Power commander

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
MCerdigg
Innlegg: 2
Registrert: 29 apr 2020, 21:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-03

Power commander

Legg inn av MCerdigg »

Hei godtfolk, kan noen helt enkelt forklare hva en power commander gjør, og er dette lovlig å ha?

Driver å ser på en eldre mt-03 som er montert power commander på, virker som en ganske rå sykkel for å være A2. Derfor lurer jeg litt på om dette faktisk er lovlig og om det hjelper veldig på effekten?

Takk for svar :-)

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Power commander

Legg inn av HeHy »

En power commander er en enhet som tar inn signalene fra ECU, sykkelens hjerne, før de går til injectorene (bensindysene), for så å endre signalet bittelitt for at bensindysene skal gi mer/mindre bensin for å endre luft/bensinmengden i forbrenningen for en renere og mer effektiv forbrenning, som dermed resulterer i mer effekt.
For at effekten skal være reel må powercommanderen være tunet i en dynobenk (rullende landevei med belastning), eventuelt en auto tune, som bruker en lambda sensor i eksosen for å måle kontinuerlig så du kan putte inn endringer selv i % mer/mindre bensin i de forskjellige turtallsområdene feks 1500 rpm, 1750 rpm, 2000 rpm, osv.
Om den er lovlig i seg selv er vel heller I gråsonen, er ikke ulovlig å ha, men en endring av en motorsykkels effekt/utslipp vil i teorien ikke være lov. Strengt tatt er veldig lite lov å gjøre, betyr ikke at det ikke blir gjort, som regel absolutt ingen fare med å ha en power commander på sykkelen din.

Sent from my ELE-L29 using Tapatalk


mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Power commander

Legg inn av mekkern »

Bruken til en slik enhet på MT03 er nok for å bedre kjørbarheten-mindre lugging og ujevnheter.
utslippskravene gjør at noen modeller er mer utsatt enn andre-spesielt 1 og 2 sylindrede.
effektmessig er det ikke stort å hente ,men en bedre sykkel å kjøre.
Endres utslippene negativt så er det pr def ikke tillatt.
men:
Ikke alt som er lov er lurt og ikke alt som er lurt er lov.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

MCerdigg
Innlegg: 2
Registrert: 29 apr 2020, 21:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-03

Re: Power commander

Legg inn av MCerdigg »

Hei og takk for svar!

Hadde ett tilleggsspørsmål, hvor vanskelig/dyrt er dette å eventuelt få fjernet på verksted?

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Power commander

Legg inn av LarsE »

MCerdigg skrev: 30 apr 2020, 14:02 Hei og takk for svar!

Hadde ett tilleggsspørsmål, hvor vanskelig/dyrt er dette å eventuelt få fjernet på verksted?
Det skal være så enkelt som å koble fra kontaktene som går til power commanderen, og plugge de inn der de hører hjemme på sykkelen, trenger ikke verksted for det.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Power commander

Legg inn av mekkern »

Hvis den fungerer ok så ville jeg ikke tatt den bort.
Litt kjedlig å demontere og så finne ut at den blir dårligere å kjøre.
Men HVIS du vil fjærne den så er det bare å ta vekk enheten og sette sammen kontaktene som er på sykkelen.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar