Tilbake til utfordringene med å få sykkelen til å gå etter at den ble kjøpt.
Når jeg hadde fått gnist på alle pluggene jf innlegg ovenfor ble oppmerksomheten rettet mot forgasserne. På dette tidspunkt måtte det gis rikelig med choke for at motoren skulle gå.
Jeg har ikke skrudd mer en nødvendig på forgasserne enda, jeg ser for meg at dette blir et vinterprosjekt. Men når jeg observerte forgasserne ovenfra etter å ha tatt bort luftfilteret så jeg at «sliderne» som ligger øverst i forgasserne ikke beveget seg på to av forgasserne. Dette er stempler med en nål i enden som ligger horisontalt og som skal trekke seg tilbake vha vakuum når det gis pådrag.
11E625EF-6AC2-4F5A-B963-E3CC401A8F02.jpeg
Bildet viser en slikt stempel. Det viste seg at årsaken var ar stempelet var løsnet fra gummimembranen slik at stempelet ikke fulgte med når membranen trakk seg tilbake. Bare å trykke stempelet på plass og så virket alt som det skulle.
Videre ble fokus rettet mot bensintanken. Selv om sykkelen er utstyrt med tankmåler og i tillegg varsel for lavt tanknivå har den også bensinkran med egen stilling for reservetank. Kranen sto på vanlig, dvs at det i bunn av tanken befant seg omlag 4 liter bensin som det ikke har blitt brukt av. Risikoen for at det fantes ulumskheter i bunn av tanken gjorde at jeg tømte tanken og leverte til gjennvinningstasjonen. Fylte på litt ren bensin og ristet sykkelen før også dette ble tappet av. Har etter dette fylt 98 oktan og lar bensinkranen stå på reserve slik at jeg bruket av hele tankinnholdet. Tankmåler og varsellampe ser ut til å fungere som det skal.
Fremdeles gikk ikke motoren uten choke. Jeg gav da en skikkelig hestekur med mangedobbel dose forgasserrens. Etter ikke veldig mange mil ble ting bedre, og nå går motoren greit uten choke når den har blitt varm.
5ED5E284-FEE2-4110-8FDD-CCE01E752F1F.jpeg
Bildet viser siden av forgasserne. Bak de store lokkene ligger membranene som styrer stemplene omtalt ovenfor. Skrutrekkeren peker på slangen for overløpet på forgasser nr to (venstre fram). Slangen er plugget med en skrue i enden, når denne tas bort kommer det bensin ut. Dette betyr at flotørnålen ikke stenger og at forgasseren rennet over av bensin. Jeg følger med på dette, men planen foreløpig er å utsette forgasseroverhaling til vinteren.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.