Bytte av drev/kjede etter 3500km?

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
jensky18
Innlegg: 38
Registrert: 25 mai 2013, 15:22
Motorsykkelen din: Kawasaki EN500 Vulcan 95'

Bytte av drev/kjede etter 3500km?

Legg inn av jensky18 »

Hei folkens.
Jeg ser på en 09 mod som kun er gått 3500km.
Eier sier at når sykkelen var inne på service, ble de anbefalt å bytte drev/kjede. Er dette normalt? er ikke det veldig tidlig? Eier bedyrer at sykkelen er veldig pent behandlet, oppbevart inne etc..etc

Takker for svar! :-) Det er snakk om en GSXR 600cc

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Bytte av drev/kjede etter 3500km?

Legg inn av RuneMC »

Høres veldig tidlig ut - legg til en null på km-standen så høres det riktigere ut.

Dvs har byttet ved 30 000 km +/-. Nå etter siste kjedebytte har jeg begynt å bruke motorbrems mer og synes bakdrevet ser mer slitt ut enn jeg husker fra tidligere omganger. Det har nå gått 24K
Dette er med 525 drev og kjede.

NB! Hvis det er bakdrev av aluminium (R-gutta bruker dette for å spare vekt) så holder dette ca 1/3 av bakdrev laget av stål. Men da er vi fortsatt bare nede i ca 7-10K km. Korreksjon: Leser at hvis det er "billig dritt" type aul-bakdrev så kan det være ned mot 3K levetid :oh
Videre kan det være at de som kjører bane også går for 520 (pga mindre vekt) kjede og drev - vil nok også slites fortere enn 525.

Har forøvrig selv siklet litt på SuperSprox som har alu innerst men ståltenner ytterst- men kun utifra looks - pimp my bike :-)
Bilde
Sist redigert av RuneMC den 16 jun 2015, 08:49, redigert 2 ganger totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Bytte av drev/kjede etter 3500km?

Legg inn av Voksen »

Merkelig at en 09-modell har gått så lite. Da bør det også være samme type dekk foran/bak, og det står vel også en dato på de som bør tilsi at de er orginaldekkene sykkelen ble levert med.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Bytte av drev/kjede etter 3500km?

Legg inn av RuneMC »

Hvis den er brukt primært til banekjøring med nevnte lite slitesterke alu-drev og lettere enn standard kjede kan det være normalt. Sjekk hvordan slitasjen på drevet ser ut (jfr nedenfra)
Ta gjerne et nærbilde og post her.

Om kjede/drev bør byttes merker man på en av to ting
- lyd pga ledd i kjedet som ikke beveger seg (rust kan det jo være i kjedet...)
- tenner som begynner å bli spisse, evt se ut som haitenner

Begge deler trigger bytte - og da skal kjede/drev byttes som sett fordi de via slitasjen tilpasses hverandre.

Her fra sykkel - men tilsvarende for MC. Det er et lite flatt område på tuppen av taggene når bakdrevet er nytt. Etterhvert vil dette slites og bør byttes når det blir spisse tagger som det til venstre (evt litt tidligere)
Bilde
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar