Prosjekt helårssykkel - Honda NX250

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Prosjekt helårssykkel - Honda NX250

Legg inn av AJ »

fikse skrev:Ja ikke sant at Håkon er et fint navn?! Nå har vi Fredrik, Magnus og Håkon. Og uten at det har vært noen plan bak det, så er jo alle sammen ganske så KONGE :knegg
:knegg
Nemlig! :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Prosjekt helårssykkel - Honda NX250

Legg inn av fikse »

...Og livet er fremdeles en lek :thumleft Har sovet ca 4 timer siste 3 dager. Ikke dårlig det! Er så svimete at jeg neppe egner meg til å kjøre sykkel iallfall =; :lol

Drar tråden tilbake til tåppikk med å melde at Biltilsynet er no rare greier. Var innom der igår og fikk betalt avgifter, så nytt skilt kommer om få dager. Bestilte også prøveskilt for Lørdagen, om ikke skiltene er kommet til da. Så er jeg sikret at sykkelen står hos meg på Lørdag :thumleft
Men tror du KJÆ&%¤ på BT klarte å gi meg vognkortet? Å neida! Og det oppdaget jeg ikke før jeg kom hjem. Kjipagreier.

Men men. Sykkelen er iallfall "my prescious", snaaaaart! Come to mee baby! You will get all my love baby :yeyeye (etter at kjærring og unger har forsynt seg med sine andeler av meg...)
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Første bilder

Legg inn av fikse »

Da var sykkel endelig kommet på tunet :yeyeye

Litt småspennende å kjøre en sykkel som har stått i 3 år, men det gikk veldig fint det. Dekkene er paddeflate av slitasje, så noe nedbrekk ble det såvisst ikke. Men siden oljer og slikt skulle være i noenlunde OK stand, tok jeg sjansen på å stramme gassvaieren et par ganger. Nuvel, dette drar ikke skinnet av pølsen nei. :redface Men for all del, det duger helt greit. Med denne skal det nok være mulig å foreta en "kvikk" og sikker forbikjøring av en bil i 80.
Ingen ulyder fra motor eller gir. Igrunnen veldig lite lyder i det hele tatt. Alt for lite! :twisted Her må det gjøres noe. Er ikke ute etter noe "Harley"-nivå, men denne er rett og slett ekstremt stillegående. På tomgang, med litt annen støy i nærheten, er det faktisk vanskelig å høre om motoren går!

Nok tyt. Litt detaljbilder:

Lakken var skitten, og hadde gjenskinn etter gamle dekaler. En kjapp runde med lakkrens på et lite område fjerner skjolder og avslører en lakk som er overraskende fin:
P1050960 (Custom).JPG
Denne lakken skal vi få til å skinne :thumleft

Dette er den eneste skaden jeg har funnet så langt:
P1050958 (Custom).JPG
Litt epoksylim fikser denne biffen.

Framfelgen er i merkverdig fin stand:
P1050957 (Custom).JPG
P1050956 (Custom).JPG
Svanehalsen er jo et område som normalt ruster som bare rakkeren, men her er det jaggu ikke mye annet enn litt skitt:
P1050955 (Custom).JPG
Første eier har gjort noen desperate forsøk på å fjerne tidlig-nitti-talls-fargene, og blandt annet lakket (!) de turkise belgene:
P1050954 (Custom).JPG
Fremdekket har sett sine bedre dager:
P1050953 (Custom).JPG
Kjedet er så slitt og strukket som det fysisk er mulig å få til, uten at det bare ramler av:
P1050952 (Custom).JPG
Bakdekket er ikke bare av fiin gammel aargang, men også velbrukt:
P1050950 (Custom).JPG
Åpnet et blinklys, for å sjekke tilstand. Godkjent dette:
P1050949 (Custom).JPG
Flere bilder i neste innlegg :-)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av fikse den 06 mai 2012, 08:13, redigert 1 gang totalt.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Flere bilder

Legg inn av fikse »

Litt fler bilder:

KM-stand, som jeg tipper er noenlunde korrekt:
P1050964 (Custom).JPG
Selv skvettlappen ser ut til å være i utmerket stand:
P1050965 (Custom).JPG
Skikkelig slutten-på-80-tallet-front:
P1050966 (Custom).JPG
Forgasser og andre bortgjemte detaljer ser ut til å være i utmerket stand:
P1050976 (Custom).JPG
Skikkelig DIY løftebukk :prop:
P1050988 (Custom).JPG
Tapping av oljer og væsker:
P1050989 (Custom).JPG
Oljefilteret kan ha godt av et bytte, men ellers ser det OK ut. Fant ingen magnetiske metaller i filteret, en grov indikasjon på at motor er noenlunde OK:
P1050990 (Custom).JPG
Luftfilteret kan nesten se ut som at det har stått der fra fabrikken, så her skal det nytt:
P1050991 (Custom).JPG
Høyt henger den, og...? :[-(
P1050992 (Custom).JPG
Venstre side. Ser greit ut under plasten her også:
P1050993 (Custom).JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: Prosjekt helårssykkel - Honda NX250

Legg inn av Sprint »

Flott løftebukk :thumleft ,kan jo justeres i alle retninger.
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Prosjekt helårssykkel - Honda NX250

Legg inn av fikse »

Sprint skrev:Flott løftebukk :thumleft ,kan jo justeres i alle retninger.
:prop: Den funker! Helt sant! :yeyeye

Har fått noen få timer for meg selv i furtebuen, så har fått tømt tanken (som er 100% rustfri), av med hjulene og deretter dekkene av fra felgene, og gaflene. Har og begynt å gå over diverse elektriske kontakter med ACF-50.

Ser bremsekalipper (Nissin 2-stemplers) trenger en runde med stell: Noe seig masse som lå rundt stemplene sørget for at disse er skamtrege. Prøvde å rengjøre og "move", men ga opp. Dyttet begge stemplene ut, og så fort hvorfor det var håpløst å bare rengjøre: Den ytterste støvtetteringene er mer eller mindre gått i oppløsning, og lagt seg inni sylindrene som et lag med sicaflex. Urgh!
Samtidig ser jeg at bremseskiven har fått seg en trøkk en gang i tiden, så den er litt skjev. Så her er det bare å brette opp ermene og bestille deler :P :p

Og takk-o-takk til EBC, som faktisk lager større skive til denne sykkelen! Med brakett for å flytte kalipperen litt ut. Og prisen? 1995,- ferdig levert på døren fra brakes.no. Ikke dårlig det. Da får jeg til og med flytende skive med sånt bølgemønster. I min verden blodharry, men den er større, så da så! 280mm begynner å nærme seg noe moderne greier :thumleft
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Endelig klar til bruk!

Legg inn av fikse »

Etter flere uker med ryggvondt, har jeg endelig klart å få Nixien klar til bruk :yeyeye
Har hatt 1 tur med den, for å teste om den duger som kjøretøy når ryggen streiker. Og det gjør den, heldigvis. Ikke like strøken sittestilling som Deauvillen jeg hadde, men hakket bedre enn Duke-en. Og mange ganger bedre enn bilen, selv om bilen har nydelige seter. Så dette er godkjent.

Mye som gjenstår å få gjort med den, men har iallfall fått smørt opp og justert alt av bevegelige ting&tang, rengjort og smurt alle elektriske kontakter, byttet dekk (og avbalansert, som gikk overraskende greit), overhalt kalipperen med nye tetninger, nye klosser og bremsevæske, ny Royal purple olje og HiFlo olje- og luft-filter, iridium plugg, rengjort og fyllt på med G30 kjølevæske, Afam kjede og drev, og fått lagt opp skikkelig relæstyrt lysforsterker med Osram Night Braker pære.
Og ny olje i forgaffel, samt nye belger.

Overrasket over hvor mye mer futt det ble i sykkelen bare med å få på den ny olje, frisk bensin og nye asfalt-dekk. Nå er den _nesten_ litt sint, selv med det originale eksosanlegget som gir null lyd og har en åpning på størrelse med en lillefinger :-k

Merker at kløtsjen har sett sine bedre dager. Den har vel ikke likt å stå i ro i flere år. Nå er den litt sånn av-på, vanskelig å finne sluringen på den. Ikke noe kupp å kjøre med når en skal snike seg mellom køen av biler, så den skal byttes ganske så snart, om den ikke bedrer seg kjapt.
Nok tyt. Bilder!

P1060193 (Custom).JPG
P1060190 (Custom).JPG
P1060188 (Custom).JPG
P1060189 (Custom).JPG
P1060197 (Custom).JPG
P1060196 (Custom).JPG
P1060195 (Custom).JPG
P1060192 (Custom).JPG
P1060187 (Custom).JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Prosjekt helårssykkel - Honda NX250

Legg inn av AJ »

Ser bra ut!
bra at den ser nesten ut som ny :prf
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Prosjekt helårssykkel - Honda NX250

Legg inn av fikse »

AJ skrev:Ser bra ut!
bra at den ser nesten ut som ny :prf
Takk o takk :thumleft Er godt happy selv. Jeg mener, for 15.000,- pluss denne servicen.

Skal med tiden få gjort litt mer, for å få den i tilnærmet strøken kjørestand:
* Større bremseskive (EBC lager et greit kit med 280mm skive til denne for under 2.000,-)
* Stivere og progressive fjører i gaflene
* Ny bakdemper fra Wilbers
* mer bremselys; i toppboks samt en blinkende kraftig LED-"brikke" for lastebiler, under skiltet.
* LED-blinkers; ikke nødvendigvis for utseende, mer for lysstyrken og strømforbruket sin del
* varmeholker og håndbeskyttere.

Men etter dette, tror jeg jaggu denne baiken er klar for helårskjøring :thumleft Alt virker så ekstremt gjennomført og grundig.
Litt artig å lese om en tysk fyr som har kjørt sin Nixie nesten 100.000KM, offroad!!! Her snakker vi Afrika, Alpene og tilsvarende. Og fremdeles er sykkelen i fin bruksstand. Da _må_ det være kvalitet :knegg
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Prosjekt helårssykkel - Honda NX250

Legg inn av Pollti »

Gratulerer med ny verdensborger ! Selv er jeg for gjenninnføring av venterom på fødeklinikken for det som skjedde der syntes jeg var fæle greier for en sart og følsom sjel :-k Jordmora hadde mere trøbbel med en likbleik og svimmel vordene far med ekstrem angstsvette en med den vordene moder og avkom på vei ut i verden. Ikke ville hun, jordmora altså, høre på mine eminente medisinske råd heller :sk?

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Prosjekt helårssykkel - Honda NX250

Legg inn av fikse »

Takk o takk :D Fødselen gikk så fint så :thumleft
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Litt skryt av David Silver Spares

Legg inn av fikse »

Som tidligere skrevet handlet jeg en alarm fra David Silver Spares i England. Dette er en sjappe jeg har handlet hos i endel år, og har alltid opplevd at kundeserviceen er utmerket, prisene er variable men for det meste rundt halv pris av norske priser, men dessverre noe høye fraktkostnader.
Alarmen viste seg ikke å passe, den var lagt ut feil på siden dems. De la seg paddeflate, og ba meg om returnere den, for å få refundert beløpet. Nå tilslutt viser det seg at de dekker absolutt alle kostnader jeg har hatt! Ikke bare produktprisen og returkostnaden, men jaggu dekker de også MVA og alle gebyrer. Dette hadde de absolutt ikke trengt å gjøre, slike utgifter er i utgangspunktet mitt problem (har jeg erfart fra andre kjøp i fra ytlandet). Så David Silver betalte altså rubb og stubb, uten diskusjon. Kjapt gikk det også, her var det meg som brukte lang tid.

Så 10 poeng til David Silver!

Men så satt jeg her da, uten alarm! Siden jeg parkerer sykkelen på skoleplassen på en stor ungdomsskole i Bergen, tror jeg vi kan si at alarm kan være en _veldig_ smart ting. Er ikke så veldig redd for tyveri (ikke akkurat noe sexy beast den Nixie-en...), mer dette at ungdommen skal sette seg oppå og "tøffe seg".
Etter litt lurking rundtomkring ser jeg det er utrolig mye ræl å få tak i. Mye bling-bling, og lite fokus på at det skal tåle fukt og skitt. Ser for meg at en slik alarm fort kan bli en dyr og frustrerende affære, når den kortslutter seg selv og nekter plent å starte sykkelen...
Spyball lager gode alarmer som tåler det meste. Men fyttekatta for noen priser. Opptil 2.000,- NOK pluss MVA og gebyrer, det er litt drøyt. MetaSystem er et annet godt merke. De lager original-alarm til flere kjente MCmerker. Blant annet var alarmen på min forrige sykkel (Duke 125) en enhet fra MetaSystem. Det var vel en av få ting som aldri sviktet på den sykkelen..... :-)å
Metasystem M357T-V2 er en universal-versjon, som kan monteres på det aller meste av sykler. Selve enheten er liten, og det følger med 1 vanlig liten fjernkontroll for å ha på nøkkelhanken, samt en egen fjernkontroll som er beregnet for å erstatte plastikken på din originale nøkkel! Den er i kategorien "Thatcham Cat 1", dvs godkjent i England som både startsperre og tyverialarm. Ifølge Gjensidige så aksepterer de alarmer som har denne merkingen, så i praksis er alarmen av godkjent type.
atsironis er en fyr på ebay.co.uk som selger disse, til høystbydene. For det meste går de for et sted mellom 40 og 80 Englandske pund, pluss pluss. Langt mer akseptabel pris, med andre ord.

Så enden på visen for min del er at jeg finner en alarm som er relativt rimelig, og minst så brukervennlig som den jeg først hadde sett meg ut. God knall!
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Fjæring og sånt.

Legg inn av fikse »

Nå har jeg fått kjørt sykkelen litt. Litt uvant å kjøre en sykkel med så ekstremt bløt fjæring. Dette er faktisk ikke helt ideelt for de veiene jeg kjører på. Det blir litt mye gynging, rett og slett. Men potensialet er der! Dette kommer til å bli en flott helårssykkel, det føler jeg meg ganske så sikker på!
Pga dårlig rygg har jeg nå fått ligge på sofaen i et kjedsommelig antall dager, og PC-en er flittig brukt. Har brukt mange timer på å finne mest mulig tester og brukererfaringer på dempere. Wilbers er et merke som har fristet. Kostbart, men bra greier. Hyperpro virker til å være i samme klasse, men har kanskje enda mer solide materialer. Som Wilbers, vil Hyperpro gjerne at du handler både framfjører og bakdemper i samme omgang. For å matche egenskapene til hverandre, opp mot fører og kjørestil. Det jeg liker med Hyperpro er at en kan komme med spesielle ønsker. Som for min del, som har en råtten rygg og nok vil dra stor fordel av et oppsett som er såpass mykt at det svelger unna de værste hølene i vestlandske "kyrastier", uten at det kollapser når jeg måker inn frambremsen. At det bedrer kjøreegenskapene også om vinteren er jo ikke feil heller! Gode argumenter for å svi av 5-6-7 høvdinger til fjøring på en sykkel til 15.... :prop:
Skattepenger here we come!
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Prosjekt helårssykkel - Honda NX250

Legg inn av lazyboy »

http://www.maartensimport.no/Wilbers_dempere-8751s.html" onclick="window.open(this.href);return false;
:thumleft

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Prosjekt helårssykkel - Honda NX250

Legg inn av Jompa »

Gratulerer!
Du skrev at du jammen ble 4-barnsfar, kom det som en overraskelse ? :lol
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar