Velge mellomtung

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Brukeravatar
evapaws
Innlegg: 17
Registrert: 24 aug 2013, 10:34
Motorsykkelen din: Honda Varadero 125 '01
Sted: Nordland

Velge mellomtung

Legg inn av evapaws »

Hei!


Jeg tok A2-lappen nå i høst etter ett år med lett-lappen. Jeg solgte Varaderoen min, og tenker på å kjøpe meg ny sykkel til neste sesong. Problemet er at det er så mye å velge i! :-)

Jeg er en 18 år gammel jente og ruver 165 cm over bakken, så den første begrensningen er setehøyde. Varaderoen hadde en setehøyde på 80 cm, og det ble litt voldsomt når jeg skulle manøvrere med liten fart. Da satt jeg gjerne og balanserte med tåspissene i bakken. Jeg var ellers veldig fornøyd med den, for den var komfortabel å kjøre og det var god plass til passasjer. Likevel var den selvfølgelig litt lat, særlig med passasjer bakpå. Kjører forresten særdeles forsiktig, så kraftig motor er ikke så viktig for meg.

Det jeg ser etter:

En solid firetakter som krever minst mulig vedlikehold, da jeg har nok med å smøre kjeden på sykkelen
En sykkel som er behagelig å kjøre med og uten passasjer, både på korte turer til butikken og på lengre turer med flere overnattinger


Jeg har egentlig tenkt på en senket BMW 650GS, men den har jo ikke det sprekeste utseendet. Sikler på Yamaha MT, Ducati Monster og slike sykler, og har også sett litt på Honda CB500F, men frykter disse er ubehagelige å kjøre på lengre strekker og har lite seteplass til passasjer.


Har dere noen tips til hva jeg kan se på? :D

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Velge mellomtung

Legg inn av SuperMorten »

Erfaringsmessig vil folk anbefale det de selv kjører. Jeg syns du skal prøvekjøre alt du kommer over. Både det du har råd til og lyst på, til de som er utenfor (ikke har lyst/råd). Da vil du kanskje oppdage at den du syns er pen ikke er den beste å kjøre på, eller omvendt. Eller kanskje rett og slett drømmesykkelen er drømmesykkelen :knegg men uansett, prøvekjør,.!! (Men BMW blir aldri feil :lol )
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Velge mellomtung

Legg inn av freddy123 »

Supermorten har ett godt tips å prøve ut litt forskjllig. Men a2 markedet er jo litt innsnevret mht til 48hk da.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Velge mellomtung

Legg inn av Bjerknez »

Hva ned en Harley sportser?
Denne kan registreres som A2 så vidt jeg vet?

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Velge mellomtung

Legg inn av KawaJens »


Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Velge mellomtung

Legg inn av KawaJens »

Angående høgde så kan du leike deg litt her http://cycle-ergo.com

Om du kjem til å trivest på Ducati eller MT07 er umulig for oss å svare på, du må bere prøve selv. Men mangen liker dem så det er en god kjanfs for at du gjør og. Vist ikke så er det ikke verdens undergang om du selger og kjøper noe annent

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Velge mellomtung

Legg inn av KawaJens »


Brukeravatar
evapaws
Innlegg: 17
Registrert: 24 aug 2013, 10:34
Motorsykkelen din: Honda Varadero 125 '01
Sted: Nordland

Re: Velge mellomtung

Legg inn av evapaws »

Lurer litt på hvor jeg kan finne sykler å prøvekjøre. Gjør man det hos forhandler, hos selger eller på treff?

Ellers tror jeg ikke pappa hadde godkjent noe kjøp av Harley, selv om den forsåvidt så bra ut :D Kawasakiene det var linket til her var virkelig fine, de skal jeg titte litt på!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Velge mellomtung

Legg inn av Bjerknez »

evapaws skrev:Lurer litt på hvor jeg kan finne sykler å prøvekjøre. Gjør man det hos forhandler, hos selger eller på treff?

Ellers tror jeg ikke pappa hadde godkjent noe kjøp av Harley, selv om den forsåvidt så bra ut :D Kawasakiene det var linket til her var virkelig fine, de skal jeg titte litt på!
Hvorfor skulle han ikke godkjent kjøp av Harley? :-k

De fleste forhandlere tilbyr prøvekjøring, men det er ikke like selvsagt at man får prøvekjørt en sykkel. Av egen erfaring. Nå har jeg alderen på min side, men en ung mann som kommer inn i butikken står ikke veldig høyt i kurs med tanke på prøvekjøring, men atpåtill skjønner jo de fleste selgere at det må prøvekjøres før et evt. kjøp etc. De fleste seriøse forhandlere lar deg prøvekjøre så lenge dem har en demosykkel inne etc. Men det er ikke like selvsagt som med prøvekjøring av bil.

Brukeravatar
evapaws
Innlegg: 17
Registrert: 24 aug 2013, 10:34
Motorsykkelen din: Honda Varadero 125 '01
Sted: Nordland

Re: Velge mellomtung

Legg inn av evapaws »

Bjerknez skrev:
evapaws skrev:Lurer litt på hvor jeg kan finne sykler å prøvekjøre. Gjør man det hos forhandler, hos selger eller på treff?

Ellers tror jeg ikke pappa hadde godkjent noe kjøp av Harley, selv om den forsåvidt så bra ut :D Kawasakiene det var linket til her var virkelig fine, de skal jeg titte litt på!
Hvorfor skulle han ikke godkjent kjøp av Harley? :-k

De fleste forhandlere tilbyr prøvekjøring, men det er ikke like selvsagt at man får prøvekjørt en sykkel. Av egen erfaring. Nå har jeg alderen på min side, men en ung mann som kommer inn i butikken står ikke veldig høyt i kurs med tanke på prøvekjøring, men atpåtill skjønner jo de fleste selgere at det må prøvekjøres før et evt. kjøp etc. De fleste seriøse forhandlere lar deg prøvekjøre så lenge dem har en demosykkel inne etc. Men det er ikke like selvsagt som med prøvekjøring av bil.
Handler mest om personlig preferanse, og det er klart pappa har innflytelse på valget når jeg har fått interessen fra han :thumleft


Jeg skjønner. Kanskje det er lettere for unge jenter å få prøvekjøre da, hehe :D

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Velge mellomtung

Legg inn av Bjerknez »

evapaws skrev:
Bjerknez skrev:
evapaws skrev:Lurer litt på hvor jeg kan finne sykler å prøvekjøre. Gjør man det hos forhandler, hos selger eller på treff?

Ellers tror jeg ikke pappa hadde godkjent noe kjøp av Harley, selv om den forsåvidt så bra ut :D Kawasakiene det var linket til her var virkelig fine, de skal jeg titte litt på!
Hvorfor skulle han ikke godkjent kjøp av Harley? :-k

De fleste forhandlere tilbyr prøvekjøring, men det er ikke like selvsagt at man får prøvekjørt en sykkel. Av egen erfaring. Nå har jeg alderen på min side, men en ung mann som kommer inn i butikken står ikke veldig høyt i kurs med tanke på prøvekjøring, men atpåtill skjønner jo de fleste selgere at det må prøvekjøres før et evt. kjøp etc. De fleste seriøse forhandlere lar deg prøvekjøre så lenge dem har en demosykkel inne etc. Men det er ikke like selvsagt som med prøvekjøring av bil.
Handler mest om personlig preferanse, og det er klart pappa har innflytelse på valget når jeg har fått interessen fra han :thumleft


Jeg skjønner. Kanskje det er lettere for unge jenter å få prøvekjøre da, hehe :D
Så saken her er at du må finne deg en sykkel som faren din egentlig vil ha? :-k :eh

Jeg synes du skal bruke tiden på og finne deg en sykkel (innenfor budsjett) som faktisk passer DEG og som DU har lyst på. Her inne vil du få mange gode råd om kjøp av sykkel og selv om ikke undertegnede er noen ekspert med årevis av erfaring så tror jeg nok de fleste merker og modeller har blitt kjørt av medlemmer her inne.

En Harley Sportster er billig og forsikre, den er lav, du sitter godt, den har fin lyd (med effektpotte) og man får også flere "blikk" på gaten enn det man gjør med en nedplombert plastracer. Men for all del, det er jo ikke eikkert DU liker Sportsteren. Men prøv den før du avfeier den og ikke bare hør på din far.

Skulle jeg hørt på MIN far så hadde jeg vært en proff fotballspiller og bodd i rekkehus samt kjørt rundt i Mazda. Jeg hadde heller aldri fått muligheten til å kjøre motorsykkel :lol

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Velge mellomtung

Legg inn av Zadnez »

Dersom det er EN sykkel hennes far ikke liker, og som hun selv heller ikke har som drømmesykkel, hva er galt med å velge bort den? Hun avgjør sikkert hvilken sykkel hun vil ha, og har VALGT bort den sykkelen hennes far ikke ville ha.

Du burde hørt på faren din også, s¨å hadde du vært proff fotballspiller nå:) med TO motorsykler :P :p
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Velge mellomtung

Legg inn av Bjerknez »

Zadnez skrev:Dersom det er EN sykkel hennes far ikke liker, og som hun selv heller ikke har som drømmesykkel, hva er galt med å velge bort den? Hun avgjør sikkert hvilken sykkel hun vil ha, og har VALGT bort den sykkelen hennes far ikke ville ha.

Du burde hørt på faren din også, s¨å hadde du vært proff fotballspiller nå:) med TO motorsykler :P :p
Hvis ikke TS liker Harley'en så er det jo greit. Da velger hun ikke den. Var bare et forslag med tanke på det hun skriver i første post om at sykkelen bør være relativt lav etc.

Hadde jeg vært proff fotballspiller så hadde jeg ikke hatt tid til så mye motorsykkelkjøring :thumleft

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Velge mellomtung

Legg inn av KawaJens »

Ut i april/mai så er det ofte roadshow der f.eks Honda, Kawasaki og mangen flere fer fra forhandler til forhandler med en rekke deno sykkler. Er en fin måte å få prøvd litt forskjellig samt en får litt kaffe og kan skå av en preik med andre mc folk. Utvalget på A2 sykkler er nok ikke så stort på dei men det er no altids en eller to med i følget. Sjekk heim siden til forskjellige merker ut i februar/mars då dei som oftest har datoen dei er forskjellige plasser og vilken sykkler dei har med seg.

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Velge mellomtung

Legg inn av freddy123 »

En annen ting som er greit å tenke med hensyn til mellomtung er ikke kjøp det dyreste du finner heller for allerede etter 2 sesonger eller fylte 24 år så får man jo tunglappen og da vil man mest sannsynlig kjøre noe med mer enn 48 hk

Så min sportster iron selges neste høst garantert, den ene grunnen er at jeg vil tilbake mot mer svingvillig redskap og en annen er at jeg vil ha bedre bagasjemuligheter, plus at jeg skal mere power.

Svar