AVSTEMNING: MCsidens reisereferatkonkurranse 2017

Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.

Stem på de to reisereferatene DU liker og mener fortjener å vinne!

Avstemmingen ble avsluttet den 24 feb 2018, 13:47

Bjerknez: Bjerknez' sommertur!
2
3%
biker7: Sommerferie-tur 2017
18
29%
pingvin: Kaokoland Namibia - Afrikas siste villmark
18
29%
hakhap: Kongsberg - Rjukan - Gaustablikk - Veggli - Kongsberg
3
5%
erik m: Keukenhof. For oss som er glad i blomster!
3
5%
wamporey: Norge på tvers
0
Ingen stemmer
Olav K: God gammel Sørlandsk
19
30%
 
Stemmer totalt: 63

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: (Konk 2017) Keukenhof. For oss som er glad i blomster!

Legg inn av erik m »

10. Heimat.
Neste morgen våkner vi igjen til regn som pisker mot ruta. Plan A hadde vært å ta en sveip et stykke østover i Tyskland, og følge noen av de fine turistveiene. Tyskland var det første landet i Europa som starta med turistveier, og mange nordmenn kjenner jo den første, kongen over alle turistveier; Romantische Strasse gjennom hele Bayern til Füssen ved Alpenes begynnelse. I 2017 er det over 100 turistveier i Tyskland.
Frokosten var som alltid på turen gedigen, og kaffen etterpå letta betraktelig på humøret. Men neste vindkast mot rutene gjorde det helt klart - det blei plan B! Kortest mulig og unngå motorvei på gps'n sendte oss, med en kaffe- og tørkepause i løpet av 5 timer over grensa, og i Meppen tok vi inn på Parkhotel Hackmann, gikk rett i en varm dusj og ned til enda en herlig middag.
tysk middag.jpg
https://www.hotel.de/Hotel/Detail?hs_de ... hmid=99009
Det var et flott uteområde, men været frista lite til å nyte det, for å si det forsiktig. Det blei tidlig kveld.
Neste morgen var det opphold! Kald vind og lite sol, men allikevel. Hotellet lå i et lite skogholt, og jeg fikk meg en rask rusletur mens damen brukte nødvendig klargjøringstid på badet før frokost. Disse frokostbuffeene, altså! Og kaffen etterpå!!!
Meppen.jpg
Regnguden holdt fortsatt pause, og Tomtom hadde så den godhet å sende oss på B213 gjennom en av Tysklands mange nasjonalparker; Wildeshausen Geest. https://en.wikipedia.org/wiki/Wildeshausen_Geest.
Må skryte enda litt mer av dette landet som mange bare raser gjennom, eventuelt med sykkel på tog sørover: dette var landet som OPPFANT nasjonalparker, og det er fullt av dem! Kanskje fordi det var det første landet som bygget opp enorme industriområder som Ruhr for over 100 år siden, og dermed skjønte at sånn måtte det ikke gå med hele landet? Samt forståelsen for rekreasjon for de som jobba lange dager i kullfyrte fabrikker? Uansett, dette er et fantastisk land å oppdage på to hjul. I hvertfall sommerstid! Og det skulle vi ha en god del fantasi for å tro det var nå. Men skogen var herlig og veien nesten uten trafikk, helt til vi fikk se noen biler parkert på begge sider i skogkanten med varselblinker på. Jeg måtte konsentrere meg om å forsiktig kjøre slalom, mens Marit kunne fortelle om en blodig rådyrskrott og en diger bulk i den ene bilen. En viktig påminning!
Resten av dagen gikk greit, men drømmen om å sitte ute og nyte kaffe og isbegre på fortausrestaurantene i de mange små koselige bindingsverksbyene ble bare det. En drøm. Alle kaffepausene ble innomhus med kalde fingre rundt varme kopper til vi var så nogenlunde opptint og klar for neste etappe. Det ble seint før vi kom fram til Parkhotel Matthias i Gnarrenburg, med kort avstand til Elbefergen og en passe kort etappe til neste overnatting som var tenkt nær Eckernførde.
Neste dag - fortsatt ikke regn! Vi tok sjansen på en liten omvei, til Jork som ligger ved bredden av Elbe, et par mil vest for Hamburg. Dette er sentrum for den store blomstringsfestivalen; denne delen av Tyskland som kalles Altes Land er berømt for eple- og kirsebærblomstringen som går Hardanger en høy gang. Og her gjør de det maksimale ut av det, med svære opptog, hestevogner med blomster og lørdagskvelden kåring av blomstringsdronningen, med utsjenking av cider som smaker som saft men sparker som et esel, og masse musikk, dans og folklore. På lørdagskvelden. Men vi kjørte gjennom på torsdag, og det var ikke mange blomster igjen på trærne, våren hadde også her fått en brå slutt. Lurer på hvordan frukthøsten ville bli? Men veien langs bredden av Elbe gjennom Stade til fergeleiet er fin, sjøl uten blomstring - flotte gamle hus, sauer som beiter på diket og sjarmerende små landsbyer. Grunnen til at det heter Det Gamle Landet, Altes Land, er at det var her de første nederlenderne slo seg ned da de begynte å kolonisere det vi i dag kjenner som Friesland tilbake på 1100-tallet. Rimelig gammelt land, altså. Vest-Friesland ligger i Nederland, mens Øst-Friesland er tysk. Og de begynte oppe langs Elbe med å grave ut kanaler og kolonisere myrlandet. Dette er nok Vesteuropas mest fruktbare land, og særlig grønnsaker dominerer store områder. Spargelland, Aspargesland, er et annet begrep kjent for tyskerne, og rosinen i pølsa er fruktområdet helt øverst. Skjønt nederlendere, de regner seg først og fremst som frisere, og frisisk er et helt eget språk som har lite felles med verken tysk eller nederlandsk.
Joda, det er et vakkert område, men for oss var målet nå Elbfähre, og komme oss nedenunder til ei varm pølse og ditto akkurat ja, kaffe. Men så er det altså Stau! Tre stillestående kilometer med bilkø. Helt sikkert et eller annet som har skjedd i Elbetunnellen i Hamburg, og da skjer altså dette. Men kjører ikke vi mc? Jovisst! Og vi glir forsiktig forbi hundrevis av sure bilister, fram til ferga og blir vinka ombord som sistemann akkurat i det den legger fra. Rett ned i byssa, vi er redda!
https://de.wikipedia.org/wiki/Elbf%C3%A ... Wischhafen
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av erik m den 09 des 2017, 23:45, redigert 3 ganger totalt.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: (Konk 2017) Keukenhof. For oss som er glad i blomster!

Legg inn av erik m »

11. Hoy Herberge, Eckernförde og trygt (?) ombord på ferga.
Vi bestilte overnatting på booking.com, det gikk ofte litt fort i svingene. Særlig denne siste gangen, da jeg fant et stille og fredelig sted som bare tok 50 euro for et dobbeltrom - rundt halvparten av det vi ellers hadde betalt, riktignok uten frokost inkludert her. Etter at jeg hadde booka om morgenen, begynte jeg å lure på hva et Hoyherberge var, egentlig. Bildet på mobilen viste et greit rom, men det var ganske utydelig. Så slo skoletysken inn - det betydde jo høyhotell! Høy som i tørka gras, altså! Og en nærmere kikk på bildet fikk fram at det ikke var sengetøy, men soveposer - som ikke vi hadde med - som lå oppå høyet i en slags seng... var det innlosjering på en iskald låve? Vel, den som overlever regn og kulde fikk se. Siste kaffe- og tørkepausen gjorde vi raskt unna ved Rendsburg, nå ville vi bare komme fram. Vi gikk ut mens det fortsatt pøste ned, klatra opp på sykkelen, jeg vreid rundt nøkkelen, trykka på startknappen og... panelet gikk i svart. Vi satsa på at lokalbefolkninga ikke forsto norsk. Men de forsto nok innholdet i uttrykka våre. Dyvåte og kalde, vekslende mellom forbannelse og svart fortvilelse åpna jeg sikringsboksen. og fant gudsjelov synderen med en gang! Etterpå gikk det greit på småveiene fra Glückstadt retning Waabs like nord for Eckernförde der dette høyhotellet skulle ligge. Inntil vi runda en sving på den smale veien og så at vi lå bak en enorm høyvogn trukket av saktegående traktor. Det var en lang og oversiktlig vei, og langt framme så jeg en semitrailer med en uendelig rekke biler bak komme i motgående. Det var iskaldt og vått, og jeg ville fram før det blei mørkt. På rein refleks var det å gire ned, full guff og forbi traktoren på to sekunder. Den gamle sykkelen hadde fortsatt aks'en i behold, ja! I mitt hue var dette en operasjon med svært god margin. Sånn var det definitivt ikke i hue bak; to stålklør hogg til gjennom 4 lag med mc-klær, og det freste!
Da vi kom fram hadde regnet igjen gitt seg, stive og kalde fikk vi brekt oss av sykkelen, og jeg ba om et smil til kameraet. Kanskje ikke HELT fra hjertet?
kald stopp.jpg

Så var det dette høyherberget, da. Gudsjelov, det jeg hadde booka var ikke inne på låven, det var et familierom, og det var altså ei sånn hytte.
familierom.jpg
Den hadde til og med en liten panelovn! Lykken hadde vært bedre enn forstanden. Og enda bedre; inne på låven hadde verten tent opp i vedovnen i fellesrommet for oss, de eneste gjestene. Ikke mange vettuge folk som dro på hyttetur i dette været, nei!
fyr i ovnen.jpg
Og neste dag slo plutselig været helt om! Vi glei vakkert inn til Eckernförde i strålende solskinn, typisk det på vei til ferga! Men vi hadde god tid, og tok en pause på strandpromenaden til denne østkystperlen av en tysk småby. Det var så varmt at vi et øyeblikk trudde vi hadde kommet til Hellas!
Hellas.jpg
Jeg kasta jakka, og tok et strandbilde i bare ullundertøy, Kevlar og fleece - var nesten så det frista med et bad!
kaster jakka.jpg
Men bare nesten, jakka kom fort på igjen. Så varmt var det ikke. Marit beholdt den på
klar for et bad1.jpg
Vi er i det minste klar for en iste, og setter oss på en benk.
på strandpromenaden.jpg
Så kommer ei gruppe downsungdom med ledsagere og slår seg ned på benken ved siden av. Ei av jentene kikker veldig på meg. Sjarmerer denne gamle gubben et sånt møfrø? Marit flytter seg, jeg tar vekk hjelmene og hun setter seg forsiktig ved siden av meg. Jeg passer på ikke å se på henne og legger hånda mi mellom oss. Jeg får et raskt håndtrykk, og hun løper hvinende vekk, smiler fra øre til øre. Og så skjønner jeg hva som skjedde: en meget sjalu unggutt ser rasende etter henne mens han kaster sand opp i lufta. Kvinnelist, altså!

Aller siste etappei solskinn fram til Norwegenkai i Kiel. Der er vi eneste mc lenge. Så dundrer det på kaia, og 15 Harleyer gjør entre med litt ekstra gasspådrag i lavgir... og for noen typer: Satans Adler er det som ankommer.
djevelens ørner.jpg
satans ørner2.jpg
Skikkelig fæle folk, altså, de røyker rød Prince, og en tar til og med et par slurker av en ølboks! Bak på den første sykkelen henger et dødningehode som ser bakover, og de røde øya er bremse- og baklys! Hue er av plast riktignok, men allikevel. Jeg spør høflig om å få ta et bilde, og Roadmaster'n snerrer WARUM??? Fordi den er så... jeg holdt på å si søt, men greier å rette til FIN i siste øyeblikk. Og jeg får innvilget søknaden.
søt.jpg
Jeg forsøker litt smalltalk og spør hvor de skal? Lillihammer! Og han snur seg, konversasjon over. Ja ja, ifølge Yr.no har det falt 10 cm snø på morran der. Kan ikke bli lett å få velta fasttæla gravstøtter, og knapt få tent fystikker til å brenne ned et lite kapell engang? Vi blir plassert blant ørnene i en krok på trailerdekk, og Marit føler seg ikke stor midt i denne gjengen.
ørneflokken.jpg
Helt til jeg får forklart forskjellen mellom Hells Angels og en gjeng herrer med kjedelige kontorjobber som leiker satanister i helgene.
Og vi får en fin siste kveld med gedigent show og shopping.
Og kan endelig nyte et par kalde uten å fryse.

Turen får et lite etterspill. Tomtom400 dogger på innsida av skjermen. Jeg svinger oppom MCOslo og begynner å forklare. -Få se på'n! Han tar en rask kikk, åpner en skuff og hiver'n nedi. så gir han meg en eske: Tilbakekalling av serien. her har du toppmodellen, 450'n, slit'n med helsa!
Jeg var fornøyd!

Det var mye kulde, vind og regn, og jeg spør litt engstelig Marit om det var verdt turen? Ett strålende smil tilbake, gjett om!
Men NESTE langtur skal gå i sommertemperatur! Eller i det minste bytte skinn og dongeri med gore-tex'n!
the end.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
wamporey
Innlegg: 33
Registrert: 08 aug 2013, 12:47
Motorsykkelen din: Suzuki - GSX ES - 750 - 1987
Sted: Hammerfest/Lødingen/Tromsø

(Konk 2017) Norge på tvers

Legg inn av wamporey »

26. juli var det fantastisk sommervær i Nord-Norge, minst to dager til ende.
Snapchat-1740841841.jpg
Det var perfekt for gjennomføring av min store drøm; å gå Norge på tvers. En viktig strategi i denne gjennomføringen var å gå Norge på tvers der Norge er omtrent på sitt smaleste, så jeg valgte å gå Rallarvegen fra Riksgränsen til Rombaksbotn, en kjerrevei med utrolig mye spennende historie.
Snapchat-1356987250.jpg
Snapchat-1050977534.jpg
Snapchat-687512483.jpg
Snapchat-1822967592.jpg
Jeg var på ferie hos kjære mor i Lødingen, og kjørte derfra til Narvik, hvor en vennlig sjel via Facebook hadde tilbudt meg motorsykkelparkering i bakgården sin. Da GSXen var parkert, og kjøreutstyr var byttet ut med turutstyr, bega jeg meg ned til Narvik sentrum og tok buss til Riksgränsen, hvor en velplassert dagligvarebutikk forsynte meg med proviant. Så var turen igang, og jeg må ærlig innrømme at jeg ble nødt til å bruke GPS for å finne Norge.
Snapchat-158027122.jpg
Snapchat-234619245.jpg
Da jeg kom meg inn på Rallarvegen gikk det heldigvis greit videre, ca. 16 km til strandkanten i Rombaksbotn.
Snapchat-1437242789.jpg
Der overnattet jeg i fjellduken
Snapchat-1684534689.jpg
før jeg måtte gå ca. 6 km til nærmeste togstasjon på Ofotbanen,
Snapchat-518263847.jpg
hvor jeg tok toget til Suzukien i Narvik, som fraktet meg trygt tilbake til Lødingen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

(Konk 2017) God gammel Sørlandsk

Legg inn av Olav K »

Dette skjedde omtrent på de tider, da solen varmet over landet fra en maiblå himmel, fugler sang, og lyden av gressklippere lød over landskapet for første gang dette året.

Det var fred i sjel og sinn, mai og sol har gjerne den virkningen på meg.

Jeg hadde planlagt en real rundttur siden i vinter, jeg ventet bare på været, og når det begynte å lage seg til med en SOLID høytrykksrygg over østersjøen, skjønte jeg at nå...NÅ, må du rydde i timeplanen din gutt.

Noen lange kvelder på jobb for å ferdigstille et prosjekt, noen telefoner til kunder med litt hvite løgner, og plutselig hadde jeg en uke med aldelses helt fri, og en værmelding som vi knapt har sett siden sommeren 2014 :shock:

Sykkelen var ferdig pakket, telt, sovepose, liggeunderlag ev edleste sort... stormkjøkken OG gassbrenner (kommer tilbake til akkurat det etterhvert) var trygt plassert toppboksen og en MEEEEEGET oppegående rute var plottet inn på GPS'en med MyRouteApp.
kun en god natts søvn stod imellom meg, og drømmeturen =D>

Utpå natta blir jeg imidlertid vekket av frk.Fryd (som nå IKKE bærer det tilnavnet lengre, men jeg bruker det likevel for lesernes skyld, så de vet hvem jeg mener)
Og hun hadde vært i "vinstuen" sammen med en venninne og var tydeligvis i kranglehumør. Jævla kvinnfolk, kan de ikke ta det i edru tilstand....?? :evil: :evil:

Jaja, for å spare eventuelle lesere for mindre pene detaljer... jeg blei driiiitsur og forbanna, og blei liggende og gløde hele natta og søvn blei det ingenting av.


Og å stikke avgårde med en tidlig ferge var bare å glemme, og når jeg ikke kunne dra tidlig, gav jeg faen i hele turen.

Dessuten, hvis man er skikkelig SKIKKELIG sur, er det ikke bra å kjøre på tur av to grunner:

1: Motorsykkeltur skal være god stemning og fine følelser, ikke jekselskjærende forbannelse og glødende raseri.

2: Det har INGEN hensikt i å være sur, om man sitter aleine inni hjelmen sin. Sånt skal DELES med den som forårsaket det. Derfor blei jeg gående hjemme og smelle med dørene og og skape dårlig stemning. Og med langhelg, blei det rikelig med alt som er surt.

Det eneste som ødela litt var tannverken, når jeg er skikkelig sint, går de utover de bakre jekslene, så det måtte fortæres noen Ibux'er :-# :-#


Torsdag morgen våkna jeg til sol og alt som er fint... og jeg tenkte ... nå drar (rømmer) jeg likevel....

Pakket opp sykkelen og drog, uten å gi beskjed om hvor.
Hun kan få lure på hvor jeg er... eller sjekke på Locato'en

Hadde en liten jobb inni Odda som jeg måtte ta først, og la ivei kl 08. Sikta meg inn på camping ikveld, nedi Ryfylke. I fra paragliderdagene mine vet jeg om noe fine plasser å campe...med utsikt.

Stoppa ved Furebergfossen og tok noen bilder og flmet litt til motoVloggen jeg skal lage 8)

Bilde

Blid og fornøyd.. hvem kan tro at denne mannen har uoffisiell norgesrekord i «sur og forbannet»

Bilde

For en nyyydelig morgen…. Hardanger stråler i solskinn

Bilde

Og inni Odda treffer jeg på svogern min som er ute med «Gamlegutten» på morrakvisten. Vi slår av en prat, og han får en kjapp prøvetur med Tigern, og når han kommer tilbake, er det ingen tvil.... han er smitta med Tigerfeber han også :thumleft

Bilde

SÅ- ringer telefonen. Det var HR koordinatoren i den gamle jobben, som har hørt rykter om at jeg går hjemme og slenger...
Om jeg kan ta noen turer offshore for de? Kan det passe å reise i morgen (fredag) evt mandag :-k :-k

Hmmm, med blandede følelser svarer jeg "Mandag" og begynner å analysere litt. Jaja, opp til Odda Sykehus og gjøre jobben (har arbeidsbil stående der) og så ut igjen til "Krisesenteret" eller "Krigssonen" som en av frk.Fryds venninner omtalte det som.

Fikk sendt avgårde mine nye helseattester, og revidert turplanene, samt lagt ny rute inn på GPSen. Vekk med telt og øvrig campingutstyr, bortsett fra stormkjøkken og øvrige gadgets til matlaging.
Fredag morgen er jeg good to go, og 0715 er jeg i salen, med stø kurs for Sydnes fergekai.

Bilde
Og det må sies..... Sydnesferga gjør noe med meg... da er jeg på TUR, jeg tar aldri denne ruta med bil, de gangene jeg triller ombord på den lille MF Sveio,
vet både kropp og sjel at idag...idag er det MC som gjelder. :thumleft

Og etter å ha løyst billett (det heter det her vest) er det klart for den vanlige frokost menyen...

Cheeseburger, vaffel med syltetøy og cola.
Som vanlig er ikke vertinna bak disken helt ajour med engelsken sin:
"Sjiiisburgar ja.. skal dinna vera MED ost"??
Noe jeg selsagt bekrefter. "Cheeseburger har som regel ost"
Glovarm burger, brennhet, nystekt vaffel og kald cola..
og deretter sette seg på "soldekket" og NYTE turen. Joa,,, for å sitere Ojda:
"Det kunne vært verre"

Bilde

Med stø kurs for Utbjoa, blir maten fortært på høykant, mens jeg kjenner bittelitt på savnet av Roald og/eller Stian. Det er LITT kjedeligere å kjøre aleine, men på en annen side, det er ingen å ta hensyn til, og det er heller ingen offer for munndiareen min :shock:

Bilde

Vel iland legger jeg ivei med standardveien, fra Utbjoa til Isvik, videre på E134 til Knapphus der det (som vanlig) er hardt styrbord og innover mot Sandeid, Vikedal og Sauda.
Og det er mye flotte veistykker man kjører på en sånn dag, men det er noe eget med lyset før klokka er 10. Lav sol, blikkstille vann, det er bare så herlig...
Bilde

Bilde

I Vikedal blir det en kjapp stopp for tankfylling og sjekk av Locatoweb. Ingen hilsninger der nei, men de hengerumpene kan bare ha det så bra, mens jeg fyller bensin (ja, ånkli 95 oktan) for ynkelige 12,99 =D> =D> SYND jeg ikke har en GSA her nå med tom tank... jaja, jeg får plass til 17 liter.

Bilde

Videre, innover fjorden på den fantastiske Saudavegen, Rv 46, og tar av på Ropeid og kjører selvsagt den nye og flotte Sandsfjordbrua og fortsetter til Nesvik. Her blir det noen minutter å vente på ferga, men ikke for lenge, for etter Sandsfjordbrua blei åpna, satte ruteselskapet inn ei ekstra ferge her på dette sambandet.
Snart går fergebaugen opp, og jeg har Hjelmeland i sikte
Bilde
Da er det å legge inn 1.gear, dra turtallet opp og vente på at lemmen faller—AVGÅRDE!!

Nå kan man få inntrykk av at jeg hadde det travelt, men sånn er det egentlig ikke. Det er bare det at veiene er så kule og fine, og siden jeg er fremst i køen er det liten risiko for at noen sinker i bur (bil) vil legge begrensninger på kjøreopplevelsen-

Wooohooo, det går så det griner, Hjelmeland, Årdal, gjennom Tysdal og ved Bjørkheim svinger jeg venstre, bort fra den brede veien og inn på den smale sti...
Leitesvegen!
«Gjennomkøyring forbode» påstås det på et skilt… ja, jo men jeg vet jo hvorfor det står der…

det er for å unngå at horder av hyttefolk fra Stavanger på vei til eller fra hytta skal ta snarveien over åsen, på den heller elendige veien.

Men JEG derimot… er jo bare «lille» meg og StorTigern. Det må vel være innafor!?
… og jeg sender en vennlig tanke til kloke gamle farmor, som lærte meg tidlig om forskjellen på Guds lover, og menneskelige forordninger.
Så.. inn med offroad modus, (må skje fra stillestående) og innover grusen. Over åsen går det glatt,

Bilde

men helt på toppen suser jeg forbi et skilt «Utsiktsvegen»

Den må sjekkes ut, så jeg snur og legger ivei på avstikkeren. Den svarte til navnet sitt. FLOTT utsikt over Jørpelandsområdet og utover til Stavanger, sammen med deilig hardpakka grus til å sladde litt på.. dette er nok en av dagens store høydepunkter 

Bilde

Bilde

Etter å ha kjørt til endes på grusveien (enda opp på en asfaltvei etter noen kilometer) stopper jeg på en rasteplass med utsikt, kaster jakka og finner fram kokeutstyret, drikke, Real Chili con Carne, osv…

Bilde

Jeg er rett og slett klar for en høytidsstund. Dette skal bli noe annet enn hotdog på en random Sørkel Kay et sted langs asfalten.
Stormkjøkken, gassboks, bestikk og tallerkner og vannflaska.. alt finner veien til bordet.
Hva mangler jeg… jo lighter.. *finner lighteren*
Setter opp stormkjøkkenet, og hvor er gassbrenneren..?? HVOR er gassbrenneren???? FAEN HVOR ER GASSBRENNEREN????????

Joda, sannheten traff meg som et rått egg i bakhodet, Gassbrenneren ligger nok igjen på Heimdal.
Er det mulig??? Jeg fikk bare pakke sammen igjen og dra meg videre…..

Bilde

Den påskriften på benkeryggen passet ikke HELT.
Når jeg er nesten ferdig å pakke ned igjen (guuh kor deilig det er med ånklie bokser med lokk på toppen--- Kriega kan ta seg ein bolle) kommer det to damer ruslende forbi, den ene er en ung flott rødhåret på min alder (altså ca 45) og den andre er en drolt-unge på kanskje 25, som dytter på ei vogn med en (sannsynligvis) illeluktende og småklagende baby oppi. Vi havner i prat, de får høre om idioten som drar på tur uten gassbrenner.

«ÅÅÅÅ kjere vene, då e de jammen gått at me har med rigeligkt med mad!

Jeg blir nektet avreise, og de disker opp med matbokser på sånt vis som bare damer kan… vi gutta (i alle fall vi som ikke har knekk i håndleddet) får aldri til noe sånt.
Saftig hjemmebakt brød, hjemmelaget postei av noe vis, skinker og oster… mmmm, noe forteller meg at de kommer fra en av gårdene like i nærheten.

Den unge rødhåra er fascinert over størrelsen på farkosten min, og jeg kan selvsagt bekrefte, at også her har størrelsen ganske mye å si.

Jeg ser på klokka at jeg bør dra meg videre, jeg GLEDER meg til å svinge av Rv13 bortenfor Jørpeland, og kjøre Kvalvågveien helt fram til fergekaien.

Sånn blir det.. takker inderlig for deilig mat, inni meg sier jeg «håper vi sees igjen» og så drar jeg pent og pyntelig derifra. Ned gjennom et stort boligfelt til Rv13, og gjennom Jørpeland sentrum. Kebabsjappa der har ikke noe drag på meg i dag… jeg er forsynt.

Vel framme i Kvalvåg er det å ta høyre, og nyte en gammel vei som er bygget den gang sprengstoff var kjempedyrt, og gravemaskiner knapt fantes i det hele tatt.
Fv 495 er bare SÅ verd den lille ekstra tiden den tar på vei til Oanes. Her er det kvalitetskjøring, og som vanlig her i utkanten av sivilisasjonen… annen trafikk finnes knapt :-D

Idylliske plasser er det nok av, her ved Trelleskårvika (tror jeg det var)

Bilde

Vel framme på Oanes har ferga akkurat gått, og neste avgang skal ha ADR transport. Altså kun 12 passasjerer. Men når jeg ser den lange rekka med røde kostemalte varebiler, smiler jeg lurt i det skjegget jeg ikke har, og tenker… det kan være helt ålreit å vente her litt…

Bilde

Russetreff i Kongeparken… jajajajaja dette kan gå heeeelt fint det… tenker jeg i mitt stille mannsgris-sinn mens jeg gjemmer meg litt i skyggen. Solbriller og caps har jeg i alle fall husket…. Den rødhårede fra Jørpeland er allerede slettet fra minnet, her får man «se mens man kan»

Men all moro har en ende, ferga mi kommer, alle kjører om bord og det var det siste jeg såg til smågodtet i denne omgang. Men det er fort glemt, jeg nyter 1215 kubikk på svingete vestlandsveier og ikke noe smågodt i verden kan måle seg med sånt. Ikke NOE!

Over heia til Oltedal, en kort stopp her, og så videre til en «juvel» som Harvig (altså «Norse») viste meg og Roald i 2015. Fv 201, fra Ålgård til Undheim på Jæren. Svingete og herlig, bygget etter samme prinsipp som den før nevnte Kvalvågveien. Like før Undheim kommer man rundt en åsrygg og utsikten brer seg og man har Nordsjøen, hele Jæren og Sola med Stavanger forran seg.
Utrolig flott

Bilde

Nede på Jæren er bøndene i full gang med våronna, og jeg skjenker Palma og hans traktorblogg en tanke. Her er det ikke mye Fiat og Husky… her går det i det største fra John Deere, Massey Fergusson og New Holland. Alt under 200 hk er for unger og MDG medlemmer

Bilde

Over Jæren er det som alltid litt vind, men ikke noe som er plagsomt.
Setter på cruisekontroll og tar noen bilder.

Bilde

Bilde

Obligatorisk stopp her på denne rasteplassen
Bilde

Fortsetter nedover mot Hellvik, der har jeg fått tips om litt grusveier langs jernbanen, og på angitte koordinater er det av Rv44, til venstre inn på grus. GØY! Grusveien ender opp ved en bom, men like ved siden fortsetter en skikkelig kjerrevei, som er avsperret med store steiner. Men det er null problemer å passere med sykkel og da er det bare å kose seg da :-D

Bilde

Kjenner at på slikt underlag skulle jeg hatt noen mer knudrete gummilisser, men siden det er tørt, og ingen bratte bakker her, går det helt fint i rolig tempo.
Veien er vel ca 4 km, med en mulig avstikker ned til venstre

Bilde

Videre på Rv44 mot Egersund, måtte jeg kjøre en omvei i kø pga trafikkuhell… nå er det ettermiddag og helge/hytterushet er i gang, så det tok sin tid.

Litt forbi Egersund, mot Sokndal ligger en veisnutt jeg har snust på flere ganger… i dag er selve dagen… Birkelandsvegen mot Rekefjord, 14,4 km med SMAL og svingete grusvei til å begynne med på Egersundsida, og like smal og svingete nærmere Rekefjord og Hauge i Dalane

Bilde

Har hørt med kollegaer som bor i området at det skal være svært så idylisk langs denne glemte Fv 33, og nå kan jeg bekrefte… det stemmer absolutt. Blir å kjøre over her nesta gang også

Bilde
Bilde

Bilde

Jeg kan knapt forklare hvor fredelig og fint det var over her… ta turen neste gang du kjører i nærheten, men ikke stress. Her nytter ikke å svinkjøre uansett..
Nuvel. Ankommer Hauge i Dalane, og forsetter videre mot Jøssingfjord

Bilde

Nå hørs jeg sikkert litt blasert ut, men jeg gidder ikke å stoppe på rasteplassen i dag. Det sitter noen Harleygutter der, sikkert en gjeng på ettermiddagstur fra Flekkefjord eller Egersund. De vinker fint, jeg vinker tilbake, og nedi svingene nærmere Helleren ser jeg de har laget en liten Tigervei… ååå de er vel søte.. tenke på MEG!! 

Bilde

Ser tilbake og opp på den gamle veien

Bilde

Etter litt att og fram her, fortsetter jeg på Rv44, og denne trenger ikke så mye omtale, den er bare fantastisk, kanskje den ultimate MC vei i Norge??
Idag er det imidlertid litt mer trafikk enn jeg setter pris på, møtte faktisk fire fem biler på vei til Flekkefjord.

Flekkefjord ja, her var jeg innom og kjøpte meg småsko, det var ikke bare gassbrenner som mangla i boksene… snakk om å være «dårlig heimantereist» Når Lothepus bruker det uttrykket på TV blir han jo tekstet, men du kjære leser kan få i oppgave å finne ut hva det betyr. Hjemmelekse. :D
[
url=http://s42.photobucket.com/user/Simba14 ... y.jpg.html]Bilde[/url]

Adidas Gazelle, softis og brus.. joa det kunne DEFINITIVT vært verre.

Men jeg er ikke framme.. så fortsetter på E39, men svinger mot Farsund, og utforsker flere grusveier nedover mot Listalandet.
Her var mye å ta tak i, men nå begynner dagen å gå mot kveld, jeg er BITTElitte grann lei av kjøringa.. eller nei.. jeg er trøtt..
akkurat som jeg nå er BITTElitte grann lei av å skrive dette eventyret.
Men uansett… jeg tok ikke så mange bilder nå… men fint var det…

Bilde

Faktisk var grusveien fra Åpta og mot Lyngdal ganske utfordrende, kanskje dels fordi jeg var litt sliten etter 50 mil i salen, men også pga til dels grov og løs grus på toppen av veien, blei litt vingling hit og dit ja. Og når man i tillegg skal igjennom bratt stigning og sylskarpe hårnåler.. ja da var i alle fall tunga mi beint i munnen.

Bilde

Men plutselig… så er man på asfalt igjen, kun få kilometer unna målet for dagen.
Rosfjord Strandhotell ligger nok der og skinner i kveldssola, jeg gladgasser gjennom Lyngdal sentrum og ankommer kl 1945.
GODT å stige av, ta med bagasjen, sjekke inn, og bli møtt av et ånkli hotellrom med utsikt

Bilde

Jekker en øl fra minibaren, går i dusjen (og dusjkabinettet har sånn genial ølhylle) og vasker bort dagens strabaser. Kler meg om, og tar en rusletur langs strandpromenaden i mine NYE blå sneakers. Funka de!

Fra campingplassen lukter det grill og heimbrendt, og Ole Ivars (ellernosånt) underholder fra en kassettspiller et sted.
«Nei camping».. tenker jeg… hvem faen gidder vel sånt :-D

Bilde

Bilde

Her er StorTigern parkert for kvelden. Og kun få sekunder etter sitter jeg i kveldssola og nyter en juicy biff og deilig øl…aaaaaahh

Bilde

Lindesnes Brygghus… det var slett ikke så verst det heller :-D
Bilde

Sikringskost!
Bilde

Jeg visste at Lord’n var på jobb, og jeg visste OGSÅ at han snart skulle på tur, og at innboksene mine da ville fylles opp med bilder og stemningsrapporter.
Så jeg sørget selvsagt for å dele dagen min med han. «Irriter ham når du kan - løp når du må»

Etter jeg hadde spist, var sola gått ned. Jeg trakk inn i loungen ved baren, og der… hoiiii, en horde med unge damer, duverden.
Ikke akkurat russejenter, eller fantastiske bondekoner fra Jørpeland, men korte skjørt og høye hæler har nå engang den virkningen på unge Hr.Kant.
Bestiller meg en vodka martini (det ser litt mer sofistikert ut enn øll) og prøver å virke litt kul. Men etter hvert knuses magien, da det viser seg at flere av disse «blomstene» har babycall i veska si og en liten skrikerunge på rommet… knnaaaassss… lyden av en illusjon som brast.
Du VET du er ikke på det hotteste sjekkestedet, når damene har babycall i veska si altså….

Jeg drikker ut martinien, går på rommet og sovner… neste morgen er jeg fryktelig tidlig våken, og det blei en vakker dag, det også.....


Lørdag grytidlig morgen.

Dæven, jeg kubba visst tidlig i går… klokka er 0450 og verandadøra står på vid vegg. Ikke ett vindpust, kun fuglekvitter bryter idyllen… ja også magen min da. Den er sulten!

Det er dessverre for meg, enda lenge til frokosten, den åpner først kl 08, og jeg kommer nok til å "sulte i hjel" før den tid.

Men minibaren er min venn, og jeg henter ut et lite mellommåltid… En plate melkesjokolade og glasscola… setter meg ut på verandaen, og suger inn morgenstunden, og kikker litt på boreriggen Borgland Dolphin som ligger i opplag her i Rosfjord , mens jeg filosoferer, både over livet generelt (det ligger jo til etternavnet mitt) og over dagen i dag, og hva jeg skal finne på.

(østlendinger—det der er en sånn sak som hjelper til med å finne olje som vi bruker på mottttorsykkklene våre)
Bilde

Planen var opprinnelig å rulle på småveier opp til Risør, og besøke en (nå tidligere) kollega, en kjernekar som heter Per.
Drikke en øl eller to, juge litt og kanskje se om jeg/vi finner noen av de gamle kollegaene fra min tid på anlegget på Melkøya ved Hammerfest, hvorav den ene var en Triumph-entusiast med flere fine sykler i garasjen)
Men Per måtte reise og ordne med en av ungene sine som skulle flytte inni Oslo, så da er jeg planløs.

Bestemmer meg for at jeg har det EGENTILIG jysla bra her jeg er, og omtrent samtidig med den beslutningen, titter sola inn på terrassen min.


Etter hvert blir jeg rastlaus, og rusler en tur langs fjorden, men kl 0730 er jeg på rommet og gjør meg klar til kjøretur. Er førstemann i frokostsalen, men får snart selskap av damene fra i går kveld. Nå har de ikke babycall i veska lengre, nå har de baby i armene i stedet
Jaja, frokost må jeg ha, egg, bacon, juice, te, vafler og lapper… jau, det er ikke til å motstå. Men nå må jeg komme meg avgårde….

Bilde

Det ser lissom ut til at sykkelen står der og er litt sørgmodig, «og du som lot meg står ute i natt…heeelt aleiiine  )

0830 er jeg klar, vrir rundt nøkkelen og det begynner å summe i dempere og bensinpumpe,(mye likt en stor lystbåt, med aggregater og hjelpemotorer) før jeg klemmer i vei, og Tigeren gjør det den liker best: Få løpe fritt på veien, men jeg tøyler den inn i retning….
Lindesnes selvsagt.

AAHH, Lindesnestur i mai, en tidlig morgen, helt aleine. DET er sjelefred og terapi, og jeg kjenner at jeg for en liten stund, ikke er forbanna på NOEN :-D Det var en rar følelse :-D

Veien fra Lyngdal og ut til Lindesnes er fantastisk, den innbyr ikke til 200 km/t, men det er ei heller det jeg er på jakt etter. Fint flyt i svingene og kjøringen for øvrig er det viktigste.. på stedvis elendig asfalt (som selvsagt ikke er NOE problem for StorTiger’n) og stedvis på strøkent underlag.
Det er en aldeles blikkstille morgen, i alle fall enn så lenge. Alle steder er idylliske i fint vær, men utover her, tror jeg de ligger godt an til en pallplass

Bilde

Er på Lindesnes før kl 09, tar selvsagt årets obligatoriske bilde (StorTigern’n har jo ikke vært her før)

Bilde

En gang, i en ikke alt for fjern framtid, skal jeg kjøre herfra og nordover langs kysten til Nordkapp, og få med meg flere perler enn det fantes i skattekista til Kaptein Sabeltann.

Bilde

Bilde

Jeg gadd ikke ta turen opp til selve fyret, der har jeg vært med Ojda engang, been there, done that 
Jeg ruslet litt rundt og kikket på de gamle tyskerbunkerne, før jeg cruiset tilbake til Spangereid.

Siden jeg ikke har noen plan, kjører jeg bortom og ser på Lindesnes Havshotel (fin plass) og bevilger meg en is i solveggen på bensinstasjonen på Spangereid.
Jeg har en herlig ro i kroppen, ingen plan, ingen krav, bare å svinge høyre eller venstre etter direkte-innfallsmetoden. (også kalt «Klyster-metoden»)
Så på med hjelmen, og retning Lyngdal igjen, stopper hist og her og knipser litt, er bortom og ser på en hytte og et småbruk som er til salgs, og bare koser meg

Bilde

Bilde

Det har visst sett bedre dager dette naustet

Bilde

Jeg kjører NESTEN tilbake til Lyngdal, når jeg bestemmer meg for å prøve høyre i stedet for venstre, på en grusvei i retning Fleseland.
Der har jeg selvsagt aldri vært… lurer på åssen der ser ut??
Så «engage offroad modus» eller grusveimodus BURDE det hete. Denne digre jernklumpen kalt Explorer skal aldri kjøres «offroad» :roll:
Det er flere veier som krysser hverandre nedi her. Jeg prøver litt ymse, og ender tidvis opp på terrassen og frokostbordet til folk som spiser frokosten ute i sola, (jaja, nesten da..innpå tunet i alle fall) og det er jo like flaut hver gang.

Men hovedruta er på ca 6,5 km og ser sånn ut på MyRouteApp

Bilde

Ender opp på den veien jeg nylig kom fra, på veien fra Lindesnes.

Bilde

Så jeg kjører tilbake samme vei jeg kom.
Nå er jeg ikke innom på tunet til folk, og ender opp nedpå asfalten igjen, videre ned noen svinger og ender opp i veikrysset nedenfor byggefeltet med utsikt over Rosfjord.
Her står det «Korshavn» i retning venstre, og dit er det 14km, jaja, der har jeg HELLER aldri vært, og om veien er like gøyal så er det jo en kjempetur.
Like gøyal var den nok ikke, i alle fall ikke like svingete og smal. Man ABSOLUTT verd turen, og jeg ser for meg at på Korshavn må det være mulig å få seg en is igjen…..
Det herlige morgenlyset er i ferd med å gi seg, men tilværelsen er fortsatt levelig, veien svinger seg gjennom edelløvskog og det facinerer meg alltid at disse sortene er litt seinere en bjørk og de tre sortene jeg er vant med hjemmefra Hardanger (vi har ikke mye edelløvskog der)

Bilde

Det overrasker meg å finne en ganske flott bro her ute i havgapet, dette er jo ikke verdens navle, og det kan umulig bo særlig mye folk uti her…
Revøysundet heter det her, nok en sørlandsidyll, mulig det bor/har bodd noen rike fiskere eller redere uti her, som har kunnet være med å betale for en slik bro?

Bilde

Bilde

Vel framme på Korshavn finner jeg horder av tyske biler ved rorbuene, tydelig at det er turisme som er hovednæring uti her nå.
Og det er ikke så rart, jeg kunne lett lagt en uke og roet ned, på denne plassen.

Og butikken ligger som de alltid gjør på sånne plasser, helt nede på kaien. Jeg fortøyer StorTigern og kjøper det jeg kom for… iskrem.
Sandwich selvsagt, den evige klassikern som ALDRI kommer til å forsvinne.
Engang for mange år siden, da jeg var i førstegangstjeneste på Odderøya, var hele kokkekurset jeg var en del av, på fabrikkbesøk hos Hennig Olsen is i Kristiansand, fortalte omviseren at (leses med Kristiansanddialekt) «den da’n Sandwichen og Kroneisen ikke selger mer, da er det ikke lenger noe grunnlag for å ha iskremfabrikk i Kristiansand»
Snakk om folkets favoritt lizzom

Jeg har meg en stille stund og nyter SELVE sørlandsidyllen…

Bilde

Iskrem på en benk i sola, lyden av en liten snekke som tøffer forbi, noen sørlendinger som prater i baggrunnen… og jeg har fortsatt ingen planer som strekker seg lengre enn fram til neste iskrem..

Bilde

Bilde

Okay, da hadde jeg vært i Korshavn… hva finner jeg på nå’a lizzom. Jeg ser det minker på bensinen, så jeg må i alle fall til Lyngdal og fylle… på Esso selvsagt, og noen av dere skjønner nok hvorfor jeg helst fyller på Esso. (neida… dama bak kassa er IKKE noe spes å se til :shock:

Etter at tanken er full, kjører jeg innom Ove’s Yamahasenter, og kjøper meg litt visirvask, og svinger bortom og titter litt hos Twin Thunder. Men med full Rukkabekledning og adventuresykkel utenfor, føler jeg at jeg stikker meg litt ut blant alle de skjeggete tøffingene med lommeboka i kjetting!

Rart det der.. med EN gang du kjøper deg en amerikansk cruiser, så får du lyst/behov for å ha lommeboka i kjetting, frynser her og der (ja på nervene også kanskje, hva vet vel jeg) samt å gå breibeint i boots mens du har solbriller på både ute OG inne. Uansett om sola skinner eller ei…

Og minst like rart…

Kjøper du GoldWing, får du UMIDDELBART behov for å spille både køntri og western ELLER danseband *fryser på ryggen når jeg sier det* på stereoen så alle i nærheten må lide for din elendige musikksmak, og kjøpe LEDlys her og LEDlys der, sette opp antenner og vimpler med sørstatsflagg
(når fikk GoldWing egentlig NOEN som helst med «Sørstatene i Amerika å gjøre???) :-k :-k

Men jeg… JEG er HELT normal, skjønner jeg, og ruller fornøyd på måfå inn til sentrum, tar en kald cola i hagen på Paulsens Hotel (må jo støtte dette konseptet litt åzzå) mens jeg trykker litt på google maps på mobilen min.

Er jeg ikke muligens bittelitt saltsjuk?? Jo, det kunne vært digg med noe skikkelig junk, så jeg setter PitStop gatekjøkken på vei mot Kvinesdal som destinasjon, og ruller ditover.
Det er ikke så langt, i rolig tempo og beina frampå motorbøylene kommer jeg fram på ca 15 min.

Helt aleine her i dag… du verden, her pleier det å yre med MC folk. Vel, helt aleine er jeg ikke, jeg ER jo på sørlandet, og en kar setter seg ned ved bordet mitt og begynner å spørre meg ut litt om Tigern, veivalg på sørlandet etc etc…

Jeg skjønner kjapt hva dette er, så jeg svarer kort, og når han avslører sitt egentlige oppdrag ber jeg ham høflig (men dog meget bestemt) om å finne seg noen andre å forstyrre.
Han legger igjen en veibok med tittelen «Veien til Himmelen» og ønsker meg riktig god tur videre, før han sikter seg inn på en Harley som akkurat ruller inn på plassen. Tror ikke han fikk mer respons på sine gode råd der.
"Veien til Himmelen" liksom... jaja, han kunne jo ikke vite at jeg har livstidsmedlemskap på MyRouteApp.com :twisted:

«Den Rettferdige og hyrden hans, som leder de svake gjennom mørkets dal»
Bilde

En løvsteikburger kommer på bordet (som leserne nå veit.. jeg har ikke gassbrenneren til stormkjøkkenet med meg) og jeg tilfredstiller saltsuget mens jeg filosoferer på veien videre.
Ja ikke i selve Livet selvsagt, kun for i dag, det er jo blitt tidlig ettermiddag, og selv en slik fantastisk fridag vil jo tilslutt bli til kveld. Men ikke ennå…
Jeg har fått knotet ned en rute på GPSen, og den var omtrent slik (valgte de tynneste strekene på kartet)

Bilde

Mellom punkt 4, og midtveis mellom punkt 5 og 6 er det grusdekke.
Fra PitStopen, kjører jeg noen få kilometer retning Kvinesdal på Fv 461, dette er gamle E39. SÅ svinger jeg opp til høyre, fortsatt på 461 retning Vemestad (punkt 3 og 4)

Dette var også en flott veibit. Ingen annen trafikk, og det er helt greit, for veien er smal som bare norske bygdeveier kan være.
Men svingete og fin asfalt åpner for litt gladgassing, for de som liker sånt, dog er det ikke mye å se på inni skogen her.

Ikke før man kommer frampå mot Vemestad og Lygnadalen, (der Rv43 går igjennom), der får man endelig utsyn, før nedkjøringen til dalen under. Noen hårnåler får man med seg, og deretter er man plutselig på Vemestad. Ca 100 mtr på Rv43 og så skal man ta av til Fv 554.
Men vent… akkurat her jeg skal ta av ligger en Jokerbutikk, kan hende de har en JokerMilf som selger iskrem her…??

Vel, en av to er jo ikke så verst [-X og jeg setter meg i solveggen en stund, og slafser nedpå en (hold deg fast) sandwich mens jeg slurper innpå en glasscola, mens jeg slår av en prat med en gammel kæll fra bygda. Jeg er jo normalt ganske sjenert :-# , men hyggelige bygdefolk får meg gjerne til å åpne litt opp.

Men, på tide å komme seg videre… blir så øltørst av all denne iskremen… hmmm, så jeg starter opp sykkelen, justerer litt i menyene, tillater dobbel hastighet på bakhjulet, samt ingen ABS samme sted, og legger avgårde.

Grusen begynner akkurat der ved butikken, rett opp en bratt bakke med løs grus, og påfølgende hårnåler oppigjennom skauen. Krevende nok for en amatør, med litt for tung sykkel og litt for glatte dekk.
Vel oppå heia, er det litt mer åpent enn den 461’en jeg nettopp kjørte fra Kvinesdalssida. Noen små innsjøer åpner jo opp, gårdbruks som er i drift er det flere av, samt en hel del småbruk som er fraflyttet eller brukt som fritidsbolig. Lett å kose seg oppover her i alle fall

Bilde

Bilde

Tilslutt er det asfalt igjen, og jeg forstår at det er slutt på morroa for i dag. I alle fall på løst underlag.
Disse supersvingete asfaltstiene er jo slett ikke så verst dem heller da, i alle fall ikke med de dekka jeg har på i dag, så jeg koser meg ned til E39 og videre på Fv575 tilbake til Lyngdal.

Røsker med meg et Pondus, chips, og etpar kalde og skummende, og returnerer til hotellet. Klokka er nesten 17, jeg hiver meg i dusjen, og lar vannet skylle unna støvet på utsida, og Hansa får ta unna det grøvste på innsida.

Den neste Hansaen inntaes på terrassen i selskap med Pondus og Jokke. Og som vanlig, jeg ler så jeg griner, folk titter nok litt skepisk opp i høyden der jeg sitter, men dem om det.
Ler du ikke av dette, har vi neppe mye å snakke om på en øde øy heller 8)

Bilde

Når min venn Hansa ikke har mer å gi, trekker jeg ned til baren, tar meg en godbit fra LB--- igjen.

Bilde

Det blir en tre fire fra Lindesnes Brygghus, før jeg trekker over gata til den kinesiske restauranten der. De har dessverre ikke sjenkeløyve, men når jeg kjenner etter, er jeg visst susete nok allerede.
Så en cola og to går med, mens jeg skyfler innpå kinesisk biff med steikte nudler. Dette var neppe noe som Hellstrøm i vill begeistring ville slått stiften over, men godt nok for meg…. Driiitsulten som jeg var. Glemte rett og slett å ta bilde før jeg var ferdig,

Bilde

Tilbake i kveldssola utenfor hotellet tar jeg enda ettpar kalde, og prater med to andre karer som er ute på to hjul i helga.
De kommer nordfra gjennom Telemark, egentlig fra Skiensdistriktet.
Vi utveksler noen rutetips, skryter av syklene våre, og har en generelt fin kveld, slik MCfolk gjerne har når de treffes over noen duggfriske.

Bilde

Når sola går ned trekker vi inn, jeg skal bare opp på rommet å sile av potetene, når frk.Fryd ringer.
Legger meg på senga og prater… dvs hun prater.. jeg gjesper for det meste, jeg var jo våken før folkeskikken i morges.
Og der sovna jeg. Våkna rundt midnatt med mobilen på brystkassa, og gul i øya.
Kort fortalt.. dagen var over. Men FOR en deilig dag. Sovner momentant igjen, og våkner til……



Blå himmel og herlig morgensol over Rosfjord.. dagen begynte igjen, på samme måte som lørdagen, fryktelig tidlig.

Jeg fikk meg en times tid på verandaen utenfor rommet, før jeg pakket sakene, og gjorde meg klar for utsjekk og en bedre frokost.
Borgland Dolphin ligger fortsatt på plassen sin, mulig de skal begynne å borre etter kjedeolje nå som Znirln snart skal på Europaturne, og markedet for kjedeolje vil få et markert oppsving

Bilde

Litt før kl 08 stod jeg ved sykkelen og fikk plassert alt av bagasje i boksene, og deretter var det oppgjørets time i resepsjonen, før lukten av frokost overtok de sentrale delene av sanseappartet…. Her var det dags…

Aleine i frokostsalen.. en like herlig opplevelse hver gang. Men jeg vet jeg skal hjemover til hjemmets lune vrede så kjenner jeg er litt mer rastløs i dag. Det er bare å komme seg på sykkelen og sette nesa i den retningen som GPSen forlanger, og det er i dag, som så ofte før, oppover Rv 43 mot Eiken, men i dag har jeg lagt inn litt variasjoner.

Litt ovenfor der jeg krysset Rv43 dagen før, ved Kvås, svinger jeg høyre inn på 461, og følger denne oppover heia.
Morgensola begynner å få tak, det er ikke noe å si på morgenstemningen i kroppen i alle fall. Må ha en liten stopp oppå her for å nyte stunden, utsikten og IKKE minst slippe ut deler av frokosten, i alle fall den flytende delen av den

Bilde

Oppover og oppover, i alle fall et lite stykke før det flater ut. Jeg har sett meg ut en stikkvei som går rett mot nord, så prøver den, og kommer tilslutt ned ved Audnedal. Forsetter mot N, og tar en stopp ved Øydnavatnet på Fv 460

Bilde
Ungdommen har tydeligvis sunne interesser også her i innlandet av Vest-Agder
Bilde

Og lengre oppover dalen ser det ut til å stå riktig bra til, med den personlige økonomien til den oppvoksende generasjonen :-D her lukta det gummi. Tydeligvis har nærpolitireformen gjort det tryggere å herje villmann med bil i tettbebygd strøk. Flott deeee
Bilde

Foreløpig er været helt nydelig, og jeg planlegger neste stopp på Evje, da det KAN være greit å fylle litt før jeg skal innover i de dype skogene østafor Evje.

Jeg forsetter forbi Byremo, holder mot øst på småveier, gjennom skog, skog, skog og mere skog, og ender tilslutt opp ved Sveindal, der jeg møter Rv42 fra Eiken igjen. Her møter jeg dessuten en bil, det må ha vært evigheter siden, jeg synes ikke jeg har sett tegn til intelligent liv på flere mil.
Svingete fine veier herfra og nedover mot Evje , men stort sett bare skau. Liker du å se skogen for bare trær, kan disse områdene være et godt alternativ til skogene lengre nordøst, altså Palmaland og der omkring. Dog er det færre grusveier rundt her på sølandet.

Jeg passerer avkjøringen til Hannåsleiren, der jeg var på LucasRally i august i fjor. Får se om det passer å gjennta det i år. Kunne GODT tenke meg en tur til på den Triumph Thruxton R jeg kjørte i fjor 

Bensinfylling på Evje, og her begynner det så smått å bli mer skyer….hva feeen, DET var ikke en del av avtalen. Bensin, sandwich-is og så på med hjelm, Mads Eriksen’s «Journey» album fra 1990 spilles på spotify…. Og DA er jeg klar. Må ta noen hundre meter oppover Rv9, før jeg svinger av og fortsetter mot Arendal på Rv 42.
Nå blir det helt overskya, og den gode stemningen i kroppen må genereres av noe annet enn solskinn.
Da er FART et godt alternativ. Tempoet øker, og det går egentlig altfor godt unna, er oppi tresifret på speedometeret, flere ganger. Men godfølelse blir det…

FORTSATT er det mest skau og se, men veien er veldig bra, og det er kjekt å se at man forflytter seg på kartet på GPSen. Passerer Vegusdal, og etter enda en stund tar jeg av på Fv413, kjører gjennom en skogkledd dal med en liten elv i midten. Midt oppi her, «in the middle of nowhere» kjører jeg forbi denne herregården, det er tydelig at det har vært folk med penger oppi dalene her.

Bilde

Ved Dølemo treffer jeg Rv41, som jeg følger videre oppover SKOGEN til Åmli.

Jeg treffer også noen regnbyger her, for første gang i dag,….. angrer på jeg ikke kjørte kysten oppover altså. Får snap’er av en kollega som bor ved Hauge i Dalane på Raceway 44, samt kjerringa hjemme (tidligere kjent som frk.Fryd) og der ute ved kysten skinner sola som om den fikk betalt for det… grrrr….. dobbeltfaen. Det er uansett for seint nå. Bare å fortsette på tur.

Like forbi Åmli sentrum svinger jeg inn på en fylkesvei igjen, nummer 271 denne gang. Den slynger seg gjennom SKOGEN, mens veien sakte men sikkert stiger oppover, og det blir litt lengre mellom gran og furuleggene.

Passerer småplasser som Homdrom, Harstveit, Gjøvdal og Askland. Felles for disse plassene er at du må zoome RIMELIG mye inn på Google maps for å finne dem, og at stedsnavnet står på BEGGE sider av skiltet…, så om du blunker litt langsomt, er du brått forbi.

Men veien den stiger, fortsatt gjennom SKOGEN, forbi en liten innsjø som heter Gjevden, her står en fyr og kaster med slukstanga, men det biter ikke. Skal visstnok være fin røye her, forteller han.
Men videre oppover dalen, og brått stiger veien bratt, høydemeterne renner inn på GPSen og vipps, så er jeg oppe på fjellet.
Her ligger en demning, og en innsjø strekker seg så langt øyet kan se….

Bilde

Bilde

Nesvatn heter dette kraftmagasinet, og fylkesgrensa mellom Aust-Agder og Telemark krysser over demningen der jeg står og tar bilder., og deler i praksis innsjøen i to- på kartet altså, ikke sånn som Moses gjorde, i den store eventyrboka som kalles Bibelen

Overgangen til Telemark skal bli en blanda opplevelse, for først begynner det å plaskregne.
Ikke at DET er noe problem i seg selv, men det tar nå vekk litt av kosen med å være på tur.
I enden av Nesvatnet stiger veien ENDA 100 meter, og temperaturen faller enda litt. 3 grader og regn… hmmm, takk for at jeg kjøpte meg Rukkabekledning på messa i mars…., og at jeg har skikkelige klær under (ja, Ojda og Palma vet hva jeg mener… men jeg bare hvisker «tolv Volts varmejakke» )

Bilde

Bilde

En annen faktor som legger en demper på turopplevelsen er mengdene med strøsand som ligger på asfalten her. Det er HELT tydelig at entreprenøren som har kontrakten, får betalt pr tonn han kjører ut. Jeg har aldri sett noe lignende. Det er for så vidt «greit nok» så lenge det går rett fram oppå fjellet her, men farten er kun unntaksvis over 40 km/t.
Men så bikker det utfor mot Fyresdal, og en mengde stupbratte hårnåler åpenbarer seg, det ville vært eventyrlig kjekt i sol og uten sand, men sånn er det ikke…

Bilde

Men… sakte sakte går det nedover, skremmer opp ei røy fra grøfta (ja altså en av den bevingede sorten, ikke en sånn sur kjeftende kjerringutgave) og hadde farten kunnet være større, kunne jeg fått tidenes «birdstrike» og middag attpå

Tilslutt er det slutt på sanden, og jeg triller på Fv 401 med Fyresvatn på den ene siden og SKOGEN på den andre.
Ringer hjem og får høre at der ligger damene på rekke på kaiene og soler seg, så jeg kjenner at jeg er glad jeg kjørte tidlig i dag :-D kan rekke å få med meg litt sol der hjemme….

Forbi Fyresdal «sentrum» og oppover mot Rv 38, krysser denne og fortsetter på Bandaksli-vegen, har tenkt å prøve denne, men strøsand-helvette begynner nesten helt umiddelbart, så jeg snur og kjører heller oppover dalen på 38. Kommer ned til Dalen via alle hårnålene, forsetter rett til Åmot, selv om GPSen vil ha meg en annen vei. Skal prøve den en annen gang 

I Åmot blir det Tiger på tanken igjen, og en bratwurst på piloten. Slår av en prat med en kar som har en BMW K1300 R? i alle fall en sånn Streetfighter-lookalike nakensykkel med kardang og hundreogblomkål hestekrefter. Men jeg er i hjemover modus, været er fortsatt grått men veiene er tørre.
Så jeg setter nesa mot vest. Europaveien vestover fra Åmot er nylig kraftig oppgradert, så det går unna mot Haukeligrend, og når jeg passerer Vågslid føler jeg meg hjemme.
Her får jeg også glimt av blå himmel, for første gang på mange timer og mil

Bilde
Passerer forbi Haukelisæter, og lukten av rømmegrøt gjør at jeg nesten kjører av veien, men jeg er standhaftig og fortsetter. Tydelig at været i vest er bedre, neste bilde er tatt på rettstrekka mot Haukelitunnellen
Bilde

Ute på vestsida av Haukelitunnellen er det veldig fint, og etter å ha passert Røldal og kommet ut på Seljestadsia er det skyfritt.
Hardanger ligger bada i sol fra en blå himmel, jeg burde ha stoppa og tatt bilde, men nå er i praksis turen over, så jeg har lissom ikke tid.
Ned til Odda, henter posten ved huset mitt og suser gjennom Folgefonntunellen og videre utover i fagre Kvinnherad.

Stopper ved kaien til bestevenninna til LandLady’en på Heimdal, og får meg noen timer på solsenga, i ettermiddagssola her. Rein balsam, og du verden så deilig etter en 50milsdag i salen 

Bilde

Da var det bare en kilometer hjem, husker å fylle opp tanken før jeg parkerer på Heimdal, fyrer opp grillen og mishandler litt spareribs og entrecote.
Og etter hvert senker solen seg, og mørket kommer sigende. Turen, dagen og historien nærmer seg slutten. Til eventuelle lesere, håper dere har kost dere :vs

Bilde
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

AVSTEMNING: MCsidens reisereferatkonkurranse 2017

Legg inn av AJ »

Her er samtlige sju konkurransebidrag fordelt på tre sider.

For å se disse best mulig anbefaler jeg at dere setter visningen av tråden slik:

Bilde

Da vil alle innleggene til bidragsyterne vises sammenhengende og kronologisk.
I (Konk 2018) trådene til deltakerne har jeg fjernet kommentarinnleggene slik at trådene blir rene reisereferater.
De som vil lese kommentarinnleggene kan gå tilbake og finne disse i originaltrådene.

Avstemningen er åpen fram til neste fredag, 23. februar.
Alle registrerte medlemmer har en stemme hver med to alternativer. Dvs. at du kan stemme på de to bidragene du mener fortjener din stemme.

Det vil bli kåret kun én vinner.

Da er det bare å avgi stemme på det reisereferatet du mener er det beste :):
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: AVSTEMNING: MCsidens reisereferatkonkurranse 2017

Legg inn av kjellv »

Da er avstemming avsluttet, og vi kan utrope OlavK med knepen seier som vinner av KONK 2017
Vinnerbidraget kom i aller siste liten for deltakelse i konkurransen, og har hatt ledelse gjennom hele avstemmingsuken bortsett fra helt mot slutten hvor også pingvin sitt bidrag har gitt skarp konkurranse om seieren.
De siste par timene av avstemming fikk OlavK og biker7 hver sin stemme, og Sørlandsturen til OlavK erklæres herved som vinner!

Takk for alle bidrag til alle deltakere.
2018-02-24.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: AVSTEMNING: MCsidens reisereferatkonkurranse 2017

Legg inn av pingvin »

Grattis til OlavK, fantastisk reiserapport som (sammen med Biker7) fikk min stemme :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Online
Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: AVSTEMNING: MCsidens reisereferatkonkurranse 2017

Legg inn av biker7 »

Grattis med seieren OlavK ! :twothumbs: Takker for en god match, også til deg pingvin :D
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: AVSTEMNING: MCsidens reisereferatkonkurranse 2017

Legg inn av Grendel »

Gratulerer OlavK.
Bare verdige bidrag, og et virkelig bra som vant!

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Låst