Honda cb400 caferacer prosjekt

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
olemk
Innlegg: 22
Registrert: 08 apr 2016, 08:13
Motorsykkelen din: Honda cb400 82'

Re: Honda cb400 caferacer prosjekt

Legg inn av olemk »

I dag har jeg vært en tur å prøvekjørt en 2016 cb500 og en 2015? MT-03. Mange andre gromsykler å prøve der men sånn er livet med A2 så tok jeg med meg et par dyser. Så får vi se om det hjelper

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Honda cb400 caferacer prosjekt

Legg inn av Jompa »

Hvis jeg får komme med et lite forslag, har jeg et.
Ta og kapp sidedekslene på langs rett under stripene, og sett dem på.
Så får du en finere avslutning på tanken uten å ødelegge cafe-looken.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Gjest

Re: RE: Re: Honda cb400 caferacer prosjekt

Legg inn av Gjest »

[quote="Jompa"]Hvis jeg får komme med et lite forslag, har jeg et.
Ta og kapp sidedekslene på langs rett under stripene, og sett dem på.
Så får du en finere avslutning på tanken uten å ødelegge cafe-looken.[/quote]
Har vært på tanken å gjøre det ja men jeg har allerede kikket på en annen type tank som er helt rett I bunn, så har da 3 alternativer. enten ny tank, kappe deksel, eller "lakkere vekk" den vinkelen I bunn. Har sett noen som gjør det og ser ut som det virker

olemk
Innlegg: 22
Registrert: 08 apr 2016, 08:13
Motorsykkelen din: Honda cb400 82'

Re: RE: Re: Honda cb400 caferacer prosjekt

Legg inn av olemk »

Jompa skrev:Hvis jeg får komme med et lite forslag, har jeg et.
Ta og kapp sidedekslene på langs rett under stripene, og sett dem på.
Så får du en finere avslutning på tanken uten å ødelegge cafe-looken.
Har vært på tanken å gjøre det jaBilde men jeg har allerede kikket på en annen type tank som er helt rett I bunn, så har da 3 alternativer. enten ny tank, kappe deksel, eller "lakkere vekk" den vinkelen I bunn. Har sett noen som gjør det og ser ut som det virkerBilde

olemk
Innlegg: 22
Registrert: 08 apr 2016, 08:13
Motorsykkelen din: Honda cb400 82'

Re: Honda cb400 caferacer prosjekt

Legg inn av olemk »

Har jo da fått i et par 95 hoveddyser, noe som skulle være tålig innafor. Så kjørte et par mil på blanda kjøring. Det første jeg la merke til var at den går mye bedre og jevnere nå!Bilde jevnt å fint hele veien opp. Men etter tennpluggene å bedømme er det ikke rare forskjellen, eneste jeg stussa litt over er at den ene pluggen var nesten helt ren! Vanskelig å se hvilken farge den har Bilde men den til venstre er mye lik de føre jeg dysa opp.Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Honda cb400 caferacer prosjekt

Legg inn av Jompa »

Hvis du har økt dysestørrelsen, sykkelen går rent på alle turtall og eksoslyden er "myk" samtidig som pluggene holdes rene er nok blandinga der den skal være.
Sjekk pluggene på nytt etter noen hundre km.
Hvis sideelektroden ikke er tydelig hvit eller enda verre, brent, har du truffet omtrent perfekt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Honda cb400 caferacer prosjekt

Legg inn av Kjellrf »

Kan hende du kan gå opp enda ett hakk på hoveddysene, men kjør en stund først.
Ellers kan du løfte nåla igasserne litt, det er de som styrer mellomregisteret. Da må du finne små, tynne skiver som passer på nål, er vel ikke justerbart på din sykkel.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

olemk
Innlegg: 22
Registrert: 08 apr 2016, 08:13
Motorsykkelen din: Honda cb400 82'

Re: RE: Re: Honda cb400 caferacer prosjekt

Legg inn av olemk »

Jompa skrev:Hvis du har økt dysestørrelsen, sykkelen går rent på alle turtall og eksoslyden er "myk" samtidig som pluggene holdes rene er nok blandinga der den skal være.
Sjekk pluggene på nytt etter noen hundre km.
Hvis sideelektroden ikke er tydelig hvit eller enda verre, brent, har du truffet omtrent perfekt.
Nå har jeg vært på en 4-5 mils runde og sjekket igjen pluggene, nå var begge to blitt svarte rundt kanten og lysbrun/beige på tuppen. Bilde nå mener jeg å huske at jeg kjøre pent og rolig inn på feltet her og den sto vel kanskje et minutt på tomgang før jeg stoppet den, kan dette hatt noe invirkning på fargen tro?Bilde

olemk
Innlegg: 22
Registrert: 08 apr 2016, 08:13
Motorsykkelen din: Honda cb400 82'

Re: RE: Re: Honda cb400 caferacer prosjekt

Legg inn av olemk »

Kjellrf skrev:Kan hende du kan gå opp enda ett hakk på hoveddysene, men kjør en stund først.
Ellers kan du løfte nåla igasserne litt, det er de som styrer mellomregisteret. Da må du finne små, tynne skiver som passer på nål, er vel ikke justerbart på din sykkel.
Ja det stemmer nåla I disse gassere er faste ja. Så jeg skal se om jeg kan få tak på noen "shims" å ha I tilfelle det skulle vise seg at den trenger en fetere blanding. Er jo ikke ofte jeg holder full gass, så nåla er vel den justeringen som har mest å si på blanda kjøring. Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: RE: Re: Honda cb400 caferacer prosjekt

Legg inn av Jompa »

olemk skrev:
Jompa skrev:Hvis du har økt dysestørrelsen, sykkelen går rent på alle turtall og eksoslyden er "myk" samtidig som pluggene holdes rene er nok blandinga der den skal være.
Sjekk pluggene på nytt etter noen hundre km.
Hvis sideelektroden ikke er tydelig hvit eller enda verre, brent, har du truffet omtrent perfekt.
Nå har jeg vært på en 4-5 mils runde og sjekket igjen pluggene, nå var begge to blitt svarte rundt kanten og lysbrun/beige på tuppen. Bilde nå mener jeg å huske at jeg kjøre pent og rolig inn på feltet her og den sto vel kanskje et minutt på tomgang før jeg stoppet den, kan dette hatt noe invirkning på fargen tro?Bilde
Blårøyk? Særlig med kald motor tyder på oljeforbruk. Normalt på en gammel motor.
Ser sotet tørt eller vått ut?
Vått sot kommer av oljeforbruk, tørt kan tyde på feit blanding eller feil type plugger.
Hvis du bruker anbefalte plugger, fortsett med det.

Har sykkelen din egen blandingsskrue for tomgangsblandinga?
Jeg vet ikke om den har.

Fargen du beskriver på "tuppen" av pluggene virker riktig, men jeg synes sotet kom litt fort.
Tomgangskjøring kan påvirke farge og soting ganske fort, ja.

Ta noen flere turer med litt lengde og stopp motoren straks du har parkert før du sjekker pluggene neste gang.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

olemk
Innlegg: 22
Registrert: 08 apr 2016, 08:13
Motorsykkelen din: Honda cb400 82'

Re: RE: Re: RE: Re: Honda cb400 caferacer prosjekt

Legg inn av olemk »

Jompa skrev:
olemk skrev:
Jompa skrev:Hvis du har økt dysestørrelsen, sykkelen går rent på alle turtall og eksoslyden er "myk" samtidig som pluggene holdes rene er nok blandinga der den skal være.
Sjekk pluggene på nytt etter noen hundre km.
Hvis sideelektroden ikke er tydelig hvit eller enda verre, brent, har du truffet omtrent perfekt.
Nå har jeg vært på en 4-5 mils runde og sjekket igjen pluggene, nå var begge to blitt svarte rundt kanten og lysbrun/beige på tuppen. Bilde nå mener jeg å huske at jeg kjøre pent og rolig inn på feltet her og den sto vel kanskje et minutt på tomgang før jeg stoppet den, kan dette hatt noe invirkning på fargen tro?Bilde
Blårøyk? Særlig med kald motor tyder på oljeforbruk. Normalt på en gammel motor.
Ser sotet tørt eller vått ut?
Vått sot kommer av oljeforbruk, tørt kan tyde på feit blanding eller feil type plugger.
Hvis du bruker anbefalte plugger, fortsett med det.

Har sykkelen din egen blandingsskrue for tomgangsblandinga?
Jeg vet ikke om den har.

Fargen du beskriver på "tuppen" av pluggene virker riktig, men jeg synes sotet kom litt fort.
Tomgangskjøring kan påvirke farge og soting ganske fort, ja.

Ta noen flere turer med litt lengde og stopp motoren straks du har parkert før du sjekker pluggene neste gang.
Sota så tørr ut, men var litt blank, får ikke noe blårøyk, verken på varm eller kald motor.
Pluggene er kjøpt etter det som står I haynes boka så de skulle vel stemme. Skal prøve å få stoppa og sjekket farge litt kjappere nestegangBilde ja gasserne har egen blandingsskrue for tomgang. Så Hvis pluggen skulle se bra ut rett etter kjøring vil vel det tyde på at tomgangs blanding bør justeres magrere.
Takk for hjelpa hittilBilde

olemk
Innlegg: 22
Registrert: 08 apr 2016, 08:13
Motorsykkelen din: Honda cb400 82'

Re: Honda cb400 caferacer prosjekt

Legg inn av olemk »

Her har vi da pluggfarge direkte etter normal kjøring, dette kan vel ikke være så aller værst? Bilde
Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Honda cb400 caferacer prosjekt

Legg inn av Jompa »

Jeg syns de ser for svarte ut. Tipper at du kjører med for feit blanding.
Men...... så var de ganske rene på forrige bilde :scratch :scratch

Har du riktig grunninnstilling på forgasserne ?

Her er en av mange "guider" på pluggfarger.
Se om du blir klokere av den.

http://www.dansmc.com/spark_plugs/spark ... talog.html
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Honda cb400 caferacer prosjekt

Legg inn av Elruts84 »

Kjekk lesing dette Olek. Utrolig kjekk lesing faktisk. Det er som jeg har lyst å gjøre det samme selv. :D :thumleft :D

Fortsett med dette.. :yeyeye

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

olemk
Innlegg: 22
Registrert: 08 apr 2016, 08:13
Motorsykkelen din: Honda cb400 82'

Re: RE: Re: Honda cb400 caferacer prosjekt

Legg inn av olemk »

Jompa skrev:Jeg syns de ser for svarte ut. Tipper at du kjører med for feit blanding.
Men...... så var de ganske rene på forrige bilde :scratch :scratch

Har du riktig grunninnstilling på forgasserne ?

Her er en av mange "guider" på pluggfarger.
Se om du blir klokere av den.

http://www.dansmc.com/spark_plugs/spark ... talog.html
Får ikke justert annet enn tomgangsblanding, og den står I grundinstilling. så om den går med for feit blanding må jeg kanskje ned 5-10 nummer på hoveddysa og om det skulle bli magert igjen kan jeg kompensere med å shimse opp nåla. Men jeg er I nærheten ihvertfall Bilde

Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

Svar