Endelig ny furtebu:-)

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Endelig ny furtebu:-)

Legg inn av bikerdude73 »

Dette var helrått og jeg er misunnelig!!

Gratulerer så mye meg ny grom plass!! :D :thumleft
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Endelig ny furtebu:-)

Legg inn av Kawasaki »

Twister skrev:Det er den benken ja :-)
Om jeg hadde hatt plass og penger, hadde jeg ikke kjøpt kombibenk... Men det duger fint om man ikke tar for store kutt osv...
Størrelsen er fin til mitt bruk. Den har egentlig ganske stor høyde over vangene så jeg fint kan slipe skiver og dreie bremsetromler osv...
Syntes det lignet,ja. Var og hentet meg en brukt sånn en for 2-3 uker siden. Har bare såvidt prøvd den,men tror den skal holde i massevis til mitt bruk. Langsgående auto-matingen fungerte ihvertfall utmerket,dreide fint av en alu-hylse som jeg testet på.Skaleringen på "tvers-matingen" stemte på tiendelsmillimeteren sammenlignet med skyvelære utifra hva jeg selv kunne måle.

Så i den andre tråden din hva du fikk til å lage på den,så da er det godt nok for en slaur som meg.

Du må oppdatere når du har fått montert og prøvd DRO'ene dine,litt ekstrautstyr blir vel aldri feil :thumleft
ikkebike.norwegianforum.net

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Endelig ny furtebu:-)

Legg inn av pelsen »

Kawasaki skrev:Syntes det lignet,ja. Var og hentet meg en brukt sånn en for 2-3 uker siden. Har bare såvidt prøvd den,men tror den skal holde i massevis til mitt bruk. Langsgående auto-matingen fungerte ihvertfall utmerket,dreide fint av en alu-hylse som jeg testet på.Skaleringen på "tvers-matingen" stemte på tiendelsmillimeteren sammenlignet med skyvelære utifra hva jeg selv kunne måle.

Så i den andre tråden din hva du fikk til å lage på den,så da er det godt nok for en slaur som meg.

Du må oppdatere når du har fått montert og prøvd DRO'ene dine,litt ekstrautstyr blir vel aldri feil :thumleft
Stemmer vel bra med tiendeler, hverken skyvelære eller mateskruer er nøyaktigere. Har digitalt skyvelære som viser hundredeler, men det måler jo ikke hundredeler, til de har vi mikrometer :knegg
Furtebua ser bra ut, her kan det jo pumpes ut flere prosjekter pr år, :D men noen år kan man jo bruke til å fikse på gamle prosjekter også, eller bare sitte der og drikke kaffe :vs hele poenget er vel at man skal bruke slike steder til det man har lyst til

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Endelig ny furtebu:-)

Legg inn av Twister »

:roll :knegg
Jeg skal nok få lagt ut till bilder av modifiseringen.. :thumleft
Har veldig lyst til å sette på frekvensomformer til å regulere turtall også... Men må se litt om jeg beholde eksisterende motorer eller ikke.. Om jeg må bytte motor, blir det nok kun på dreiebenken og ikke fresen da den blir mindre brukt..
En annen ting jeg savner fra de litt større benkene er fotbrems. Så jeg tenkte jeg skulle sette på en bremseskive bak der hvor hoveakslingen går ut gjennom benken.. Koble denne til en pedal og microbryter som slipper releet til motoren.. Og om det lar seg gjøre, kunne jeg satt på en spak som jeg kunne kjøre benken begge veier via frekvensomformeren... men dette kan jeg ikke nok om... Noen som kan litt om sånt?? :[-o<

Og til slutt: en hurtigstålholder som dette: http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... s_id=10734 Det med å shimse opp stålet helt nøyaktig er også litt stress da jeg liker også å bruke HS stål en kan slipe i egen form...
Denne benken ble også kjøpt brukt, så en kan koste på litt, tenker jeg da... :-)

Pelsen: Det er alltid gøy med indikatoer som overgår selve måleutstyret ja :knegg Men det ser jo veeeldig imponerende ut da :roll
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Endelig ny furtebu:-)

Legg inn av Crinos »

Jeg tar av meg hatten og bukker. Dette var en MEGET imponerende furtebu... INSPIRERT!

På litt langsikt skal jeg rive nåværende garasje og bygge opp en ny den andre siden av huset (blir da en forlengelse av innkjørselen, i stedet for å måtte kjøre rundt huset for å komme til garasjen). I tillegg så er den som er der i dag noe makkverk av lekablokker og betonglokk som ikke er isolert og står i veien for det nye badet som også er planlagt :P
(kjerringa får nytt bad, jeg får ny garasje) :knegg
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Endelig ny furtebu:-)

Legg inn av tomsnes »

Det eneste som mangler nå, er et staselig tappetårn... :lol
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Endelig ny furtebu:-)

Legg inn av Bjønnavind »

tomsnes skrev:Det eneste som mangler nå, er et staselig tappetårn... :lol
Med Cola eller kaffi? :lol

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Endelig ny furtebu:-)

Legg inn av Twister »

Banditmannen skrev:Wow! Det var litt av ei furtebu! :yeyeye

Går det an å booke en guidet omvisning? :P :p
Hehe... En guidet omvisning?? ja det skulle vært noe... hatt detså romslig at man måtte ha en slik
images.jpg
for å komme seg rundt uten å bli sliten :-)
hmmm... kunne nok tenkt meg enda mer plass... men en stor industrihall, ville blitt veldig upersonlig tror jeg da...
Kjenner jeg blir litt bortskjemt av å ha såpass "mye" plass.. må passe meg for ikke å bli kravstor... :redface
Bare så det er sagt; jeg er MER en fornøyd!!!! :thumleft

Det var hyggelig med besøk av deg i den gamle "furtebua" og du er alltid velkommen i den nye :thumleft eller hvor det måtte være!! :D
Jeg er ganske sosial av meg, så besøk av artsfrender (og andre..) er alltid hyggelig syntes jeg... :prf


Tappe tårn kunne vært på sin plass. men foreløpig holder det med kjøleskap og kaffetrakter... Og da kan man jo ha både Kaffi, Cola og Øl...
Men foreløpig er det fokus på å bli ferdig til å kunne bruke det helt ut.
Så nå er jeg i gang med nytt og større sveisebord. Det blir ca 80x180 med plass til 2x20ltr. flasker (Argon + Mison18) på en hylle ved siden av.
Tenkte jeg skulle ha sveise apparatene på en hylle så de kommer helt oppunder benkeplata, blir litt lettere å regulere på de da.

Ønsker meg en 10mm+ tykk stålplate på toppen, men det blir nok en 2mm plate oppå en 19mm mdf eller noe... billigere....
2013-02-06 07.41.46.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: Endelig ny furtebu:-)

Legg inn av Welshen »

Gratulerer. Dette ser jo flott ut.

:prf
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Endelig ny furtebu:-)

Legg inn av Carpa »

Planer om å furte mye du skjønner jeg :lol:

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Endelig ny furtebu:-)

Legg inn av L-NA »

Carpa skrev:Planer om å furte mye du skjønner jeg :lol:

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Hadde jeg bare hatt en slik furtebu.....skulle furtet kontinuerlig :D :D :D

Hmmm... :sk?

Kansje like godt jeg ikke har det.. :redface

Men Grattis, den ser meeeget bra ut :-)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Endelig ny furtebu:-)

Legg inn av TheHaughom »

Godt det ikke er like enkelt å kjøpe slike furtebuer på nettet, da hadde nok kjøpefinger'n fått kjørt seg!
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Endelig ny furtebu:-)

Legg inn av Twister »

:-) betegnelsen "furtebu" henger igjen siden fra et endel år tilbake da jeg fikk laget en liten plass til å henge verktøy som måtte til for å holde bilen i gang....
Det var ikke noe gøy.... møkkete kald bil som bare måtte være klar til ex`en skulle på skole eller jobb dagen etter... Slikt dreper enhver glede med å skru..
Men når delebyttere på bilverkstedet fakturer masse, kombinert med gjeld, barn og hus... Da var det lite valgmuligheter...

Når jeg tenker meg om, har jeg aldri furtet, hverken i denne eller den forrige "furtebua". denne ikke furte tilværelsen kom vel omtrent samtidig med jeg fikk lappen og kjøpte min første mc for 2,5 år siden...faktisk ikke furtet det heletatt, hverken i eller utenfor bua.... :prf :prf
Og har overhode ingen planer om la det skje heller :thumleft :thumleft
Hverken på den ene eller andre måten...

TheHaugHom: Det er litt slik at byggeprossessen med en slik bu er for meg også litt av gleden... Ville ikke vært det samme om jeg kom hjem og det var klart... Men det noe jeg "sliter" med... Må liksom gjøre alt selv... jobber litt med å prøve å slippe andre til... ( mest for kjæresten sin del, siden jeg fortsatt ikke forstår mitt eget beste.. ) :eh
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Endelig ny furtebu:-)

Legg inn av TheHaughom »

Twister skrev: TheHaugHom: Det er litt slik at byggeprossessen med en slik bu er for meg også litt av gleden... Ville ikke vært det samme om jeg kom hjem og det var klart... Men det noe jeg "sliter" med... Må liksom gjøre alt selv... jobber litt med å prøve å slippe andre til... ( mest for kjæresten sin del, siden jeg fortsatt ikke forstår mitt eget beste.. ) :eh
Hadde jeg hatt kompetansen hadde jeg nok hatt et par slike selv... Ser utrolig herlig ut.
Nå lagres sykkelen ute i det fri sommerstid, og inne i en kjeller (må opp noen trappetrinn osv. for å få den ut). Meget begrenset plass også, ene siden kommer jeg ikke til på sykkelen, da den står inntil veggen.

Så ja, meget lekkert, Twister! Litt småmisunnelig... :notworthy:
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Endelig ny furtebu:-)

Legg inn av Twister »

:vs
Da har jeg fått begynt på oppgraderingen av dreiebenken. monteringen av de små rimelige "dro"ene jeg fikk fra ebay er godt i gang.
Selve indikatorene er avhengig av riktig synsvinkel så de blir stående litt på siden og peke rett mot der jeg står. Så det blir bra ( med briller da... )
Målestavene til tverr og lengdemating er påmontert og det gjenstår å feste/beskytte kablene opp til indikatorene.
Den siste Droèn som skal til fresehode sitt dybdemål, får vente litt da det blir litt mer tilpassing på denne..
Men jeg er fornøyd med både repeterbarhet og nøyktighet sammenliknet med de avlesningene jeg gjør på både benken og skyvelære.. Har ikke kontrollert mot mikrometer enda... Men de har ikke så rå spec. heller da... :P :p
DSC_0075.jpg
DSC_0076.jpg
DSC_0077.jpg
Ellers så begynner "furtebua" å bli til et "verksted"..Det begynner å bli litt møkkete på vegger, litt rotete i hyller og skap, litt flere deler rundt om og lukter av tobakksrøyk, sveis, olje og eksos begynner å blande seg til godlukt...:-)
DSC_0084.jpg
DSC_0086.jpg
DSC_0007.jpg
DSC_0085.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Svar