Treffpunkt for scooter

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Brukeravatar
Bent
Innlegg: 6
Registrert: 17 jul 2015, 08:27
Motorsykkelen din: Honda SH 300i

Treffpunkt for scooter

Legg inn av Bent »

Etter å ha konvertert fra motorsyklist til scooterist, ser jeg et behov for egne scooter-treffpunkter. Steder hvor man over en kopp kaffe kan dele erfaringer og snikksnakke med folk som har samme interesse. På samme måte som vi har Tyrigrava og mange andre treffsteder for motorsyklister. Som scooterist kjenner man seg litt utenfor på disse stedene. Etter å ha kikket litt rundt i Oslo-området mener jeg kafeen "Fire Årstider" på Slependen i Bærum kan være egnet. Trivelig sted, vennlig personale og godt med parkering. Passende tidspunkt kan være onsdager rundt kl. 18. Noen som er interessert? Hvis du kjenner en scooterist kan du jo tipse vedkommende.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Treffpunkt for scooter

Legg inn av Bjerknez »

Bent skrev:Etter å ha konvertert fra motorsyklist til scooterist, ser jeg et behov for egne scooter-treffpunkter. Steder hvor man over en kopp kaffe kan dele erfaringer og snikksnakke med folk som har samme interesse. På samme måte som vi har Tyrigrava og mange andre treffsteder for motorsyklister. Som scooterist kjenner man seg litt utenfor på disse stedene. Etter å ha kikket litt rundt i Oslo-området mener jeg kafeen "Fire Årstider" på Slependen i Bærum kan være egnet. Trivelig sted, vennlig personale og godt med parkering. Passende tidspunkt kan være onsdager rundt kl. 18. Noen som er interessert? Hvis du kjenner en scooterist kan du jo tipse vedkommende.
Hei, og velkommen til forumet :thumleft

Jeg har vert på mange MC treff hvor scootere også har vert noens sykkelvalg og kan ikke helt se problemet med at du dukker opp på "vanlige" MC treff av den grunn. Kanskje har mange hatt en scooter eller kanskje har planer om å kjøpe en etc. Jeg skal være den første til å inrømme at scooter ikke kommer til å bli en del av min hverdag, men jeg har da sagtens ingen problem med å slå av en prat med scooterfolket samt kanskje dele erfaringer frem og tilbake :thumleft

Men til spørsmålet ditt, så vet jeg desverre ikke om noen scooter klubber i Oslo området, men det burde vel være rart hvis ikke hovedstaden skulle ha noe slikt?

Brukeravatar
Bent
Innlegg: 6
Registrert: 17 jul 2015, 08:27
Motorsykkelen din: Honda SH 300i

Re: Treffpunkt for scooter

Legg inn av Bent »

Poenget er ganske enkelt at det hadde vært interessant å ha litt kontakt med andre scooter-entusiaster. Man lærer lite nytt om scootere på MC-treff. Det vet jeg etter 35 år som motorsyklist. Antallet scootere øker raskt, men det har her i landet enda ikke kommet så langt - så vidt jeg vet - at det finnes finnes noen forening eller møteplass. Bortsett fra for veteranscootere.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Treffpunkt for scooter

Legg inn av Bjerknez »

Bent skrev:Poenget er ganske enkelt at det hadde vært interessant å ha litt kontakt med andre scooter-entusiaster. Man lærer lite nytt om scootere på MC-treff. Det vet jeg etter 35 år som motorsyklist. Antallet scootere øker raskt, men det har her i landet enda ikke kommet så langt - så vidt jeg vet - at det finnes finnes noen forening eller møteplass. Bortsett fra for veteranscootere.
Litt merkelig at ikke noe slikt finnes ja. Man har jo forumer og klubber for det meste i dag, mens scooterfolket ikke har noe som helst. Faktisk veldig merkelig. Jeg har søkt litt og det jeg finner er Vespa klubber og veteran klubber, thats it.

Men når man først har laget tråden så vil jeg (og kanskje fler) mer enn gjerne høre HVORFOR nettopp DU med 35 års MC erfaring valgte og konvertere til scooter. Fortell litt om hvilken scooter du har og hvorfor du valgte denne etc. Gi oss noen pluss og minussider etc. Bilde er også et must her inne :thumleft

Joda, noen diskusjoner kan nok dukke opp i tråden din, men det er jo bare morsomt så lenge man holder seg i tøylene :thumleft

Brukeravatar
Bent
Innlegg: 6
Registrert: 17 jul 2015, 08:27
Motorsykkelen din: Honda SH 300i

Re: Treffpunkt for scooter

Legg inn av Bent »

Sansen for scooter kom plutselig og overraskende. Tror det var rundt 2002 at jeg var på Hønefoss under Motorsykkelens Dag, og traff en kjenning som kjørte Hondas 250-scooter "Jazz". Vi byttet noen mil, og det opplevde jeg som så gøy at jeg snart kjøpte meg en "Jazz" sjøl. Denne hadde jeg ved siden av vanlig sykkel i bortimot 10 år, før jeg fant ut at jeg ville prøve om jeg kunne klare meg bare med en moderne scooter. Solgte da både "Jazz" og min hittil siste motorsykkel (Suzuki "Freewind"), og kjøpte nåværende scooter Honda SH300i. Valgte denne fordi den har en motor som er videreutviklet fra "Jazz", og som jeg aldri hadde et eneste problem med. Ellers er de ganske ulike. "Jazz" (som nå er blitt til "Forza") var lav, lang og med mellomstore hjul, mens SH300 er høyere, kortere og med 16 " hjul. Årsaken til overgangen er altså ganske enkelt at jeg for tida synes det er mest moro med scooter, og fornøyelse er hovedårsaken til at jeg i det hele tatt kjører sykkel. Automat gir en luksusfølelse, og gjør sykkelen kjappere i starten enn noen sykkel jeg har hatt. Toppfarten på rundt 140 holder lenge for meg. Prisen på scootere i det midlere sjikt er også gunstig. Likedan forbruket av bensin. Min bruker under 0,3 på mila. Ulempen er først og fremst at scootere har ei ramme som er mindre stabil, og at akselavstanden - for de fleste modeller - er kortere. Det gir, sammen med motorens plassering, andre kjøreegenskaper. Men man vender seg fort til å ta hensyn til disse. Bagasjesystemer finnes det heller ikke så stort utvalg av. Ellers kan jeg ikke se noen ulemper. Etter alle år på motorsykkel synes jeg det er litt mer av et eventyr å dra på tur med scooter. Utvilsomt irrasjonelt, men jeg kjører ikke sykkel for å være rasjonell.
Sist redigert av Bent den 25 jul 2015, 19:41, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Treffpunkt for scooter

Legg inn av Rune75 »

Sikkert mange flere som hadde kjørt scooter hvis de ikke var så opptatt av hva alle andre mener.

Brukeravatar
Bent
Innlegg: 6
Registrert: 17 jul 2015, 08:27
Motorsykkelen din: Honda SH 300i

Re: Treffpunkt for scooter

Legg inn av Bent »

Ja, det er nok mulig. Jeg tror antallet scooterister uansett vil øke. Antakelig først og fremst fordi de vil vise seg å være så praktiske i framtidas stadig økende trafikk. Noen av kjøperne vil sikkert bli sjarmert, slik jeg opplevde, og utvikle seg til entusiaster. Mangelen på organisasjoner og andre fora for dagens scooterister kan kanskje skyldes at motivet for mange er mer nytte enn glede. Jeg er usikker på om mcsiden.no vil kunne føre til kontakt mellom de som allerede er entusiaster. Kanskje noen har forslag til andre framgangsmåter?

Svar