Absurde forsikringspriser, hjelp?

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Mellomtung
Innlegg: 7
Registrert: 13 jan 2015, 15:17
Motorsykkelen din: Honda CB500FA 2015
Sted: Kristiansand

Absurde forsikringspriser, hjelp?

Legg inn av Mellomtung »

Hei

Er 22, blir 23 til sommern. Har jobb, men tjener ikke skikkelig bra. Jeg har skaffet meg lappen på mellomtung. Motorsykkel er noe jeg har hatt lyst på i flere år, og nå har jeg til sommern tenkt å kjøpe en. Hadde tenkt. Inntil i går.

Var nemlig og sjekket prisene på forsikring, storebrand først. Tenkte det var dyrt, for dyrt, deretter sjekker jeg Frende, hvor jeg allerede har reiseforsikring. 40 000+ NOK per år. Det betyr jo at de sier nei så klart.

Sykkelen jeg har så lyst på, som til og med er billig i forhold til hva den var i 2014, er en Honda CBR 500 F. Det som ikke er billig er forsikringen. På to år med en forsikring på 40 000 kan jeg kjøpe en til.

Bilde:
https://www.google.no/search?q=honda+cb ... 1500%3B927" onclick="window.open(this.href);return false;

Så til spørsmålene:

Vet noen om forsikringsselskaper som ikke "sier nei" til en slik sykkel?

Burde jeg droppe som førstegangskjøper i en alder av 22(23) og skaffe meg en ny sykkel? Blir ikke like happy om jeg må det men jeg vil jo ha sykkel hehe.

Vente til jeg blir "voksen" i forsikringselskapenes øyne? tipper det er når man blir 23 eller 24, stemmer ikke det?

Dere som har erfaring må jo bare komme med forslag jeg ikke har tenkt på.

Tusen hjertelig takk for alle svar
Mvh.
Kristian

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Absurde forsikringspriser, hjelp?

Legg inn av Flanker »

Storebrand og Tryg er dyre, det er ihvertfall min erfaring. Sjekk prisene hos If og Gjensidige. På MC forsikring varierer det vilt fra selskap til selskap!

Har du pensjonen din i KLP bør du også sjekke pris med dem. Og så vet jeg at Troll kommer med MC forsikring snart, og de er ihvertfall gunstige på bil. Kanskje blir de det på MC også... Kryss fingre :)

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Absurde forsikringspriser, hjelp?

Legg inn av KawaJens »

Du må ringe på alt. Sparebank1, NAF, Gjensidige, IF og mangen fler

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Absurde forsikringspriser, hjelp?

Legg inn av jongsanim »

KawaJens skrev:Du må ringe på alt. Sparebank1, NAF, Gjensidige, IF og mangen fler
Understreker at du må RINGE på alt som er av selskaper. Nettkalkulatorene har alltid gitt meg en dårligere pris enn det jeg har fått på telefon, og prisene på sykler kan variere med mange tusenlapper, om ikke ti-tusener..

Hvis ingen selskaper er villig til å gi deg en pris du kan leve med ville jeg gått for en annen sykkel som er billig i forsikring inntil videre og sjekke igjen med noen flere år på baken, dessverre :-/

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Absurde forsikringspriser, hjelp?

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg har dårlig erfaring med ringing. Jeg får bare de standardiserte svarene som jeg ville fått ved å regne ut online.

Gjensidige var forøvrig rimeligst (men fortsatt dyyyrt) for meg med mellomtung ihvertfall.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Absurde forsikringspriser, hjelp?

Legg inn av Flanker »

Mange av selskapene har kalkulatore på nett som gir deg pris, der du også kan kjøpe. Ofte får du noen kr. i rabatt ved å gjøre det sånn, ettersom du gjør jobben selv... Så sjekk alt av seriøse forsikringsselskaper som kan krype og gå. Beregn pris på nett der det er mulig, resten ringer du til.

Rost
Innlegg: 24
Registrert: 09 des 2014, 09:34
Motorsykkelen din: CB650F

Re: Absurde forsikringspriser, hjelp?

Legg inn av Rost »

Heisann,
jeg vurderte en CB500F før prisene sank pga avgiftsreduksjonen(men blir ordentlig tung nå som prisene sank), og fikk da en langt rimeligere pris enn dette. Var snakk om godt under 4000 med kasko. Er dog fylt 24, så er mulig dette har mye å si. Men som de andre sier RING. Blir også billigere dersom du har flere forsikringer samme sted, dette var Gjensidige.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Absurde forsikringspriser, hjelp?

Legg inn av Tobben84 »

Det var dyre greier gitt. Vet det ikke er det du spør om, men jeg ville ha vurdert en noe eldre sportsykkel uten r i navnet, f.eks cbr 600 f, Thundercat, gsxf eller lignende. Prisen gjør da at du evt kan sløyfe kasko. Jeg betalte vel 7000,- eller noe sånt på min Thundercat for noen år siden da jeg var ung og lovnde.....

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Absurde forsikringspriser, hjelp?

Legg inn av Kawagutten »

Velg en sykkel uten R så blir kanskje prisen lavere frem til du får mer bonus og passerer 24 år men 40000 på den mc`n er jo helt vilt :evil
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Rost
Innlegg: 24
Registrert: 09 des 2014, 09:34
Motorsykkelen din: CB650F

Re: Absurde forsikringspriser, hjelp?

Legg inn av Rost »

Mellomtung skrev: Sykkelen jeg har så lyst på, som til og med er billig i forhold til hva den var i 2014, er en Honda CBR 500 F.
Bare sånn til info så er det ingen CBR 500 F. Det er en CB 500 F og en CBR 500 R av 500 kubikkene til Honda. Vet ikke om det har noe å si for forsikringen...

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Absurde forsikringspriser, hjelp?

Legg inn av Fjeldern »

Jeg har CBR500R, som er den samme sykkelen som du linket, CB500F, bare med mer sportslig utseende og litt annen sitteposisjon, og den koster rundt 4500 i året på meg med full kasko om jeg ikke husker helt feil.
Skal nevnes at jeg hadde lettsykkel før mellomtung.

Angående forsikringer, så lønner det seg å ringe. Det er i allefall det jeg har fått høre av moren til en kompis, som jobber i en bank. Hun sier det, at hvis du har fått en pris på nett, så vil du nesten alltid få den prisen hvis du ringer. Hvis du ringer først er det mulig å få en bedre pris.

Sjekket forresten andre kalkulatorer på nett etter jeg skaffet meg forsikring, og det var ingen som var i nærheten av 40 000.
Tror dyreste jeg så var 10 000? Men litt usikker der

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Absurde forsikringspriser, hjelp?

Legg inn av Kawagutten »

Rost skrev:
Mellomtung skrev: Sykkelen jeg har så lyst på, som til og med er billig i forhold til hva den var i 2014, er en Honda CBR 500 F.
Bare sånn til info så er det ingen CBR 500 F. Det er en CB 500 F og en CBR 500 R av 500 kubikkene til Honda. Vet ikke om det har noe å si for forsikringen...
Kanskje han har snakket med dårlig forsikrings agent som ikke har noen som helst greie på mc noe jeg trodde forsikringsselskapene hadde blitt bedre på. Betalte ca 1300 for delkasko hos If på en Pegaso 650 med 48 hk jeg hadde tidligere,selv med minste bonus og lav alder ville den aldri vært i nærheten av 40000.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Absurde forsikringspriser, hjelp?

Legg inn av freddy123 »

Je kjører 48 hk HD sportster og fullkasko på den koster 9200kr, jeg er 21 år og det er første kjøretøyet som jeg har forsikret. De første selskapene skulle ha så mye som 14 bare fo delkasko.

Ikke la drømmen om sykkel forbli en drøm ring alle selskaper som du kan navnet på og hør om pris.

Brukeravatar
Tonys
Innlegg: 317
Registrert: 30 okt 2014, 20:19
Motorsykkelen din: Yamaha mt-10
Sted: Tønsberg

Re: Absurde forsikringspriser, hjelp?

Legg inn av Tonys »

Hva med en veteransykkel? Mange 85 modeller som er fine.
Både veteranforsikring og årsavgift!
Ca 0 i verditap om du behandler den pent.
Kjør dette et par år til du er "voksen" i forsikringsselskapets øyne.
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Absurde forsikringspriser, hjelp?

Legg inn av TBI81 »

Elolz skrev:Når de lager så absurde priser, så er det en "fin måte" å si at de ikke er interessert i å forsikre den type sykler. Ihvertfall ikke med tanken på alderen din. Egentlig kan vel ingen selskaper nekte å forsikre deg, derfor tar de ofte bare å setter en skyhøy pris som f.eks 40.000kr. Har ikke noe med at selskapet er dyrt å gjøre, har med at de ikke er interessert i R-sykler. Dessverre mange selskaper som er sånn.

Gjensidige pleier å være de greieste der, der har jeg alltid fått forsikret alt til under 15.000kr. Selv da jeg var 20 med fersk A-lapp og søkte på 600/1000cc sykler som R1, ZX10R etc.
If er ikke interessert i å forsikre R-sykler til folk under 35 sier de. Aner ikke hvordan de er på pris over den alderen.
De kan nekte mer enn ansvar. Men er som du sier, "fin måte" å si nei takk på. Har du bil i tillegg? De fleste vil ha en annen hovedforsikring, så om kun sykkel så er det ikke så mange..

Svar