Hvilken teoribok for MC?

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Hvilken teoribok for MC?

Legg inn av pekle »

Stemmer det, nasjonal strykprosent for klasse B er litt over 40%.

https://www.vegvesen.no/forerkort/ta-fo ... oppkjoring

Til tross for at de gjør slik https://www.nrk.no/vestland/filma-teori ... 1.15378845 :scratch

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvilken teoribok for MC?

Legg inn av FredrikE24 »

Igjen, de som virkelig vil stå og evner å konsentrere seg litt om å lese seg opp klarer det. De som stryker tror jeg ikke blir veldig overrasket når de gjør det. Jeg har sittet i teorirommet flere ganger og de som stryker virker å gi faen.

Jeg valgte boka både på moped, bil og MC, leste de gjennom én gang og tok prøvene. Det er sånn jeg er. Teoritentamen er sikkert vel og bra, men tror nok mange satser på å memorere alle spørsmål og svar istedefor å få en forståelse av hva all denne skriften på skjermen betyr. Jeg bestod aldri med null feil. Tror det var med 4, 2 og 2. Men så brukte jeg under 10 minutter på alle tre. 7 minutter på MC-prøven.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken teoribok for MC?

Legg inn av Bjerknez »

Enig med FredrikE24.

Man får ca. 20-30 spørsmål med svaralternativer. De fleste svaralternativer er så teite at man nesten ikke kan bomme på dem. Har man fult med i teoritimene og lest litt i boken samt hatt billappen fra før, så burde ikke dette være noe problem.

Jeg har selv ikke vært spesielt flink på skolen og har aldri vært noen lesehest. Men jeg setter meg veldig fort inn i ting som interesserer meg. Derfor var MC lappen en grei skuring for min del. Selvsagt er man litt nervøs, for mye kan jo skje. Feks. situasjoner i trafikken man ikke alltid kan forutse og det er ikke noe man ønsker på en oppkjøring etc.

Men teoriprøven er omtrent den samme i dag som for 25 år siden når jeg tok førerkortet. DUmme og selvforklarende samt avslørende svaralternativer man bare ikke kan misse på. Dem som misser her tror jeg regelrett "gir faen" som Fredrik nevner. Jeg KAN kanskje forstå at man kan stryke på Billappen som 18-åring siden man er ganske ung og ikke har noen erfaring overhodet.

Men kjører man opp på motorsykkel så har de fleste av oss hatt lappen på bil fra før og da mener jeg at det er unødvendig å stryke på teorien.

Når det kommer til oppkjøringen, så kan jeg forstå at ting kan skje. Man er uheldig med sensoren og blir stresset og av den grunn gjør feil. Man kommer opp i situassjoner man ikke alltid kan forutse. En bil som plutselig bryter vikeplikten og setter deg i en klein situasjon som igjen gjør at du gjør noen feil valg og dermed stryker. Selv om det er bilisten som brøt vikeplikten. Man skal jo alltid forutse slikt.

Men teorien... Den stryker man bare ikke på som voksen person. Helt unødvendig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken teoribok for MC?

Legg inn av Bjerknez »

Ser nå at jeg har svart i denne tråden tidligere så posten min over ble bare en slags repetering, men shit au. :)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvilken teoribok for MC?

Legg inn av cannon »

Med 40% stryk og masse juks på teorien (nyhetene i dag) så er det åpenbart at det er mange som sliter med teoretisk læring, og som har behov for alternative læremetoder til det å lese en bok fra perm til perm.
For mange er det å åpne en bok en drøy dørstokkmil. Dette bør ikke være til hinder for å få lappen, verken for bil eller mc.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken teoribok for MC?

Legg inn av Bjerknez »

Poenget mitt over er jo egentlig at man burde kunne dette fra før hvis man har kjørt bil og at man ikke burde trenge å lese.

Hvor vanskelig kan det egentlig være tenker jeg...?

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Hvilken teoribok for MC?

Legg inn av Subsea79 »

Spiller liten rolle hvilken bok du velger.
Gå på biblioteket og lån den nyeste de har, så bruker du nettbasert tentamentesting.

For min del var lesing i teoriboka litt greit tidsfordriv når det lavet ned ute, og man ventet på kjøring.


Edit: såg ikke du hadde kjøpt :)
Beklager for etterpåklokskap :redface

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Hvilken teoribok for MC?

Legg inn av Relax »

Et par erfarne karer med kjente fjes kommer med ny MC bok i begynnelsen av April.
Den skal være både for nybegynnere og andre, mener de, så da er den kanskje ikke bare for å klare "lappen" ;)
:)

https://www.reitwagen.no/ny-laerebok-om ... hannessen/
"Do the right thing"

Svar