KTM RC/Duke 125/390 tråden!

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

KTM RC/Duke 125/390 tråden!

Legg inn av Snikendeugle »

Dette er en samletråd for prat rundt KTM Duke 125/390 og KTM RC 125/390 syklene. Egentlig 200cc versjonene også, men de er ikke tilgjengelige i Norge uansett, så da sparte jeg emnetittelen for et par ekstra tegn.

Dette er små ensylindrede KTM sykler produsert i India, men som har fått mye skryt av sine kraftige motorer som troner ytelse i sin klasse.

Bilde

Bilde
Sist redigert av Snikendeugle den 31 jul 2014, 09:47, redigert 1 gang totalt.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: KTM RC/Duke 125/390 tråden!

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg opprettet primært tråden fordi jeg har mye på tankene rundt en RC 390 som jeg har lyst på. Råstilig design og mye futt for pengene.
De ligger rundt 80 000 helt ny, og kommer ut tidlig 2015 visstnok.

RC syklene finnes allerede som ADAC cup versjoner på bane, men kommer da som gateversjon i 2015.
Her er en racespeccet RC 390:
Bilde

Om jeg skulle hatt en så hadde det blitt mest for å ha til banekjøring uten å være så redd for å ødelegge mitt "eneste" kjøretøy. Dette er en billig sykkel som jeg ser for meg jeg kan miste i bakken uten å få altfor dårlig samvittighet.

Minuset med gateversjonen som kommer er at dempere og litt diverse er av typen "spare-penger-deler", så jeg kommer nok til å bytte det ut med ordentlige WP Racing dempere tilpasset til meg som blir brukt på ADAC versjonen.

Bilde

Jeg skal bort til AMD senere i dag og høre om jeg kan prøvekjøre en Duke 390 så jeg vet hvordan kraftleveringen er på sykkelen før jeg gjør meg opp en ordentlig mening.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: KTM RC/Duke 125/390 tråden!

Legg inn av detvarvondtdet »

En litt spesiell duke 125 på finn

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=50352837" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: KTM RC/Duke 125/390 tråden!

Legg inn av Snikendeugle »

50 000 var ganske stiv pris for den... 0_o

-------------


Prøvekjørte Duke 390 i går. Video:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=e2ytOwKpsHk[/video]
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: KTM RC/Duke 125/390 tråden!

Legg inn av detvarvondtdet »

Snikendeugle skrev:50 000 var ganske stiv pris for den... 0_o

-------------


Prøvekjørte Duke 390 i går. Video:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=e2ytOwKpsHk[/video]

Skjønner at folk gjerne vil ha litt igjen når man har lagt så mye kjærlighet, tid og penger i en sykkel. Men desverre er ikke de noe man kan regne med ved et salg. Rimelig stivt priset ja. Så på en 390 hos spinnin wheel forrige dagen. Fin sykkel,men jeg må innrømme at jeg siklet mer på en 1190 adventure (uansett 2 helt forskjellige segment) :-)

Brukeravatar
JosteinBever
Innlegg: 87
Registrert: 19 jun 2016, 15:36
Motorsykkelen din: INGEN At The Moment

Re: KTM RC/Duke 125/390 tråden!

Legg inn av JosteinBever »

Vet ikke spesiellt mye om trafikken her på forumet,men synes denne tråden burde få leve litt,da jeg daglig ser DUKE og RC på veien. Disse er i disse dager særlig populære,og det ligger sjelden en lenge på FINN.NO. Forhandlere melder og om storomsetning på de,av de jeg har snakket med.

Selv om man nærmest har blåkopiert "Powerparts" katalogen så er det (Dessverre) ikke alle som ønsker å betale noe ekstra for det nei. Det du vet er jo at "Powerparts" fra KTM er ekstremt dyrt i forhold til mye annet av deler.. Det de ser er gjerne en litt annerledes sykkel med mye som ikke en orginal Duke/RC kan skilte med.

Man finner alltid kjennere av merket som har gjort research,og gjerne er villige til å betale litt ekstra for mye dyr styling osv. KTM Powerparts er jo merkevarer,og de er "bolt on" Det medfølger manualer for nøyaktig spesifikk montering osv. Dette vet sjelden kjøpere. De ser som nevnt mye "juggel" som ikke er orginalt,dermed ofte uinteressant,uansett hvor "rått" det måtte være.

Scenarioet er jo veldig kjent. Sønnen eller dattera viser begeistret pappaen i huset denne de har funnet på FINN. Faren går på KTM.com å ser bilder av en org en. Den ligner så og si ikke lenger. Han tenker: Mye skruing,mye dilldall og mye jobb og ekstra utgifter for meg,dermed no-go. Så det smarteste er bare å holde ting helt komplett orginalt,være slavisk med servicene å ta den obligatoriske vasken etter hver tur. Da får man solgt sykler lett på FINN. Ingenting i veien for det for mange heller,men hvor gøy er det? Vell det blir jo opp til hver enkelt.Heldigvis (etter min mening) finnes det også endel av disse personene også,som setter pris på en meget modifisert sykkel.

Det mest irriterende for min del er at folk kaller eBay deler til kun en brøkdel av prisen for "Powerparts" De har ofte langt lavere levetid,ser ofte ikke like bra ut,og gjerne dårligere funksjon en orginale "powerparts" produkt. Jeg ser ofte forskjell med en gang,men virker som mange tror det bare er å sette på en oransje del på en KTM,så er det med en gang en "powerparts" Powerparts ER merkevare. Det er ikke eBay deler,uansett hvor replica de måtte være. Vil spesifisere at jeg ikke er i mot eBay deler. Det er mye kult man kan kjøpe til Duke og RC som ikke er "Powerparts" Bare ikke dra navnet med inn det,når du skal beskrive delene dine. Har selv hendler som er fra eBay,som jeg synes er penere en "Powerparts" hendlene,så som sagt ikke i mot andre 3 parts deler.

Ofte må jo da (dessverre) selger oppleve mye hat fra folk som mener det er for dyrt. Er det for dyrt for deg,så move on. Man må ikke kontakte selger å påpeke dette,dersom likevell prisen er uaktuell for deg. Dette gjelder i grunn ikke bare sykler som i dette tilfelle. Men ofte personer på FINN som bare må kontakte deg å fortelle hva de ville gitt for det du selger,eller hvorfor de ikke er enige med prisen din - uten å noe spesiell interesse for å kjøpe selv.

Kan jo legge med et par bilder av min Duke 125. Motormessig er det kun filtre som er blitt byttet til KN. Å selvsagt Akrapovicen. Kjører Akraen med dB killer i,og uten katalysator.

Bilde

Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: KTM RC/Duke 125/390 tråden!

Legg inn av Snikendeugle »

Comparison: Small Sportbike Shootout

http://www.motorcyclistonline.com/small ... e=facebook

Pirelli’s Diablo Rossos, the OE tires, are excellent, and while the brakes aren’t as solid as the Yamaha’s or Honda’s, standard ABS is comforting. In short, you will run out of fuel or road before you’re bored. At our first stop after tackling our first set of twisties, someone commented, “This thing is going to embarrass some riders on 600s.” Anyone who wants to know how a sportbike should handle can find out by riding an RC390.



:prf
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: KTM RC/Duke 125/390 tråden!

Legg inn av Reodor Felgen »

Jeg må si at jeg virkelig liker RC390 utseendet, regner med at den står på lista mi over kandidater jeg skal sjekke ut da min blir veteran om 4 år.

Fine med en liten sykkel er det at man må være bevist på kjøringen med tanke på gir og gass, det er ikke like tilgivende som en stor boksermotor.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: KTM RC/Duke 125/390 tråden!

Legg inn av Snikendeugle »

Fin tråd med komplett veiledning for å bytte ut standardviften på radiatoren med en SPAL vifte som yter bedre:

http://www.ktmduke390forum.com/forum/kt ... l-how.html

Og fra en annen tråd fra samme person, en beskrivelse på hvordan han utførte skiftet til Engine Ice kjølevæske:
Right side of the motor, low down, there is an 8mm drain plug and washer. If you have a rear stand, use it, if not, get the bike as level as you can.
Remove radiator cap and drain plug and let it pour!!.
You will need a long neck, narrow funnel, as the radiator cap is in the most stupid of places. (I actually lifted my tank shroud a few inches to make it easier)
Once it's all drained, fire the bike and let it run for about 30 seconds.
Now take a gallon of DISTILLED water and pour it in the rad. That should get it running almost clear out of the drain. Now, put the bike on it's side stand and open the breather. Put the drain plug back in and pour more DW in the rad. Now, it will pour out of the breather.
Once it starts running clear, close the breather and run the bike for a couple of minutes.
Open the drain and let it run out again. Now, just pour in your last gallon of DW and it will soon run crystal clear. This is IMPORTANT. EI is not compatible with anti-freeze, so you must get it all out.
Put in the drain plug, put the bike back on its side stand and remove the breather
Now pour in the EI until it runs out of the breather, Close the breather, stand the bike up again and fire it up. Add a little to the reservoir, close it all up and let it come to temp.
Check your hoses to make sure it is warming evenly and all the air is out and the 'stat opens.
Once it comes to temp, check your reservoir level and adjust accordingly.
Took me around 30 mins.
http://www.ktmduke390forum.com/forum/en ... e-ice.html


Jeg har i hvert fall bestilt alt det nødvendige nå! :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: KTM RC/Duke 125/390 tråden!

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

du kjører i samme områder som meg jo! tror jeg har sett en rc390 her og der. kanskje det er deg :vs
Braaaaaap

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: KTM RC/Duke 125/390 tråden!

Legg inn av Snikendeugle »

Det skal du ikke se bort i fra :) Som regel med hvit Arai "touring" hjelm eller sort Schuberth hjelm med iridium visir.
Jeg har enda til gode for å se en annen RC390 i Oslo i hvert fall, men jeg har spottet noen RC125 litt ymse steder (ikke i Oslo).

Jeg er også den som kjører med standard eksos enda, så om du hører en symaskin putre rundt hjørnet og med matchende hjelmbeskrivelse over, så har du nok meg ;).

Det skal sies at lyden i orginalanlegget faktisk er ganske kul i høyere turtall når den virkelig vrenges.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Classichonda
Innlegg: 19
Registrert: 08 jul 2021, 23:18
Motorsykkelen din: Classic honda

Re: KTM RC/Duke 125/390 tråden!

Legg inn av Classichonda »

Er det noen anbefalinger angående eksos til disse?

Må man endre på efi/map?

Svar