Suzuki GSX1100EF prosjekt

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Svar
Brukeravatar
Con
Innlegg: 76
Registrert: 17 sep 2011, 19:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1100EF ++
Sted: Hordaland

Suzuki GSX1100EF prosjekt

Legg inn av Con »

Gikk forbi enda en gammel Suzuki. Stoppet. Gikk tilbake. Spurte om den var til salgs. Kjøpte den. Skubbet den hjem i garasjen og gikk inn for å angre :roll
Men, nok om meg!

Sykkelen det dreier seg om er en sliten GSX1100EF med forholdsvis OK både kåper og sete.
Tilstanden på motor er uviss da den ikke har vært i gang på ett par år, med unntak av en kjapp oppstart sist sommer.
Fikk høre at det har vært noe rusk i tanken slik at gasserne i alle fall må få seg en rens.

Her er sånn ca det jeg har sett må gjøres hittil:
- Plukke av kåpene og gi de ett hjem hos noen som liker de! (hvis noen som leser dette liker slikt, kan de få kjøpe de av meg(evt bytte mot noe jeg trenger))
- Rense gassere!
- Bytte tetninger og olje i fremgaffel!
- Generell service på motor! (ventiler må justeres, og slikt fører jo ofte til merarbeid)
- Sveise /evt bytte eksos!
- Gå over bremser!
- Bygge om front til enkel rund lykt og flytte speedometer nærmere!
+++

Slik så den ut når jeg hentet den!
Bilde

Og slik ser den ut nå!
Bilde


Den spiste noen av verktøyet mitt i dag med noen skruer som satt noe INNFORJ****IG! Så i morgen er det innkjøp av nytt og forhåpentligvis litt fortsettelse av idiotien :thumleft
"If it ain't broke, fix it!"

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Suzuki GSX1100EF prosjekt

Legg inn av kjellv »

Godt verktøy er halve jobben :thumleft
Lykke til!

Ellers noen plan med prosjektet? Restaureres som original eller ombygging?

Brukeravatar
Con
Innlegg: 76
Registrert: 17 sep 2011, 19:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1100EF ++
Sted: Hordaland

Re: Suzuki GSX1100EF prosjekt

Legg inn av Con »

kjellv skrev:Godt verktøy er halve jobben :thumleft
Lykke til!

Ellers noen plan med prosjektet? Restaureres som original eller ombygging?

Godt verktøy er viktig :thumleft

Den blir forhåpentligvis forholdsvis original inntil videre bortsett fra lykt og muligens eksos. Hvis jeg får tak i 4-1 anlegg til en ok pris.

Målet før kommende sesong er å få den i ok brukstand, så får jeg se hvilken vei vinden blåser meg etterhvert :knegg
"If it ain't broke, fix it!"

Brukeravatar
Con
Innlegg: 76
Registrert: 17 sep 2011, 19:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1100EF ++
Sted: Hordaland

Re: Suzuki GSX1100EF prosjekt

Legg inn av Con »

Noen som vet hvor man får kjøpt de festene til speedometer og lykt som er på GS1150E og GS1100E? Har søkt rundt i timesvis uten å bli noe klokere. Ikke helt sikkert engelsken min er stødig nok til at jeg søker på de riktige tingene heller..
"If it ain't broke, fix it!"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Suzuki GSX1100EF prosjekt

Legg inn av AJ »

Con skrev: Slik så den ut når jeg hentet den!
Bilde
Akkurat maken til 85-modellen jeg hadde i 1991 sesongen, med unntak av fargekomboen. SAmme farger, men bare plassert litt annerledes :) .
Eneste forskjellen ellers som jeg kan se er at min manglet nederste del av del tredelte kåpa og annerledes speil. Noen fjernet visstnok nederste kåpedelen fordi den førte til uønsket turbulens.

Husker denne som en sprek sykkel med behagelig lav kjørestilling. Men det verste med sykkelen var woble tendensen. Om det skyldtes 16" forhjulet eller urovekkende svak firkantrørramme, skal jeg ikke mene all verden om. Uansett fikk jeg sjokk den gangen jeg slapp styret for å se hvor sporsikker sykkelen var, begynte styret å vibrere noe infernalsk før jeg fikk summet meg og grepet tak i det slik at den store katastrofen ble avverget... :-)å

Motoren i disse syklene visste for øvrig å gi lyd fra seg...
Ble med den ene sesongen for min del da jeg solgte solgte et snaut år etter at jeg kjøpte den...:

Bilde

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Suzuki GSX1100EF prosjekt

Legg inn av FredrikE24 »

Fattern hadde en slik som førstesykkel. Jeg liker den best med kåpene, men meg om det!
Fadern blåste i filler originaleksosen opp Svartdalstunnelen i Oslo. Hadde et 4-1 Vance&Hines system som gikk på. Helt rå lyd og enda mer drag på toppen :crazy:

Er vel en ganske så avansert sykkel for 80-tallet å være! Liker de!

Bilde

Brukeravatar
Con
Innlegg: 76
Registrert: 17 sep 2011, 19:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1100EF ++
Sted: Hordaland

Re: Suzuki GSX1100EF prosjekt

Legg inn av Con »

AJ skrev: Akkurat maken til 85-modellen jeg hadde i 1991 sesongen, med unntak av fargekomboen. SAmme farger, men bare plassert litt annerledes :) .
Eneste forskjellen ellers som jeg kan se er at min manglet nederste del av del tredelte kåpa og annerledes speil. Noen fjernet visstnok nederste kåpedelen fordi den førte til uønsket turbulens.
Det er flotte sykler :thumleft Jeg fikk med de originale speilene, forrige eier byttet til de her fordi han synes de originale var for smale så han fikk problemer med å se bakover.

Jeg har aldri vært spesielt glad i for mye plast på hverken bil eller mc. Så for min del synest jeg de er penest uten :twothumbs:

Mulig jeg trenger ny bensintank og, så blir vel mailet en handleliste til Krangnes etterhvert :D

Fikk handlet inn voltmeter og slagskrujern i dag. Satser på resten av fronten kommer av i morgen før jeg starter på det elektriske.
"If it ain't broke, fix it!"

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Suzuki GSX1100EF prosjekt

Legg inn av Kjellrf »

Disse blei solgt kåpeløse i Sverige, men ikke i Norge. Kjent for stator og regulatorhavarier, og mye vibrasjoner, som tildels blei forsterket av kåpa.
Ellers sterk og pålitelige, men finns selvfølgelig endel ihjelkjørte av de. Husker også da de kom, at sidedekslene på kåpa ofte fløy av i høy fart. Blei bedre innfestning etterhvert.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Con
Innlegg: 76
Registrert: 17 sep 2011, 19:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1100EF ++
Sted: Hordaland

Re: Suzuki GSX1100EF prosjekt

Legg inn av Con »

Kjellrf skrev:Disse blei solgt kåpeløse i Sverige, men ikke i Norge.
Har sett dette her. Uten at jeg helt har forstått hvorfor.. Er jo mye penere uten kåpe :D Ser og at i USA kom de som GS1100E og GS1150E (begge uten kåpe)
Jeg har lurt på om 1100 og 1150 egentlig er akkurat samme sykkelen. Bare at i noen stater rundet de opp, og noen rundet ned ccm. Siden den er 1135 originalt?

Uansett. Jeg skulle gjerne hatt tak i styrekrone, speedometerfeste og styre fra den kåpeløse modellen. Så hvis noen kan peke meg i riktig retning hadde det blitt satt stor pris på. Har søkt mye rundt på ebay uten å bli stort klokere :scratch
"If it ain't broke, fix it!"

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Suzuki GSX1100EF prosjekt

Legg inn av Jompa »

GSX 1100 til og med 83 har 1074 ccm og 72x66 mm boring og slaglengde
GSX 1100 fra 84 til 86 har 1135 ccm og 74 x 66 mm boring og slag.

Alle GSX 1100 modellene het GS i USA, litt forvirrende ettersom GS-serien med 2 ventiler pr cyl har samme betegnelse.
GSX 1100 84-86 het GS 1150 i USA.

Tenker du på rørstyre til sykkelen din ?
Det ser ut som om GS1150 har aluminiumstyre, men der er jeg usikker.


http://www.cyclechaos.com/wiki/Suzuki_GS1150

http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... f%2084.htm
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Con
Innlegg: 76
Registrert: 17 sep 2011, 19:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1100EF ++
Sted: Hordaland

Re: Suzuki GSX1100EF prosjekt

Legg inn av Con »

Jompa skrev:Tenker du på rørstyre til sykkelen din ?
Det ser ut som om GS1150 har aluminiumstyre, men der er jeg usikker.
Kunne i alle fall tenkt meg noe som er mer behagelig til mine koseturer langs Hardangerfjorden :thumleft
Enten rørstyre, eller det som er på E modellen siden det ser ut som (ut i fra bilder på nettet) at det er endel høyere.
Og så er det dette speedometerfestet fra E modellen jeg trenger. Men det bør da la seg gjøre.. Ellers får jeg bare lage til noe.
"If it ain't broke, fix it!"

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Suzuki GSX1100EF prosjekt

Legg inn av Jompa »

Samtlige USAmodeller av sykkelen har nok hæyere styre enn europamodellene, de hadde som oftest det.
Prøv å se etter her http://www.cmsnl.com
Det er en haug av varianter av Gsx/ 1100/1150 og vanskeli å se ut ifra delelistene hva som er høyt og lavt, men det kan være verdt et forsøk.
Det beste er nok å finne tak i delene fra US.

Du kan også prøve en mail til Krangnes motor, de har absolutt peiling og det finnes endel nakne 1150er her i landet
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Con
Innlegg: 76
Registrert: 17 sep 2011, 19:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1100EF ++
Sted: Hordaland

Re: Suzuki GSX1100EF prosjekt

Legg inn av Con »

Takk for linken :) Fant ut litt mer der!
Har ikke fått gjort all verden enda pga andre prosjekter. Men litt har man fått til!
Har fått laget noen midlertidige fester til speedometeret, fjernet resten av festene og rammen til kåpen, skiftet olje til høykvalitets biltema olje :redface og gjort ett forsøk på å få eksosen tett (håper det holder en sesong siden man fortsatt er desperat arbeidssøker :sorry )

Fikk startet den opp for første gang i dag. (med søppelolje fra biltema) Motoren høres fin ut bortsett fra litt rusk og ventiltikk. Men med en god rens av både gassere og tank + en ventiljustering satser jeg på det kommer seg :thumleft
Den skal selvsagt få castrol før sesongstart ;)

Den startet forresten utrolig lett til å ha vært i dvale i 18 måneder!


Noen av skruene på den rammen satt noe inn i det HE*****E! Gikk hardt utover noen bits, så ble å gå til innkjøp av slagjern dagen etterpå!
Bilde

Omtrent så lang er jeg kommet nå! (bortsett fra at speedometer er på rett plass akkurat nå)
Bilde
"If it ain't broke, fix it!"

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Suzuki GSX1100EF prosjekt

Legg inn av Jompa »

Fant du ut hvulket styre USmodellen har?

Såvidt jeg husker skal instrumentene være festet på styrekrona uansett om sykkeln har kåpe eller ikke, du skrev lenger opp at du måtte ha et nytt feste.
Sykkelen ser veldig mye bedre ut uten det svære seilet av ei kåpe :thumleft
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Con
Innlegg: 76
Registrert: 17 sep 2011, 19:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1100EF ++
Sted: Hordaland

Re: Suzuki GSX1100EF prosjekt

Legg inn av Con »

Jompa skrev:Fant du ut hvulket styre USmodellen har?

Såvidt jeg husker skal instrumentene være festet på styrekrona uansett om sykkeln har kåpe eller ikke, du skrev lenger opp at du måtte ha et nytt feste.
Sykkelen ser veldig mye bedre ut uten det svære seilet av ei kåpe :thumleft
Ja, det er likt men litt høyere. Tenker jeg først tester med det som er på. Kjennes behagelig ut når jeg sitter på den nå. Men blir kanskje noe annet når jeg kjører.. Får uansett bare prøve og se.

Festet til speedometer er i det rammegreiene til kåpen på EF. Så lagde til noen fester så jeg får det på inntil videre.

Nå er det å få fatt i lykt. Men der er det mye å velge i. Har kanskje ett eller annet liggende i boden en plass :thumleft
"If it ain't broke, fix it!"

Svar