Kjøpe mc uten service-historikk?

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Ikg2323
Innlegg: 2
Registrert: 10 jun 2020, 19:06
Motorsykkelen din: .

Kjøpe mc uten service-historikk?

Legg inn av Ikg2323 »

Hei! Jeg er ny på forumet og har noen spørsmål ang kjøp av mc. :)
Jeg har oppkjøring torsdag og ønsker å kjøpe mc for sesongen for å få mest mulig erfaring mens alt fortsatt er ferskt.

Problemet mitt er at jeg ikke finner et stort utvalg av A2 sykler i området og jeg vil gjerne prøvekjøre motorsykkelen før kjøp for å finne riktig match og dersom jeg har reist 7t med bil for å prøve en sykkel tror jeg sjangsen er stor for at jeg er mindre kritisk siden lysten på egen sykkel er stor. :redface

Den sykkelen i området som jeg har sett på og skal avtale møte for å prøve er en Kawasaki z300 2015 mod gått 9000km. Problemet er at eieren ikke har servicehistorikk og jeg har lite mekanisk erfaring for å si om noe er bra eller dårlig. Når jeg spurte om 6000km service fortalte han at oljefilter og olje ble byttet 3000km og at han skal bytte olje og oljefilter når han får filteret i posten. Nye dekk har han satt på for 700km siden. Bremsevæske er ikke byttet. Prisen han vil ha er 48 000, men er åpen for bud.

Så, noen tips til hva jeg bør se etter evt kreve i prisavslag mtp at jeg må ha den på 12 000km service? Hvor stor risiko er et evt prisavslag verdt?(har ingen erfaring med verkstedpriser, men snakket med verksted som mente ca 2500kr for 12k service ++evt ting som ikke har blitt tatt når tidligere servicer skulle blitt tatt)

Og til slutt, er det bedre å bare kjøre et stykke, kjøpe en 2019 mod KTM 390 duke med servicehistorikk på stell for 50k? :scratch

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Kjøpe mc uten service-historikk?

Legg inn av pekle »

Garantien på Kawaen er utløpt, eller i ferd med å gjøre det, samt at det høres ut som den har gått litt for lut og kaldt vann. Duken har igjen både fabrikkgaranti, og rikelig med rettigheter innenfor kjøpsloven.

Det er jo litt forskjellige sykler, så avhengig av hva slags type du ønsker - men det vet du kanskje ikke helt heller før du har kjørt en del.

Jeg ville valgt Duke. Alle Dukene er morsomme, og på papiret er den også litt sprekere enn Kawaen.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøpe mc uten service-historikk?

Legg inn av AJ »

Ikg2323 skrev: 10 jun 2020, 19:42 Hei! Jeg er ny på forumet og har noen spørsmål ang kjøp av mc. :)

Og til slutt, er det bedre å bare kjøre et stykke, kjøpe en 2019 mod KTM 390 duke med servicehistorikk på stell for 50k? :scratch
Hei, og velkommen til MCsiden.no :vs !
Kanskje litt vanskelig avveininger der mellom Kawasakien og KTMen.
Som KTM eier selv så er det fristende å forslå at å gå for 390'en ;) .

Men det kan neppe gå galt med en Kawa med 9K på telleren selv om servicehistorikken er på plass. Selv om den selvfølgelig burde vært det.

Det beste man kan gjøre når man skal kjøpe brukt MC er å ha med seg en erfaren motorsyklist og gjerne en som ha eid samme modell tidligere og som spesielt kan sjekke det som er erfart eller kjent som mulige problemer med modellen.

Pruting må man selvfølgelig prøve seg på, men ofte påberoper selger seg å ha avtale med flere interesserte som skal se og prøve sykkelen. Dette kan være tilfelle, men kan også være noe selger sier for å slippe pruting og en rask kjøpsavgjørelse.

Vel... ingen kvalifiserte gode råd her utover å ta med seg en mer erfaren motorsyklist med kjennskap til modellen det skal ses på og prøvekjøres. Å følge det rådet blir selvfølgelig litt problematisk om man ikke kjenner noen med erfaring og kunnskap man har god tillit til som kan være med...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Kjøpe mc uten service-historikk?

Legg inn av Snikendeugle »

pekle skrev: 10 jun 2020, 20:19 Jeg ville valgt Duke. Alle Dukene er morsomme, og på papiret er den også litt sprekere enn Kawaen.
Det er nok ikke bare på papiret. KTM Duke og RC 390 har gruset de fleste konkurrenter når det kommer til ytelse de siste årene. En får rett og slett mer oomph fra én sylinder enn to og tre, for å ikke snakke om vekt.

Jeg hadde nok lett valgt Duke i dette tilfellet. Av den "nyere" typen (2017+) vel og merke. Disse har et ganske drastisk ansiktsløft fra de første generasjonene.

2016 og nedover:
KTM-390-Duke-India-1.jpg
2017 og oppover, som ser mye hissigere ut og bærer flere likhetstrekk med SuperDuke 1290:
2000000004.jpg
:)

Jeg leker ofte med tanken om å kjøpe en RC 390 på nytt for å bane-kitte den. SÅ morsomme er de :)

Litt digresjon fra det faktiske spørsmålet i tråden, men jeg går i hvert fall god for KTM 390-syklene.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Kjøpe mc uten service-historikk?

Legg inn av Fsva »

Grunner til å kjøpe KTM-en fremfor Kawasakien.
  • Kulere design, med opp/ned-dempere og fargedisplay som speedometer.
  • Flere hestekrefter og mer dreiemoment
  • Servicehefte og reklamasjonsrett fram til 2024
Jeg har kjørt Z300 og det er en grei sykkel det, men jeg kan ikke se hvordan den skal være et godt kjøp sammenlignet med 2019 modell KTM 390.. :scratch

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Kjøpe mc uten service-historikk?

Legg inn av Sakkle »

Jeg kan heller ikke fatte at dette skal være noe å tenke på. 2000 kroner mer for en ny (eller nesten ny?) sykkel med service-historikk og alt på stell?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Kjøpe mc uten service-historikk?

Legg inn av Fsva »

Ting det er verdt å tenke på:
  • Er det stor forskjell mellom forsikringspremiene på de to syklene?
  • Er det mulig å få utført service på syklene i rimelig avstand fra der du bor?
  • Motorer med en sylinder rister ofte mer enn en motor med to sylindere. Mulig KTM-en rister mer enn Kawasakien. Jeg aner ikke om det er forskjell av betydning, eller om det er noe du vektlegger
  • Sittekomfort. For alt jeg vet kan de to syklene være omtrent like komfortable å sitte på, men greit å prøvesitte begge og gjøre seg opp en mening.
    Det er mulig å få et slags inntrykk av sittestilling her, men ikke ta den så seriøst.
    https://cycle-ergo.com/

Ikg2323
Innlegg: 2
Registrert: 10 jun 2020, 19:06
Motorsykkelen din: .

Re: Kjøpe mc uten service-historikk?

Legg inn av Ikg2323 »

Takk for alle tips!
Det gikk bra på førerprøven så sykkel blir det, så er bare spørsmålet hvilken :-k

Grunnen til at jeg ser på den kawaen i forhold til KTM-en er jo at kawasakien ligger 20min unna, og KTM-en ligger nærmere 7timer, og pga bil-logistikk og jobb kan det bli utfordrende å flette inn en 14 timers tur for å potensielt kjøpe sykkel. (Vil som sagt prøvekjøre den først)

Jeg skal prøvekjøre Kawasakien og prøve å se etter evt mangler (har en far som kan evt bli med på facetime som har kjørt mc i alle år) og prøve å utspørre om der er noe mer jeg burde fått vite om sykkelen så får jeg tenke litt på det.
men uansett takk for alle råd! :D

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøpe mc uten service-historikk?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ville også valgt KTM'en når som helst. Men fornøyd blir du nok okke som :)

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Kjøpe mc uten service-historikk?

Legg inn av Nomade »

Den ser jo ganske grei ut, 9000 km er jo relativt lavt så teknisk sett burde den være tipp topp. https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=153851903

Kan du ikke få navnet på forrige eieren da og spørre ut litt mer om sykkelen? Nåværende eier burde vel greie å hoste opp et navn?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøpe mc uten service-historikk?

Legg inn av Bjerknez »

Når dte er sagt så får dte vel nesten være grenser for hvor mye galt man kan gjøre vedrørende mangel på vedlikehold på en sykkel som er gått kun 9.000km. Så lenge førstegangsservicen er tatt så er det vel ganske greit uansett vel?

Neste service er vel ikke før tidligst 10.000km. uansett?

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Kjøpe mc uten service-historikk?

Legg inn av Nomade »

Selger har også gjort den tabben og skrevet att han er åpen for bud hehe, det betyr jo automatisk at han har noe å gå på prisen. Så føler du sykkelen er bra så by 45.000 så blir dere sikkert enige ;-)

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Kjøpe mc uten service-historikk?

Legg inn av Geiroe »

Bjerknez skrev: 11 jun 2020, 14:40 Når dte er sagt så får dte vel nesten være grenser for hvor mye galt man kan gjøre vedrørende mangel på vedlikehold på en sykkel som er gått kun 9.000km. Så lenge førstegangsservicen er tatt så er det vel ganske greit uansett vel?

Neste service er vel ikke før tidligst 10.000km. uansett?
Du vil bli overrasket over hvordan enkelte kan behandle kjøretøy, og forvente å få en god pris for det.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøpe mc uten service-historikk?

Legg inn av Bjerknez »

Geiroe skrev: 11 jun 2020, 15:40
Bjerknez skrev: 11 jun 2020, 14:40 Når dte er sagt så får dte vel nesten være grenser for hvor mye galt man kan gjøre vedrørende mangel på vedlikehold på en sykkel som er gått kun 9.000km. Så lenge førstegangsservicen er tatt så er det vel ganske greit uansett vel?

Neste service er vel ikke før tidligst 10.000km. uansett?
Du vil bli overrasket over hvordan enkelte kan behandle kjøretøy, og forvente å få en god pris for det.
Mulig du har rett og jeg ville kanskje ikke kjøpt den selv, men er dte vanlig at man kjøper en klin ny sykkel for så og kjøre den i filler? Den har kun gått 9.000km.

Blir noe annet hvis den ikke har fått service overhodet og gått 20-30.000km. eller mer. Eller?

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Kjøpe mc uten service-historikk?

Legg inn av Geiroe »

Bjerknez skrev: 11 jun 2020, 15:42
Geiroe skrev: 11 jun 2020, 15:40
Bjerknez skrev: 11 jun 2020, 14:40 Når dte er sagt så får dte vel nesten være grenser for hvor mye galt man kan gjøre vedrørende mangel på vedlikehold på en sykkel som er gått kun 9.000km. Så lenge førstegangsservicen er tatt så er det vel ganske greit uansett vel?

Neste service er vel ikke før tidligst 10.000km. uansett?
Du vil bli overrasket over hvordan enkelte kan behandle kjøretøy, og forvente å få en god pris for det.
Mulig du har rett og jeg ville kanskje ikke kjøpt den selv, men er dte vanlig at man kjøper en klin ny sykkel for så og kjøre den i filler? Den har kun gått 9.000km.

Blir noe annet hvis den ikke har fått service overhodet og gått 20-30.000km. eller mer. Eller?
Ingenting overasker meg lenger, sier ikke at denne er dårlig behandlet. Hvis jeg reiser for å se på en sykkel som har gått 9000Km forventer jeg at den er strøken, er den ikke det snur jeg, og reiser hjem.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Svar