'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Svar
Brigg
Innlegg: 126
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Noen eksempler på elektrisk hjemmemekk.

Her er kompressor og soleonider for regulering av lufttrykk i demperne som er plassert helt bak på sykkelen, under toppboksen. Minus til soleonidene er bare surret sammen og var tapet rundt med eltape. I tillegg var det via klemkoblinger koblet til den blå og hvite ledningen til strømforsyningen til kompressoren. Denne ledningen gikk fremover og ende i nærheten av batteri og sikringsboks, men uten å være tilkoblet noe.
E73CD077-0543-45AA-9AF5-722C35DB7F67.jpeg
Den hvite til høyre er loddet inn på minus til HB blinklys. Og den har kanskje sammenheng med neste bilde der det er en rød ledningsstump koblet på blå pluss til baklysene på en kontakt på venstre side under passasjersetet. Også her var det surret eltape rundt.
1C863B27-7FA8-4E8A-9842-674C7EC34BA0.jpeg
Og her er hvordan de har løst tilkoblingen av ekstra markeringslys på skjørtet nederst foran på sykkelen.
CA9F8D18-64DA-48C7-A51E-69A7EF6B0AAB.jpeg
Klemkoblinger på ledningene til markeringslysene i blinklysene foran. Og klemkoblingen er satt på en på hver side av kontakten slik at det ikke var mulig å koble fra hverandre denne. Og det beste av alt, det var gjort på samme måte på begge sider, så prinsippfast har de vært de som koblet dette en gang i tiden.

Slike ting synes jeg det er greit å få ryddet opp i og koblet skikkelig. Og om det skulle bli behov for strømforsyning til noe utstyr bak på sykkelen blir det lagt opp ledning fra sikringsboksen med egen sikring i stedet for å tyvkoble inn på ledningsnettet til lysene.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brigg
Innlegg: 126
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Ble radiotaushet fra meg en periode. Men jeg har puslet på med stort og smått.

Er ferdig med gjennomgang av det elektriske inkl. bytte til ny sikringsboks med mini flatsiikringer.

Når jeg fjernet masse eltape rund en kobling på ledning fra bremselysbryter på styret fant jeg dette.
6DD3E328-FC37-4110-84CF-245DA17C9400.jpeg
Kontakten de har tjuvkoblet seg inn på går inn på sykkelens ledningsnett bak hovedlykten. Legg merke til kontakten, der er det en svart og en gul/grønn ledning i tillegg til de to som bremselysbryteren er koblet til. Hva svart og gul/grønn er kommer ikke frem på el-diagrammene i verkstedhåndboken, men jeg fikk tidlig mistanke om at det har noe med cruisecontrollen å gjøre.

Kom etter hvert på å sjekke tilsvarende ledning på cluthen. Der har ledningen 4 ledere. To gir signal til starterkrets og er NO (normaly open) slik at kretsen sluttes når clutchhendel betjenes. De to andre lederne er NC (normaly closed) slik at denne kretsen brytes når hendelen betjenes. Hensikten med NC-kretsen er å gi signal som kobler ut cruisecontrollen når hendelen betjenes.

Det som antagelig har skjedd med bremselysbryteren er at den har blitt byttet, men at det er satt på en bryter ment for en sykkel uten cruisecontroll. Når svart og gul/grønn ledning bare var klippet sto kontrollkretsen åpen hele tiden, noe som forklarer hvorfor jeg ikke har fått cruisecontrollen til å virke. Løsningen ble slik:
0C70DB81-05A0-4531-996D-AEA1492FD31A.jpeg
Satte inn et rele som styres av bremselysbryteren. Vanlige «ekstralysreleer» som er i handelen er NO og koblet sammen når de får styringssignal. Valgte derfor å bruke et vekslende rele, disse har en NC-krets og en NO-krets som det veksles mellom når releet får styringssignal. Brukte NC-kretsen og bare isolerte tilkoblingen på NO-kretsen. På denne måten er kretsen for cruiscontrollen vanligvis sluttet, men brytes når bremehendelen betjenes og bremselyset tennes. Så blir det spennende å teste om cruisecontrollen virker når sykkelen kommer på veien.

Ellers har jeg fått alt av deler i hus slik at det er klart for å begynne å skru ting sammen igjen. Det som skal byttes er en skive og to halvmåner som holder denne skiva på plass på enden av midle gear. Så skal skiftegaffel for andre gir samt termoststen byttes. Bytter også alt av oringer, simmeringer og pakninger inne i motoren mens jeg har mulighet for det.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5412
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Dette har du god kontroll på og veldig bra du kontrollerer sikringer, releer, kontakter osv da slipper du disse små irriterende overraskelsene senere. Det som var brukt mye av før som er veldig irriterende i dag er gamle scotchlok som i min verden fjernes, de nye med lim er kanskje bedre men er ikke utbredt brukt hos meg. Du har nok funnet feilen på cruisekontroll som sikkert vil operere normalt med relé men har du sjekket om det er mulig å kjøpe brukt eller ny bremselysbryter for sykkel med cruisekontroll … da slipper du å improvisere. Uansett alt dette ser veldig bra ut og med nyankomne deler i hus er det bare å glede seg i denne tråden :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brigg
Innlegg: 126
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

@dypen Fokus nå er å få sykkelen i god kjørbar stand. Først motor/gir, og deretter bremser, dekk osv. Men jeg venter med å legge mye tid og penger i det andre før jeg vet at motor/gir fungerer tilfredstillende. Derfor en quick fix på bremeslysbryteren i denne omgang, så får vi se etterhvert. Men det begynner å bli vanskelig å få tak i enkelte deler til denne sykkelen, uten at jeg har brukt mye tid på å lete etter bremselysbryter.

Uansett er ikke ambisjonen min å bringe sykkelen tilbake til original stand. Satser heller på å få til en godt fungerende brukssykkel som ikke ser helt ille ut.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5412
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Skjønner det men samtidig liker jeg det jeg ser av utført arbeide. Tenk om dette hadde vært normalen for arbeide som utføres rundt omkring, da hadde mye materiell hatt god levetid :thumleft

Se bare på ettermontert utstyr på mc, biler, bobiler etc Nesten alt bærer preg av hastverk.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brigg
Innlegg: 126
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Da har jeg fått demontert midle gear.
07D78F7F-DDBD-45FB-944D-0A4F144E1DFE.jpeg
Årsaken til trøbbelet med 2. gir er slitasje på halvmånene som holder ytre del av midle gear sammen. Gammel halvmåne til høyre, ny til venstre.
80D7DD37-9A59-44F6-923F-B7AE51DDC7E3.jpeg
Som bildet viser er det betydelig slitasje der halvmånen har ligget i sporet i akslingen. Ny er 3,05 mm tykk, den gamle er under 2,4 mm der den er nedslitt.

Så til spørsmålet om undercutting av «dogs» på 2. gir eller ikke. @mekkern hadde innspill rundt dette tidligere i tråden. Noen som tør mene om giret på bildet er OK eller om det bør slipes?
0E41F010-CACE-440F-B5E7-EA7785611678.jpeg
Ut fra det jeg har lest og hørt om 2. girproblemet på disse syklene er det halvmånene som er problemet, disse hadde feil stålkvalitet. Det er ikke mye snakk om undercutting i tillegg til bytte av halvmånene.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

mekkern
Innlegg: 7640
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av mekkern »

Litt vanskelig å se på bildet- ser heller ikke delen det går mot.
Hvis 0.6mm er himmel/helvete så se på delene hva det betyr for grepet og om det da er tilstrekklig inngrep med plane flater.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brigg
Innlegg: 126
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Motparten mener jeg et OK, her er det ganske kvasse kanter.

Når jeg sammenligner med de andre girene ser jeg at det på 2. gir er mer avrundet i kantene på den siden av «dogsene» som er i inngrep. Så kanskje like greit å slipe mens jeg har giret i biter. Det koster ikke annet en tiden jeg bruker.

Men risikerer noe med tanke på herdingen av giret om jeg sliper? Om det bare er overflateherdet er det kanskje slitt gjennom herdingen allerede? Og vil dette ha noen praktisk betydning for levetiden på giret?

Dette er deler som er ute av produksjon, men sikkert mulig å finne på bruktmarkedet etter hvert som slike sykler blir hugget av ulike årsaker.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

mekkern
Innlegg: 7640
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av mekkern »

Brigg skrev: 01 jun 2024, 16:59 Motparten mener jeg et OK, her er det ganske kvasse kanter.

Når jeg sammenligner med de andre girene ser jeg at det på 2. gir er mer avrundet i kantene på den siden av «dogsene» som er i inngrep. Så kanskje like greit å slipe mens jeg har giret i biter. Det koster ikke annet en tiden jeg bruker.

Men risikerer noe med tanke på herdingen av giret om jeg sliper? Om det bare er overflateherdet er det kanskje slitt gjennom herdingen allerede? Og vil dette ha noen praktisk betydning for levetiden på giret?

Dette er deler som er ute av produksjon, men sikkert mulig å finne på bruktmarkedet etter hvert som slike sykler blir hugget av ulike årsaker.
dette er grunnen til at jeg ikke slipte mitt 3 gear men fikk tak i et nytt å slipe-hadde jeg slipt det gamle ville jeg gått gjennom settherdingen siden det var såpass avrundet.
2 gear er jo ikke det gearet man bruker mest men heller er "innom" så det tåler jo en del selv om herdingen er delvis borte.
Husk at man må slipe inngrepsflatene på begge drev.
3 gearet på xl`n min er "arbeidsgearet" på gruskjøring så det må være ok.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7004
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Jompa »

Har du sjekket cmsnl.com ?
Det ser ut til at de har tannhjul uten at jeg har sett ordentlig etter.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brigg
Innlegg: 126
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

@Jompa Jeg har brukt mye tid på ulike delesider uten å finne disse drevene. Og uansett ville prisen neppe passe for et lavbudsjett prosjekt :-)
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brigg
Innlegg: 126
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Måtte lese meg opp på dette med underkutting. Jeg hadde ikke forstått at greia er å slipe i en liten vinkel både på hann-del og hunn-del slik at de ved belastning dras sammen pga nevnte vinkel.

3. og 4. gir har undercut fra fabrikk mens 1. og 2. ikke har det. På senere modeller ble dette endret slik at også 2. gir fikk undercut. Jeg valgte derfor å slipe 2. gir mens jeg har giret i biter.

Startet med å lage meg en vinkel som er kort nok til å gå ned i fordypningen på hunn-drevet. En vinkel er 90 grader mens den andre har samme skrå som undercuten på 3.gir. Delte en 8 mm skive, innvendig radie på denne stemte godt med utvendig radie på hann-delen. Slik kunne jeg holde kontroll på at jeg slipte til riktig utvendig radie.
A3AB7B1C-A277-4851-91D3-5EC880061C1E.jpeg
Brukte diamantsliper på dremelen. Slipte først 90 grader på den siden som var avrundet til det ble kvass kant på toppen. Målte så bredden på alle tre og tilpasset bredden slik at alle ble like brede. Slipte av 0,3 mm i bredden i denne prosessen.
2EA8D9EC-98AD-4DDE-84C5-1632F2F0CB1A.jpeg
Slipte så skrått etter vinkelen hentet fra 3. gir. Slipte skrått på begge sidene av dogsen.

Fant så en slipestift som passet med innvendig diameter på hunn-delen. Slipte skrå med samme vinkel som 3. gir på begge sider av hver utsparing.
2EEB9F6D-129E-4057-A41E-7C2FE4C29B1F.jpeg
Måtte lage meg en presse for å komprimere fjæra når giret skulle plukkes fra hverandre. Brukte samme når det skulle monteres sammen igjen.
817DCB61-6BD8-4749-B94E-D5D7A35C775C.jpeg
Bare å jekke høyt nok slik at kanten på akslingen kommer over mutteren, så kan halvmånene som låser det hele sammen smettes på plass før jekken senkes igjen.
77543E5F-68E6-420F-BAD6-71204157EC86.jpeg
Har også byttet skiftegaffel for 2. gir og tetninger for gir-og clutchaksler. Er nå klar til å sette sammen de to delene av blokka igjen. Dette er en milepæl i prosjektet når jeg nå har begynt å skru ting sammen igjen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Toalmar
Innlegg: 366
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Sted: Gjøvik

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Toalmar »

Så morsomt og følge denne sykkelen tilbake til livet :thumleft
Denne typen emner skulle det vært flere av.
Ekstra fint når de som har disse emnene bruker litt tid på og ta bilder som legges ut,
samt at man bruker litt tid på og forklare hva man gjør :twothumbs: :twothumbs:

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5412
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Må si meg enig med @Toalmar der! Imponerende at du går på og sliper dette på frihånd uten stasjonær fres, også kreativ presse der du tar det du har og det bare funker. Dette går veien :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7640
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av mekkern »

No guts no glory! :prf
sjekket du med farge eller noe at alle hakkene ble like? slik at du får lik belastning på alle?
Stilig presse-men for en akselpatent-man skal ha bra olje med det systemet der ja...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar