Honda CBX750 1988 Byggtråd

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Svar
kasparhz
Innlegg: 61
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
Motorsykkelen din: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz »

Har kommet langt på det elektriske på sykkelen, skal laste opp flere bilder senere
Blinklys.jpg
Begynte også på et feste til det nye speedometeret
Speedomount.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av Ronning »

Lykke til med det elektriske! Bra bildedokumentering her også.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av Jompa »

Hva slags erfaring har du med de der lodde og krympehylsene ?
Selv har jeg litt blandete erfaringer med dem.
Plasten blir gjerne for varm og brent før loddetinnet smelter, eller så smelter tinnet bare halvveis.
Mulig jeg varmer hylsene på feil måte.

Ser forresten at du har brukt "vanlige" kontakter. :eh :eh
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

kasparhz
Innlegg: 61
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
Motorsykkelen din: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz »

Ronning skrev: 18 feb 2018, 21:28 Lykke til med det elektriske! Bra bildedokumentering her også.
Natt til lørdag holdt jeg på til kl 02.00, var litt trøtt å tenkte å jeg skulle teste ut om jeg hadde koblet de nye holkene riktig.
Langlyset funket ikke å da jeg skrudde på blinklysene, begynte frontlykten å blinke i takt med blinklysene... Da tok jeg kvelden :knegg




1: Funksjonstest
2: Kartlegging og koblingsdiagram
3: "Lodd-og-lim" koblingene
4: Forlenger og overgang til ledningsnett.Bilde

@ Jompa

Nei, må si jeg virkelig liker lodd-og-lim skjøtene, jeg bruker varmluftspistol for å varme de. Passer på å varme opp fra alle sidene slik at plastikken ikke blir brent.
Ja, Med speedometeret fulgte det med "Orginale" koblinger. Får se om jeg bytter ut desse med noen som er vanntette etterhvert. Noen som du mener er bedre?


On another note, jeg begnner virkelig å like looken med skinn "Strap-downs"... :-k

Bilde

Brukeravatar
Faraday
Innlegg: 105
Registrert: 16 nov 2017, 20:32
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 *SOLGT*

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av Faraday »

Rød tank/kåper med beige striper, kombinert med brunt skinnsete hadde vært kult!

kasparhz
Innlegg: 61
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
Motorsykkelen din: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz »

Sleit med tenninga på sykkelen, å begynte å søke meg frem. Viste seg at jeg hadde ledningsbrudd fra pulsgeneratoren.

Videre elektrisk;
Jeg har ingen ladespenning.
Motstanden fra altinatoren er 0,6 Ohm mellom viklingene. Mot jord er den tett. Noen som vet hvilken motstand desse burde ha?

Målte mellom de og jord når sykkelen gikk, å fikk 0 V AC
Noen forslag?

Fedigstilte braketten også. Den skal lakkeres sammens med annet smått.
BildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av Ronning »

kasparhz skrev: 19 feb 2018, 00:08
Natt til lørdag holdt jeg på til kl 02.00, var litt trøtt å tenkte å jeg skulle teste ut om jeg hadde koblet de nye holkene riktig.
Langlyset funket ikke å da jeg skrudde på blinklysene, begynte frontlykten å blinke i takt med blinklysene... Da tok jeg kvelden :knegg
Hehe, klokka 02. bør iallfall ikke jeg drive med strøm, for å si det slik. Spennende å følge bygget her!

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av Jompa »

0,36 til 0,54 ohm på min Kawasaki, og ca 50 V mellom hver av fasene med motor i gang.
Jeg vil anta at Hondaen skal være i nærheten av samme resistens og spenning.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

kasparhz
Innlegg: 61
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
Motorsykkelen din: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz »

Jompa skrev:0,36 til 0,54 ohm på min Kawasaki, og ca 50 V mellom hver av fasene med motor i gang.
Jeg vil anta at Hondaen skal være i nærheten av samme resistens og spenning.
Hadde antatt dette. Får som sagt 0V mellom fasene, men sliter med å redgjøre for hvorfor jeg ikke får spenning ut. Laderegulatoren gir ut 12V til alternatoren

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


kasparhz
Innlegg: 61
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
Motorsykkelen din: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz »

Det er aaaalt for lett å glemme tiden... men, nå har vi lading BildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


kasparhz
Innlegg: 61
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
Motorsykkelen din: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz »

Har du ikke mc-henger? Lag mc-henger.Bilde

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


kasparhz
Innlegg: 61
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
Motorsykkelen din: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz »

Et par teaser'e fra dagen BildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av Jompa »

De to delene du holder i handa, er det lenkearmer til bakfhæringa ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

kasparhz
Innlegg: 61
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
Motorsykkelen din: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz »

Jompa skrev:De to delene du holder i handa, er det lenkearmer til bakfhæringa ?
Nei, det er nye braketter til forhvilerne Bilde

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


kasparhz
Innlegg: 61
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
Motorsykkelen din: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz »

Helgen som var handlet mest om å få unnagjort litt fabrikkering. Noen deler måtte lages, noe måtte tilpasses. Den regla der.


Fothvilere.jpg
Fothvilerne er laget fra 20mm aluminium.
Bilde 1: Hulltaking
Bilde 2: Prøvemontering av vibrasjonsdempere å bremsepedalmontering.
Bilde 3: Avrundet braketten og slipte ned kantene. Gikk så over overflaten med 320, så500 grit sandpapir
Bilde 4: Skulle egentlig lakkes sort... Nå er jeg ikke sikker :scratch :knegg
bakbrems.jpg

Bilde 1: Måling av bremsesylinder og fothviler.
Bilde 2: Borret og gjenget hull til bremsesylindern.
Bilde 3: Testmontering
Bilde 4: Montèring på sykkelen. Bremsevæskebeholdern kan ses rett ved sylindern.
skiltoppheng.jpg
Grunntanke: Lag den så liten som mulig.
Setebunn.jpg
Under setet er all elektronikken, å jeg trengte litt mer plass enn rammens høyde, så løsningen ble å få knekt platen i en slik vinkel at den kunne huse all elektronikken.
20180225_140715.jpg
Begynte såvidt på tanken, men det får vente.
20180226_065347.jpg
På vei på jobb mandag. Det er greit at sykkelen ikke er helt ferdig like vell :P
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar