Offroad i Alpene

Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
Svar
Online
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

Sør for Andermatt er Gotthard passet. Men er man ikke våken havner man i tunnelen gjennom fjellet så pass på ;) Over fjellet går det altså en vei som ikke er det mest spennende passet MEN tar man den gamle Tremola-veien på brostein så er det noe annet. Irriterende nok så av ymse grunner aldri fått kjørt den selv om vært planen, sist da var 2gr, sludd og tjukk tåke...ikke fristende med hårnåler på brostein så ble vanlige passveien (i bakrus etter landsbyfestival i Andermatt kvelden før så spennende nok) :O

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Online
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

Får nesten ta et par pass til rundt Andermatt, veien rundt der er helt utrolige, vanskelig å arrestere de som mener verdens beste MC veier er rundt her. Oberalppass starter midt i sentrum ved hotel Monopol. Svingene oppover er de deiligste svingene du kan tenke deg, laange, åpne svinger, bra asfalt og gressletter på utesiden om du skulle miste forhjulet :thumleft Første året var i Alpenen kom jeg ned passet til Andermatt, heiv av baggasjen, og kjørte rett opp igjen, snudde på toppen og ned igjen. Neste morgen kjørte jeg opp og ned uten baggasje en gang til før kjørte videre. Aldri gjort dette hverken før eller siden.

Bilde

Tar man 2 overnattinger i Andermatt kombinerer man typisk Furka og Grimsel med Sustenpass, da nhar man en vinner:

Bilde

Bilde

For ordens skyld, er enda flere glimrende pass i området som Klausen (som bringer deg i retning Lichtenstein og videre opp den aldeles nydelige Silvretta Hocalpenstrasse) og Nufenenpass, høysete passet i Sveits. Og flere andre.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Online
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

Hm, planen var å bare dele bilder hadde lastet ned men endt med at sitter å googler etter mer bilder...alpenerden i meg har visst våknet :redface Ja, ja, håper noen andre også koser seg litt med bildene, ingenting vakrere enn en svingete vei i spektakulær natur :D

Tar enda noen bilder fra pass rundt Andermatt da. Nevnte Klausenpass, bare kjørt en gang men nydelig pass.

Bilde

Bilde

Og Nufenen, altså høyeste asfalterte pass i Sveits på 2478moh så 9m høyere enn Galdhøpiggen:

Bilde

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

KawaKjetil

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av KawaKjetil »

Bare å kjøre på med bilder fra Alpene. Vi har bare godt av det de neste månedene :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av AJ »

KawaKjetil skrev: 02 nov 2020, 21:34 Bare å kjøre på med bilder fra Alpene. Vi har bare godt av det de neste månedene :thumleft
Helt enig :thumleft !

Spektakulert bilde av veier jeg mer enn gjerne vil oppsøke :yeyeye :
Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av Bjerknez »

Later som jeg ikke ser.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av Olav K »

Herlige bilder, og herregud som jeg lengter sørover når jeg ser slike bilder. Måtte lykken stå oss bi til neste år, så man kan ta seg en tur sørover på vårparten.

April/mai... det er jo for tidlig for de høyeste alpepassene, men det er uendelig med kjøremuligheter sør i Frankrike f.eks, eller Toscana i Italia.

Tror jeg må begynne å se på muligheter her... 😅😅
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

KawaKjetil skrev: 02 nov 2020, 21:34 Bare å kjøre på med bilder fra Alpene. Vi har bare godt av det de neste månedene :thumleft
Og jeg kan holde på med dette i månedsvis jeg, metaoden for meg når ikke får heroin fiksen om skal fortsette narko-sjargongen ;)

Har lite hull å tett igjen mellom Splügen og Oberalp. Pso San Bernardino er aldeles nydelig bare pass på å ikke ta tunnelen ;) :

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Kjører man fra St. Moritz ned Maloja, over Splügen og Bernadrino, Lucomagno og ned Oberalp til Andermatt har man hatt en bra dag om værgudene er milde :D Passo del Lucomagno er forøvrig morsom å kjøre om kanskje litt mindre spektakulær enn noen av de andre passene. Eneste kjipe med turen er nedi dalen mellom Bernardino og Lucomagno hvor flatt men motorvei så går nokså fort.
Sist redigert av pingvin den 14 nov 2020, 23:21, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Online
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

Om kjører over Klausenpass så er man fort i Lichtenstein. IKKE verdens mest spennende sted, var ufrivillig 2 netter i Vaduz for noen år siden, planen var 1 natt men kjede på kompisen sin Monster begynte å rakle på vei ut av byen neste morgen, viste seg at dårlig klinket. Til alt hell var det et lokalt MC verksted i byen, reneste verkstedet sett ever, sett sykehus som vært mer møkkete enn dette. Og super-røddig, alle verktøy hang på plass, ikke noe rot. Så mer ut som laboratorium så var en opplevelse i seg selv. Så da ble det hviledag og ny natt i Vaduz, men neste morgen var sykkelen klar (måtte bestille nytt kjede) og viste seg at passene vi skulle over var stengt dagen før pga snøvær så var litt blessing in disguise :)

Anyway, fra Lichteinstein går den helt fantastiske Silvretta Hochalpenstrasse til (den nå litt Corona-beryktede) Ischgl, bomveg men verdt hver euro. Sinnsykt med åpne hårnåler opp og slakere og mer åpent ned igjen så fungerer veldig bra å kjøre østover. En av mine absolutte favorittveier ever, synes man ikke dette er gøy så skjønner jeg ikke hva man gjør på MC :thumleft

Vestsiden:

Bilde

Bilde

Bilde

Og ned østsiden:

Bilde
Sist redigert av pingvin den 14 nov 2020, 23:42, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 298
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av Ronning »

Knallbra bidrag. Er det bra asfalt på de der alpeveiene? Ser jo strøkent ut på bildene 🤩

Online
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

Ronning skrev: 03 nov 2020, 20:31 Knallbra bidrag. Er det bra asfalt på de der alpeveiene? Ser jo strøkent ut på bildene 🤩
Nja, det variere jo. Nå er det noen år siden kjørte Splügen men da var asfalten super opp på sveitsisk side men nokså rufsete ned på italiensk side med litt huller og småløs grus...i halvmørke tunneler...i hårnåler :eh Kanskje ikke helt tilfeldig, mye veldig høy veistandard i Sveits, de gjør tinge ordentlig. Lett å tro man plutselig blitt mye bedre til å kjøre MC når kommer til Sveits men alle svinger er laget etter nøye beregnet formel, svingen riktig doserte og bra asfalt og da er det lett å kjøre bra :knegg

Synes noen veier i Dolomittene kan være litt småglatte, nesten så ser det, asfalten litt for lys og slett, nesten polert. Er asfalten litt grovere og mørkere sitter det liksom bedre.

Kan variere opp samme pass for den saks skyld, noe nyasfaltert og andre deler ikke. Ofte litt mer rufsete asfalt høyt oppe. Men mye bra veier og bra asfalt altså, at variasjon i asfalt, veibredde og svingkarakter er en del av sjarmen :D Eller kjøp GS1200/1250 så slipper du å tenke på det ;)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Online
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

Trenger liten pause fra Covid og Trump og hva er vel bedre avkobling enn en dose alpepass :D

OK, vel nede i dalen fra Silvretta så kna man dra sørvestover mot Davos over enda en favoritt, den usedvanlig fine Flüelapass. Helt fantastisk vei og natur :-)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Og sørover mot St. Moritz kan man enten kjøre over Julierpass eller Albula, Julier er mer hovedvei mens Albula er mindre vei men begge morsomme. Julier:

Bilde

Bilde

Bilde

Albula:

Bilde

Bilde

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Borg
Innlegg: 17
Registrert: 12 des 2008, 19:22
Motorsykkelen din: Speed Triple 1050 RS / Tenere 700
Sted: Larvik

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av Borg »

Nå har jeg vært gjennom tråden din fra begynnelse til slutt pingvin og er klar for å hive Covid ut døra. Veldig bra samlet og forfriskende å se alle grusmulighetene :yeyeye
Må si grustur til alpene ikke har vært vurdert før men nå seiler det opp på «bucket list» :D
____________________________

Online
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

Borg skrev: 04 nov 2020, 21:01 Nå har jeg vært gjennom tråden din fra begynnelse til slutt pingvin og er klar for å hive Covid ut døra. Veldig bra samlet og forfriskende å se alle grusmulighetene :yeyeye
Må si grustur til alpene ikke har vært vurdert før men nå seiler det opp på «bucket list» :D
Jo takk :) Begynte jo som tittelen indikerer som mest grustur men sklidd over til mye asfalt. Har i bakhodet litt bilder fra grusveier etterhvert, men kan jo tjuvstarte med ett fra Colle della Boaria :D Ikke kjørt den men er på blokka!

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 298
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av Ronning »

Bratt den siste der 😱 Ser brutalt ut. Syns aursjøveien var ille nok jeg 😂

Svar