Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite

Legg inn av Nomade »

mc-nybegynneren skrev: 21 mai 2020, 22:34 Jeg dropper herved sykkelen. Jeg er utrolig takknemlig for innspill fra så mange ulike folk og gode råd som sikkert gjør at jeg slipper å gjøre en diger tabbe. Tusen takk!
Denne: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=179475233

Er jo en til der for ca 30.000 kr, https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=178620376

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite

Legg inn av BlåBil »

Nomade skrev: 22 mai 2020, 03:23
mc-nybegynneren skrev: 21 mai 2020, 22:34 Jeg dropper herved sykkelen. Jeg er utrolig takknemlig for innspill fra så mange ulike folk og gode råd som sikkert gjør at jeg slipper å gjøre en diger tabbe. Tusen takk!
Denne: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=179475233

Er jo en til der for ca 30.000 kr, https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=178620376
Jeg vil tippe(ut ifra beskrivelsene) det er den siste sykkelen det er snakk om? Og så tipper jeg igjen at sykler fra Oslo og Fredrikstad er mer attraktiv for OP på grunn av distansen? :scratch

Jeg ville også ha droppet sykkelen og heller velge en annen som er mer på stell. Kanskje det ikke er så smart å kjøpe seg en sykkel uten så mye dokumentasjoner når du sier selv at du vet veldig lite om sykler. Ikke alle her er som Fredrik som ikke er avhengig av en som kan skru og fikse syklene sine.
Ha litt is i magen, det virker som disse syklene kommer ofte til salgs. Har du bestemt deg for en ninja og budsjett eller er du åpen for andre modeller?

Brukeravatar
mc-nybegynneren
Innlegg: 17
Registrert: 19 mar 2020, 11:15
Motorsykkelen din: Ninja

Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite

Legg inn av mc-nybegynneren »

Nomade skrev: 22 mai 2020, 03:23
mc-nybegynneren skrev: 21 mai 2020, 22:34 Jeg dropper herved sykkelen. Jeg er utrolig takknemlig for innspill fra så mange ulike folk og gode råd som sikkert gjør at jeg slipper å gjøre en diger tabbe. Tusen takk!
Denne: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=179475233

Er jo en til der for ca 30.000 kr, https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=178620376

Den sykkelen jeg skal droppe gjelder den første linken, https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=179475233
Den siste hadde en god pris, har ikke sett den før nå. Ser den er 2008 mod, har tilbud på en 2009 mod til bittelitt mindre pris, men den har stått nesten ubrukt i 4 år, så jeg må bare veie opp ulempene;) Takk for tips :)
Sist redigert av mc-nybegynneren den 22 mai 2020, 08:36, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
mc-nybegynneren
Innlegg: 17
Registrert: 19 mar 2020, 11:15
Motorsykkelen din: Ninja

Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite

Legg inn av mc-nybegynneren »

BlåBil skrev: 22 mai 2020, 05:54
Nomade skrev: 22 mai 2020, 03:23
mc-nybegynneren skrev: 21 mai 2020, 22:34 Jeg dropper herved sykkelen. Jeg er utrolig takknemlig for innspill fra så mange ulike folk og gode råd som sikkert gjør at jeg slipper å gjøre en diger tabbe. Tusen takk!
Denne: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=179475233

Er jo en til der for ca 30.000 kr, https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=178620376
Jeg vil tippe(ut ifra beskrivelsene) det er den siste sykkelen det er snakk om? Og så tipper jeg igjen at sykler fra Oslo og Fredrikstad er mer attraktiv for OP på grunn av distansen? :scratch

Jeg ville også ha droppet sykkelen og heller velge en annen som er mer på stell. Kanskje det ikke er så smart å kjøpe seg en sykkel uten så mye dokumentasjoner når du sier selv at du vet veldig lite om sykler. Ikke alle her er som Fredrik som ikke er avhengig av en som kan skru og fikse syklene sine.
Ha litt is i magen, det virker som disse syklene kommer ofte til salgs. Har du bestemt deg for en ninja og budsjett eller er du åpen for andre modeller?

Det var den fra Oslo ja, så du hadde rett :twothumbs:
Jeg har nok bestemt meg for Ninja 250R, og det er nok på grunn av budsjettet. Må ha A2, og den modellen er egentlig det eneste jeg har sett som jeg kan få for rundt 25k - si gjerne ifra om du har andre tips :)

Brukeravatar
Ringeklokke
Innlegg: 8
Registrert: 25 jul 2019, 20:53
Motorsykkelen din: Husqvarna - Svartpilen - 701 - 2019

Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite

Legg inn av Ringeklokke »

Er det en nyere sykkel under garanti ville jeg kanskje brydd meg om servicehefte, ellers har man sanser man kan benytte for å få et godt bilde av hva slags tilstand sykkelen er i. For min del hadde jeg ikke vært spesielt opptatt av et papir, men heller motorsykkelen i seg selv.

Om man ikke kan noe om MC så kan man spørre noen som kan det om å være med på besiktigelse, eller kjøpe noe som har dokumentasjonen i orden. Et annet alternativ er å finne ut hva som skulle vært gjort på service med tanke på kilometerstand og rett og slett regne med å ta en service rett etter kjøp. Lykke til med kjøpet!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite

Legg inn av FredrikE24 »

Litt det jeg også tenker

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite

Legg inn av dypen »

NMCU har en kjøpeguide for brukt mc, tittet raskt gjennom og det eneste jeg ikke ser. Ta en titt på vegvesen.no sjekk opplysningene, se også om sykkel er bruktimportert. Hvis ja sjekk serviclogg for tiden før den kom til Norge.

https://nmcu.org/gode-raad-og-tips-ved- ... ykkel/750/
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite

Legg inn av BlåBil »

Ringeklokke skrev: 22 mai 2020, 11:34 Er det en nyere sykkel under garanti ville jeg kanskje brydd meg om servicehefte, ellers har man sanser man kan benytte for å få et godt bilde av hva slags tilstand sykkelen er i. For min del hadde jeg ikke vært spesielt opptatt av et papir, men heller motorsykkelen i seg selv.
FredrikE24 skrev: 22 mai 2020, 11:44 Litt det jeg også tenker
Dere må også ta i betraktning at det ikke er dere som skal kjøpe sykkel. OP er en fersk førstegangskjøper og det smarteste er som regel ikke å kjøre på med taktikken deres. Det at det ikke finnes noe som helst papirer, som i dette tilfellet, gjør det at sannsynligheten for at det kan bli et dårlig kjøp FOR OP er stort. Kanskje ikke for dere, men for mange.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite

Legg inn av dypen »

BlåBil, der er jeg enig.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite

Legg inn av BlåBil »

mc-nybegynneren skrev: 22 mai 2020, 08:34
BlåBil skrev: 22 mai 2020, 05:54
Nomade skrev: 22 mai 2020, 03:23
mc-nybegynneren skrev: 21 mai 2020, 22:34 Jeg dropper herved sykkelen. Jeg er utrolig takknemlig for innspill fra så mange ulike folk og gode råd som sikkert gjør at jeg slipper å gjøre en diger tabbe. Tusen takk!
Denne: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=179475233

Er jo en til der for ca 30.000 kr, https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=178620376
Jeg vil tippe(ut ifra beskrivelsene) det er den siste sykkelen det er snakk om? Og så tipper jeg igjen at sykler fra Oslo og Fredrikstad er mer attraktiv for OP på grunn av distansen? :scratch

Jeg ville også ha droppet sykkelen og heller velge en annen som er mer på stell. Kanskje det ikke er så smart å kjøpe seg en sykkel uten så mye dokumentasjoner når du sier selv at du vet veldig lite om sykler. Ikke alle her er som Fredrik som ikke er avhengig av en som kan skru og fikse syklene sine.
Ha litt is i magen, det virker som disse syklene kommer ofte til salgs. Har du bestemt deg for en ninja og budsjett eller er du åpen for andre modeller?

Det var den fra Oslo ja, så du hadde rett :twothumbs:
Jeg har nok bestemt meg for Ninja 250R, og det er nok på grunn av budsjettet. Må ha A2, og den modellen er egentlig det eneste jeg har sett som jeg kan få for rundt 25k - si gjerne ifra om du har andre tips :)
Jeg har dessverre ikke noe tips til denne klassen, har null peiling på A2 sykler. Hadde egentlig satset på at andre kunne komme med tips på sykler :P

Generelt da, er noe for godt til å være sant så er det dessverre det i mange situasjoner. For deg ville jeg ha anbefalt en sykkel som er på stell, en populær sykkel og kanskje garanti men ikke nødvendig. Det innebærer at det kan bli litt dyrere, men da kan du føle seg tryggere og nyte sykkelen. Det blir også lettere å selge sykkelen videre og vil tippe at verditapet blir mindre.

Brukeravatar
Ringeklokke
Innlegg: 8
Registrert: 25 jul 2019, 20:53
Motorsykkelen din: Husqvarna - Svartpilen - 701 - 2019

Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite

Legg inn av Ringeklokke »

BlåBil skrev: 22 mai 2020, 15:43
Ringeklokke skrev: 22 mai 2020, 11:34 Er det en nyere sykkel under garanti ville jeg kanskje brydd meg om servicehefte, ellers har man sanser man kan benytte for å få et godt bilde av hva slags tilstand sykkelen er i. For min del hadde jeg ikke vært spesielt opptatt av et papir, men heller motorsykkelen i seg selv.
FredrikE24 skrev: 22 mai 2020, 11:44 Litt det jeg også tenker
Dere må også ta i betraktning at det ikke er dere som skal kjøpe sykkel. OP er en fersk førstegangskjøper og det smarteste er som regel ikke å kjøre på med taktikken deres. Det at det ikke finnes noe som helst papirer, som i dette tilfellet, gjør det at sannsynligheten for at det kan bli et dårlig kjøp FOR OP er stort. Kanskje ikke for dere, men for mange.
Jeg holder med deg i at det tryggeste er å kjøpe noe som har dokumentasjonen i orden. Det skal sies at mye kan skje på et år (eller siden siste service), så jeg ville ikke sett meg blind på dette hverken den ene eller andre veien.

Denne interessen er for meg todelt, der å kjøre mc er den ene delen, og vedlikehold/"skruing" er den andre. -Jeg hadde nok ikke lært meg noe om å skru dersom jeg hadde begynt med en strøken sykkel. Om man bare vil kjøre uten å måtte tenke på det andre, så ville jeg egentlig anbefale å kjøpe fra forhandler og la dem ta seg av resten. -Enklere blir det ikke. Jeg har selv gått for denne løsningen denne sesongen, da tiden ikke strekker til for lange kvelder i garasjen.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite

Legg inn av kjellv »

Ringeklokke skrev: 22 mai 2020, 18:52
BlåBil skrev: 22 mai 2020, 15:43
Ringeklokke skrev: 22 mai 2020, 11:34 Er det en nyere sykkel under garanti ville jeg kanskje brydd meg om servicehefte, ellers har man sanser man kan benytte for å få et godt bilde av hva slags tilstand sykkelen er i. For min del hadde jeg ikke vært spesielt opptatt av et papir, men heller motorsykkelen i seg selv.
FredrikE24 skrev: 22 mai 2020, 11:44 Litt det jeg også tenker
Dere må også ta i betraktning at det ikke er dere som skal kjøpe sykkel. OP er en fersk førstegangskjøper og det smarteste er som regel ikke å kjøre på med taktikken deres. Det at det ikke finnes noe som helst papirer, som i dette tilfellet, gjør det at sannsynligheten for at det kan bli et dårlig kjøp FOR OP er stort. Kanskje ikke for dere, men for mange.
Jeg holder med deg i at det tryggeste er å kjøpe noe som har dokumentasjonen i orden. Det skal sies at mye kan skje på et år (eller siden siste service), så jeg ville ikke sett meg blind på dette hverken den ene eller andre veien.

Denne interessen er for meg todelt, der å kjøre mc er den ene delen, og vedlikehold/"skruing" er den andre. -Jeg hadde nok ikke lært meg noe om å skru dersom jeg hadde begynt med en strøken sykkel. Om man bare vil kjøre uten å måtte tenke på det andre, så ville jeg egentlig anbefale å kjøpe fra forhandler og la dem ta seg av resten. -Enklere blir det ikke. Jeg har selv gått for denne løsningen denne sesongen, da tiden ikke strekker til for lange kvelder i garasjen.
Veldig god påminnelse fra BlåBil og Ringeklokke her!
En av de ting som skiller dette forumet fra diverse MC-forum på f.eks Facebook er at vi kommer med relevante fornuftige svar, spesielt når det er unge og uerfarne som stiller spørsmålene. Her villeder vi ikke, og troller ikke. Vi blir bedt om å gi råd, og da gir vi de råd vi bør gi til ts, i dette tilfelle er ei ung og uerfaren jente (i flg profilbilde) som er i ferd med å svi av veldig mange penger for å oppfylle sin drøm.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite

Legg inn av Geiroe »

Min erfaring med å kjøpe brukt er litt ymse, litt avhengig av hvor brukt(gammel). Siden jeg skrur sjøl, kommer jeg meg som regel ned på beina uansett. Sjekk ut hva som er spesielt med den modellen du ser på, når det gjelder hva som skal gjøres på service, til hvilken km stand. Noen ting kan koste mer enn sykkelen for å få gjort på verksted, avhengig av type og alder. Du kan risikere å sitte igjen med svarteper. Gjør hjemmeleksa di. De beste eksemplarene vil gjerne legge seg i den øvre skalaen når det gjelder pris, men kan ofte være verdt det.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Svar