Tung sykkel, kjøres på a2

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Risplukker
Innlegg: 9
Registrert: 03 mai 2020, 16:01
Motorsykkelen din: Suzuki GS500E

Tung sykkel, kjøres på a2

Legg inn av Risplukker »

Faren min har en Suzuki DRZ 400 2006-model som ble kjøpt i 2006, den har 29,4 kw (39,4hk) og 400 i slagvolum. I vognkortet står det at den er registrert som tung sykkel, men regler for A2 kom forsovet i 2013.

- Etter mine øyene så er denne sykkelen innenfor kravene til A2 lappen
- Er det bare tut og kjør, og virke dum for onkel blå hvis jeg blir stoppet? hehe
- Ser at det står i vognkortet: Effekt/egenvekt forhold MC: 0,199 Så jeg er AKKURAT innenfor?

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tung sykkel, kjøres på a2

Legg inn av mekkern »

Spørs på vekt/ effekt forholdet også.

Max på 0.2 kw/kg
Så da må den veie over 147kg egenvekt.

29.4/0.2=147kg.

Edit: ja da skal det holde akkurat.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Risplukker
Innlegg: 9
Registrert: 03 mai 2020, 16:01
Motorsykkelen din: Suzuki GS500E

Re: Tung sykkel, kjøres på a2

Legg inn av Risplukker »

Takk for raskt svar, ser at det står 148kg i egenvekt på kjøretøysopplysninger

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Tung sykkel, kjøres på a2

Legg inn av Sakkle »

Kan være lurt å få oppdatert vognkortet så du slipper diskusjon med politi etc.?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Tung sykkel, kjøres på a2

Legg inn av HeHy »

Sakkle skrev:Kan være lurt å få oppdatert vognkortet så du slipper diskusjon med politi etc.?
Vegvesen vil ikke gjøre dette, de er innafor regler dermed ok sier de

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tung sykkel, kjøres på a2

Legg inn av mekkern »

Sakkle skrev: 23 aug 2020, 12:11 Kan være lurt å få oppdatert vognkortet så du slipper diskusjon med politi etc.?
Hvis det ikke er utført dokumenterte endringer på kjøretøyet som tilsier endring i forhold til tidligere typegodkjenning får man heller ikke skifte kjøretøygruppe.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Tung sykkel, kjøres på a2

Legg inn av Sakkle »

mekkern skrev: 23 aug 2020, 14:38
Sakkle skrev: 23 aug 2020, 12:11 Kan være lurt å få oppdatert vognkortet så du slipper diskusjon med politi etc.?
Hvis det ikke er utført dokumenterte endringer på kjøretøyet som tilsier endring i forhold til tidligere typegodkjenning får man heller ikke skifte kjøretøygruppe.
OK

Så det er en tung motorsykkel men det er lov å kjøre den med lappen på mellomtung... makes sense :scratch :crazy:

(Jeg skjønner hvorfor, syns bare det er litt artig at de ikke utsteder nytt vognkort så man slipper en evt. krangel med Politiet som vel ikke alltid kan forholdet mellom kw og vekt i hodet vil jeg tro)
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Tung sykkel, kjøres på a2

Legg inn av FredrikE24 »

Det har med typegodkjenning å gjøre. SVV forholder seg til typegodkjenning og kan ikke uten videre vike fra dette. Er imidlertid hk/vekt-forholdet innenfor er det ingen fare.

Risplukker
Innlegg: 9
Registrert: 03 mai 2020, 16:01
Motorsykkelen din: Suzuki GS500E

Re: Tung sykkel, kjøres på a2

Legg inn av Risplukker »

Er det noen som vet hva som skal til å få den regga som A2?

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tung sykkel, kjøres på a2

Legg inn av mekkern »

Risplukker skrev: 25 aug 2020, 19:36 Er det noen som vet hva som skal til å få den regga som A2?
At det snør i helvete er nok eneste mulighet....

Sykkelen er registrert i norge som TUNG MC når førstegangs registrert-dermed er det ikke noe du kan endre hvis ikke det gjøres endringer fra den gang sykkelen var ny.
Quote:
Mellomtung motorsykkel: Motorsykkel som har en effekt på høyst 35 kW, målt i henhold til direktiv 95/1/EF, eventuelt som endret ved direktiv 2002/41/EF, jf. § 23-3, og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,2 kW/kg. Etter nedtrimming kan motorsykkelens tidligere effekt ha vært høyst det dobbelte av nåværende effekt.

Definisjonen av mellomtung motorsykkel i nr. 2 bokstav e) trer i kraft 19.04.2013. For motorsykler registrert før denne dato gjelder definisjonene slik disse lød før endringen av 19.04.2013.»

De motorsykler som i perioden fra 19. januar til 19. april 2013 har blitt klassifisert og registrert som MT etter gamle regler (25 Kw ++), beholder sin godkjenning. Motorsykler som fremstilles fra nå av vil bli klassifisert og registrert som MT etter nye regler (35KW ++).
Motorsykler registrert som tung motorsykkel i nevnte periode, og som oppfyller vilkårene for MT etter nye regler, kan fremstilles til ny godkjenning.

Jeg er nok den eneste(eller meget få) som har omregistrert etter denne "amnesti reglen" da jeg måtte dokumentere at dette faktisk var mulig på trafikkstasjonen(Drammen)grunnen var avviket mellom kjøretøyforskriften og førerkortforskriften i denne perioden på 3mnd. :knegg
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar