Trykker start men ingenting skjer

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Tuxik
Innlegg: 7
Registrert: 12 mai 2015, 13:59
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650cc 1997

Trykker start men ingenting skjer

Legg inn av Tuxik »

Hei

Har en Yamaha Dragstar 650cc 97mod som ikke starter. Sykkelen fungerte fint før jeg satte den ifra meg ifjor. Nå er det ingenting som skjer når jeg trykker start. Lysene kommer på, men hører ingen relee slå inn når jeg trykker start. Hører heller ikke bensinpumpa starte. Jeg har kjøpt nytt Start-relee og hovedrelee og selv om jeg har byttet disse er problemet det samme.
Har blitt litt lei og frustrert. Kan det være CDI-boksen som har tatt kveld? Eller kan det være en kill-switch som trenger utbyttning?

Håper på svar

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Trykker start men ingenting skjer

Legg inn av mortenolb »

Jeg antar at killswitchen ikke står i feil posisjon? :redface

Tuxik
Innlegg: 7
Registrert: 12 mai 2015, 13:59
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650cc 1997

Re: Trykker start men ingenting skjer

Legg inn av Tuxik »

Killswitchen står i riktig posisjon. Har også testet starteren og den fungerer fint. Har prøvd og trillstarte sykkelen også uten hell.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Trykker start men ingenting skjer

Legg inn av gsx750_80 »

Tuxik skrev:Hei

Har en Yamaha Dragstar 650cc 97mod som ikke starter. Sykkelen fungerte fint før jeg satte den ifra meg ifjor. Nå er det ingenting som skjer når jeg trykker start. Lysene kommer på, men hører ingen relee slå inn når jeg trykker start. Hører heller ikke bensinpumpa starte. Jeg har kjøpt nytt Start-relee og hovedrelee og selv om jeg har byttet disse er problemet det samme.
Har blitt litt lei og frustrert. Kan det være CDI-boksen som har tatt kveld? Eller kan det være en kill-switch som trenger utbyttning?

Håper på svar
Det kan være at det er nok å lade batteriet. Hvis det er redusert etter lagring kan det hende det har kapasitet til
lys og noe annet som ikke trekker mye strøm, men at det ikke klarer å dra rundt starteren.
Ville sjekket det først.
mvh

-gsx750_80

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Trykker start men ingenting skjer

Legg inn av TBI81 »

Da er det nok cluch eller støtte switch. Er mange tråder om dette med tilhørende gode råd (hotwire) :)

Tuxik
Innlegg: 7
Registrert: 12 mai 2015, 13:59
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650cc 1997

Re: Trykker start men ingenting skjer

Legg inn av Tuxik »

gsx750_80 skrev:
Det kan være at det er nok å lade batteriet. Hvis det er redusert etter lagring kan det hende det har kapasitet til
lys og noe annet som ikke trekker mye strøm, men at det ikke klarer å dra rundt starteren.
Ville sjekket det først.
Batteriet er fulladet, så skal ikke være det som er problemet.

Tuxik
Innlegg: 7
Registrert: 12 mai 2015, 13:59
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650cc 1997

Re: Trykker start men ingenting skjer

Legg inn av Tuxik »

TBI81 skrev:Da er det nok cluch eller støtte switch. Er mange tråder om dette med tilhørende gode råd (hotwire) :)
Men vil det påvirke fuelpumpa også? Den starter heller ikke. Det eneste som fungerer på sykkelen er lysa.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Trykker start men ingenting skjer

Legg inn av TBI81 »

Tuxik skrev:
TBI81 skrev:Da er det nok cluch eller støtte switch. Er mange tråder om dette med tilhørende gode råd (hotwire) :)
Men vil det påvirke fuelpumpa også? Den starter heller ikke. Det eneste som fungerer på sykkelen er lysa.
Jepp, det vil påvirke bensinpumpa også. Prøv støttebrytere først :-)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Trykker start men ingenting skjer

Legg inn av LordShaft »

Har du alarm av typen datatool montert på sykkelen din?

Note4

Tuxik
Innlegg: 7
Registrert: 12 mai 2015, 13:59
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650cc 1997

Re: Trykker start men ingenting skjer

Legg inn av Tuxik »

LordShaft skrev:Har du alarm av typen datatool montert på sykkelen din?

Note4
nei

Tuxik
Innlegg: 7
Registrert: 12 mai 2015, 13:59
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650cc 1997

Re: Trykker start men ingenting skjer

Legg inn av Tuxik »

TBI81 skrev:
Tuxik skrev:
TBI81 skrev:Da er det nok cluch eller støtte switch. Er mange tråder om dette med tilhørende gode råd (hotwire) :)
Men vil det påvirke fuelpumpa også? Den starter heller ikke. Det eneste som fungerer på sykkelen er lysa.
Jepp, det vil påvirke bensinpumpa også. Prøv støttebrytere først :-)
Det skal jeg prøve. Har du noen tips til hvordan jeg skal gå fram for å sjekke den :-k

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Trykker start men ingenting skjer

Legg inn av TBI81 »

HER er noen tips :-)
Begynn med det enkleste. Elrens/556, så forsøk å kortslutt bryterne :thumleft

Tuxik
Innlegg: 7
Registrert: 12 mai 2015, 13:59
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650cc 1997

Re: Trykker start men ingenting skjer

Legg inn av Tuxik »

TBI81 skrev:HER er noen tips :-)
Begynn med det enkleste. Elrens/556, så forsøk å kortslutt bryterne :thumleft
Da har jeg prøvd og kortsluttet støtte switchen og clutch switchen. Fortsatt ingenting som skjer :scratch Mener og huske at det var noen gnister som føyk da jeg satte på batteriladeren sist, da begge polene traff insiden av dekselet som er dekket med folie.

Kan det hende at CDI boksen har tatt kvelden?

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Trykker start men ingenting skjer

Legg inn av DrGreve »

Ved siden av batteriet har du startrelè/solenoiden. Den ene ledningen går fra en pol på solenoiden til plusspolen på batteriet. Den andre polen på solenoiden er jord. Ta et skrujern med isolerende håndtak og kortslutt begge polene på solenoiden (IKKE batteriet). Husk å ha sykkelen i fri slik at eventuelle forriglinger er opphevet. Hvis starteren begynner å kverne rundt, så tipper jeg at det er solenoiden som er kaputt.
Sjekk også om sikringen på solenoiden er hel. Bruker å ligge bak et plastlokk på solenoiden på gamle sykler. Nyere har en vanlig pinnesikring på 30 amp.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Svar