ta en overnatting der.

Blir en hyggelig frokost med familien før Kristiansund forlates for denne gang. Vi ses plutselig igjen. :D

Bensin hadde jeg fylt i Molde dagen før, så jeg kunne kjøre en god stubb før jeg behøvde å tenke på bensin. Blir litt sein avreise denne gangen, men ca klokka 12 er jeg på hjul. Kjører til E39 og følger denne til ferja Kanestraum-Halsa. Og dagens vær er ikke til å klage på. :thumleft

Bilde


7 km etter Halsa svinger jeg av E39, og kjører sør-østover mot Surnadal. En strekning på ca 3mil med ganske så «Tracer-vennlig» vei. :twisted Blir en liten kaffe-stopp på en campingplass litt over halvveis på denne veistrekningen, og bestiller samtidig et rom/leilighet litt sør for Oppdal. Fra Surnadal på litt kjedeligere veier østover mot Meldal, før jeg svinger av ca 18 km før Berkåk/E6. Dette er en vei jeg ikke har kjørt før, og mistenker at det kan være litt grus. Men pytt pytt, det klarer Tracern.
Er vel snaue 2mil med grei grusvei før det går over til asfalt ved Granasjøen. Og helt ærlig så kunne vel egentlig grusen bare ha fortsatt, for denne asfalten er ikke bra ! :O Men vakkert er det her lengst øst i Trollheimen, og i en skråning litt før Skardvatnet stopper jeg for en sein lunsj (klokka var vel nå rundt halv 5).

Bilde

Vann og Polarbrød med salami og majones smaker helt fortreffelig oppi skråningen her med flott utsikt mot Trollheimen. :D

Bilde

Mot Skardvatnet :
Bilde



Kommer etterhvert til Oppdal der jeg fyller bensin, og handler inn litt øl, snacks, pålegg og en BOXERSHORTS. :lol Ja pga en litt lengre tur enn planlagt hadde jeg ikke flere rene igjen, og vasking utgikk. ;-)

Litt sør for Oppdal sjekker jeg inn på Granmo Camping og får en grei leilighet for 700,-

Bilde


Akkurat da jeg er ferdig med å dusje, banker det på døra i kåken min. :-k Det er en kar på ferietur med familien, som har sett Tracern utenfor og er litt nysgjerrig på denne. Blir en lengre prat med denne hyggelige karen, for han har nemlig vurdert Tracer som sin neste sykkel. :thumleft Og ikke helt umulig at jeg klarte å overbevise han. 8)
Blir også litt prat med folka i naboleiligheten, før jeg kaster meg på sykkelen og returnerer til Oppdal for en matbit. Er vel tilbake på campingen ca klokka 10, og det blir et par øl og en spaser-tur rundt på området før jeg tar kvelden. :)


Traff på denne "krabaten" som vandret fritt rundt på campingplassen :D :
Bilde


Kveld langs elva som renner ved Granmo Camping :
Bilde




Det er tirsdag morgen og på tide å ta turen hjemover.
Pakking, utsjekk, og plutselig går Tracern friskt oppover Drivdalen mot Hjerkin. Derfra østover til Folldal, der det blir en kaffe-stopp og et hyggelig gjensyn med karen som driver bensinstasjonen der. :) Hadde nemlig en prat med han i fjor høst også, på hjemturen fra Kristiansund med en noe «skadeskutt» Tracer. (Ble dengang påkjørt bakfra stående i kø..)

Så kjører jeg sørover mot Atnbrua, med den obligatoriske stoppen ved Solbergplassen med utsikt mot Rondane.

Bilde


Svinger av og tar veien over Venabufjellet. Fint over der.

En liten stopp ved fjellet Muen :
Bilde



En liten «Polarbrød-lunsj» og gratis-kaffe på Circle K Ringebu, før den «koselige» E6 skal kjøres en stund.. Kjører den vel i ei mil, og da orker jeg faen ikke mere av trafikken og kø-helvete ! :evil Vrenger over på Vestsidevegen og følger denne til Tretten, deretter gamleveien utenom Øyertunnelen. Stålsetter meg for de siste 15 km mot Lillehammer på E6 og da kommer regnet. Ei skikkelig skur ! Tar en liten stopp i Lillehammer til regnet gir seg, og så blir det østsiden av Mjøsa til Moelv. Så var det egentlig den forbannede E6 igjen, men dengang ei. \:D/ Hadde egentlig bare tenkt å kjøre litt småveier parallelt sør for E6 til Brumunddal, men plutselig befinner jeg meg på vei til Tingnes ved Helgøya. Tar en lett middag der i form av en meget god elg-burger. :thumleft

Bilde


Så blir det straka vegen fra Tingnes til Elverum, i litt «av & på-vær».
Elverum blir turens siste stoppested før jeg er hjemme, og det blir en ENORM soft-is, kaffe og litt «small-talk» med noen lokale motorsyklister på «Sirkel K». :)

Når vestsidevegen av Glomma fra Elverum til Kirkenær til slutt er unnagjort, kan jeg oppsummere med at trippteller nr.2 nå står på ca 270mil etter en herlig 8dagers-tur. :thumleft :D

Vil faktiskt si at dette hadde vært en av de fineste mc-turene jeg har hatt i min 22år lange mc-karriere (ja faktisk muligens den fineste :twothumbs: ). Og dette etter at ferieplanen som forelå for bare noen uker siden gikk i vasken, og jeg egentlig var litt usikker på hva jeg da skulle finne på. :D

Det store utland, alpene etc er selvfølgelig også herlig, men jaggu må jeg si at jeg kan kose meg like mye i vårt eget land. :thumleft



Avslutter med noen ord om min trofaste «reisekamerat» :
Tracern fungerte knirkefritt gjennom hele turen, og kan vel ikke si at jeg har blitt noe mindre glad i den nå. En herlig sykkel på svingete vestlandsveier ! Har jo kjørt noen turer borti der før, men har aldri kost meg såpass. I mine øyne har denne sykkelen akkurat passe vekt med ca 200kg med nesten full tank, og nok Power. Og en litt oppreist kjørestilling til å kose seg på skikkelig svingete veier. Dempingen har jo fått litt kritikk, men i mine øyne så er denne bra nok til mitt bruk. Jeg syns faktisk den har blitt bedre nå i det siste etter at sykkelen nå nærmer seg 22000km. Og turbulens etc fungerer nå mye bedre med den kappede «kina-skjermen» påmontert og håndbeskytterne tatt av. Ikke noe problem med høyere hastigheter heller. Har heller ikke noe problemer med «wobbling» under skikkelig pådrag som Tracern også har fått litt «kjeft» for. Litt for hardt sete på de lengre dagsetappene, men ikke verre enn at det går :D

Føler meg vel nesten litt nyforelsket i denne «rakkeren» etter denne turen :yeyeye , så det blir nok en Tracer-sessong til ja. Men blir nok litt roligere tider for Tracern nå utover høsten, for nå trenger den sårt et nytt bakdekk og det er på tide med 20K-service. Men det spørs vel hvor lenge jeg klarer å holde meg unna «min kjære». (vel..ble ikke lenge , for noen dager senere var jeg på tur igjen) ;-) 8)


THE END
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: (Konk 2017) Keukenhof. For oss som er glad i blomster!

Legg inn av erik m »

6. Hva er Keukenhof?

Kortversjonen er blomster
2017-05-07 13.57.12.jpg
og blomster
2017-05-07 13.57.37.jpg
og enda flere blomster!
2017-05-07 13.31.48.jpg
En litt mer prosaisk versjon er at dette er ei enorm salgsmesse for Nederlands blomsterprodusenter. Her forsøker de å overbevise oss om at akkurat DE har verdens vakreste tulipaner.
2017-05-07 14.20.36.jpg
For oss som bare kommer for å kikke (trodde jeg) er det, vel, litt vanskelig å beskrive med ord. Men litt harde facts:
Opprinnelig en kjøkkenhage for det lokale greveslottet (som må ha hatt litt av en husholdning for å trenge en kjøkkenhage av denne størrelsen!) Like utafor den lille byen Lisse, rett vest for Amsterdam og Schihpol og nær kysten er over 7 - sju - millioner tulipaner utstilt i blomstringen fra midten av april til midten av mai. Som også var grunnen til at vi tok sjansen på en så tidlig langtur. Her er det alle mulige sammensetninger av blomster. I lange, snorrette rader
2017-05-07 14.21.10.jpg
i hjørner
2017-05-07 14.24.18.jpg
og i slynger
20170507_123244.jpg
Blomster langs sjarmerende kanaler med sakte vann
2017-05-07 12.43.41.jpg
og blomster rundt kunstinstallasjoner
2017-05-07 13.38.29.jpg

Blomster i overflod
20170507_142539.jpg
Og noe mer smålåtent!
lite.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av erik m den 03 des 2017, 21:13, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: (Konk 2017) Keukenhof. For oss som er glad i blomster!

Legg inn av erik m »

7. Men Keukenhof er mye mer.

Det er dette her med nederlendere og vann.
Vann med svaner
xxx small.jpg
Vann uten svaner
lite 5.jpg
Og vann til å drømme ved
2017-05-05 15.59.15.jpg
Da har vi altså tulipaner, vann og... ja hva var det med Holland igjen?
lite 7.jpg
Ja også vindmøller da. Fine, gamle vindmøller. Som virker! Og som du kan få kom inn i, og opp i, og derfor, i stedet for å ta bilde AV, et bilde FRA
lite 8.jpg
Og så er det forfriskninger over alt og av alle slag, fra iskrem- vaffel- og pølsebuer, til treretters. Og sukkerspinn!
lite men godt.jpg
Og så er det et lekeland for oss som aldri blir helt voksne, og en mini-zoo der barna (de egentlige barna, altså) kan komme inn og klappe dyra.
Men først og fremst - blomster, i bøtter og spann!
lite 9.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: (Konk 2017) Kaokoland Namibia - Afrikas siste villmark

Legg inn av pingvin »

OK :thumleft

Dag 5 og kanskje høydepunkt på turen. Først over van Zyls pass som var overraskende krevende. Vi 2 fra Norge fikk betalt for å ha slåss i norske steinrøysa, tyskerne sleit mer men de kom da gjennom med litt assistanse. Veldig glad hadde 690 (eller egentlig 701...same same) og ikke noe større, kjører 690 som småenduro (kjøpte meg faktisk 690 når kom hjem, så imponert var jeg).

Men fikk belønning i form av fantastisk utsikt utover Marienfluss. Ikke dumt å kjøre på savannene heller, litt uvirkelig egentlig. Selv om falt litt igjennom teknisk i løs sand. Fra å kanskje være raskeste på de mer steinete partiene tidligere, var jeg plutselig den som slet mest. Takker gud for at hadde regnet i forkant så sanden var litt fastere.

Endte opp i Camp Syncro drevet av sveitsisk par som var på tur der for noen år siden, forelsket seg i stedet...og kjøpte det :crazy: Var da tilbake ved Kunene elven og Angola på andre siden igjen.

van Zyls pass:

Bilde

Bilde

Bilde

Utsikt over Marienfluss fra van Zyls:

Bilde

Sliten tysker etter van Zyls fullført (i 35gr) :P

Bilde

Marienfluss:

Bilde

Camp Syncro:

Bilde

Bilde

Bilde

Krokofant (sees også i bildet over om du myser):

Bilde

Bilde

En av våre nye tyske venner var litt bekymret for malaria mygg (og her er det VARMT) :lol

Bilde
Sist redigert av pingvin den 04 des 2017, 21:32, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: (Konk 2017) Kaokoland Namibia - Afrikas siste villmark

Legg inn av pingvin »

Dag 6 så var det å krysse Marienfluss igjen, kjørte timesvis over savennene....magisk :D Egentlig var dette etter regntiden skulle vært over men kom et durabelig uvær før vi ankom Namibia som heldigvis ga seg et par timer før vi kjørte ut av Windhoek første morgen. Dette hadde positive og negative sider. Ved siden av at sanden blir fastere så blir det også grønnere og frodigere enn normalt, så det var fint. Ulempen er at dyrene blir mere spredd siden de ikke trenger å stimle sammen de få stedene det er vann. Vi så derfor mindre dyr enn normalt og ingen elefanter. Godt vært i Tanzania og fått dosen før, så ikke halt krise men hadde vært litt prikken over i-en.

Endte opp i Marble camp som fått navn etter det nedlagte marmorbruddet rett ved. Andre natt i telt.

Bilde

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: (Konk 2017) Kaokoland Namibia - Afrikas siste villmark

Legg inn av pingvin »

Dag 7 og ny fantastisk dag. Og litt flere dyr, ikke minst en del giraffer. Bra plaster på såret når elefantene gjemte seg :prf Vi skulle da til Purros, som vi trodde var en by men var mer en husklynge. Siste natt i telt.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Guiden sleit...men følgebilen satt dønn fast. Var hedligvis nær Purros så fikk hentet 2 biler så fikk vinsjet den løs :knegg

Bilde

Lokale supern. Som selvfølgelig heter Manchester United :crazy:

Bilde

Og lokale katedralen:

Bilde

Må ta sine forholdsregler når bruker kompis sin mc som forankring for telt. Hadde bråvåknet om han dro avgårde mens jeg lå og sov :[-X Den grå boksen var forøvrig alt vi fikk av bagasjeplass. Ikke all verden når også soveposen måtte oppi der, men gikk da greit.

Bilde

Ble bakt brød nesten hver dag i jerngryte. Gryta ble satt i glørne mens mer glør ble lagt oppå lokket:

Bilde
Sist redigert av pingvin den 05 des 2017, 08:33, redigert 3 ganger totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: (Konk 2017) Kaokoland Namibia - Afrikas siste villmark

Legg inn av pingvin »

Dag 8. Her kjørte vi mesteparten av dagen uten følgebil. Meningen var å kjøre i tørre elveleier denne dagen...bare at de var ikke tørre etter alt regnet. Kan gå år mellom hver gang regner her så helt unormalt. Egentlig hadde de planer om å kjøre annen rute pga vannet, ikke minst siden helt uaktuelt for følgebilen å kjøre i våte elveleier, faren for å bli sittende fast er stor. Og kommer det da mer regn (som det gjorde ) har du et kjempeproblem. Men de mente kjøregruppen var såpass jevn og god at de valgte å la oss kjøre videre (med guide selvfølgelig) mens følgebilen kjørte rundt.

Det ble en helt spesiell opplevelse så da får heller elefanter være elefanter. Utrolig dag (se videoene) :twothumbs:

Og rett før vi var fremme måtte vi stoppe da hele sletta var full av hundrevis av dyr, sebraer, gaseller, antiloper, sjakaler mm. Men var skumring så ble ikke noe bra bilder dessverre. Men skikkelig moro, følte virkelig var i Afrika :prf

Bilde

Bilde

Disse var ikke like lure som vår følgebil. Prøvde å hjelpe men nytteløst så vi måtte bare dra videre (guiden meldte når kom til sivilisasjon).

Bilde

Godt med seng og litt luksus igjen :D (Palmwag Lodge)

Bilde

Bilde

Det vil si, for oss som hadde bungalow. Halvparten bodde i telt og fant fersk elefantbæsj 10m fra teltet om morgenen. Men enda skumlere, ble observert 5 løver rett ved lodgen mens vi var der :O

Bilde
Sist redigert av pingvin den 05 des 2017, 11:11, redigert 3 ganger totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: (Konk 2017) Kaokoland Namibia - Afrikas siste villmark

Legg inn av pingvin »

Dag 9. Siste dag i villmarken, er nå på full fart mot sivilisasjonen.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Disse plantene kan bli flere tusen år gamle. Rart å tenke på at denne kanskje levde mens Jesus tøflet rundt og gjorde vann til vin :-k EDIT: Googlet og den heter Welwitschia og kan bli over 2000 år. Artig fun fact: "Plants in Angola are better protected than those in Namibia, because of the relatively high concentration of land mines in Angola, which keep collectors away." Og de sier krig ikke er bra...

Bilde

Bilde

Brandberg White Lady Lodge:

Bilde

Bilde
Sist redigert av pingvin den 05 des 2017, 11:15, redigert 4 ganger totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: (Konk 2017) Kaokoland Namibia - Afrikas siste villmark

Legg inn av pingvin »

Dag 10. Vi var blitt advart på forhånd med rette. Kjørte over helt gold ørken på snorrett vei i par timer på underlag som gjorde at aldri hadde helt kontroll. Gutt som var glad når så Atlanteren :D Og avsluttet dagen med sandynekjøring...helvetesveien var fort glemt.

Pimpa tråsykkel :thumleft

Bilde

Har noen tusen av disse på samvittigheten, veien var teppelagt i flere kilometer. Knaste godt :[-X

Bilde

Helvetesveien :evil

Bilde

Og der var Atlanteren :twothumbs: Tror jeg er mest lettet...

Bilde

Viktig med lue og skjerf i 35gr (hun jobbet på bensa og de var alle kledd slik) :[-( :

Bilde

Sandynemoro...uslåelig :prf

Bilde

Og topp innkvartering:

Bilde

Middag i Schwakopmund med innlagt solnedgang:

Bilde
Sist redigert av pingvin den 05 des 2017, 08:30, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: (Konk 2017) Kaokoland Namibia - Afrikas siste villmark

Legg inn av pingvin »

Dag 11. Siste dag. For det meste enkle grusveier så helt greit selv om ikke like eksotisk og spektakulært som tidligere på turen.

Bilde

Ikke noe hvile for support team, ikke mange minuttene fra vi var fremme før de hadde lastet mc'er og kjørte mot Cape Town:

Bilde

Og her er hele gjengen inklusive guide, fører av følgebil og kompis av han som satt på og hjalp til.

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: (Konk 2017) Kaokoland Namibia - Afrikas siste villmark

Legg inn av pingvin »

Forøvrig er nesten alle bildene tatt med mobilen og sjelden mye tid til komponering så knapt fototekniske mesterverk (ikke det at er noe fotoekspert uansett...for det er jeg ikke). Men opplevelsen får komme først og bilder i annen rekke :P

Om noen blir fristet så kjører de flere runder i 2018 men bør ha kjørt litt offroad (helst cross/enduro...norske grusveier sjelden veldig utfordrende) og tåle lange dager i salen. Se link i første post eller fb "Wildwood Motorcycle Tours . South Africa".

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: (Konk 2017) Keukenhof. For oss som er glad i blomster!

Legg inn av erik m »

8. Orkidehuset.
Midt i parken ligger et digert hus, en blanding av drivhus og levende museum. Keukenhof har vært år et nytt tema for hele parken, og i år er temaet "Nederland"! Ikke så veldig vanskelig å gi inntrykk av i en enorm tulipanpark, kanskje? Men inne i dette orkidehuset skal vi altså få et inntrykk av hvordan nederlenderne vil at vi skal oppfatte dem. Og det var ganske overraskende for meg:
orkidehus1.jpg
orkide2.jpg
orkide4.jpg
orkide5.jpg
orkide6.jpg
orkide7.jpg
orkide8.jpg
orkide9.jpg
orkide10.jpg
orkide11.jpg
orkide12.jpg
orkide13.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: (Konk 2017) Keukenhof. For oss som er glad i blomster!

Legg inn av erik m »

9. Lang dags ferd mot aftensmat.
Må bare...

et par til fra orkidehuset:
orkide14.jpg
orkide16.jpg
Vi rakk jo ikke rundt til alt i denne digre bygningen, det var rett og slett for mye. og deilig å komme ut igjen, sola skinte og overalt var det... har jeg nevnt det?
slutten1.jpg
slutten2.jpg
slutten3.jpg
Og så er jeg også nødt til å ta med at Japan har donert 400 kirsebærtrær til parken. Det kan være ENDA en utrolig opplevelse i blomstringa. Men også her hadde den plutselige vårkulda høsta unna, og nå er det flere kronblad på bakken enn på trærne. Men fortsatt får vi et lite inntrykk av hvordan det har vært, før vi rusler ut og gleder oss til å la sykkelen gjøre resten av jobben hjem.
kirsebær lite.jpg
Denne kvelden er fin, endelig er det mulig å nyte aftensmaten ute. Og en kald en!
terrassen.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Låst