Tips til førstekjøp av supermotard!

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar

Hvilken motard?

Husaberg Fe 450
0
Ingen stemmer
Husaberg Fe 501
0
Ingen stemmer
Husquarna smr 511
0
Ingen stemmer
Husquarna smr 510
0
Ingen stemmer
 
Stemmer totalt: 0

Daggys
Innlegg: 3
Registrert: 17 jun 2020, 22:00
Motorsykkelen din: Uten foreløbig

Tips til førstekjøp av supermotard!

Legg inn av Daggys »

Hei! har nettopp tatt lappen på mellomtung og er ute etter en supermotard. Er litt grønn når det kommer til hva man skal gå for, så lurte derfor på om folk her inne kunne tipse litt.

Krav:
- Elektronisk innsprøytning
- Grei serviceintervall (litt hyppigere oljeskift og ventilsjekk går helt fint)
- Bakhjulsvennlig
- Robust og holdbar (slik jeg slipper å splitte motoren for å skifte lager og skifte stempel for ofte)
- Prisklasse på rundt 50-75000 kr

Sykkelen skal primært brukes til småturer rundt om i bygda og byen, og kanskje bittelitt lengre turer en sjelden gang i værste fall.

Har sett endel på husaberg, husquarna og ktm men ser at prisen for en 701 eller 690SMC kanskje blir litt for høy, så jeg lurte på om folk her inne kunne skrive litt om husquarna smr 510/511 eller husaberg fe-modellene. Er også åpen for andre sykler så lenge det er motard og kravene mine blir nokså oppfyllt.

Er som sagt ute etter noe som kan bli brukt til hverdagslig bruk som går fint ann å kjøre 1-2 sesonger før man må begynne å skru noe særlig mye. Kom gjerne med tips til hvor stor km-stand man burde stusse litt over om det kan være mye arbeid som påberegnes ved kjøp.

Så lenge det ikke er ktm exc mtp på hvor mye tid man må legge i skruingen så er jeg egentlig fornøyd. Ellers setter jeg pris på eventuelle typiske feil eller mangler som kan oppstå med det som blir nevnt.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Tips til førstekjøp av supermotard!

Legg inn av HeHy »

Av de motardene jeg kommer på som ikke krever for mye skruing og er rimelig holdbare så kan du se på:
Suzuki drz 400, mer holdbar sykkel skal du se lenge etter, om enn noe tung og litt lite krefter. Har vel forsåvidt forgasser, men gjør vel liten forskjell? Kilometerstand under 60 000 er nok en fordel, men går nok mye lengre uten problemer.
Honda fmx 650, vet jeg lite om, men lite krefter og tung, ellers veldig holdbar. Usikker på om denne har forgasser, men mistenker det.
KTM 690 SMC som du allerede har nevnt, fra 2008-2011 burde lett falle inn i din prisklasse, litt "kjedeligere" design enn 2012-2016 modellen men en del rimeligere. 2008-2011 har 654cc mener jeg og litt mindre hester, mens 2012- har 690cc. Før 2012 er det 5000km intervaller, ventilsjekk 10 000 km. Etter 2012 er det 10 000km intervaller ventilsjekk 20 000km. Bør kunne finne en i ny og ne for 70-75k med drøye 20-30+k km. God sykkel å kjøre.
Ellers har du Yamaha sin wr250, mindre biligere sykkel, veldig holdbar, en del mindre hester enn feks Exc familien eller wr450 som er motocross sykler med tilhørende vedlikehold.

Av det jeg har forstått så burde du styre unna husqvarna før 2012 (da de ble kjøpt opp av ktm), mange som har slitt med litt ymse problemer. Aprillia sxv burde også styres unna, enda mer problemer og vanskelig deletilgang.
Som du nevner selv har Ktm exc korte service-intervaller (15 timer, mange strekker det til 30-40 ved veikjøring), samme gjelder Yamaha wr450, beta 300-500, gasgas, tror også Husqvarna 510 og 511 havner i samme område.

Angående kilometerstand du burde være obs på hadde jeg ikke vært for redd. Med skikkelig vedlikehold og fulgte servicer så er kilometerstand ikke en avskremmende faktor. Kan derimot være ett fint prutegrunnlag.

Sent from my ELE-L29 using Tapatalk


Daggys
Innlegg: 3
Registrert: 17 jun 2020, 22:00
Motorsykkelen din: Uten foreløbig

Re: Tips til førstekjøp av supermotard!

Legg inn av Daggys »

HeHy skrev: 18 jun 2020, 00:14 Av de motardene jeg kommer på som ikke krever for mye skruing og er rimelig holdbare så kan du se på:
Suzuki drz 400, mer holdbar sykkel skal du se lenge etter, om enn noe tung og litt lite krefter. Har vel forsåvidt forgasser, men gjør vel liten forskjell? Kilometerstand under 60 000 er nok en fordel, men går nok mye lengre uten problemer.
Honda fmx 650, vet jeg lite om, men lite krefter og tung, ellers veldig holdbar. Usikker på om denne har forgasser, men mistenker det.
KTM 690 SMC som du allerede har nevnt, fra 2008-2011 burde lett falle inn i din prisklasse, litt "kjedeligere" design enn 2012-2016 modellen men en del rimeligere. 2008-2011 har 654cc mener jeg og litt mindre hester, mens 2012- har 690cc. Før 2012 er det 5000km intervaller, ventilsjekk 10 000 km. Etter 2012 er det 10 000km intervaller ventilsjekk 20 000km. Bør kunne finne en i ny og ne for 70-75k med drøye 20-30+k km. God sykkel å kjøre.
Ellers har du Yamaha sin wr250, mindre biligere sykkel, veldig holdbar, en del mindre hester enn feks Exc familien eller wr450 som er motocross sykler med tilhørende vedlikehold.

Av det jeg har forstått så burde du styre unna husqvarna før 2012 (da de ble kjøpt opp av ktm), mange som har slitt med litt ymse problemer. Aprillia sxv burde også styres unna, enda mer problemer og vanskelig deletilgang.
Som du nevner selv har Ktm exc korte service-intervaller (15 timer, mange strekker det til 30-40 ved veikjøring), samme gjelder Yamaha wr450, beta 300-500, gasgas, tror også Husqvarna 510 og 511 havner i samme område.

Angående kilometerstand du burde være obs på hadde jeg ikke vært for redd. Med skikkelig vedlikehold og fulgte servicer så er kilometerstand ikke en avskremmende faktor. Kan derimot være ett fint prutegrunnlag.

Sent from my ELE-L29 using Tapatalk
ja har tenkt litt på drz400 men føler kanskje det fort kan bli litt for døvt egentlig.. broren min hadde en tidligere og ville absolutt ambefale det som førstesykkel, så det er absolutt under vurdering.

så faktisk en smc på finn nå til 65k så skal ringe på den. ellers vil jeg takke for et veldig fint og utfyllende svar fra deg. fikk lagt litt ifra meg tankene om eldre husquarna sykler.

Svar