Offroad i Alpene

Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
Svar
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

Hopper litt rundt i nordlige deler av franske alper litt. Store St. Bernards pass bruker bikkja med tønne rundt halsen for alt hva det er verdt men veien er veldig bra den, bikkje eller ikke:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av Olav K »

pingvin skrev: 27 nov 2020, 23:36

En annen høydare er Col de Rousset, både den og Alp d'Huez er på skuddhold fra Grenoble, kjøres best fra sør til nord opp vidunderlig vei:
Hele området og ikke minst nasjonalparken Vercors er fantastisk flott, og innbyr egentlig til en tur sørover i seg selv.
Et lite kjent pass jeg kjørte for mange år siden, lengst sør i Vercors, Col de Menée er i utgangspunktet ikke så rått, men byr på nydelig utsikt, og samtidig som man kjører over toppen og ned sørsida, kjører man inn i Provence.
Landskap og vegetasjon endrer seg, til og med luktene blir annerledes.
Veien er helt ok, men nytes nok best med litt fjæringsvei og ikke for hardt oppsett.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

Olav K skrev: 29 nov 2020, 07:19 Hele området og ikke minst nasjonalparken Vercors er fantastisk flott, og innbyr egentlig til en tur sørover i seg selv.
Et lite kjent pass jeg kjørte for mange år siden, lengst sør i Vercors, Col de Menée er i utgangspunktet ikke så rått, men byr på nydelig utsikt, og samtidig som man kjører over toppen og ned sørsida, kjører man inn i Provence.
Landskap og vegetasjon endrer seg, til og med luktene blir annerledes.
Veien er helt ok, men nytes nok best med litt fjæringsvei og ikke for hardt oppsett.
Ja, vil la inn 2 overnattinger i Grenoble og kjørte dagstur i tillegg til de veien fikk kjørt på ankomst og avreisedag. Men mye upløyd mark likevel. Vi kjørte ikke Col de Menée på vei til Rousset, men Col de Grimone rett sør for Menée. Husker den som nokså humpete selv om fin natur. Derimot er veien fra La Mur til Mens magisk, ikke pass men bare uendelig med nydelige svinger. Vi kjørte DENNE RUTEN medurs på dagsturen, inkluderer også kul canyon lit sørvest for Grenoble, anbefales :thumleft

Col de Menée lagt inn som mulighet neste gang (forhåpentligvis) er i området.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

Øst for Alp d'Huez ligger det rimelig kjente (også det ikke minst fra Tour d'France) Col du Galibier, høyt på 2642moh og absolutt verdt turen og Col du Télégraphe som ligger på samme overgang så man kjører de sammen:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Det siste er toppen av Galibier, altså 2642moh.

Alternativt er det pass også vest for Alp d'Huez, enten over Col du Glandon:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Eller Col de la Croix de Fer (Jernkorspasset om fransken min er patent) som er sinnsykt bra, kjøres best fra nord mot sør. Smal og svingete med bra asfalt,

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

For de som ikke er klar over det, man hører mye om østerrikske, italienske og sveitsiske alperpass. Men Frankrike er det landet med flest høye pass, inklusive det høyeste av de alle (Col de la Bonnet, kommer tilbake på det). Litt lengre unna men om du har tid så er franske alper absolutt verdt turen og kombinér gjerne med et par dager på rivieraen :prf

Men før "kjører" mot rivieraen, nord for Col du Glandon går den helt nydelige Col de Madelaine mot Albertville hvor Dæhli&Ulvang hejet i sin tid:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Alternativ inngang fra sør er via den smått spektakulære Lacets de Montvernier som irriterende nok, til tross for vært del av Plan A, enda ikke kjørt...neste gang!:

Bilde

Bilde

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

Sørover fra Grenoble til Cannes går den berømte Route Napoleon som, kanskje ikke overraskende, Napoleon toget opp i sin tid (historieinteresserte får google). Mye fine veier for MC, har selv ikke fulgt den slavisk. Sist dro vi litt østover og kjørte Col d'Allos, smalt men veldig fint pass, hadde ikke hørt så mye om det så absolutt positiv overraskelse (første bilde mitt eget):

Bilde

Bilde

Bilde

Masse veier i området så skal ikke ta alle (og har da heller ikke kjørt alle). En som absolutt hatt planer om å ta er Gorges du Verdon men har den til gode så må kjøre den en dag. Jeremy Clarkson kappkjørte der med klatrere som klatret opp mens han kjørte rundt, med Audi S4 om husker riktig:

Bilde

Bilde

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

Annet område har til gode å utforske er pass mellom Italia og Frankrike nord for Rivieraen, ikke minst Col de Tende:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Og Col de Turini:

Bilde

Bilde

Bilde

Greia er at når vært på Rivierean er man ganske langt fra Sør-Tyskland så har ikke hatt mer enn tiden og veien tilbake. MEN da vedlig beleilig at Alpenes høyste asfaltpass på 2802moh, Col de la Bonnet begynner "rett borti gata" fra Nice :thumleft Ikke bare er det høy det er også veldig, veldig bra. Onde tunger mener det er juks da det egentlige passet Col de Restefond (midt i første bilde) ligger lavere og under andre pass, men luringene har bare laget en sløyfe rundt toppen så kommer litt høyrere og vipps, så er man høyest :knegg :

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av Olav K »

Rett rundt Nice, er det utrolig mange sinnsykt svingete veier, her har jeg vært mye, ikke med MC, men har tilbrakt mange uker i området på seinvintrene, når våren kommer for fullt der sør (feb/mars)
Vi farta masse rundt med leiebil og fløy paraglider, så om man gidder å sjekke ut veiene du viser i forrige innlegg, og deretter koser seg i retning vest, har man svinger nok i dagesvis.
Byer og tettsteder som Grasse, Vance, Gourdon, Greorlieres og Cipieres skaper et godt utgangspunkt for utforsking.
Skulle bare hatt masse tid tilgjengelig i mars mnd og "sulla" rundt i området der
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KawaKjetil

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av KawaKjetil »

pingvin skrev: 30 nov 2020, 17:37 For de som ikke er klar over det, man hører mye om østerrikske, italienske og sveitsiske alperpass. Men Frankrike er det landet med flest høye pass, inklusive det høyeste av de alle (Col de la Bonnet, kommer tilbake på det). Litt lengre unna men om du har tid så er franske alper absolutt verdt turen og kombinér gjerne med et par dager på rivieraen :prf
Skulle kjøre Route Grand Alpes aleine for noen år siden. Siden jeg liker å gønne på mistet jeg fort tracket på ruta og var blandt annet plutselig inne i Italia igjen, så da ble det pastalunsj den dagen :D
Franske alpeveier er bra, men asfalten passer ikke helt min kjørestil :prop: Litt som i Irland, trenger litt nytt dekke.

Colle della Bonette (et av få bilder jeg tok de dagene ned mot Nice), tror det var over 2700 moh.. vulkansk fjelltopp?
En artig nedlagt landsby på østsiden, Camp des fourches som jeg heller ikke tok bilder av :-# :x Uansett morro veier!
Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

Olav K skrev: 03 des 2020, 20:02 Rett rundt Nice, er det utrolig mange sinnsykt svingete veier, her har jeg vært mye, ikke med MC, men har tilbrakt mange uker i området på seinvintrene, når våren kommer for fullt der sør (feb/mars)
Vi farta masse rundt med leiebil og fløy paraglider, så om man gidder å sjekke ut veiene du viser i forrige innlegg, og deretter koser seg i retning vest, har man svinger nok i dagesvis.
Byer og tettsteder som Grasse, Vance, Gourdon, Greorlieres og Cipieres skaper et godt utgangspunkt for utforsking.
Skulle bare hatt masse tid tilgjengelig i mars mnd og "sulla" rundt i området der
Ja, faktisk kjørt en del rundt i området. På min første (veldig ambisiøse) Alpetur kjørte jeg fra Salzburg til Cannes alene og ankom hotellet i Cannes 1 time etter konemor/barn som tok fly. Så var vi der 2 uker, dvs. mens de andre dro på stranda, dro jeg opp i åsene bak rivieraen og kjørte noen timer før joinet familien på stranda godt utpå dagen :thumleft Ikke hver dag da men noen turer ble det. En vei kan anbefale om i området er den gamle hovedveien mellom Canne og Frejus, tonnevis med svinger, kanon dekke og ingen trafikk da den går på "nye" motorveien litt lengre inn i landet. Og tilbake langs kysten, også i prinsippet kanonvei men masse trafikk og fartssoner så der er bare å være turist ;)

Etter 2 uker kjørte jeg tilbake til Salzburg men selvfølgelig på andre veier. Så ble brukbart kjent i Alpene allerede første året siden hadde til sammen 2 uker t/r. Men fant også ut at litt kjedelig på tur alene, greit så lenge kjører men trives på tur med kompiser, det sosiale er (nesten) like viktig som kjøringen :prf
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

KawaKjetil skrev: 03 des 2020, 22:33 Skulle kjøre Route Grand Alpes aleine for noen år siden. Siden jeg liker å gønne på mistet jeg fort tracket på ruta og var blandt annet plutselig inne i Italia igjen, så da ble det pastalunsj den dagen :D
Franske alpeveier er bra, men asfalten passer ikke helt min kjørestil :prop: Litt som i Irland, trenger litt nytt dekke.

Colle della Bonette (et av få bilder jeg tok de dagene ned mot Nice), tror det var over 2700 moh.. vulkansk fjelltopp?
En artig nedlagt landsby på østsiden, Camp des fourches som jeg heller ikke tok bilder av :-# :x Uansett morro veier!
Col de la Bonette (tror vi begge stavet den feil...tar fransk staving litt på magefølelsen) er 2802moh så over 2700moh, ja :thumleft Men synes da mye bra asfalt i franske alper også, varierende selvfølgelig og ofte litt dårligere veldig høyt oppe, men det gjelder de fleste steder.

Aldri fulgt Route des Grandes Alpes slavisk og ikke helt full oversikt over pass som inngår og ikke, men som nevnt tidligere, mye høye pass med spektakulær natur i Frankrike. Etter Bonette kommer man til Col de Vars om fortsetter nordover. De som er spesielt sykkelinteresserte husker kanskje at Hushovd stakk i dette passet i 2009 og rasket med seg masse poeng og avgjorde i realiteten kampen om den grønne trøya han vant det året. Var ganske kult å kjøre samme passet like etterpå og det er en fantastisk bra vei.

EDIT: Har har jeg tullet, var over Cormet de Roselend Huhovd stakk av, se neste side ;)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Sist redigert av pingvin den 23 des 2020, 17:15, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

KawaKjetil

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av KawaKjetil »

Brukte et par dager ser jeg på bildene fra Bourg St. Maurice til Nice :-# :x (inkludert 4 timers forsinkelse pga punktering i Barcelonnette som jeg oppdaget da jeg skulle pakke på sykkelen utenfor hotellet etter en digg fransk frokost) og tok 8 bilder :D
Men her er et fra Vars
Bilde

Og et på vei ned fra Vars (tror jeg) og snap texten taler for seg. Ble litt fascinert da alt annet omtrent var kledd av skog.
Bilde

Du har imponerende mange bilder fra turene dine :thumleft
Må kjøpe meg et actionkamera som jeg kan styre fra driver posisjon, så blir det nok mer bilder i fremtiden.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

KawaKjetil skrev: 06 des 2020, 19:35 Du har imponerende mange bilder fra turene dine :thumleft
Får igjen minne om at bildene har lagt ut senere tid har jeg lastet ned fra nettet ;) Turene er opplevd og til dels dokumentert på første par sidene med egne bilder, men SÅ ofte stopper jeg ikke og er jo dessuten dronebilder, nattebilder med laaaang lukketid etc etc som jeg ikke har hverken kompetanse, utstyr eller tid til :)

Etter Col de Vars går man rett over i den veldig bra og veldig spesielle Col d'Izoard med sitt månelandskap:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

Får ta opp tråden litt igjen. Om hopper over Col de Montgenèvre (som må innrømme ikke helt husker hvordan var) så kommer man til Col du Mont Cenis som er skikkelig artig. Første gang var der ble det litt street racing med 2 lokal helter på RR, hang meg på han første som kjørte forbi meg og når han så det ga han gass og vi parkerte kompisen hans, fryktelig moro :D

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

På bilde over er asfaltveien på høyre side av Lac du Mont Cenis men veien til venstre er grusvei som vi kjørte i 2015:

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

Etter Mont Cenis kommer den spektakulære Col de l'Iseran over til Val d'Isere, med sine 2.764 moh tror jeg det er det høyeste passet i Alpene etter Col de la Bonette som jo jukser litt med ekstrasløyfe. Så av mange regnet som det høyeste. Uansett, høyt er det og fint også.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Da vi var i området i 2015 kjørte vi inn grusveien i hårnålen over og lekte oss i veiene i alpinanlegget til Val d'Isere. Traff kar i bil der inne fra anlegget han bare vinket og smilte :thumleft

Bilde

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar