Velge mellomtung

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Sv: Velge mellomtung

Legg inn av MLeikarnes »

Jeg hadde kjøpt en billig sykkel som fint kunne holdt de to årene. Jeg har kjørt noen og tredve tusen på Varadero 125, suveren sykkel! Etter at jeg tok A2 kjøpte vi en Suzuki GS500e (for kr. 5000,-...) som ble pusset opp litt, kjørte over 40.000km med den! Var på en alpetur på over 7000km, dog kjørte jeg ikke mange milene med passasjer kun fra Kitzbuhel til Salzburg og tilbake. Den var ikke spesielt egnet for passasjer, litt for liten, kort og lav. I fjor kjøpte vi en Suzuki DR750 big som jeg kjørte ca 15.000km på som A2, jeg likte den mye bedre enn GS'en da sittestillingen og kjørestillingen var mer lik varaderoen. Har nå gått over til full effekt, men på grunn av skolegang har jet ikke fått kjøpt meg ny enduro-type sykkel, da det er det jeg liker.

Jeg hadde sett på en Honda Dominator, Honda Transalp eller DR650 hadde jeg vært deg, opp mot 30.000kr. Eller så kan man gå opp en prisklasse til Yamaha XT660R/Z.

Sent from my Sony Xperia Z2
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Velge mellomtung

Legg inn av mortenolb »

KawaJens skrev:
Bjerknez skrev:
mortenolb skrev:Kan se ut til at Scootern gjør det på rundt 8 sekunder, ifølge youtube. Det jeg sjekka var på Ninja. Tror uansett det er litt vanskelig å sammenligne hvor fort det égentlig går med mc vs. bil. Så forskjellige fartsopplevelser uansett.
Det at du hadde en bil som gjorde det betyr ikke at det er en helt vanlig bil! :-)å
Jeg mente ikke at det jeg hadde var en "vanlig" bil. Jeg mente at scooteren ikke klarte noe bedre enn rundt 10sek. fra 0-100km/t som jeg annser som ganske "vanlig". Uansett så er mitt inntryklk så langt at fartsopplevelsen er større på en sykkel kontra en bil.

Uansett så ble jeg skuffet og jeg hadde uten tvil valgt en annen sykkel som A2 :thumleft
No skal ikke dere snakk så veldig høgt om aks, er jo mopper dere farter rundt med :erte :rofl: :cheers
Nettopp derfor er de nevnte ekstra dårlige!

Brukeravatar
Marshall
Innlegg: 52
Registrert: 13 sep 2014, 18:58
Motorsykkelen din: Forhåpentligvis til neste sesong
Sted: Tromsø

Re: Velge mellomtung

Legg inn av Marshall »

Sitter å blar gjennom Finnannonser i ny og ne. Fant denne Husqvarnaen i dag, tror dere dette er et godt kjøp som førstegangssykkel? Hvordan er dem etter 10 års bruk, med tanke på slitasje på deler, deletilgang osv.. Kunne og tenkt meg å byttet ut plastikken til noe som så litt nyere ut.

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=23943617

Fant og et eksemplar av KTM sin 250 fra 2004. Samme spørsmål som over gjelder.

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=53805316
braaAAap :mc1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Velge mellomtung

Legg inn av Bjerknez »

Jeg mener å ha hørt et rykte som sier at alle KTM'er opp til 390cc er produsert et annet sted og har derfor ikke den samme kvaliteten?

Bortsett fra dette ryktet så har jeg ingen erfaring og heller ingen formening om hva du bør velge desverre...

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Velge mellomtung

Legg inn av Olav K »

Dette gjelder Duke og RC seriene opp til og med 390ccm, alle større sykler, samt enduro/motard/crossere blir produsert i Mattighofen, Østerrike.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Velge mellomtung

Legg inn av JK95 »

Skal jeg komme med tips så vil jeg si at kubikk er veien å gå om passasjer skal med. Hyosung har jo både 250 og 650, både naken, cruiser og "racing", begge mulig som gamle 34hk'er, men likefremt dreiemoment nok til å være to :thumleft Samtidig er de begge ekte 650cc'er, solide i størrelsen, så de ser ikke ut som mopeder heller, noe jeg synes Kawa 250 og KTM 390 gjør ( I fare for å yppe på meg buksevann her... :redface )
Honda sine 500cc synes jeg virker interesante, har prøvesittet to av dem, og de føles "voksne" de også.

En fin måte å lete litt selv er å gå inn på finn.no, få opp en side med alle MC'er til salgs, og søke f.eks 34-48 hk nederst på den søkealternativsaken deres. Derifra er det egentlig bare å velge å vrake av det som er, sett bort fra uregistrerbare crossere og oppjazza 125cc ;-) Har du spørsmål om sykler du liker, er det selvsagt bare å spørre her på forumet, da det finnes ekspertise om det meste her.

Brukeravatar
evapaws
Innlegg: 17
Registrert: 24 aug 2013, 10:34
Motorsykkelen din: Honda Varadero 125 '01
Sted: Nordland

Re: Velge mellomtung

Legg inn av evapaws »

JK95 skrev:Skal jeg komme med tips så vil jeg si at kubikk er veien å gå om passasjer skal med. Hyosung har jo både 250 og 650, både naken, cruiser og "racing", begge mulig som gamle 34hk'er, men likefremt dreiemoment nok til å være to :thumleft Samtidig er de begge ekte 650cc'er, solide i størrelsen, så de ser ikke ut som mopeder heller, noe jeg synes Kawa 250 og KTM 390 gjør ( I fare for å yppe på meg buksevann her... :redface )
Honda sine 500cc synes jeg virker interesante, har prøvesittet to av dem, og de føles "voksne" de også.

En fin måte å lete litt selv er å gå inn på finn.no, få opp en side med alle MC'er til salgs, og søke f.eks 34-48 hk nederst på den søkealternativsaken deres. Derifra er det egentlig bare å velge å vrake av det som er, sett bort fra uregistrerbare crossere og oppjazza 125cc ;-) Har du spørsmål om sykler du liker, er det selvsagt bare å spørre her på forumet, da det finnes ekspertise om det meste her.
Tipset om å gå inn på finn.no og se på sykler var genialt! Fant BMW F800R, og den var virkelig fin! :yeyeye Er det noen som har noen formening om den?

Monstr
Innlegg: 342
Registrert: 25 feb 2015, 12:46
Motorsykkelen din: Samme som alltid

Re: Velge mellomtung

Legg inn av Monstr »

evapaws skrev:
Tipset om å gå inn på finn.no og se på sykler var genialt! Fant BMW F800R, og den var virkelig fin! :yeyeye Er det noen som har noen formening om den?
Hei!

Jeg kjørte BMW F800R på kjøreskolen, og det var en veldig grei sykkel egentlig :) God å kjøre, bra med utstyr og jeg satt godt på den. Du får den med forskjellige seter også, etter din egen høyde :)

Jeg har en Yamaha FZS600 registrert som mellomtung etter nye A2-regler.

Pass på at du ikke går i fella med å kjøpe en sykkel som er registrert som 34HK etter de gamle reglene. Den har du sannsynligvis ikke lov å kjøre. Begrensningen ligger nå i førerkortet ditt, og ikke i sykkelen, som det gjorde før. Du har ikke lov å kjøre en sykkel som er nedtrimmet til mer enn halvparten av opprinnelig effekt, og som ikke yter mer enn 35kw. Det vil si at du ikke har lov å kjøre en sykkel som originalt har mer enn 96HK, eller 70kw. Du vet det sikkert, men det er så mange som brenner seg på dette, at jeg ikke kan nevne det for ofte.

Jeg driver med disse reglene til daglig, og har vært borte i flere 18-åringer med fersk A2-lapp som kommer cruisende på Yamaha R1 osv som er registrert etter gamle 34hk-reglene som blir anmeldt for kjøring uten gyldig førerkort, fordi de ikke har satt seg godt nok inn i reglene om hva de har lov å kjøre. En Yamaha R1 må jo trimmes ned en god del mer enn 50% av opprinnelig effekt for å nå 35kw :prop:

Her er forresten min FZS, den er litt i samme sjanger som F800R med sittestilling og alt, bare at de er en god del billigere :thumleft

[img]http://i720.photobucket.com/albums/ww20 ... C_0029.jpg[/img]

Brukeravatar
evapaws
Innlegg: 17
Registrert: 24 aug 2013, 10:34
Motorsykkelen din: Honda Varadero 125 '01
Sted: Nordland

Re: Velge mellomtung

Legg inn av evapaws »

Var på MC-messa i Lillestrøm og studerte sykler, og min forkjærlighet for BMW sine roadster-sykler har vokst. Tror nok jeg går for en BMW F800R, den har jo blitt riktig stilig med ny lykt på 2015-modellen også :D

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Velge mellomtung

Legg inn av JK95 »

evapaws skrev:Var på MC-messa i Lillestrøm og studerte sykler, og min forkjærlighet for BMW sine roadster-sykler har vokst. Tror nok jeg går for en BMW F800R, den har jo blitt riktig stilig med ny lykt på 2015-modellen også :D
Se der, godt å høre at det var flere ungdommer der! :prf Vil som alle andre anbefale en prøvekjøring før du tar valget, men er du forelska så er du forelska ;-) Hadde jo vært morsomt med noe annet enn GS/Explorer/Duke, så kjør på, forsiktig :prop:

Brukeravatar
evapaws
Innlegg: 17
Registrert: 24 aug 2013, 10:34
Motorsykkelen din: Honda Varadero 125 '01
Sted: Nordland

Re: Velge mellomtung

Legg inn av evapaws »

JK95 skrev:
evapaws skrev:Var på MC-messa i Lillestrøm og studerte sykler, og min forkjærlighet for BMW sine roadster-sykler har vokst. Tror nok jeg går for en BMW F800R, den har jo blitt riktig stilig med ny lykt på 2015-modellen også :D
Se der, godt å høre at det var flere ungdommer der! :prf Vil som alle andre anbefale en prøvekjøring før du tar valget, men er du forelska så er du forelska ;-) Hadde jo vært morsomt med noe annet enn GS/Explorer/Duke, så kjør på, forsiktig :prop:

Yes, greit å dra ned snittalderen litt :-) Prøvekjøring tror jeg blir vanskelig, så får vel bare satse på den! Lurer på om den er spesielt dyr å forsikre, og hvilket forsikringsselskap jeg skal gå for, hmm... Tenkte å ta en ringerunde og sammenligne priser med f.eks. BMW GS.

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Velge mellomtung

Legg inn av JK95 »

Støtter lett R framfor GS, R er mye tøffere, samt mer spesiell blant alle Dukene og Stripplene :prf Hva forsikring angår bør du RINGE ;-) Skriv ned tilbudene fra hver enkelt, og sett opp selskapene mot hverandre :thumleft Alternativt forsikre på mor&far? :-k

Danol123
Innlegg: 1
Registrert: 28 jan 2018, 22:52
Motorsykkelen din: Suzuki Classic VL Intruder LC 125cc 2002

Re: Velge mellomtung

Legg inn av Danol123 »

Ser det er lenge siden dette var postet så du har vel funnet noe nå, men til de andre som gjerne også liker type adventure sykler som har A2, så anbefaler jeg Kawasaki Versys 300X eller 650. Prøvde en 300 selv og likte den veldig godt selv om jeg foretrekker Cruisere, Touring, Chopper og lignende. Foreløpig kjører jeg bare rundt på lettsykkelen siden alt over 25k blir for dyrt for meg. Men har prøvekjørt litt her og der og kan si at Versys 300 var en fantastisk opplevelse.

Svar