Jente 21 år - Kawasaki eller Yamaha??????

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Friis94
Innlegg: 24
Registrert: 13 jun 2014, 20:00
Motorsykkelen din: Ducati M796 2013
Sted: Drammen

Jente 21 år - Kawasaki eller Yamaha??????

Legg inn av Friis94 »

Hjelp... Jeg har enda ikke fått tatt et valg og kjøpt meg en sykkel. Har funnet ut at jeg er egentlig ganske sær...

Akkurat nå står det mellom Kawasaki ER-6N og Yamaha MT-07. (35kW)
Noen som har noen for-og imot argumenter for disse to?

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Jente 21 år - Kawasaki eller Yamaha??????

Legg inn av ATWindsor »

Greit å prøve begge, hvordan kroppen din passer til sykkelen har endel å si, når det er sagt, så koster ER6 20k mer enn MT07 i norge, mens den er likt priset i Europa, og MT07 er allerede en sykkel som gir mye for pengene, så jeg vil si den gir mer per krone enn kawaen.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Jente 21 år - Kawasaki eller Yamaha??????

Legg inn av Kawagutten »

Litt av et valg,de er ganske like.
ER6-N har 2 liter større tank så du kan kjøre litt lenger før du må fylle og har en god motor.MT07 har sikkert en god motor den også men er ikke like velprøvd.
Det kommer kanskje noen som har eid en av de med noe mer info.
Du har vel kanskje lest noen tester og har kanskje mulighet for å prøvekjøre ER6-N på demodag hos Monsterbike i April?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Jente 21 år - Kawasaki eller Yamaha??????

Legg inn av mortenolb »

Kawagutten skrev:Litt av et valg,de er ganske like.
ER6-N har 2 liter større tank så du kan kjøre litt lenger før du må fylle og har en god motor.MT07 har sikkert en god motor den også men er ikke like velprøvd.
Det kommer kanskje noen som har eid en av de med noe mer info.
Du har vel kanskje lest noen tester og har kanskje mulighet for å prøvekjøre ER6-N på demodag hos Monsterbike i April?
Tviler på at de har en mellomtung ER6 på demodagen, men de har sikkert noe mellomtungt det går an å prøve der! :thumleft

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Jente 21 år - Kawasaki eller Yamaha??????

Legg inn av Cutless »

Friis94 skrev:Akkurat nå står det mellom Kawasaki ER-6N og Yamaha MT-07. (35kW)
Hvilken av de synes du ser best ut på design?

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Jente 21 år - Kawasaki eller Yamaha??????

Legg inn av JK95 »

Velg den du liker best, tror kvaliteten er meget god på begge to :prf

dmorgan
Innlegg: 33
Registrert: 20 mar 2012, 09:10
Motorsykkelen din: 2015 Yamaha MT-09
Sted: Drøbak

Re: Jente 21 år - Kawasaki eller Yamaha??????

Legg inn av dmorgan »

Jeg har prøvekjørt MT-07, men ikke ER-6N. MT-07 har bra bunndrag, og gassen kan oppleves som voldsom, men man blir nok vant til det. Etter hva jeg har lest/sett av tester ER-6N langt mer smooth ved gasspådrag. ER-6N har vært i markedet i mange år og velprøvd, mens MT-07 er ganske ny. Begge er bra valg.
nå: 2015 Yamaha MT-09
før: 2011 Triumph Bonneville SE, 2007 Vespa 250 GTS (kona sin), 2008 Yamaha WR250R, 2007 Yahama YBR125, 1998 Honda Transalp XL600V, 1997 Yamaha Dragstar (kona sin), 2002 Honda CB500S, 1999 Honda Shadow VT750C2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jente 21 år - Kawasaki eller Yamaha??????

Legg inn av Bjerknez »

Har ingen erfaring med noen av disse syklene, men ut fra design og specs så hadde jeg holdt en knapp på MT07'en. Jeg synes den ser litt mer "street-aktig" ut med et litt "røffere" design. Jeg ville lagt de pengene man sparte (eller vertfall deler av dem) i å oppgradere demperne som jeg har sett fått litt tyn i en review på youtube.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Jente 21 år - Kawasaki eller Yamaha??????

Legg inn av tagesk »

Hverken Yamaha eller Kawasaki er det vi kan kalle Jalla-produsenter.
Så det er andre ting som må avgjøre: Hva du liker, prisen, hvordan ergonomien er (for deg!).

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Jente 21 år - Kawasaki eller Yamaha??????

Legg inn av Voksen »

Du skriver jo at valget står mellom to sykler, og så lenge den ene er 20 000,- billigere enn den andre så er det vel ikke noe å lure på?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jente 21 år - Kawasaki eller Yamaha??????

Legg inn av Bjerknez »

Voksen skrev:Du skriver jo at valget står mellom to sykler, og så lenge den ene er 20 000,- billigere enn den andre så er det vel ikke noe å lure på?
Så sant det da ikke kommer frem argumenter for å nettopp betale 20.000,- mer for Kawasakien?
Uansett så er det vel kun prøvekjøring av begge syklene som gjelder her tror jeg.

Men jeg ville sjekket opp litt rundt hva andre sier om demperne på MT07 samt gjort noen egne erfaringer av disse.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Jente 21 år - Kawasaki eller Yamaha??????

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:
Voksen skrev:Du skriver jo at valget står mellom to sykler, og så lenge den ene er 20 000,- billigere enn den andre så er det vel ikke noe å lure på?
Så sant det da ikke kommer frem argumenter for å nettopp betale 20.000,- mer for Kawasakien?
Uansett så er det vel kun prøvekjøring av begge syklene som gjelder her tror jeg.

Men jeg ville sjekket opp litt rundt hva andre sier om demperne på MT07 samt gjort noen egne erfaringer av disse.
Jeg vet ikke helt hvor Bjerknez har det fra at demperne på MT-07 er så dårlige? Han nevner dette rett som det er.

Jeg vet at i noen tester av MT-09 har demperne blitt trukket litt i karakter. (for eksempel denne http://www.bike.no/test/mctest/yamaha-mt09 ) Men vi skal huske at disse testene utføres av nærmest profesjonelle testførere som KAN kjøre, og som vet hvilke yttergrenser man kan utsette sykler for. De er i testrapportene nesten forpliktet til å finne ett eller annet å sette fingeren på. Det store gjennomsnitt av oss vil kanskje aldri oppleve det samme nesten uansett hva vi utsetter sykkelen for. Jeg kjenner ikke til at MT-07 har fått den samme kritikken i tester. Jeg har heller aldri hørt noen av oss vanlige dødelige som har kjørt en del med disse syklene har klaget på demperne.
Oppdraget utviklerne fikk av Yamahaledelsen var å bygge en revolusjonerende god sykkel til en uslåelig pris. Dette ble MT-09. En naken streetfighter uten noe unødvendig og fordyrende stæsj. Den fikk en helt ny 3-sylindret motor på 115hk med høyt og lineært dreiemoment. For å oppnå den prisgunstige effekten i markedet ble det selvfølgelig ikke benyttet unødvendig dyre komponenter. Muligens derfor er det vel trolig at de ikke er utstyrt med dempere fra aller øverste hylle. Men derfra å si at demperne er dårlige blir vel for drøyt?
MT-07 kom i kjølvannet av denne og ble sluppet på markedet like etter MT-09. Den fikk også en nyutviklet motor, denne med to sylindre og en lignende dreiemomentkurve. En kort svingarm gjør disse syklene artige å kjøre, og de er svært bakhjulsvillige.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Jente 21 år - Kawasaki eller Yamaha??????

Legg inn av ATWindsor »

Har inntrykk av MT er en bra motor i en sykkel med billige deler ellers, men det er jo en billig sykkel, er ting noe særlig dårligere enn andre sykler i samme klasse?

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Jente 21 år - Kawasaki eller Yamaha??????

Legg inn av Tommas »

Tror jeg ville prøvd begge to, og gått for den jeg hadde mest lyst til å kjøre mer på og som du satt best på.
Da får du uansett ikke noe dårlig sykkel!

Og demperne hadde jeg vært utrolig lite bekymret for. De som opplever det, mistenker jeg presser syklene hardere enn de aller fleste (i det minste ferske sjåfører) vil finne på å gjøre i trafikken.

Har selv prøvd MT-09, og med førervekt på godt over 0,1 tonn var ikke fjæringen påfallende dårlig. Noe myk, men det kan like godt tilskrives høy totalvekt på ekvipasjen ;-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jente 21 år - Kawasaki eller Yamaha??????

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev:
Bjerknez skrev:
Voksen skrev:Du skriver jo at valget står mellom to sykler, og så lenge den ene er 20 000,- billigere enn den andre så er det vel ikke noe å lure på?
Så sant det da ikke kommer frem argumenter for å nettopp betale 20.000,- mer for Kawasakien?
Uansett så er det vel kun prøvekjøring av begge syklene som gjelder her tror jeg.

Men jeg ville sjekket opp litt rundt hva andre sier om demperne på MT07 samt gjort noen egne erfaringer av disse.
Jeg vet ikke helt hvor Bjerknez har det fra at demperne på MT-07 er så dårlige? Han nevner dette rett som det er.

Jeg vet at i noen tester av MT-09 har demperne blitt trukket litt i karakter. (for eksempel denne http://www.bike.no/test/mctest/yamaha-mt09 ) Men vi skal huske at disse testene utføres av nærmest profesjonelle testførere som KAN kjøre, og som vet hvilke yttergrenser man kan utsette sykler for. De er i testrapportene nesten forpliktet til å finne ett eller annet å sette fingeren på. Det store gjennomsnitt av oss vil kanskje aldri oppleve det samme nesten uansett hva vi utsetter sykkelen for. Jeg kjenner ikke til at MT-07 har fått den samme kritikken i tester. Jeg har heller aldri hørt noen av oss vanlige dødelige som har kjørt en del med disse syklene har klaget på demperne.
Oppdraget utviklerne fikk av Yamahaledelsen var å bygge en revolusjonerende god sykkel til en uslåelig pris. Dette ble MT-09. En naken streetfighter uten noe unødvendig og fordyrende stæsj. Den fikk en helt ny 3-sylindret motor på 115hk med høyt og lineært dreiemoment. For å oppnå den prisgunstige effekten i markedet ble det selvfølgelig ikke benyttet unødvendig dyre komponenter. Muligens derfor er det vel trolig at de ikke er utstyrt med dempere fra aller øverste hylle. Men derfra å si at demperne er dårlige blir vel for drøyt?
MT-07 kom i kjølvannet av denne og ble sluppet på markedet like etter MT-09. Den fikk også en nyutviklet motor, denne med to sylindre og en lignende dreiemomentkurve. En kort svingarm gjør disse syklene artige å kjøre, og de er svært bakhjulsvillige.
Jeg søkte på MT07 vs ER6n på Youtube og da var dette en av de første videoene som dukket opp som jeg kikket på:
https://www.youtube.com/watch?v=TZ1zp6PNf9k" onclick="window.open(this.href);return false;

Der blir det nevnt at demperne kanskje ikke er det beste trumfkortet. Det er da altså ikek JEG som sier dette, for som jeg sa tidligere så har jeg ingen erfaring med disse syklene. Jeg sa bare at TS kanskje burde sjekke ut om dette ryktet stemmer eller ei samt foreta en prøvekjøring for å danne seg sitt eget bilde.

Svar