Dual sport

For de som er ute etter ny brukt-MC.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 32056
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Dual sport

Legg inn av AJ »

SilverSmurfer skrev: 15 feb 2021, 18:59
Men hvis du ender opp med å få en bedre opplevelse med Royal Enfield enn den du har hatt med KTM så kan det fort hende jeg følger etter.
Langt fra sikkert at jeg ender opp med en Himalayan. Om så skulle skje vil det bli en sykkel i tillegg til den jeg har.
Men jeg er altså veldig interessert i å prøve en. Og det ser jeg fram til :) .
Å sammenligne denne med KTM SA S med tanke på "en bedre opplevelse" er det jo ikke snakk om.
Dette er to sykler med altfor store ulikheter i så måte når det gjelder utseende, størrelse, ytelse og ikke minst utstyrsnivå.
En RE Himalayan prøveskjøres på helt egne premisser siden den er i en helt egen klasse på alle måter.
Ser for meg at denne innbyr til langt "latere" (kose)kjøring over kortere distanser på annen type veier enn KTM 1290.

Så kan man selvfølgelig være skeptisk til kvaliteten på begge merkene, Royal Enfield og KTM.
Selv har jeg hatt svært gode og mindre gode erfaringer med mine to 1290'er.
Ingen problemer i 2020 sesongen med min KTM nr, to, men var ikke like heldig i 2018 og 2019 sesongen selv om alt som gikk galt ble fikset innen rimelig tid på garantien.
Royal Enfield har jeg ingen kjennskap til annet enn at dette er et av verdens eldste motorsykkelprodusenter med opprinnelse i England, hvor det fortsatt sitter folk med en hånd på styret i forhold til fabrikken(e) i Inda.
Som en av verdens eldste motorsykkelprodusenter må man anta at de har lært et og annet om kvalitet i løpet av disse årene...
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 207
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Min motorsykkel: Din MC her

Re: Dual sport

Legg inn av SilverSmurfer »

AJ skrev: 15 feb 2021, 19:12 Som en av verdens eldste motorsykkelprodusenter må man anta at de har lært et og annet om kvalitet i løpet av disse årene...
Jeg så et sitat om at Royal Enfield sykler er bortimot de enkleste syklene å reparere selv, som er en god ting siden de skjelden går langt uten at de trenger reparasjoner.

Men dette en kommentar fra 2012-2013 og de har ser ut til å ha kommet veldig langt siden da.

mekkern
Innlegg: 6156
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Min motorsykkel: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Dual sport

Legg inn av mekkern »

SilverSmurfer skrev: 15 feb 2021, 19:24
AJ skrev: 15 feb 2021, 19:12 Som en av verdens eldste motorsykkelprodusenter må man anta at de har lært et og annet om kvalitet i løpet av disse årene...
Jeg så et sitat om at Royal Enfield sykler er bortimot de enkleste syklene å reparere selv, som er en god ting siden de skjelden går langt uten at de trenger reparasjoner.

Men dette en kommentar fra 2012-2013 og de har ser ut til å ha kommet veldig langt siden da.
og man kan jo kjøpe en "halv sykkel" for tilsvarende servicekostnadene av en stor "premium" mc..
dessuten er de lettskrudde.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 1339
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Min motorsykkel: 1290SAS XL700 KZ900
Sted: Skjetten

Re: Dual sport

Legg inn av dypen »

Monkeeh skrev: 15 feb 2021, 13:56 Ikke akkurat en kjøpsannsonse dette, men passer kanskje best her.
Jeg ser etter en lettere dual sport sykkel 200-300 kubikk og gjerne eldre modeller fra før årtusenskiftet, men det virker som det er langt mellom de som selger slike?
Er det noen som kjenner til markedet for dual sport sykler her til lands?

Jeg har sett litt på import også, og fant denne siden https://www.theparking-motorcycle.eu . Der er det imidlertid mest nedover på kontinentet. Finnes det noe lignende i Sverige/Danmark?
Fint hvis du kan skrive litt om hvorfor du vurderer sykkel på 200 - 300 kubikk ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4

SilverSmurfer
Innlegg: 207
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Min motorsykkel: Din MC her

Re: Dual sport

Legg inn av SilverSmurfer »

dypen skrev: 15 feb 2021, 23:17
Monkeeh skrev: 15 feb 2021, 13:56 Ikke akkurat en kjøpsannsonse dette, men passer kanskje best her.
Jeg ser etter en lettere dual sport sykkel 200-300 kubikk og gjerne eldre modeller fra før årtusenskiftet, men det virker som det er langt mellom de som selger slike?
Er det noen som kjenner til markedet for dual sport sykler her til lands?

Jeg har sett litt på import også, og fant denne siden https://www.theparking-motorcycle.eu . Der er det imidlertid mest nedover på kontinentet. Finnes det noe lignende i Sverige/Danmark?
Fint hvis du kan skrive litt om hvorfor du vurderer sykkel på 200 - 300 kubikk ...
Dual sport er lettvekts terrengsykkel med skilt. Normalen for dual sport sykler er 250-300cc 4t. Veldig få har større motor, og de som har sett krever mer vedlikehold.

Så og si alt som er å få tak i av dual sport er nettopp 250-300.

Selv om man får tak i enkelte med større motor.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 833
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Min motorsykkel: KTM 890 Duke R

Re: Dual sport

Legg inn av pingvin »

SilverSmurfer skrev: 16 feb 2021, 07:35 Dual sport er lettvekts terrengsykkel med skilt. Normalen for dual sport sykler er 250-300cc 4t. Veldig få har større motor, og de som har sett krever mer vedlikehold.

Så og si alt som er å få tak i av dual sport er nettopp 250-300.

Selv om man får tak i enkelte med større motor.
Nå var det nok en del med GS1200 som trodde de hadde dual sport sykkel som ble lei seg :knegg De fleste regner vel i hvert fall type Tenere 700 og KTM690 som dual sport, vel?

Uansett enig med dypen at nyttig å vite hvorfor 250-300cc og også bruksområde, en del asfalt eller mest offroad? Og mhp offroad, er dette mest bra grusveier eller mer knotete terreng?
Sist redigert av pingvin den 16 feb 2021, 12:33, redigert 1 gang totalt.
2020 KTM 890 Duke R
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Lotus2015
Innlegg: 15
Registrert: 08 des 2020, 18:33
Min motorsykkel: Yamaha R1

Re: Dual sport

Legg inn av Lotus2015 »

Hei SilverSmurfer, fikk tak i det nå, tusen takk.
Mvh Lotus2015

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 1339
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Min motorsykkel: 1290SAS XL700 KZ900
Sted: Skjetten

Re: Dual sport

Legg inn av dypen »

Dual Sport har jeg aldri tenkt var kubikkavhengig, mer type sykkel ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4

SilverSmurfer
Innlegg: 207
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Min motorsykkel: Din MC her

Re: Dual sport

Legg inn av SilverSmurfer »

dypen skrev: 16 feb 2021, 14:46 Dual Sport har jeg aldri tenkt var kubikkavhengig, mer type sykkel ...

Det har du helt rett i, men det virker som om mange av de mest populære modellene ligger rundt 250-300

De litt kraftigere dual sport syklene var vanligere før når man kunne konstruere store motorer og lette sykler uten å måtte tenke på miljøutslipp.

Brukeravatar
Monkeeh
Innlegg: 7
Registrert: 20 okt 2018, 21:40
Min motorsykkel: Suzuki SV 650

Re: Dual sport

Legg inn av Monkeeh »

Takk for mange tilbakemeldinger! :thumleft

CRF250 virker veldig tung, 145kg med 23hk synes til og med jeg blir for spedt.
CB500X og Himalayan er vel mer adventure enn offroad, og dessuten veldig tunge?

Nærmest av de som er nevnt er vel KLX300, men jeg kan ikke se at den selges i Norge dessverre.

Jeg er ute etter sykkel som kan håndtere mer enn grusveier, som derfor er veldig lett, hardfør og spartansk - men allikevel klarer en forbikjøring og to uten problemer, og som fint kan brukes til vanlig vei uten at det blir for ukomfortabelt.
Jeg har også inntrykket av at 250-300 kubikk virker som en standard, med noen slengere på 350-400 og noen på 200.

Litt av av grunnen til ville ha en sånn type sykkel er vel 'less is more' stilen, noe enkelt som tåler en støyt og som det ikke er så nøye med. Og motorstørrelsen gir seg litt selv når vekten skal være lav. I tillegg spiller den velkjente, men ufornuftige 'vil ha' faktoren inn. :roll

SilverSmurfer
Innlegg: 207
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Min motorsykkel: Din MC her

Re: Dual sport

Legg inn av SilverSmurfer »

Monkeeh skrev: 16 feb 2021, 16:36 Takk for mange tilbakemeldinger! :thumleft

CRF250 virker veldig tung, 145kg med 23hk synes til og med jeg blir for spedt.
CB500X og Himalayan er vel mer adventure enn offroad, og dessuten veldig tunge?

Nærmest av de som er nevnt er vel KLX300, men jeg kan ikke se at den selges i Norge dessverre.

Jeg er ute etter sykkel som kan håndtere mer enn grusveier, som derfor er veldig lett, hardfør og spartansk - men allikevel klarer en forbikjøring og to uten problemer, og som fint kan brukes til vanlig vei uten at det blir for ukomfortabelt.
Jeg har også inntrykket av at 250-300 kubikk virker som en standard, med noen slengere på 350-400 og noen på 200.

Litt av av grunnen til ville ha en sånn type sykkel er vel 'less is more' stilen, noe enkelt som tåler en støyt og som det ikke er så nøye med. Og motorstørrelsen gir seg litt selv når vekten skal være lav. I tillegg spiller den velkjente, men ufornuftige 'vil ha' faktoren inn. :roll
Himalayan og CB500X er adventure ja, og relativt tunge, ca 200kg begge to.

Og nå vet ikke jeg hvordan du faktisk har tenkt å bruke sykkelen, men gitt den begrensede muligheten for offroad/single track kjøring vi har i Norge vil jeg nesten påstå at feks 2021 CRF300L med 27hk og 143 kg bør være et godt valg, eventuelt CRF250L. Siden noe hardere enn en dårlig grusvei skjelden er lovlig å kjøre. Og hvis det er noe som skal kjøres offroad som du ikke klarer med en CRF250L så har du nok heller ikke lov, og risikerer mangfoldige tusen i bot for å gjøre det. :)

Det som virkelig utmerket seg med akkurat CRF L syklene er at de er de kjent for å være de absolutt beste Dual Sport syklene på veibruk. Altså at man kan kjøre lengre strekninger uten å bli i overkant sliten på dem. Noe som kan være veldig praktisk i Norge. Samt at de krever langt mindre vedlikehold enn konkurrentene, omtrent et oljeskift med 8 eller 12 000 km er det som kreves iht servicemanualen.

Men hvis du virkelig skal ha en grom dual sport i Norge må det vel være KTM eller Husqvarna sykkel som gjelder. Da får du både lavere vekt og mer motorkraft enn hva de japanske merkene tilbyr.

Forøvrig er det ingen av de overnevnte syklene som vil ha noe problem med en forbikjøring. Men det er veldig mange av de lettere dual sport syklene som vil slite med å holde 110 km/t på motorvei. Samt at de vil ha enormt med vibrasjoner i normal kjøring. Noe nettopp CRF L syklene ikke har.

mekkern
Innlegg: 6156
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Min motorsykkel: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Dual sport

Legg inn av mekkern »

synes den gamle xl`n min er passe til slik "div" kjøring.. men kunne hatt bedre egenskaper slik mer moderne har på fjæringsegenskapene..men det virker jo...

https://www.motorcyclespecs.co.za/model ... 0r_83.html
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 833
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Min motorsykkel: KTM 890 Duke R

Re: Dual sport

Legg inn av pingvin »

Monkeeh skrev: 16 feb 2021, 16:36 Takk for mange tilbakemeldinger! :thumleft

CRF250 virker veldig tung, 145kg med 23hk synes til og med jeg blir for spedt.
CB500X og Himalayan er vel mer adventure enn offroad, og dessuten veldig tunge?

Nærmest av de som er nevnt er vel KLX300, men jeg kan ikke se at den selges i Norge dessverre.

Jeg er ute etter sykkel som kan håndtere mer enn grusveier, som derfor er veldig lett, hardfør og spartansk - men allikevel klarer en forbikjøring og to uten problemer, og som fint kan brukes til vanlig vei uten at det blir for ukomfortabelt.
Jeg har også inntrykket av at 250-300 kubikk virker som en standard, med noen slengere på 350-400 og noen på 200.

Litt av av grunnen til ville ha en sånn type sykkel er vel 'less is more' stilen, noe enkelt som tåler en støyt og som det ikke er så nøye med. Og motorstørrelsen gir seg litt selv når vekten skal være lav. I tillegg spiller den velkjente, men ufornuftige 'vil ha' faktoren inn. :roll
KTM 690 Enduro veier under 140 kg, har rundt 70hk og funker både til kjøring i skauen og langturer på asfalt (selv om ikke noe vinner på motorveien). Den er bygd som en tanks og føles mest som en litt stor endurosykkel. Og billig plast så ikke krise å velte. Får de til 50-60.000,- for tidligere modeller 2008-2010.

Men skal du virkelig knote i skauen blir den litt for stor (derfor har 450 også...som også er super på grus. Ikke så super på asfalt).
2020 KTM 890 Duke R
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 32056
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Dual sport

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 16 feb 2021, 14:46 Dual Sport har jeg aldri tenkt var kubikkavhengig, mer type sykkel ...
En liten avsporing, men likevel ikke helt fjernt i forhold til emnet i tråden:

Tidlig på nittitallet ble Yamaha TDM 850 lansert og overrasket en hel MC-verden.
TDM'en skilte seg ganske markant ut og etter hvert ble det spekulerte en del i hva modellnavnet TDM sto for.
Og husker jeg ikke helt feil landet mange på at bokstavkombinasjonen sto for Twin Dual (purpose) Motorcycle, noe Yamaha for øvrig aldri bekreftet. Det ble heller ikke avkreftet, så vidt jeg husker.
Altså en MC med tosidige egenskaper, som kunne i noe begrenset grad brukes på grusveier med de egenskapene en MC bør ha for denslags kjøring, i tillegg til at TDM'en faktisk var ganske sportslig og hadde overraskende gode bremser, noe sportslige motorsykler er kjent for.

Og TDM 850 hadde som navnet tydelig viser, en motor på 850 kubikk.
Så dual sport motorsykler må man kunne si er kubikkuavhengige. Det er allsidigheten som er det avgjørende.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 207
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Min motorsykkel: Din MC her

Re: Dual sport

Legg inn av SilverSmurfer »

Jeg ville heller sagt at de var kubikkuavhengige. Det som har skjedd er vel i praksis at alt over 500cc og 150 kg nå kalles adventure sykler.

Feks ville vel Tenere 700 uten tvil ha blitt kalt en Dual Sport sykkel på den tiden, men nå kalles den adventure.

Men nøyaktig hvor dual sport slutter og adventure begynner er vel ikke den mest interessante diskusjonen. Og enkelte som feks CRF250 Rally vil vel fort kalles både mini adventure og dual sport i samme setning.

Svar