
Fra FB (auto oversatt):
"Sør-Tyrol vil bremse trafikken på Dolomite-passeringer
For å redusere den økende trafikkbelastningen på de populære Dolomittpassene, har Sør-Tyrol, Trentino og Venezia presentert et felles konsept, «Lavutslippssonen», for trafikkstyring på Dolomittpassene.
Påvirket av dette er blant annet de populære passene Grödner Joch, Sellajoch, Pordoijoch og Campagnolo Pass. Flere tiltak er ment å redusere utslippene av trafikk i Dolomittene fremover:
- Trafikkontroll med digitalt system som ligner på adgangssystemet på Praha Wildsee
- Bygging og digitalisering av park and rideparkeringer
- Innføring av parkeringssystem
- mer kollektivtransport
- shuttlebuss til passene
- Promotering av taubane og kretser.
Ifølge mediaoppslag er det foreløpig ikke forutsett passforbud"
Og:
"Dolo rentals only with reservation: From the summer of 2024, you will need an online reservation to drive on the four Dolomite passes Pordoi, Campolongo, Gardena and Stellajoch. This has been agreed by the responsible traffic authorities in the Italian regions of South Tyrol, Trentino and the province of Belluno. The permits should only be issued if there is not too much traffic on the passes or parking spaces are free. Further details are not yet known."
Dessuten allerede nedsatte fartgrenser KUN for motorsykkel

"Motorcycle-only speed limits in the Dolomites
The routes affected by the 60kph ‘bike-only’ speed limits are the SS42 del Tonale and Mendola – that stretches from Passo del Tonale, through Vermiglio and on to the centre of Forges. It also affects the SP31 of the Manghen Pass, between the beginning of the pass, at the intersection with the SP65 Panoramica della Valsugana, passing through Calamento, Passo Manghen, Ponte Stue, Canton, up to the intersection with the SP232 of Fiemme dir Molina, in the municipalities of Telve and Castello-Molina di Fiemme.
While the new speed limits are being hailed as safety measures to cut accidents, some corners of the Italian motorcycle media are insisting they are further evidence that motorcycles are being targeted by councils and governments to help reduce noise pollution."
Ikke nødvendigvis helt krise det siste, er så svingete at en skal virkelig stå på for å snitte 60kmt.
Så nå i tenkeboksen om skal hive meg rundt å dra dit neste sommer før blir helt krise. Eller la være og huske det slik det var. Må sies at mye veier i Dolomittene så om holder seg unna de mest kjente så er det nok få om noen restriksjoner. Var jo i Dolomittene for par måneder siden...med Fiat 500 med 15hk

Trist, er nok verdens beste MC veier
