Yamaha Tricity 300 og B-lappen?

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23012
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Yamaha Tricity 300 og B-lappen?

Legg inn av Bjerknez »

Ser Yamaha har kommet med en 3-juling som kan kjøres med klasse B lappen.
https://youtu.be/Ese4Y0qSyWc?si=06UtOBlbszdQmjL9

Det fikk meg til å tenke på en ting. Hvor trygt er dette?

Jeg så for meg madammen kjøpe en slik for å pendle til jobb sommerstid. Hun gidder ikke ta MC lappen, men har vært bittelitt svak for moped, men det går for treigt for ho.

Jeg synes det er rart at madammen eller andre grønnskollinger på MC kan kjøpe seg en slik og kjlre avgårde helt uten MC opplæring. For plassering i veibane, bilister som ikke ser deg og evt. nedlegg og grep spesielt på våt vei kan få fatale følger for en grønnskolling.

Så er det egentlig innafor at hvem som helst med B-lappen kan kjøre en slik med tanke på sikkerheten, uten noen form for opplæring eller i det minste litt kursing?

Man kan ikke kjøre en batteridreven skyvetruck uten truckførerkurs, men en slik 3-hjuling kan man bare sette seg på og dure i vei?

mekkern
Innlegg: 7607
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Yamaha Tricity 300 og B-lappen?

Legg inn av mekkern »

Det er dog noen begrensninger-du må ha tatt b-lappen før 2013 og du kan ikke kjøre kollektivfelt (registrert som 3hjulsmc)

-Men helt enig dette er en gråsone som også Can-am Spyder og trikes som HD/gold-Wing kommer inn i.
Disse har også et veltepotensiale i tillegg da de svinger "flatt".
egentlig skulle det vært eget "3hjuls/atv sertifikat" som gav nødvendig opplæring i bruk,plassering og farepotensiale når en ser hvor mange ulykker det er med slikt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23012
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Yamaha Tricity 300 og B-lappen?

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 27 apr 2024, 06:46 Det er dog noen begrensninger-du må ha tatt b-lappen før 2013 og du kan ikke kjøre kollektivfelt (registrert som 3hjulsmc)

-Men helt enig dette er en gråsone som også Can-am Spyder og trikes som HD/gold-Wing kommer inn i.
Disse har også et veltepotensiale i tillegg da de svinger "flatt".
egentlig skulle det vært eget "3hjuls/atv sertifikat" som gav nødvendig opplæring i bruk,plassering og farepotensiale når en ser hvor mange ulykker det er med slikt.
Nå er vel slike ATV'er uansett veldig lite brukt som transportmiddel langs veier og heller mer som verktøy for bønder etc. men ja, jeg er enig. Yamaha Tricity er jo i praksis en MC og oppfører seg mer eller mindre som en. At en hvilken som helst person med B-lappen kan kan kjøre en slik, men man må gjennom en fullstendig opplæring som koster 20-30.000 kroner for å kjøre en 125cc scooter er for meg helt merkelig. Faktisk nesten komisk.

Det virker som om MC produsentene prøver og finne smutthull i regelverk rundt om for å selge flere sykler. Noe som kan flre til flere ulykker, frem til man til slutt får lover og regler rundt dette. Jeg synes det egentlig er en feil retning og gå.

Jeg skjønner begge sider av saken og det er bare sånn det er, men jeg stusser litt over hvor viktig sikkerheten er for Yamaha og forøvrig andre som finner slike smutthull.

For isolert sett har man funnet en liten kjøpegruppe her. Med en slik kunne feks. Madammen slippe bom og spare 1500 kroner i måneden 6 måneder i året samtidig som hun får frihetsfølelsen. Men sikkerheten derimot og sjansen for å bli skadet er vesentlig høyere. Spesielt med tanke på null erfaring på MC.

Espen246
Innlegg: 1
Registrert: 27 apr 2024, 07:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF600R 1997
Sted: Akershus

Re: Yamaha Tricity 300 og B-lappen?

Legg inn av Espen246 »

Helt enig, ganske utrolig. Regner med det er en slik med to hjul foran som beveger seg i forhold til svingen. Mer lik mc enn bil, med tanke på plassering og hvor utsatt man sitter.
Men er nok tryggere en moped, der fart reduksjonen er farlig i seg selv.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23012
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Yamaha Tricity 300 og B-lappen?

Legg inn av Bjerknez »

Espen246 skrev: 27 apr 2024, 08:34 Helt enig, ganske utrolig. Regner med det er en slik med to hjul foran som beveger seg i forhold til svingen. Mer lik mc enn bil, med tanke på plassering og hvor utsatt man sitter.
Men er nok tryggere en moped, der fart reduksjonen er farlig i seg selv.
Skal jeg først kræsje, så gjør jeg heller det i 45km/t enn 100km/t. Men ja, på moped sitter man mer utsatt nettopp på grunn av farten og trafikken som bygger seg opp rundt deg.

Jeg synes vertfall det burde vært et pålagt kurs for dem med B-lappen som ville kjøre en slik.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5332
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Yamaha Tricity 300 og B-lappen?

Legg inn av dypen »

I dag er alt veldig farlig, selv tenker jeg du bygger masse erfaring og de fleste av oss vil jeg tro er veldig forsiktige i starten og lærevillige. Veldig mange av oss på forumet her startet på en motorisert tohjuling lenge før vi var gamle nok og kunne ta førerkort, når den dagen kom ble det teori og en runde rundt bensinpumpa på nærmeste tettsted med påfølgende åtte tall. De fleste har klart seg bra med stor interesse og lærevillige. Samme opplæring som på ATV ville kanskje være fornuftig inngang til 3-hjulingen da ATV er utbredt på bygda.

En yngre arbeidskollega startet med en slik 3-hjuling og bilsertifikat som han pendlet til jobb med og etterhvert ble det kvelds og dagsturer. Lysten på tradisjonell motorsykkel kom raskt, teorien var raskt ferdig på senvinteren og oppkjøring på tung mc gikk i rekordfart med påfølgende kjøp av motorsykkel som etterhvert ble byttet ut med nyere og større. Han koser seg :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5332
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Yamaha Tricity 300 og B-lappen?

Legg inn av dypen »

Espen246 skrev: 27 apr 2024, 08:34 Helt enig, ganske utrolig. Regner med det er en slik med to hjul foran som beveger seg i forhold til svingen. Mer lik mc enn bil, med tanke på plassering og hvor utsatt man sitter.
Men er nok tryggere en moped, der fart reduksjonen er farlig i seg selv.
Velkommen @Espen246 :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23012
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Yamaha Tricity 300 og B-lappen?

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 27 apr 2024, 10:14 I dag er alt veldig farlig, selv tenker jeg du bygger masse erfaring og de fleste av oss vil jeg tro er veldig forsiktige i starten og lærevillige. Veldig mange av oss på forumet her startet på en motorisert tohjuling lenge før vi var gamle nok og kunne ta førerkort, når den dagen kom ble det teori og en runde rundt bensinpumpa på nærmeste tettsted med påfølgende åtte tall. De fleste har klart seg bra med stor interesse og lærevillige. Samme opplæring som på ATV ville kanskje være fornuftig inngang til 3-hjulingen da ATV er utbredt på bygda.

En yngre arbeidskollega startet med en slik 3-hjuling og bilsertifikat som han pendlet til jobb med og etterhvert ble det kvelds og dagsturer. Lysten på tradisjonell motorsykkel kom raskt, teorien var raskt ferdig på senvinteren og oppkjøring på tung mc gikk i rekordfart med påfølgende kjøp av motorsykkel som etterhvert ble byttet ut med nyere og større. Han koser seg :thumleft
Jeg er forsåvidt enig med deg, men det var en annen tid. Det var også en tid vi røykte på flyet til Spania, drakk os fulle i restaurantvognen på toget, kjørte biler uten bilbelte, satt på tilhengerplanet mens pappa kjørte og slåss på fest fordi det var gøy.

Det betyr ikke at man skal fortsette med dette og leve i fortiden.

Det fleste av oss tar det pent i starten. Og de fleste av oss klarer oss helt fint uten å bli skadet. Ja til og med madammen som er ganske forsiktig. Ddet handler ikke om hva man får til, men en grunnleggende forståelse av det man holder på med. Jeg mener at bil/MC kjlring ikke er en menneskerett men et privilegium som man må jobbe litt for å oppnå.

Ja, det finnes også piloter som har lært seg å fly jumbojet kun med å spille dataspill. Det at dem kommer seg fra A til Å betyr ikke at dem er godt nok rustet den dagen man blir utfordret av flere grunner.

Å siden man må ha truckførerbevis for å flytte en pall fra A til Å på lukket område så synes jeg det er rart at man kan hive seg rett på en en slik 3-hjuling sånn helt uten videre.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5332
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Yamaha Tricity 300 og B-lappen?

Legg inn av dypen »

Det er helt klart en ny tid og i den har alt blitt farlig men jeg stusser litt hvordan mange har klart å få førerkort i dag hvor alt er mer krevende enn noen gang. Det er så mange der ute som ikke har det som kreves av en sjåfør.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23012
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Yamaha Tricity 300 og B-lappen?

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 27 apr 2024, 13:33 Det er så mange der ute som ikke har det som kreves av en sjåfør.
Det er nettopp det som er poenget mitt :)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6979
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Yamaha Tricity 300 og B-lappen?

Legg inn av Jompa »

Befriende å lese at det enda finnes kjøretøy man kan bruke uten spesifikk opplæring og egen bokstav i førerkortet.
Som dypen skrev må det være greit å gjøre egne erfaringer å være litt forsiktig i begynnelsen.
Selv har jeg sertifikat fra den tida da man fikk flere flrerkortklasser " på kjøpet ".
Traktorsertifkatet omfattet f eks snøscooter og anleggsmaskiner uten begrensninger på vekt.
Nå skal man sertifiseres i alt mulig, selv drill boremaskin og vinkelsliper.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Innlegg: 7607
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Yamaha Tricity 300 og B-lappen?

Legg inn av mekkern »

Jompa skrev: 27 apr 2024, 19:15 Befriende å lese at det enda finnes kjøretøy man kan bruke uten spesifikk opplæring og egen bokstav i førerkortet.
Som dypen skrev må det være greit å gjøre egne erfaringer å være litt forsiktig i begynnelsen.
Selv har jeg sertifikat fra den tida da man fikk flere flrerkortklasser " på kjøpet ".
Traktorsertifkatet omfattet f eks snøscooter og anleggsmaskiner uten begrensninger på vekt.
Nå skal man sertifiseres i alt mulig, selv drill boremaskin og vinkelsliper.
Ikke glem gardintrapp... :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6965
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Yamaha Tricity 300 og B-lappen?

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 27 apr 2024, 06:59
mekkern skrev: 27 apr 2024, 06:46 Det er dog noen begrensninger-du må ha tatt b-lappen før 2013 og du kan ikke kjøre kollektivfelt (registrert som 3hjulsmc)

-Men helt enig dette er en gråsone som også Can-am Spyder og trikes som HD/gold-Wing kommer inn i.
Disse har også et veltepotensiale i tillegg da de svinger "flatt".
egentlig skulle det vært eget "3hjuls/atv sertifikat" som gav nødvendig opplæring i bruk,plassering og farepotensiale når en ser hvor mange ulykker det er med slikt.
Nå er vel slike ATV'er uansett veldig lite brukt som transportmiddel langs veier og heller mer som verktøy for bønder etc. men ja, jeg er enig. Yamaha Tricity er jo i praksis en MC og oppfører seg mer eller mindre som en. At en hvilken som helst person med B-lappen kan kan kjøre en slik, men man må gjennom en fullstendig opplæring som koster 20-30.000 kroner for å kjøre en 125cc scooter er for meg helt merkelig. Faktisk nesten komisk.

Det virker som om MC produsentene prøver og finne smutthull i regelverk rundt om for å selge flere sykler. Noe som kan flre til flere ulykker, frem til man til slutt får lover og regler rundt dette. Jeg synes det egentlig er en feil retning og gå.

Jeg skjønner begge sider av saken og det er bare sånn det er, men jeg stusser litt over hvor viktig sikkerheten er for Yamaha og forøvrig andre som finner slike smutthull.

For isolert sett har man funnet en liten kjøpegruppe her. Med en slik kunne feks. Madammen slippe bom og spare 1500 kroner i måneden 6 måneder i året samtidig som hun får frihetsfølelsen. Men sikkerheten derimot og sjansen for å bli skadet er vesentlig høyere. Spesielt med tanke på null erfaring på MC.
Noe av dette trenger en kommentar, men først og fremst må jeg si at jeg er enig med deg @Bjerknez. Disse 3-hjulscooterne, enten det er en Yamaha Tricity, Piaggio MP3 eller noe som helst annet burde ikke kunne kjøres på B-førerkort. Det er både merkelig og ulogisk i mitt hode. Men det er jo også mye annet fra regelverket som kommer fra EU.

Kjøreopplevelsen om det er 2 eller tre hjul er omtrent akkurat den samme. Du merker svært sjelden at det er to hjul foran, og du ser heller ikke de to hjulene. Ellers er nesten alt likt. Til sammenligning kom Yamaha Niken for noen år siden med omtrent akkurat samme løsning, men Niken kan ikke kjøres med klasse B. Den er noen cm smalere mellom forhjulene, og krever førerkort klasse A. Heldigvis. Riktig opplæring og kompetansebevis (førerkort) for et kjøretøy som aller mest er likt en motorsykkel.
Men nå er ikke Tricity 300 produsert først og fremst for det Norske markedet eller for å åpne for nye kjøpere som kun har førerkort for bil. Det er heller ikke solgt så veldig mange av den her i landet. Yamaha kaller produktklassen for Commuter, altså et pendlerkjøretøy. Godt tilpasset bytrafikk i storbyer over hele verden. Takler for eksempel brostein veldig godt, og gjør filskifte der du krysser langsgående trikkeskinner på en trygg og god måte. Den har også en liten hendel på venstre holke du kan klemme inn om du må stoppe for rødt lys for eksempel, den låser forhjulspendelen slik at du ikke trenger å sette ned en fot. Den blir stående til du kan kjøre igjen. (Niken har ikke denne funksjonen).

ATV er så mangt, og spesielt en type ATV (eller Quad) som kalles UTV er i mange distrikter her i landet blitt svært populær blant ungdom. De tar førerkort klasse T (traktor), og kjøper en UTV der fører og passasjer sitter ved siden av hverandre, og har frontrute tak og dører. Registert som EU-traktor med hvite skilt og kan kjøres på alle veier utenom motorvei slik som traktor heller ikke kan. Dyrt ja, kjempedyrt! Men penger finnes og det er mange av dem i enkelte deler av landet.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23012
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Yamaha Tricity 300 og B-lappen?

Legg inn av Bjerknez »

Hvis det viser seg at madammen skulle kjøpe en slik, så skal jeg vertfall sørge for et godt grunnlag. Men tenk deg en person som synes et hvert nedlegg er skummelt og MC kjøring er helt nytt. Dette er også en 300cc som har motorkraft nok til å følge all normal trafikk. Også på motorvei. Det krever en del mengdetrening før man føler seg trygg på en slik.

Vi gutta synes jo dette er gøy og presser oss litt, men madammen har ingen intensjoner om å råkjlre på en slik. Det er jo bra, men samtidig blir hun nok dårlig rustet til å styre sykkelen i kritiske situasjoner.

Så ja, jeg synes det er rart at hvilken som helst med billappen kan kjlre en slik. Hva hvis dem lafer en 1200cc i samme kategori? Eller kanskje til og med en el-variant med sinnsykt moment. Da sparer manbåde bompenger og drivstoffutgifter og en slik sykkel kan fort betake seg selv i form at at man tjener inn andre steder.

Madammen sa det selv. Hadde denne vært elektrisk hadde det nesten vært lønnsomt for ho å kjøpe en slik...

kaLARSnikov
Innlegg: 194
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Yamaha Tricity 300 og B-lappen?

Legg inn av kaLARSnikov »

Det skal jo sies at ikke "hvem som helst" kan kjøre disse. Som nevnt over her så må man ha hatt førerkort for klasse B siden før 2013. Dette er mao. en etterlevning fra gamle regler mens dagens regelverk tilsier at om man tar klasse B førerkort i dag så har man IKKE lov til å kjøre disse.

Husker moder'n hadde førerkort på en hel haug med ting, inkl. buss og lastebil. Dette fikk hun med "på kjøpet" da hun tok lappen på bil.

Selv har jeg lov til å kjøre bl.a. snøscooter, traktor med henger og uten fartsbegrensning, og ev. til og med skurtresker - uten at jeg noen gang har vært på innsiden av noen av de. Men igjen, det gjelder IKKE for personer som tar klasse B nå i dag.

Og når det gjelder 1200cc så finnes det allerede større enn dette i klassen @Bjerknez, f.eks. denne på 1330cc:

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=310257610

Spyder oppleves nok som noe "tryggere" enn f.eks. Tricity, men det er jo samme "segmentet" ift. lovgivningen.

Selv tenker jeg nok at dagens opplegg er bedre enn at endringer på førerkortklassene skal ha tilbakevirkende kraft. Da kan vi jo når som helst ende opp med å ikke ha lov til å kjøre motorsyklene våre om noen finner ut at regelverket skal skjerpes... Og de som nå har lov til å kjøre disse trehjulingene på klasse B har jo tross alt i det minste vært i trafikken i 11 år.

Svar