Restaurering av '48 Norton ES2

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Svar
Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Sted: Der øst møter vest.

Restaurering av '48 Norton ES2

Legg inn av Hansien »

Oppretter en tråd her på forumet for å forhåpentligvis greie å samle informasjon og dokumentere prosessen med restaureringen av min Bestefars Norton ES2.
IMG_20210515_141218.jpg

Dagen i dag gikk bare bort på å gå over sykkelen, ta en skikkelig nedvask så det blir litt mer hyggelig å skru på den og knipse et par bilder i nåværende stand.
IMG_20210515_104835.jpg
IMG_20210515_114301.jpg
IMG_20210515_114256.jpg
IMG_20210515_105833.jpg
IMG_20210515_141037.jpg
IMG_20210515_141238.jpg
Målet nå i første omgang er å få den til å starte igjen og fikse det nødvendige for at den skal være teknisk fornuftig å kjøre med så jeg kan ta ut igjen skiltene og ta meg en tur eller to. Lysten er stor på å kjenne hvordan eldre britisk sykkel er å håndtere.


Kjente feil:
- Starter ikke
Det ble konkludert i sin tid at magneten i tenningsystemet(?) er kaputt. Skal prøve å finne ut om det lar seg gjøre å modernisere dette da jeg har skjønt at dette er en gjenganger av min bestefar som til dels har blitt bekreftet etter å ha søkt litt rundt problemet

-Mangler batteri
Må finne ut om det skal være 6V, 12V eller noe annet.

- Dempere høyst trolig kaputt
Usikker på om det er nok å overhale disse eller om det må skaffes nytt.

-Dårlige bremser.
Sykkelen har stått i ro de siste 10-15 årene. Gå over og se om det er mer enn bare en justering som trengs.

-Rustet hull og bulk i bensintank.
Hullet er fikset, men ble aldri gjort mer enn å reparere, sparkle og hive et klistremerke over. Tenker tanken en gang blir levert til kyndig personell og fikset opp igjen skikkelig.

-Bulker og småskader rundtom
En gang langt frem i tiden blir det vel å få rettet opp alt slikt. Kanskje til og med et nytt strøk lakk.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Restaurering av '48 Norton ES2

Legg inn av mekkern »

Bygg om til 12volt og batteritenning og spar deg selv for mye problemer. en får jo nye "magnethus" for å putte inn systemet i også.:thumleft

skikkelig fin sykkel :twothumbs:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Restaurering av '48 Norton ES2

Legg inn av AJ »

Hey!
Artig med en slik tråd. Veldig interessant!
Minner mye om den gamle A.J.S.'n, som en gammel ungkarsonkel hadde stående i låven på gården jeg vokste opp på rett borti høgget her jeg bor.
Var mange slike engelske sykler rundt omkring på østlandsbygdene.
Men de fleste ble dessverre ikke tatt så godt vare på etter hvert...

veldig bra at du og andre tar ansvar og sørger for å ta vare på disse historiske klenodiene for ettertiden :thumleft .
Blir spennende og interessant å følge med på denne tråden, helt klart :D :prf !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 111
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200 GS Adventure

Re: Restaurering av '48 Norton ES2

Legg inn av Maschev »

En smykke av en sykkel! Blir spennende å følge dette prosjektet :)

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Restaurering av '48 Norton ES2

Legg inn av Gammelsmurfen »

Så artig! Det gjør det jo litt mer spesielt når den kommer fra bestefaren din.
Den så mye bedre ut bare etter en grundig vask, ser tilsynelatende ut som et godt utgangspunkt.
Fant denne, også en 48-modell som de starter opp etter lengre tid virker det som https://www.youtube.com/watch?v=aDHKAFOy7p8
Lykke til med reparasjon/restaurering!

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Restaurering av '48 Norton ES2

Legg inn av dypen »

Du verden så morro, smykke er nevnt og det er det :thumleft Sykkel’n er jo veldig fin og få den i god bruksstand er viktig selv om det kan ta litt tid. Av erfaring føles en vinter som all verdens god tid men er du litt avhengi av andre kan tida gå fort. mekkern nevner en fornuftig oppgradering.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

KawaKjetil

Re: Restaurering av '48 Norton ES2

Legg inn av KawaKjetil »

Spennende prosjekt og nydelig sykkel. Lykke til :thumleft

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Restaurering av '48 Norton ES2

Legg inn av MGR1 »

Norton ES2 er en fin sykkel. Magneten kan fikses, og når de først fungerer så gjør de det i ca. 30 år. Hvis du bygger om til batteritenning pådrar du deg et nytt problem; at du er avhengig av dynamoen og ledningsnettet. Dynamoen er heller ikke dimensjonert for den ekstra lasten som tenningssystemet trekker.

Du kan kontakte Flobergshagen Elektromekaniske og høre om han fortsatt fikser magneter: flobergshagen.no

Alternativt kan du sjekke med noen engelske firmaer, som: https://www.themagnetoguys.co.uk/lucas-magnetos, http://www.vehicle-electrical-rewinds.c ... pairs.html

Ellers lønner det seg å være aktiv på nett og melde seg inn i relevante klubber, som: https://www.nortonownersclub.org/, nvmc.no

Svar